Gitarrister på Sporthoj!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har funderat på ett par grejer som nån här kanske kan svara på.

1.
Jag undrar om det finns någon pryl som kan föra över ljud från elgitarren trådlöst till någon mottagare som man kopplar in i förstärkaren...? Det finns ju trådlösa sång-mikrofoner menar jag, och tänkte att det borde finnas nåt liknande till gitarren.

2.
Vad vinner man på att ha en dist-pedal av något slag? Kan en sådan ge ett snyggare sound än vad jag får med overdrive-knappen på min budget-förstärkare, eller grejen med en pedal "bara" att man enkelt kan koppla på och av medans man spelar?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lite suddig bild, men detta är min favoritgitarr. En Fender Japan-strata från 1991, en 72´ reissue med DiMarzio single coils. Jag har spelat på en massa, samt även äger, betydligt dyrare USA-strator men detta är min funkmeister, oöverträffad twang.....

Japanska strator är den mest prisvärda begagnade gitarren som finns, ett ljud och en byggkvalitet som matchar de amerikanska, lätt. Mexicovarianterna av idag är inte ens i närheten.

Jag har en.. Med grym satan karaktär, håller bara med. Bättre "Strataljud" än i många (de flesta?) USA-Strator..

Min kan vara till salu, haft bud på 10´, vem bjuder vad idag? :tungan
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Jag har funderat på ett par grejer som nån här kanske kan svara på.

1.
Jag undrar om det finns någon pryl som kan föra över ljud från elgitarren trådlöst till någon mottagare som man kopplar in i förstärkaren...? Det finns ju trådlösa sång-mikrofoner menar jag, och tänkte att det borde finnas nåt liknande till gitarren.

2.
Vad vinner man på att ha en dist-pedal av något slag? Kan en sådan ge ett snyggare sound än vad jag får med overdrive-knappen på min budget-förstärkare, eller grejen med en pedal "bara" att man enkelt kan koppla på och av medans man spelar?

1. Vad ska du med trådlöst till? Spar krutet till en riktig stärkare...

2. Du vinner ingenting, du blir varken Yngwie Malmsteen eller Paul Gilbert med din distpedal :D

Näe men seriöst, spara ihop pengarna och köp en riktig förstärkare istället, distpedaler i all ära (har jag haft mååååånga) men har du inte en bra stärkare så blir det endå mest ett surt surrande!

När du har en bra stärkare och låda kan det däremot vara fint med en bra distpedal för att få ut det där extra soundet du vill ha :)

mitt förslag på budgetstärkare åt dig är Orange´s Tiny Terror (rör såklart!)
Fiffigt är att den går o ställa ner på 7.5 w läge så man kan få bra vrål i den utan att rutorna i kåken bångnar, samtidigt som att 15 rörwatt är rätt bra fjong och räcker (oftast) att repa med

Här visas ett paket med låda, kostar 5995:- på Jam, toppen kostar annars 3995 löst...
orangePPC112medTinyTerrorsm.jpg


Annars om du har lite deg över så rekomenderar jag en 70 tals plexirigg, men du får då räkna med att slanta upp alla gånger 40 000+, och då kanske du kan klara dig med tiny terror stärkarn...
marshallstack3.jpg
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
1. Vad ska du med trådlöst till? Spar krutet till en riktig stärkare...

2. Du vinner ingenting, du blir varken Yngwie Malmsteen eller Paul Gilbert med din distpedal :D

Näe men seriöst, spara ihop pengarna och köp en riktig förstärkare istället, distpedaler i all ära (har jag haft mååååånga) men har du inte en bra stärkare så blir det endå mest ett surt surrande!

När du har en bra stärkare och låda kan det däremot vara fint med en bra distpedal för att få ut det där extra soundet du vill ha :)

mitt förslag på budgetstärkare åt dig är Orange´s Tiny Terror (rör såklart!)
Fiffigt är att den går o ställa ner på 7.5 w läge så man kan få bra vrål i den utan att rutorna i kåken bångnar, samtidigt som att 15 rörwatt är rätt bra fjong och räcker (oftast) att repa med

Här visas ett paket med låda, kostar 5995:- på Jam, toppen kostar annars 3995 löst...
orangePPC112medTinyTerrorsm.jpg


Annars om du har lite deg över så rekomenderar jag en 70 tals plexirigg, men du får då räkna med att slanta upp alla gånger 40 000+, och då kanske du kan klara dig med tiny terror stärkarn...
marshallstack3.jpg


Tack för svaren!
Trådlöst hade mest varit fint att ha i lägenheten för att göra det lite mindre jobbigt att plocka fram gitarren, men jag var nog inget som jag på allvar hade tänkt köpa. Som teknikfreak måste man i alla fall veta vad det finns för prylar. Om det fanns en WLAN-ansluten gitarr skulle jag handla direkt. :rolleyes:

Det var precis den sortens råd jag var ute efter ang. pedal :). Jag spelade elgitarr på musikskola några år i tonåren men misslyckades konstigt nog plocka upp någon större kunskap om utrustningen.

