nu var det förvisso länge sen jag la ner musikstudierna.. men Flageoletter funkar, förutsatt att de intonerar. Intonationen kollar man enklast genom (??) just det, flageoletter över 1 oktav.
Stämmer man i G så får man (förutsatt att man har absolut gehör, men det måste alltid förutsättas för att ha en äkta diskussion) en perfekt stämd gitarr, i G. Tar men ett icke (sub)dominant ackord ex. F#sus4 så kommer det att låta skit.
Hela poängen med stämning av stränginstrument, och musik öht.. Är att göra fel - rätt!
Visst funkar flageoletter. Dom funkar som flageoletter gör, dvs dom ger
övertoner, alltså rena naturliga intervall. Om man vill stämma
strängarna på en gitarr i rena naturliga intervall skulle man kunna
göra det mha av flageoletter, men metoden som beskrivs på
http://www.musikakuten.se/ duger inte ens till det.
De rena naturliga intervallen bygger på övertoner och frekvens-
förhållandena för de vanligaste rena naturliga intervallen ser ut så
här:
* Prim (Grundtonen/Grundtonen) = 1/1
* Oktav (Första övertonen/Grundtonen) = 2/1
* Kvint (Andra övertonen/Första övertonen) = 3/2
* Kvart (Tredje övertonen/Andra övertonen) = 4/3
* Storters (Fjärde övertonen/Tredje övertonen) = 5/4
Intervallen på en gitarr är från E6 till E1 på en gitarr är ju:
* Kvart,Kvart,Kvart,Storters,Kvart
Metoden på
http://www.musikakuten.se/ ger rena naturliga intervall:
* överton3(E6)=överton2(A5) => E6*4=A5*3 => A5=E6*4/3 => ren Kvart
* På samma sätt: D4=A5*4/3, G3=D4*4/3, E1=H2*4/3 => rena Kvarter
* överton4(G3)=överton3(H2) => G3*5=H2*4 => H2=G3*5/4 => ren Storters
Intervallet E6 till E1 bör ju rimligtvis vara två oktaver (4/1).
Med metoden på
http://www.musikakuten.se/ blir intervallet:
* Kvart+Kvart+Kvart+Storters+Kvart (Alla rena naturliga intervall) =
* (4/3)*(4/3)*(4/3)*(5/4)*(4/3) = 1280/324
* 1280/324 är INTE lika med 4! (1296/324 = 4)
* Felet blir ca 20 cent (hundradels halvtoner)
Om man vet diametern på en cirkel så vet man att omkretsen är
diametern gånger 3 ... UNGEFÄR!
En del saker i livet hade varit enklare om naturlagarna hade varit
sådana om omkretsen hade varit 3 gånger diametern exakt. Men så är
det inte. Förhållandet är 3,14159265...
Ibland duger det att räkna med 3, men det blir aldrig helt rätt.
På samma sätt hade det varit himla praktiskt om
ren kvart + ren kvart + ren kvart + ren storters + ren kvart
hade varit exakt två rena oktaver, men så är det alltså inte heller.
Lösningen på problemet med att naturlagarnas ovilja att komma överens
med människans sätt att använda harmonier och tonarter heter
liksvävande tempererad stämmning. Den bygger på att man delar in en
oktav i tolv exakt lika intervall. Dessa kan man sedan kombinera till
en massa terser, kvarter, kvinter osv, alla (utom oktaverna) lite
småfalska, men inte tillräckligt för att göra vanligt folk illamående.
Alla gitarrer jag har sett har haft greppbrädor för liksvävande
tempererad stämmning. Använder man greppbrädan när man stämmer blir
det så rätt (liksvävande tempererat) det kan bli. Använder man
flageoletterna som det beskrivs på
http://www.musikakuten.se/ blir
det alltid fel.
Jag gissar att den intonation du skriver om är den man gör när man
justerar strängens längd mha stallets placering. Den har inget att
göra med flageoletternas intervall (däremot med greppbrädans funktion),
och då funkar oktavflageoletten (eftersom ren naturlig oktav =
liksvävande tempererad oktav).
Jag antar att du med perfekt stämmning menar den rena naturliga. Man kan
stämma de lösa strängarna i rena naturliga intervall, men så länge man
inte har en väldigt ovanlig greppbräda kommer man att få liksvävande
tempererade intervall där.
Har man bara en korrekt referenston behöver man väl knappast något
absolut gehör för att stämma en gitarr.
Tonikan är väl ett icke (sub)dominant ackord? Låter det också skit?
Den rena naturliga stämningen kan väl vara mer tillämplig på andra
stränginstrument.