Gitarrister på Sporthoj!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
lånar tråden lite :)

jag håller på med ett projekt, en fräst gitarr i Alu. hyffsat komplicerat men det värsta när man inte kan nått om gitarrer. har kollat runt en massa och man har ju knappt nån susning om vad man ska ha.
men för att komma till frågan. vad har ni för åsikter kring ljud gällande olika mickar?mickar? vad är vanligast, bäst mm? strata, gibson, les paul?


mvh // jocke

Det finns färdiga kit med elektronik att köpa men de gör ingenting bra om du inte är extremt noggrann med längden på halsen, banden och fästet för stallet osv. :)

Ska du sen ha ett par riktiga hårdrockspickuper så har du de här, sjukt bra och riktigt prisvärda.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Ja, ja. Jag vet att det finns här tidigare och är OT, men jag vill inte riskera
att någon missar det här Steve Vai klippet.

Hahaha

Själv lirat de senaste 25 åren, spelar på allt genom allt. Och letar fortfarande efter det perfekta ljudet. Har varit nära några gånger...
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
lirade klassisk gura från ca 12års ålder fram tills runt 20 års åldern. Spelar lite på skoj ibland men gör inga seriösa försök till övning. Favorit genre är helt klart spansk senromantik... typ Recuerdos de la Alhambra och sånt.

Ska det vara hårdrock så sjunger jag mycket hellre och då gärna powermetal.

Har dock på senare år blivit enormt intresserad av att lära mig spela slideguitar och lite bluegrass/country ala Alison Krauss. Har köpt en slide men har inte tagit mig för att börja öva riktigt än....
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Ja, ja. Jag vet att det finns här tidigare och är OT, men jag vill inte riskera
att någon missar det här Steve Vai klippet.

[YOUTUBE-ID]wsXS5fCq4LU[/YOUTUBE-ID]
Det klippet har jag sett ett antal ggr. Fan vad grymt det är! Härliga 80-tals moves också. :D
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Spelat av o till sen jag var sju <=>16 års spelande :tummenupp
Guror som nu är i min ägo:
Fender Contemporary Stratocaster 1985 pearl white
Fender Contemporary Stratocaster 1984 Burgundy Mist
Ibanez RG550 Desert Yellow 1990 (Favorit!)

Stärkare:
Peavey Studio 112
Ampeg VL5

RG550DY.jpg

:yoparty(fotot taget av ägarn innan mig)

Mycket hårdrock blir det ju, men även en del blues + lite amatörmässiga improvisationer med slidestämt gura...och lite skrålande förståss:D
 
Last edited:

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Har spelat till och från i typ 20 år. Nu var det länge sen dock, stämde min gamla tolvsträngade Yamaha när jag såg nån film med Neil Young på Canal+ häromdan.

Har även en moddad Fender Telecaster US made från -76 tror jag (nytt stall, nya mickar + en extra och nya kontroller).

Stärkare har jag sålt, spelar bara med min Rockman. Man låter grymt bra då :näsblod

Pedaler som jag har är några distboxar och nån choruspedal och nåt mer.

Spelar inte i nåt band sen säkert 15 år tillbaka. Blev inte rockstjärna, köpte hoj - blev inte rr-stjärna. Funderar på att satsa på svamplockning i stället. nån som säljer nån cool svamputrustning, gärna i kolfiber?

Spelar mest gamla fina bitar med Clash, Cult, Neil Young o likn.

/Mackan
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Oj den här tråden har jag missat!

Jorå jag har lirat gura i ungefär 25 år. Började tidigt med en Gibson LesPaul Goldtop och en 200w Peavy Classic stärkare. Sen har man ätit mig igenom alla möjliga instrument och förstärkeri.
Jag lirar i grund och botten hårdrock, men det blir en hel del klassiskt och blues oxå.
Nu för tiden har jag en gräddgul Fender Stratocaster (bluesguran) som jag kör genom en Zoom9002 (tror jag den heter) och in i en liten Bandit stärkare när jag lirar blues.
För hårdrock så har jag en Ibanez Axstar med Billy Lawrence humbuckers som går genom en Roland 10 bands EQ och en Ibanez digitaldist innan den hamnar i en Marshall 100w top med låda.

För aukustiska behov så har jag en svart Fender 12 strängad med inbyggd mic och eq, och en annan svart stålsträngad 6:a (som jag inte minns märket på, Ovation?) och slutligen en vanlig nylonsträngad klassisk gura av okänt märke.

Utöver det så har man ju en jädra massa annan utrustning (byggde egen midistudio härom halvåret).

Influenser inom gitarrvärlden är Dimebag Darrel (Pantera), Joe Satriani, Yngwie Malmsteen, Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, BB King, Kirk Hammet, Marty Friedman, Chris Poland, Jason Becker, Paco Delucia, Al DeMiola m.fl

Jobbade som rockmusiklärare på ett musikhus och gitarrlärare på Musikskolan på 90-talet.
Spelar även trummor, bas, keyboard och sjunger :p
 
Last edited:

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Har spelat bas i närmare 10 år, spelat gitarr i 8 år kanske.