EDIT: Vad är det föresten som skiljer en rörwatt från en vanlig watt? :)
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Annars om du har lite deg över så rekomenderar jag en 70 tals plexirigg, men du får då räkna med att slanta upp alla gånger 40 000+, och då kanske du kan klara dig med tiny terror stärkarn...
marshallstack3.jpg

Jag har en 1987 50 w ur den första reissue-serien, den utan effektloop. Den är lika bra som originalet och betydligt billigare. Föredrar personligen 1987 framför 1959 då den har en något mjukare karaktär, ingen himmelsvid skillnad dock.

EDIT: Vad är det föresten som skiljer en rörwatt från en vanlig watt? :)

Ingenting, en watt är en en enhet för effekt och en watt är alltid en watt.

Watt har dock mycket lite att göra med hur högt en förstärkare spelar. En gammal Vox på 30 Watt har oerhört mycket kräm, medan det finns halvdassiga transistortoppar på över 100 Watt som låter mycket mindre än vad de borde göra.
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Watt har dock mycket lite att göra med hur högt en förstärkare spelar. En gammal Vox på 30 Watt har oerhört mycket kräm, medan det finns halvdassiga transistortoppar på över 100 Watt som låter mycket mindre än vad de borde göra.
Precis. Viktigt att skilja på Watt och på Decibel.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Som teknikfreak måste man i alla fall veta vad det finns för prylar. Om det fanns en WLAN-ansluten gitarr skulle jag handla direkt. :rolleyes:

På tal om nätverk. Jag har inte hängt med i gitarrsvängen de senaste åren.
Har någon testat, eller vet vad som hände med,

Gibson MaGIC
och ethernet mellan guran och stärkaren?

ge.jpg

EDIT: Vad är det föresten som skiljer en rörwatt från en vanlig watt? :)
Det är ingen skillnad på själva wattarna.
Gitarrljud innehåller stor dynamik. Vill man ha ett rent gitarrljud börjar
en förstärkare klippa de allra högsta topparna väldigt tidigt. Vill man ha
distat ljud klipper förstärkaren (om den är den som distar) väldigt
mycket. Rörförstärkare klipper annorlunda än transistorförstärkare.
Rörklippet låter bättre i de flesta öron. Därför kan man överstyra en
rörförstärkare rejält, och därmed faktiskt få ut högre effekt ur en
rörförstärkare, och det låter bara toppen. Skulle man överstyra en
transistorförstärkare, med samma märkeffekt, lika mycket skulle man få
ut (ungefär) samma effekt, men de flesta skulle uppleva att man har
skruvat på så mycket att det bara låter illa.

Att man uppfattar rörklipp och transistorklipp så olika lär ska bero på
bla skillnad i karaktäristik mellan rör och transistorer, olika återkoppling,
olika symmetri, förhållandet mellan udda och jämna övertoner, att
rörförstärkare brukar använda utgångstransformatorer osv., och är
säkert föremål för mycket mer hokus pokus än tex gitarrstämning.

Det finns väl knappast några som är värre elektronrörskramare än
elgitarrister. Transistorerna har ju tagit över nästan alla, utom några
få extrema, rörapplikationer. Det finns ju inga som helst problem med
att bygga transistorförstärkare med effekterna (i Watt) som vanliga
gitarrförstärkare har, men folk har svårt att släppa ljudet från rören.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
På tal om nätverk. Jag har inte hängt med i gitarrsvängen de senaste åren.
Har någon testat, eller vet vad som hände med,

Gibson MaGIC
och ethernet mellan guran och stärkaren?

View attachment 218909


Det är ingen skillnad på själva wattarna.
Gitarrljud innehåller stor dynamik. Vill man ha ett rent gitarrljud börjar
en förstärkare klippa de allra högsta topparna väldigt tidigt. Vill man ha
distat ljud klipper förstärkaren (om den är den som distar) väldigt
mycket. Rörförstärkare klipper annorlunda än transistorförstärkare.
Rörklippet låter bättre i de flesta öron. Därför kan man överstyra en
rörförstärkare rejält, och därmed faktiskt få ut högre effekt ur en
rörförstärkare, och det låter bara toppen. Skulle man överstyra en
transistorförstärkare, med samma märkeffekt, lika mycket skulle man få
ut (ungefär) samma effekt, men de flesta skulle uppleva att man har
skruvat på så mycket att det bara låter illa.

Att man uppfattar rörklipp och transistorklipp så olika lär ska bero på
bla skillnad i karaktäristik mellan rör och transistorer, olika återkoppling,
olika symmetri, förhållandet mellan udda och jämna övertoner, att
rörförstärkare brukar använda utgångstransformatorer osv., och är
säkert föremål för mycket mer hokus pokus än tex gitarrstämning.

Det finns väl knappast några som är värre elektronrörskramare än
elgitarrister. Transistorerna har ju tagit över nästan alla, utom några
få extrema, rörapplikationer. Det finns ju inga som helst problem med
att bygga transistorförstärkare med effekterna (i Watt) som vanliga
gitarrförstärkare har, men folk har svårt att släppa ljudet från rören.

