Gitarrister på Sporthoj!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jafyfan, nu satt jag på kneget och läste den här tråden så när jag kom hem så var jag tvungen att köra en 2 timmars session som började med ett gäng Satriani låtar för sedan glida igenom hela "Best of Stevie Ray Vaughan" :D
Så skönt att sitta här med pulserande vänsterhand och ett stort flin på läpparna! :tummenupp
Och nej, det handlade om gitarrlirande och inget annat! :tuttar

Tack för inspirationen boys! :yoparty

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Okej...ge mig BRA övningar på att lira elgura. Lite svårt att lära sig själv utan tidigare erfarenhet av elgura. Eller har jag fel?
Men tips emottages GÄRNA!!

Dr.Bike

Guest
Ni som är duktiga musiker får väl starta ett "sportband" och riva av några låtar på någon kommande SH fest. Det skulle ju garanterat bli en höjdare.
Kör en poll på några utvalda låtar och se vad vi vill höra.Sen är det bara för
er att köra igång och börja lira. :tummenupp

Mkt bra ide´! :tummenupp
Fatta vilka hjältar ni blir grabbar!

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Har väl närmare 25 år i bagaget som gitarrist. Har kört både metal, pop och körde ett tag som trubadur. Äger 2 akustiska tolvor aktivt mickade Washburn, en Jackson JDR, en Yamaha 270 bas (+ ett gudomligt ddrum-set, Roland TD-6KV men det är OT). Idag kör jag bara virtuellt med Amplitube och har på så sätt den perfekta studion. Något jag är stolt ägare till är två Fenderstärkare, rör från runt -68, en för bas & en för gitarr. Exakt samma modeller herr Lennon & McCartney hade på den berömda illegala spelningen på Apple-taket. Värda en smula idag. :)

Dr.Bike

Guest
Oj den här tråden har jag missat!

Jorå jag har lirat gura i ungefär 25 år. Började tidigt med en Gibson LesPaul Goldtop och en 200w Peavy Classic stärkare. :p

Ah! - du är en sån! :D
Minns när de "oheliga" Peavey transistorstärkarna började dyka upp!
Massa lustiga färger runt knapparna osv... och inte lät de som det allra heligaste heller...

Rör-Marshall

(sanningen var, nog att vi var RÄTT imponerade av Peaveyn iallafall...men vägrade erkänna det!)
Till nöds så det enda erkännandet vi gav den var dess otroliga "häng" med kompressor.
Oslagbart!

Vilka tider... ;)

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Okej...ge mig BRA övningar på att lira elgura. Lite svårt att lära sig själv utan tidigare erfarenhet av elgura. Eller har jag fel?
Men tips emottages GÄRNA!!
Det är lite svårt att ge tips på övningar. Jag tror ändå att du ska satsa på "Nothing Else Matters". Man ska spela sådant man gillar. Övningar brukar bli ganska tråkiga.

Har du någon bra tab på "Nothing Else Matters"? Annars kan du hämta både editor och noter/tab här:

www.powertabs.net

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vill abslut inte stöta mig med någon men är inte instrumentintresse inkompatibelt med kamrater i tonåren? Av alla som spelade flöjt och sådant så hade ju typ 0% vänner.
OBS! Vill inte vara oförskämd, är bara nyfiken om ni som spelat instrument hade vänner, fick vara med och leka och sådant!!

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Det är lite svårt att ge tips på övningar. Jag tror ändå att du ska satsa på "Nothing Else Matters". Man ska spela sådant man gillar. Övningar brukar bli ganska tråkiga.

Har du någon bra tab på "Nothing Else Matters"? Annars kan du hämta både editor och noter/tab här:

www.powertabs.net

Tack!
Ska kolla in det där.
Jo, en bra tabb har jag nog...tror jag. www.chordie.com har det mesta.
Annars ska jag harva mig igenom www.farhatguitar.com

...tänkte mest på skalor och liknande...äh, det löser sig nog. :gnissla

Dr.Bike

Guest
Jag vill abslut inte stöta mig med någon men är inte instrumentintresse inkompatibelt med kamrater i tonåren? Av alla som spelade flöjt och sådant så hade ju typ 0% vänner.
OBS! Vill inte vara oförskämd, är bara nyfiken om ni som spelat instrument hade vänner, fick vara med och leka och sådant!!

Till skillnad från er som... (skojade bara)
MEn jodå - musiker använder ju den mjukare delen av hjärnan = empatiska osv, så jo, det förekom att vi ÄVEN talade till såna otrogna som du ;) :jäs

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4

Japp, fast visst var den asociala egenskapen stor redan då där man hellre valde att jamma än att "hänga med polarna". Alla vet ju att musiker är mer kreativa än vanliga människor (som du :) ) och hade mer utbyte av att göra något vettigt än att snacka moppar. Helgerna spenderades dock oftast med polarna och då var den enda gemensamma nämnaren att vilja kröka. Och ragga. Men inte på varandra förstås.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Mitt musicerande har lett till massa polare jag idag inte skulle vilja vara utan. Helt enkelt. :)

Tack!
Ska kolla in det där.
Jo, en bra tabb har jag nog...tror jag. www.chordie.com har det mesta.
Annars ska jag harva mig igenom www.farhatguitar.com

...tänkte mest på skalor och liknande...äh, det löser sig nog. :gnissla

Börja träna på Dur- och Molltriaderna (heter de så på svenska? :va) till metronom, gå upp och ner längs halsen så får du häng på hur ackorden är uppbyggda och tränar fingrarna samtidigt. Sen kan du ge dig på skalor. Det är faktiskt riktigt roligt och sitta och gå skalorna upp och ner när man håller på att lära sig, man ser resultat rätt kvickt! :tummenupp

Varva bra övningar med schyssta låtar så lär man sig fort.

EDIT: Det var nog en basövning jag tänkte på. :rodnar

Kolla här! :tummenupp

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
*Spelat i 30 min (varav 20 min stämning).
*Spelar mest pling-plong
*Gitarr: Fender GP5(underbar, haft den i 6 timmar)
*Förstärkare: Starka armar
*Effektpedal: Rusta matta

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
*Spelat i 30 min (varav 20 min stämning).
*Spelar mest pling-plong
*Gitarr: Fender GP5(underbar, haft den i 6 timmar)
*Förstärkare: Starka armar
*Effektpedal: Rusta matta

Grattis!!

:tummenupp

Det var ju lite enklare när man kom underfull med hur tabbar funkar..... :näsblod

Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Hahaha! Känner faktiskt inte alls igen den bilden, när jag växte upp ansågs det snarare som något ytterst häftigt att spela i band, och man blev genast populärare än medelpluggaren, men som tur var så garderade jag med en Yamaha DT-50 också. Fast det är klart, hade jag gått i ullkofta och spelat tyska blomvisor med TUT-flöjt i en svettig musiksal tillsammans med tio kamrater i bruna manchesterbyxor och en kaffeandedräktig, rödblossig flöjtfröken så hade nog ingen moped i världen hjälpt. Det är hårt att växa upp. Fy fan.

/perris

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Förlåt, jag vet att jag inte ska smutsa ner denna tråden med triviala frågor, men jag känner mig lite lurad av försäljaren. Inget fel på gitarren men han sålde mig även nån nybörjar dvd som är rent skräp. 300 åt skogen men men. Har ni några tips på bra nybörjar sidor, hittar så mycket skräp när jag söker.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1

Replokalen var en ren social institution. Där det babblades, krökades, fikades, etc. Ibland spelade vi musik också.. :va

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ni som spelat ett tag, övar ni någonting längre? Jag har så förbannat svårt att hitta inspiration till det nuförtiden, enda gångerna jag spelar är i replokalen, i studion, och på scen, ibland plockar jag upp acken men då är det för att försöka skriva Highball-låtar med den. När jag var yngre kunde jag sitta och öva timmavis varje dag, inte för att jag skulle haft tid till det nu men man känner ju verkligen att man har såsat till sig.

Rillooo

Guest
Nån som kan förklara varför man hittar dessa klipp med bra gitarrister som spelar sämre än min 7årige son ? skall det vara roligt eller har dom knarkat bort hjärnan...

Hittat klipp på både Vai och Eddie mfl. som låter krikon i koskit....

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ni som spelat ett tag, övar ni någonting längre? Jag har så förbannat svårt att hitta inspiration till det nuförtiden, enda gångerna jag spelar är i replokalen, i studion, och på scen, ibland plockar jag upp acken men då är det för att försöka skriva Highball-låtar med den. När jag var yngre kunde jag sitta och öva timmavis varje dag, inte för att jag skulle haft tid till det nu men man känner ju verkligen att man har såsat till sig.

Nej jag är precis som du ... Har inte lärt mig nåt på flera år. Sorgligt! Inte hittat nåt sådär PANG, wow, det där måste jag lära mig .. Förutom Andy Mckee Rylynn då, men den hittar jag tammefasen inga korrekta tabs till. Tankat 5st guitarprofiler men alla har varit fel

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras