Gitarrister på Sporthoj!

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nån som kan förklara varför man hittar dessa klipp med bra gitarrister som spelar sämre än min 7årige son ? skall det vara roligt eller har dom knarkat bort hjärnan...

Hittat klipp på både Vai och Eddie mfl. som låter krikon i koskit....

Dom är väl som alla vi andra? Låter som crap i början? :hihi
 

Rillooo

Guest
Dom är väl som alla vi andra? Låter som crap i början? :hihi

Nja , det är ju nya inspelningar , men jag antar att dom försöker håna alla som bara skall spela fort som fan eller nåt sånt...ahh jag ser inte det roliga bara :näsblod
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Ni som spelat ett tag, övar ni någonting längre? Jag har så förbannat svårt att hitta inspiration till det nuförtiden, enda gångerna jag spelar är i replokalen, i studion, och på scen, ibland plockar jag upp acken men då är det för att försöka skriva Highball-låtar med den. När jag var yngre kunde jag sitta och öva timmavis varje dag, inte för att jag skulle haft tid till det nu men man känner ju verkligen att man har såsat till sig.
Nej, övar ensam enbart för att bli bättre på teknik gör jag aldrig, det tycker jag känns jäkligt ointressant, det är inte därför jag spelar. Däremot kan jag sitta själv och skapa musik ibland, fast det mesta av det arbetet sker i replokalen.

Men givetvis så sker det ju en ständigt fortlöpande teknikutveckling ändå när man bygger nya låtar och måste lära sig riff man fått i skallen eller känner att nån viss krydda fattas här och där.

/perris
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Nja , det är ju nya inspelningar , men jag antar att dom försöker håna alla som bara skall spela fort som fan eller nåt sånt...ahh jag ser inte det roliga bara :näsblod

Ahh...ja då är det ju annorlunda.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Det kuliga är ju att någon ("StSanders"?) har tagit några gamla gitarr-hjälte
videos och lagt på nytt, eget gitarrljud som låter som någon som fick sin
första gitarr en halvtimme tidigare. Där är ju bra gjort också. Det ser
ju faktiskt ut som om det är den åbäkande gitarr-hjälten, som lägger ner
hela sin själ i det han gör, som spelar.
Dessutom har han lyckats få in några försök till "Smoke on the water",
"Stairway to heaven", "Final countdown" osv lite här och där.
Applåderna gör ju också sitt till.
Jag tycker i alla fall att det är det roligaste jag har sett på youtube.

Det här är mina favoriter:

Steve Vai - Tender Surrender
Original:
[YOUTUBE-ID]f1VjwciFLAg[/YOUTUBE-ID]

Nytt kul ljud:
[YOUTUBE-ID]wsXS5fCq4LU[/YOUTUBE-ID]


Carlos Santana - Oye Como Va
Original:
[YOUTUBE-ID]LpPb2cVswlI[/YOUTUBE-ID]

Nytt kul ljud:
[YOUTUBE-ID]fNoZg9kl-zE[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Mack-korv-tillbehöret: Hohoooooooooo! Tack, skrattar bäckenbotten ur led! Det roliga är ju att de ser så belåtna och nöjda ut när de plinkar ur sig obegripligheter!

/perris
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Jag vill abslut inte stöta mig med någon men är inte instrumentintresse inkompatibelt med kamrater i tonåren? Av alla som spelade flöjt och sådant så hade ju typ 0% vänner.
OBS! Vill inte vara oförskämd, är bara nyfiken om ni som spelat instrument hade vänner, fick vara med och leka och sådant!!

jag tror nog att det är skillnad på att spela instrument som: Gitarr, bas trummor.

jag tror nog att alla visom spelar ovanstående instrument inte är utstötta.

Ni som spelat ett tag, övar ni någonting längre? Jag har så förbannat svårt att hitta inspiration till det nuförtiden, enda gångerna jag spelar är i replokalen, i studion, och på scen, ibland plockar jag upp acken men då är det för att försöka skriva Highball-låtar med den. När jag var yngre kunde jag sitta och öva timmavis varje dag, inte för att jag skulle haft tid till det nu men man känner ju verkligen att man har såsat till sig.

prova börja spela ett annat instrument ett tag så kan du spel det som omväxling.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nej, övar ensam enbart för att bli bättre på teknik gör jag aldrig, det tycker jag känns jäkligt ointressant, det är inte därför jag spelar. Däremot kan jag sitta själv och skapa musik ibland, fast det mesta av det arbetet sker i replokalen.

Men givetvis så sker det ju en ständigt fortlöpande teknikutveckling ändå när man bygger nya låtar och måste lära sig riff man fått i skallen eller känner att nån viss krydda fattas här och där.

/perris

Jag tror det är mycket för att man blir bekväm, man behöver helt enkelt inte bli bättre tekniskt för att spela de saker man finner intressanta. Jag är absolut ingen hotshot-gitarrist och kan inte spela en massa Yngwie eller Eddie Van Halen-solon eller konvertera Paganinis violinkonserter till gitarr utan har blivit mycket mer fokuserad på grooves och riff, låtstrukturer och så, och det sitter nog mer i själen än i händerna.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag tror det är mycket för att man blir bekväm, man behöver helt enkelt inte bli bättre tekniskt för att spela de saker man finner intressanta. Jag är absolut ingen hotshot-gitarrist och kan inte spela en massa Yngwie eller Eddie Van Halen-solon eller konvertera Paganinis violinkonserter till gitarr utan har blivit mycket mer fokuserad på grooves och riff, låtstrukturer och så, och det sitter nog mer i själen än i händerna.

Lyssna på Yngwies tre första plattor så har du en hel del kul grooves, riff och bra låtstrukturer. Men du kan ju hoppa över hans solon eller förenkla dem, för ibland så blir det lite för mycket av det goda.

Skickar med "blue", från hans gitarrlektioner (har jag för mig), dock från en senare platta.

[YOUTUBE-ID]SzW8fi8z5C8[/YOUTUBE-ID]
 

Rillooo

Guest
Det kuliga är ju att någon ("StSanders"?) har tagit några gamla gitarr-hjälte
videos och lagt på nytt, eget gitarrljud som låter som någon som fick sin
första gitarr en halvtimme tidigare. Där är ju bra gjort också. Det ser
ju faktiskt ut som om det är den åbäkande gitarr-hjälten, som lägger ner
hela sin själ i det han gör, som spelar.
Dessutom har han lyckats få in några försök till "Smoke on the water",
"Stairway to heaven", "Final countdown" osv lite här och där.
Applåderna gör ju också sitt till.
Jag tycker i alla fall att det är det roligaste jag har sett på youtube.

Det här är mina favoriter:

Original:
[YOUTUBE-ID]f1VjwciFLAg[/YOUTUBE-ID]

Nytt kul ljud:
[YOUTUBE-ID]wsXS5fCq4LU[/YOUTUBE-ID]


Original:
Någon som vet?

Nytt kul ljud:
[YOUTUBE-ID]fNoZg9kl-zE[/YOUTUBE-ID]

Ok , den där sista var ju lite rolig faktiskt ...trio med bumba :yoparty
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Skam den som ger sig...nu är det "bara" solot kvar att lära i Nothing else Matters :yoparty
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag har aldrig lyssnat på Yngwie, men efter att ha sett videon ovan så laddade jag ner låten, tabben, och backing tracken. Nu jävlar blir det lira av! (Jag har dock en förmåga att välja för svåra låtar som jag sedan inte orkar lära mig... :gnissla)

Om ett år får ni se resultatet på Youtube. :rolleyes:

Skam den som ger sig...nu är det "bara" solot kvar att lära i Nothing else Matters :yoparty
Gött! :yoparty
 
Last edited:

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Började spela när jag var 15, nu 21 och har växlat från att man spelar 0-12 timmar om dagen men nu blir det väll iallafall en timme vilket är synd(skulle vilja spela mera men tummen sitter lite för högt uppe i arslet...).

Lyssnar på: Children of bodom, Marty friedman, Jason Becker, Megadeth, Guns n roses, Ironmaiden, Yngwie M., Freak kitchen, listan är rätt lång och det känns som man inte äns har nuddat ytan av allt. Jag kan lyssna på en skiva i ett år innan man äns känner att man skulle börja tröttna på musiken :D .

Instrument & tillbehör:
Jackson Ke-1 (inte allt för många som har en sådan :D / ja det är matry friedman signatur)
Jackson Rr proffesional (Röd)/ runt 90 så den motsvarar en rr1(Emg mickar och schallers svajs) låter otroligt gött om man vill lira Children of bodom eller liknande :yoparty
Digitech GNX 3000, inte den bästa av allt men den har usb iallafall
Gammal Marshall AVT 50 valvestate (med transistor och rör) den är rätt skit men duger ju hemma...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
:mad: De va väl fan va det ska vara svårt och få litta fart på fingrarna! :mad:
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
  • Började spela (mest klassisk) gitarr i kommunala musikskolan för så där
    en 3-4 decennier sedan.
  • Spelat lite av varje hemma och i några källarband med längre uppehåll för
    reproduktion. Nu bara till husbehov.
  • Min akustiska favvo-gitarr hittade jag utan stall i en sopcontainer för 10 år
    sedan. Lite lim och ett nytt stall senare var den som ny. (Frånsett ett par
    mindre sprickor och lite annorlunda lukt.)
  • I vardagsrummet har jag min gamla stora maffiga hembyggda
    högtalare ...
    ... som resten av familjen har vänt mot väggen, lagt en "fin" duk och
    ställt TVn på. :mad: (Elgitarr = ZOOM 9002 + hörlurar)
  • Den hembyggda stärkaren
  • och den 30+ år gamla Aria LP-kopian står en
    bit in i garderoben.
al.jpg
För ett litet tag sedan började ungarna tvivla på sin fars historier om sin
bakgrund som källarrockstjärna så då var jag tvungen att spela in detta
för att visa dom!
(Är det förresten någon mer än jag som har upptäckt att ungarna inte
har någon musiksmak nu för tiden? :confused:)
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Började väl med någon Fender-kopia i tonåren för att sedan gå över till en Kramer (mest för att Eddie Van halen spelade på en sådan) som förstärktes med en Meesa boogie, som jag djupt ångrar att jag inte har kvar. Har nu mer tagit upp spelandet igen (läs börjat lära mig cykla igen) med en Washburn mg-300 med singel coil mickar och Floyd rose stall, som spelas genom datorn med guitar-rig 2 eller Marshall ms-2:rolleyes:
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Ni som spelat ett tag, övar ni någonting längre? Jag har så förbannat svårt att hitta inspiration till det nuförtiden, enda gångerna jag spelar är i replokalen, i studion, och på scen, ibland plockar jag upp acken men då är det för att försöka skriva Highball-låtar med den. När jag var yngre kunde jag sitta och öva timmavis varje dag, inte för att jag skulle haft tid till det nu men man känner ju verkligen att man har såsat till sig.

Känner igen det du säger, ibland behövs det en kommande spelning eller inspelning för att jag skall öva ordentligt. Men periodvis kommer jag in i det. För mig gäller det att ha grejerna kopplade och lättillgängliga, annars blir det inte av. HAr jag bara kommit in i det några dagar så blir det en rutin som i alla fall håller en vecka hehe.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Den här tråden är ju värdelös utan bilder!!
 

Bifogat

  • DSC00357.JPG
    DSC00357.JPG
    67.5 KB · Visningar: 68
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top