En gammal Marshall utan mastervolym och distkanal, korskopplad med bägge rattarna på 10, två gamla Vintagelådor med 25 W-element, det är the sound of rock, det kvittar hur man håller på med transistorer och digitalt mumbo-jumbo, det går inte att kopiera. Väldigt omångsidig men vem behöver många ljud, när man har DET ljudet? Enda problemet är att de är så jäkla högljudda, för högljudda för de flesta normala spelställen, ljudtekniker brukar hata såna riggar :)

För att bli lite med on topic, ofta är ju anledningen till att man har mycket effekt, tex en Fender Twin med 130 W, inte att man vill spela svinhögt , utan att förstärkaren ska ha högt headroom och kunna spela rena ljud på hög volym utan att börja dista.
 

Bula76

115hk och 107Nm på hjulet räcker till
Gick med
17 May 2007
Ort
Hemma
Hoj
XJR 1300 -99
Då var den gamla Peavey Bandit 65 utbytt mot Marshall MG100 HDFX med 4x12 låda:tummenupp
:yoparty :rock :yoparty :rock :yoparty :rock :yoparty :rock
 

Bifogat

  • DSC00416.JPG
    DSC00416.JPG
    70.4 KB · Visningar: 56

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
En gammal Marshall utan mastervolym och distkanal, korskopplad med bägge rattarna på 10, två gamla Vintagelådor med 25 W-element, det är the sound of rock, det kvittar hur man håller på med transistorer och digitalt mumbo-jumbo, det går inte att kopiera. Väldigt omångsidig men vem behöver många ljud, när man har DET ljudet? Enda problemet är att de är så jäkla högljudda, för högljudda för de flesta normala spelställen, ljudtekniker brukar hata såna riggar :)

För att bli lite med on topic, ofta är ju anledningen till att man har mycket effekt, tex en Fender Twin med 130 W, inte att man vill spela svinhögt , utan att förstärkaren ska ha högt headroom och kunna spela rena ljud på hög volym utan att börja dista.

Du har så rätt så! :tummenupp

Vad fan ska man med allt detta digitala trams till?
Bland det ballaste jag lirat på var en gammal hederlig Bäckströmmare ala Brödrost ut i celestion 12or, fiffan säger jag bara, fiffan!...
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag var inne på Rusta idag.
Rusta brukar ju ha bra priser, och en lite annorlunda syn på kvalitet.

Där fanns ett gitarrpaket, stratakopia och förstärkare, för åtta hundra någonting, tror jag det var.
De hade också ett komplett (?) trumset för ca 1500:-.
Någon som har tittat, fingrat, köpt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag var inne på Rusta idag.
Rusta brukar ju ha bra priser, och en lite annorlunda syn på kvalitet.

Där fanns ett gitarrpaket, stratakopia och förstärkare, för åtta hundra någonting, tror jag det var.
De hade också ett komplett (?) trumset för ca 1500:-.
Någon som har tittat, fingrat, köpt.

Jag har pillat lite och det är helt enkelt så att man får vad man betalar för. Det är fantastiskt billigt men det är ungefär så bra också.
 

Ludde Ludde

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2006
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha rd 125
Förfan. Igår bytte jag strängar på ibanezen för en gångs skull, har floydrosestall.
Men gitarrfan stämmer om sig med en gång nu, varför blir det så? Jag har inte bytt tjocklek på strängarna, bara märket. Jag har svajat som en galning för att stretcha strängarna lite men inte fan hjälpte det:confused:

Hjälp mig sporthoj!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har ni ngt bra recept på medel att polera upp ytan på en 12a Bjärton med? Lådan känns lite i behov av det.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Förfan. Igår bytte jag strängar på ibanezen för en gångs skull, har floydrosestall.
Men gitarrfan stämmer om sig med en gång nu, varför blir det så? Jag har inte bytt tjocklek på strängarna, bara märket. Jag har svajat som en galning för att stretcha strängarna lite men inte fan hjälpte det:confused:

Hjälp mig sporthoj!

Floyd Rose-stall är jävliga som satan att byta strängar på. Stäm uppifrån och ner. Börja om. Till slut blir det bra.

Risken finns att du behöver intunera om också, det är bara att jobba..! ;)
 

kips

Med lem
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Upplands Väsby
Hoj
En stor & en liten
Förfan. Igår bytte jag strängar på ibanezen för en gångs skull, har floydrosestall.
Men gitarrfan stämmer om sig med en gång nu, varför blir det så? Jag har inte bytt tjocklek på strängarna, bara märket. Jag har svajat som en galning för att stretcha strängarna lite men inte fan hjälpte det:confused:

Hjälp mig sporthoj!
Om inget funkar som det ska så kan man alltid köra det här "knepet".

Resetting the Unit:
http://www.guitarnoise.com/article.php?id=103
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jahapp...lite update i lärandet då......
Jag har ju inte gett upp Nothing else Matters och nu har det gått på med.....små vindpustar till steg (inget stormande alltså) :D

Solot är nu påbörjat och har börjat få kläm på första tredjedelen av totala solot.....
Ska se om jag vågar fixa upp en tub för beskådan..... :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top