Bara för att skryta så kan jag säga att rektorn för vår musikskola sagt att jag var bland de bättre på bas han har sett:)

Därför som jag är huvudsakligen basist och inte orkat köpa en riktig gitarr så sitter jag och spelar gitarr med världens sketnaste yamaha:mad:. Basen jag har är IAf en Ibanez SGR200:Bugar

Spelar både bas och sjnger i två band. Jag kanske kan fixa något klipp på något senare.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fifan, jag köpte min elgitarr 2005.
Dyrare budgetmodell och en V-Amp2.

Hade jag spelat mindre under de här två åren hade jag inte spelat över huvud taget.

För någon månad sedan så tog jag mig vatten över huvudet och startade ett band. Så nu är det väll bara sätta sig och öva. :gnissla
Vi ska spela tredjevågs-Ska, börja med covers av exempelvis Less than Jake, Reel big fish och Stretlight manifesto.
Polarn har köpt en trumpet och allting. :rolleyes:

FAN! Jag vill vara med i det bandet!:mad: Sparka trummisen!
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Hihoooo! Kära hjärtanes så förunderlig mysigt med en gureri-nörderi-tråd!

Jag har plinkat planka sen sjuårsåldern någotsånär. Är nästintill helt och hållet punkskolad, och sätter känsla framför teknik. Klyscha kan jag också tydligen.

Och nu till det riktigta nörderiet: Just nu är mitt huvudinstrument en snikig ES 335, som jag sladdar in i mitt egensnickrade pedalbord med Cry Baby, en jidra Ibanez dist som faktiskt har en jävla attack samt en BOSS tu-nånting-stämmare, vidare till en 2x12 combo Randall. Smidigt som tusan när man konsertar må jag säga, speciellt eftersom våran ringa eknomiska omsättning på småturnerandet enbart tillåter Hyundai Atos och andra skottkärror som turnéfordon. Musikfamiljen som jag spelar med kör ganska rockigt och punkigt och käckt, med små influenser av kommersiell R´n B, samt smörpop. Nåväl.

/perris
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Mjoo.. jag spelar, dock extremt sällsynt nu mera. Lirade givetvis i band för massor med år sedan. Har sålt av mina stärkare och högtalare, kvar finns min kära Jackson Warrior Pro (USA bygge med genomgående hals). Har även min Boss GT-5 kvar för att få lite sköna ljud.

Vad lirade jag för musik när det begav sej: Metal/Doom.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hihoooo! Kära hjärtanes så förunderlig mysigt med en gureri-nörderi-tråd!

Jag har plinkat planka sen sjuårsåldern någotsånär. Är nästintill helt och hållet punkskolad, och sätter känsla framför teknik. Klyscha kan jag också tydligen.

Och nu till det riktigta nörderiet: Just nu är mitt huvudinstrument en snikig ES 335, som jag sladdar in i mitt egensnickrade pedalbord med Cry Baby, en jidra Ibanez dist som faktiskt har en jävla attack samt en BOSS tu-nånting-stämmare, vidare till en 2x12 combo Randall. Smidigt som tusan när man konsertar må jag säga, speciellt eftersom våran ringa eknomiska omsättning på småturnerandet enbart tillåter Hyundai Atos och andra skottkärror som turnéfordon. Musikfamiljen som jag spelar med kör ganska rockigt och punkigt och käckt, med små influenser av kommersiell R´n B, samt smörpop. Nåväl.

/perris

Combo is the shit egentligen, jag har mest min Plexistack för att den ser så otroligt cool ut. Hade jag haft plats hade jag haft den som möbel istället. Vox AC30 är nog egentligen min favoritförstärkare.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Ja combo är fan nice! själv gillar jag Fender Deluxe 2x12 :tummenupp
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Combo is the shit egentligen, jag har mest min Plexistack för att den ser så otroligt cool ut. Hade jag haft plats hade jag haft den som möbel istället. Vox AC30 är nog egentligen min favoritförstärkare.
Det är ju så, coolhetsfaktorn i en gigantisk tygvägg bakom ryggen är icke att förakta. Men jag får väga upp det med att stå extra bredbent på gigen. Det borde tusan gå att få lådorna ihopfällbara.

/perris
 

Frippe27

Glögg o nötter
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Oslo/Sthlm
Hoj
Renoverings Objekt
Ni som är duktiga musiker får väl starta ett "sportband" och riva av några låtar på någon kommande SH fest. Det skulle ju garanterat bli en höjdare.
Kör en poll på några utvalda låtar och se vad vi vill höra.Sen är det bara för
er att köra igång och börja lira. :tummenupp
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är ju så, coolhetsfaktorn i en gigantisk tygvägg bakom ryggen är icke att förakta. Men jag får väga upp det med att stå extra bredbent på gigen. Det borde tusan gå att få lådorna ihopfällbara.

/perris

slayer_800x600.jpg


Såhär ska det se ut bakom.

:yoparty
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top