Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Bike har ju ett stort hjälmtest i nästa nummer och det vore kul att gissa utfallet och sedan jämföra med de faktiska testresultaten.

Ökar säkerheten med priset på hjälmen, eller betalar man för prestige och design när man köper en dyr hjälm?

Vad tror du? Vilka av nedanstående hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?

Och vems gissning kommer visa sig stämma bäst överens med verkligheten? :)

Arai Chaser
Biltema
Grex R2
KBC VR-1X
MDS Sprinter
Nolan N62
Schuberth S1 Pro
Suomy Vandal

Bifogat

• arai.jpg
    arai.jpg
    72.5 KB · Visningar: 455
  • kbc.jpg
    kbc.jpg
    79.3 KB · Visningar: 401
  • mds.jpg
    mds.jpg
    155.1 KB · Visningar: 407
  • schuberth.jpg
    schuberth.jpg
    75.7 KB · Visningar: 387
  • nolan.jpg
    nolan.jpg
    134.5 KB · Visningar: 350
  • grex.jpg
    grex.jpg
    98.2 KB · Visningar: 387
  • biltema-1.jpg
    biltema-1.jpg
    182 KB · Visningar: 435
  • suomy.jpg
    suomy.jpg
    103.4 KB · Visningar: 385
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Äh UVEX slår alla på fingrarna ändå, sånna där självmordskandidater som kastar sig ut för stup iförda i spandexstrumpa och trädgårdsvantar använder dem flitigt har jag sett :tummenupp

jetson

Guest
Schuberth S1 Pro lär ju vinna, heter en hjälm nånting med "pro" så vet man att det är bra grejer.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Är ju inte bara design och prestige du betalar för. Även komfort, ventilation och finesser (solskydd, uppblåsbara kindkuddar och allt vad det kan vara).

Hoppas de kör stöt-tester på slumpvis utvalda delar av hjälmen, inte bara där ECE 22:05 har sina fördefinerade..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Svårt att säga, alla borde få godkänt men det dyker säkert upp överraskningar.

Vissa hjälmar kommer vara bättre på att dämpa hårda slag vilket kan rädda liv men å andra sidan kan det medföra att risken för hjärnskador ökar vid en mindre vålsam smäll. Andra kommer vara bättre på att dämpa mjukare slag men kan därmed vara otillräckliga vid kraftigt våld.

Vad kriterierna är för en "säker" hjälm och vad testet kommer att fokusera på är saker jag skulle vilja veta innan jag röstar.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du menar "Gissa vilka hjälmar som inte är säkra i Bikes test"?
En ganska stor skillnad från vad du skrivit.

• Gilla
Reaktioner: R2

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Många tidigare tester har visat att priset inte är någon vägledning hur bra hjälmen skyddar. Sen kan olika hjälmar skydda bra på olika sätt alltså b vara bra för olika typer av påverkan.

Jag tror själv att alla godkända hjälmar skyddar hyfsat bra. Det man får med de dyrare hjälmarna är kvalitet i småliret som spännen. visirmekanism, komfort, ljudnivå m.m. Samt impfaktor förståss.

Å jag hävdar igen att alla hjälmar skyddar bättre än ingen. De första åren jag körde hoj ägde jag inte ens en hjälm.:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förmodligen kommer dyra räserhjälmar ha sämre säkerhet.
Jakten på gram gör att man lägger sig nära gränsen för godkänt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det som kommer hända är följande:
Testet kommer att totalsågas och ses som ren nonsens om t ex Biltema är säkrast. Det spelar ingen roll om det är NASA som räknat ut hållfastheten, vi på sporthoj vet bäst.

Om istället Biltema får sämst och t ex Arai får bäst så kommer testet vara sanning och prejudicerande för alla eventuella framtida tester. Så om Arai INTE vinner i någon annan tidning så kommer man ändå att hänvisa till att: "den vann i Bike"..

:glömdet

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det som kommer hända är följande:
Testet kommer att totalsågas och ses som ren nonsens om t ex Biltema är säkrast. Det spelar ingen roll om det är NASA som räknat ut hållfastheten, vi på sporthoj vet bäst.

Om istället Biltema får sämst och t ex Arai får bäst så kommer testet vara sanning och prejudicerande för alla eventuella framtida tester. Så om Arai INTE vinner i någon annan tidning så kommer man ändå att hänvisa till att: "den vann i Bike"..

:glömdet
Precis!

Det jag saknar i de engelska testerna är test av flera hjälmar av samma modell. För att se ev. produktionsproblem och kanske åldersproblem. När hjälmen är ny testas den, men sedan så sätter sigma-ingenjörerna igång och produktionsoptimerar tillverkningen - vilka klara bibehålla egenskaperna då skulle vara intressant att se.

Med detta vill jag så klart ha sagt att Biltema är som att spela på rött i roulette :tungan

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
För det första:
Ironisk? Läs igen och jämför meningarna annars så skall du se att du inser skillnaden.

För det andra:
Du borde byta nick tycker jag. Personlig åsikt :p

För det trejde:
Jag hoppas att dem inte jämför öppningsbara med icke öppningsbara och hjälmar med solskydd som fälls upp mellan skalet. Vilket fall kommer de i så fall högst troligt få sämre resultat. Såvidare de inte väger avsevärt mycket mer. Men det är ju också farligt på sitt sätt. Att det är säkrare med ett homogen skick är ju inget konstigt.

ps jag tror arai chaser vinner trots allt. synd att inte shoei raid eller dito är med också.

Vilken är den stora skillnaden, menar du?

Last edited:

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Jag har fått lära mig att man alltid ska köpa den hjälm som sitter bäst oavsett pris. Och med överlägsen passform blev det en KBC VR-1X för mig. Hoppas den inte visar sig vara gjord av kexchoklad nu bara..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vinner Arai, kommer alla säga att testet var korrekt.

Vinner Biltema så kommer det bli ett jävla gnäll om felaktigt test.

;synsk

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har fått lära mig att man alltid ska köpa den hjälm som sitter bäst oavsett pris. Och med överlägsen passform blev det en KBC VR-1X för mig. Hoppas den inte visar sig vara gjord av kexchoklad nu bara..

Precis. Det är minst lika viktigt att den sitter bra. Men det går ju inte att bedömma i ett test då det är så individuellt.

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
Vinner Arai, kommer alla säga att testet var korrekt.

Vinner Biltema så kommer det bli ett jävla gnäll om felaktigt test.

;synsk

du har glömt en fallang. om arai vinner så kommer det tokhävdas att testet är fel , eftersom ece22:05 lattjotjosan säger någe annat

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras