Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

• Antal röstningar
    0

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man vill ju tro att dyrast är bäst, men så har ju inte alltid varit fallet i såna här tester.

Jag skulle vilja veta lite mer om hur stor betydelse skillnaderna mellan hjälmarna har i praktiken, alltså om det i en typisk verklig olycka har betydelse för utfallet om personen har en Biltema-kruka eller en Arai.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag skulle vilja veta lite mer om hur stor betydelse skillnaderna mellan hjälmarna har i praktiken...en typisk verklig olycka.
Det finns testvärden som anger sannolikheten för att en huvudskada ska uppstå. Har du tur finns det med i testet och du kan själv jämföra olika hjälmars värden – och därmed hur stor skillnaderna (sannolikheten) är.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En liten annan synvinkel på hjälmar och säkerhet:

Biltema och diverse andra snikmärken kan mycket väl godkännas i de halvt intetsägande krocktester som utförs. De uppfyller förmodligen den EU-norm som gäller, annars skulle de väl knappast säljas i Sverige...?

Min erfarenhet av snikhjälmar är däremot att saker som ventilation och spännen lämnar en hel del övrigt att önska. Hur säkra anses dessa snikhjälmar vara då de orsakar en trafikolycka för att visiret immar igen under en regnig dag...? Eller hur säkra anses de vara då ambulanspersonalen bryter din nacke för att de inte får upp det usla hjälmspännet...?

Nej. Aldrig något annat än senaste generationen Arai eller Shoei...

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Synd att de inte har med Shark i testet. Visade sig vara bättre i säkerthet är Arai och Shoei iaf i någon test jag såg..

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det finns testvärden som anger sannolikheten för att en huvudskada ska uppstå. Har du tur finns det med i testet och du kan själv jämföra olika hjälmars värden – och därmed hur stor skillnaderna (sannolikheten) är.

Jag tänker bara att det finns så många andra faktorer som spelar in i en hoj-olycka att vilken hjälm man har kanske inte så ofta är avgörande. Slår man i huvudet riktigt hårt hjälper ingen hjälm i världen, och en lätt touch mot asfalten fixar vilken kruka som helst...typ.

Det var inte min avsikt att ifrågasätta testmetoden på något sätt, bara spånade lite. Självklart vill man skaffa sig så bra odds som möjligt, och ha en bra hjälm.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Yadda-yadda, hjälm plockar man den som är godkänd, passar en i smaken/prisklass och viktigast av allt - sitter BRA på knoppen.

Det sista är direkt klurigt med krukor, tog lång tid innan jag surt nog insåg att jag har ett dyrt huvud med smak för dyra krukor, x-spiriten var den enda som satt 100%, AGV's dyrare som stark 2:a.

Biltemakrukan satt lite som Arai på mig, lite för mycket luft vid tinningarna.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ännu mer offropic (vad det nu är): Klart visir och solbrillor under borde vara straffbart. Style Police borde komma och arkebusera förövarna på fläcken.
Det rör sig i samma härad som tröja (fast givetvis stavat tröjja) över skinnstället. Gärna en SH-variant med någon "frän" text på. :zpy

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Men det är förbannat praktiskt.

Två visir i ett: mörkt på dagen, det klara när solen har gått ner. Du vet säkert hur jävligt det kan vara att köra hem sent på kvällen i mörkret på en dåligt upplyst väg och inte se ordentligt, att inte kunna köra med det mörka visiret uppfällt för vinden och insekterna. Då är det smutt att bara fälla upp det mörka visiret och se allt som i dagsljus. Och då är det ganska lätt att leva med att man inte kommer vara den som får mest uppskattande blickar av andra grabbar när man stannar utanför Sibylla.

Eller så gör man som dem riktigt coola, har rött visir. Funkar både på dagen och natten!

Märkligt att de inte är någon Shoei hjälm med????

Dem kände att det var onödigt att testa Shoei. Den vinner bara. :mattias

Haha, nu har du ju missföstått det hela, jaktplanspiloter ÄR coola. ;D

Stridspiloter! :fakta
Dessutom finns det mc-hjälmar som är designade som deras krukor.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ännu mer offropic (vad det nu är): Klart visir och solbrillor under borde vara straffbart. Style Police borde komma och arkebusera förövarna på fläcken.

säg det åt min pappa. tur jag alltid kör före han så jag slipper se eländet:p

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Lite offropic. Hjälmar med solskydd ser så sjukt jävla fula ut. Ljust visir och Sedan topgun lookalike mörk visit vid ögona :zpy

Man kör med ljust visir normalt och kör bara mörkt vid bländande sol då den imponerande åskådarmassan :tuttar ändå också är bländade och inte ser hur.

Faktiskt: Sjukt praktiskt. Men jag har det bara nere högst nån procent av tiden, men då är det desto bättre.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs. Alltså, det specifika punkter som hjälmen utsätts för. Sen spelar ju kvalité på material in, inredning, passform mm. Dessutom. Arai, Shoei, AGV gör många skalstorlekar, medans en billigare hjälm har större stoppning för att kunna matcha sizen.

Visst kan en billig "skithjälm" säkert fungera för vissa ändamål, men man har ju bara en skalle, varför snåla?? :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hur många spännen har du på din hjälm?

Hjälm = spänne.
Hjälmar = spännen.
Ja, jag har flera hjälmar, således flera spännen.
Ingen som det inte står Arai eller Shoei på.

Det rör sig i samma härad som tröja (fast givetvis stavat tröjja) över skinnstället. Gärna en SH-variant med någon "frän" text på. :zpy

:tummenupp

Många "billiga" hjälmar är ofta konstruerade så att dom är starka/förberedda på "stryk" där testerna utförs. Alltså, det specifika punkter som hjälmen utsätts för. Sen spelar ju kvalité på material in, inredning, passform mm. Dessutom. Arai, Shoei, AGV gör många skalstorlekar, medans en billigare hjälm har större stoppning för att kunna matcha sizen.

Visst kan en billig "skithjälm" säkert fungera för vissa ändamål, men man har ju bara en skalle, varför snåla?? :)

Äntligen en som har förstått...!

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept