Gitarrister på Sporthoj!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tar ut alla låtar på gehör m.m .Det kräver lite träning men det går att träna upp...:). Vår basist gör det grymt enkelt. Han e sån där äcklig gehörsmänniska .....

Ta ut låtar på gehör gör jag också och jag tycker jag vet hur ett E eller ett A ska tas men det stämmer aldrig till 100% med stämapparaten, det räcker för grovstämning när jag sitter hemma och spelar själv men i repan eller studion räcker det absolut inte.

Flageolettmetoden lärde jag mig av en snubbe i HBG som spelade nyckelharpa, har aldrig läst teori så jag vet inte hur det teoretiskt bör vara men den funkar som sagt i praktiken.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Er disskusion om stämning är verkligen intresant, men kan ni inte ge lite tips på bra nybörjarlåter. Så man kan höra att man spelar rätt/bra.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tack!

Edit: Tips på bra låtar att börja med då?

Phil Hilborne hade en serie i guitar techniques, när jag var typ 14-15 som hette A-Z of greatest riffs. Det var alldeles kanon tyckte jag som inte hade tålamod att sitta och lära mig en hel låt. Där fanns allt från AC/DC, via The Police, Bob Marley och The Sensational Alex Harvey band till Yngwie Malmsteen.

Mitt tips, börja med coola riff. Då lär man sig det mesta på köpet, teknik, skalor osv. Att ta ut dem själv bör man göra så snart man orkar, det är bra för öronen.

Såg nu att det var acke, men det förändrar inte så mycket, finns tonvis med grymma riff där med. Kolla in gammal blues, helgrymt och svårt som tusan.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Phil Hilborne hade en serie i guitar techniques, när jag var typ 14-15 som hette A-Z of greatest riffs. Det var alldeles kanon tyckte jag som inte hade tålamod att sitta och lära mig en hel låt. Där fanns allt från AC/DC, via The Police, Bob Marley och The Sensational Alex Harvey band till Yngwie Malmsteen.

Mitt tips, börja med coola riff. Då lär man sig det mesta på köpet, teknik, skalor osv. Att ta ut dem själv bör man göra så snart man orkar, det är bra för öronen.

Såg nu att det var acke, men det förändrar inte så mycket, finns tonvis med grymma riff där med. Kolla in gammal blues, helgrymt och svårt som tusan.


Ska googla det sen. Men ska söka lite efter sånt jag lyssnar på. Martha Wainwright, Jens Lekman, Marit Bergman, Hellsongs, Anna Ternheim, Weeping Willows plus mycket mer. Inte så brett därför jag kanske inte hittar så mycket.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så du använder först flageolettmetoden, och sedan behöver du alltså korrigera ......... ? :)

Givetvis.. Delvis kan jag tyck att hela debatten blir irrelevant då den som ens KAN stämma 100% korrekt i rena intervall aldrig skulle göra det.

Men att stämma genom ackord direkt ger en för stor felkälla för att "tempererad" ska räcka för att beskriva felmarginalen från de rena intervallen. En "Tempererad" stämning är i sak oerhört lite fel, att stämma ex. A med exakt 440, och sen korra resterande strängar genom ackord på gehör ger om vi förutsätter att gitarren de facto var ostämd från start att A inte längre är 440 pga halsbelastningen --> krökning!

In the end of th day så känns det som att vi båda vet exakt vad vi båda menar men pratar om olika saker! :)
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Givetvis.. Delvis kan jag tyck att hela debatten blir irrelevant då den som ens KAN stämma 100% korrekt i rena intervall aldrig skulle göra det.

Men att stämma genom ackord direkt ger en för stor felkälla för att "tempererad" ska räcka för att beskriva felmarginalen från de rena intervallen. En "Tempererad" stämning är i sak oerhört lite fel, att stämma ex. A med exakt 440, och sen korra resterande strängar genom ackord på gehör ger om vi förutsätter att gitarren de facto var ostämd från start att A inte längre är 440 pga halsbelastningen --> krökning!

In the end of th day så känns det som att vi båda vet exakt vad vi båda menar men pratar om olika saker! :)

Visst är de enskilda felen inte stora.

Vid liksvävande tempererad stämmning delas oktaven delas in i 12 lika intervall.

x = ett tolftedels oktav intervall, dvs en halvton (frekvenskvot)
En oktav = frekvenskvot 2

x*x*x*x*x*x*x*x*x*x*x*x = 2
x = 2^(1/12)

Ett n-halvtons liksvävande tempererat interval har frekvenskvoten 2^(n/12)

Halvtoner delas in i hundradelar, cent.
Det går alltså 12*100=1200 cent på en oktav.
1 cent = 2^(1/1200)

Skillnaden mellan två frekvenser, f1 och f2, i cent = 1200*log2(f1/f2).

Frekvenskvoten för en ren naturlig kvart = 4/3
Frekvenskvoten för en liksvävande tempererad kvart = 2^(5/12)
Felet man får med flageolettmetoden för kvartsintervallet är alltså
1200*log2( (4/3) / (2^(5/12)) ) = -1.955... cent

Ett fel på 2 cent är ju så litet att man kanske inte reflekterar över det.
Men upprepar man flageolettmetoden 3ggr från E6 till G3 får man ett fel
på -5.865... cent. Fortfarande inte jättestort fel, men klart hörbart om
man lyssnar ordentligt.


Det stora felet i http://www.musikakuten.se metoden får man i
den stora tersen G3 - H2:

Frekvenskvoten för en ren stor ters = 5/4
Frekvenskvoten för en liksvävande tempererad stor ters = 2^(4/12)
Felet man får med flageolettmetoden för stortersintervallet är alltså
1200*log2( (5/4) / (2^(4/12)) ) = -13.686... cent

Totala felet E6 till E1 blir (se vad jag skrev i tidigare inlägg):
1200*log2( (1296/324) / 4 ) = -21.506... cent


Om man nu absolut vill använda flageolettmetoden, och därmed att
gitarren inte ska stämma riktigt, och trots att det finns bättre alternativ,
blir felet mindre om man gör så här:
Skippa flageolettstämningen mellan G3 och H2
Stäm E6 mot E1 mha tvåoktavsflageoletten på E6 femte bandet.
Kvartstäm H2 mot E1 istf tersstämningen mot G3.

Det största felet blir då fyra kvartsfel mellan G3 och H2:
4*1200*log2( (4/3) / (2^(5/12)) ) = -7.820... cent


De enskilda felen är ju inte större än de fel man ändå måste acceptera när man
använder den liksvävande tempererade stämningen.
Staplar man de rena naturliga intervallen på varandra blir ju det totala
felet större, men fortfarande inte jättestort.
Det är detta som är det förädiska med flageolettmetoden: Det blir "rätt",
fast när man börjar spela så märker man att man måste finjustera lite på
den strängen, och så lite på den, och lite på den ...

Om man betänker att en ton maximalt kan vara 50 cent fel (utan att den
uppfattas som (falsk) närliggande ton) är ju felen inte heller så små att
det finns anledning att ignorera dem.

Nu när alla vet hur man ska (och inte ska) stämma gitarren kanske nån kan förklara hur man ska spela på den. :)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tog upp gitarren för ett par dagar sedan och började öva lite lätt igen. Drog fram notstället och letade reda på lite gamla skolböcker....

Idag hittade jag den här... Nu vill jag inte spela något mer
http://www.youtube.com/watch?v=XlW29_3dA9Y&NR=1

Börjar man i tid och inte gör nåt annat så... (ungjä**l...)

Fan Burre, du måste komma hit och lära mig spela som folk. Vore kul att jääma lite tillsammans!


.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top