Gixxer1100 gen.1 eller gen.2 Vilken föredrar/föredrar inte du!? Fördelar/nackdelar...

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej! :banana

Man har ju tjatat på er ett tag nu om olika GSX-R 1100 86-88´or, :bladder Jag har ju hittat många.. men nästan alla har varit nått "fel" på... Fel färg, gått för långt, för dyr, för risig osv... Igår kväll så missade jag dock precis en superfin 86´a med 17tumhjul och grejor... Så nu letar man besviket vidare! :6surkart

:va
Hela tiden har jag tänkt bara på 86-88års modell, pga att dom först och främst är lättare än 89-98års modeller.. (får inte vara för tung för tjejen) Och säkert billigare i försäkring.. Vet dock inte än vad det skilljer i pris på 86-88 och 89!?.. (89´an strypt 74kw i reg.) Nån som vet? Jag skulle få betala 5468:- i halv/helår för 86-88.

:tungan
I alla fall så har det nu dykt upp en gen.2 -89´a som enligt ägaren är i superfint orginalskick.. förutom ett 4-1 yoshimura system och ombestyckade förgasare för det nya systemet. 3900mil på mätaren och 33000:-. Har ägt den i 7år.

:fatta!
Denna väger 210kg, mot de 197kg en 86-87´a väger! Men det sitter ju 17tumshjul på.. så då kanske tyngdpunkten är lite lägre på gen.2 ??? lättare att köra!?..

:crash

Vad säger ni!? Ska jag satsa på en gen.1 eller gen.2? Fördelar/nackdelar, har du kanske ägt en eller provkört en,, vad tycker/tyckte DU?

:tummenupp :tummenner

:confused:
 
Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Nisse977 skrev:
Hej! :banana

Man har ju tjatat på er ett tag nu om olika GSX-R 1100 86-88´or, :bladder Jag har ju hittat många.. men nästan alla har varit nått "fel" på... Fel färg, gått för långt, för dyr, för risig osv... Igår kväll så missade jag dock precis en superfin 86´a med 17tumhjul och grejor... Så nu letar man besviket vidare! :6surkart

:va
Hela tiden har jag tänkt bara på 86-88års modell, pga att dom först och främst är lättare än 89-98års modeller.. (får inte vara för tung för tjejen) Och säkert billigare i försäkring.. Vet dock inte än vad det skilljer i pris på 86-88 och 89!?.. Nån som vet? Jag skulle få betala 5468:- i halv/helår för 86-88.

:tungan
I alla fall så har det nu dykt upp en gen.2 -89´a som enligt ägaren är i superfint orginalskick.. förutom ett 4-1 yoshimura system och justerade förgasare efter det. 3900mil på mätaren och 33000:-. Har ägt den i 7år.

:fatta!
Denna väger 210kg, mot de 197kg en 86-87´a väger! Men det sitter ju 17tumshjul på.. så då kanske tyngdpunkten är lite lägre på gen.2 ??? lättare att köra!?..

:crash

Vad säger ni!? Ska jag satsa på en gen.1 eller gen.2? Fördelar/nackdelar, har du kanske ägt en eller provkört en,, vad tycker/tyckte DU?

:tummenupp :tummenner

:confused:

Har du kollat in denna?
Den var jag inne på att köpa..
http://www2.blocket.se/view/2965037.htm?l=0&c=1&city=0
 

Bifogat

  • 442508_gbl_s.jpg
    442508_gbl_s.jpg
    70.7 KB · Visningar: 131

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Jag hade alla dagar i veckan tagit en gen.2 framför en gen.1. De extra kilona känner du inte, dessutom finns det väl knappast nån med det dubbla originalavgasystemet kvar vilket är gristungt. Den bättre stabiliteten och bromsarna på 2an är att föredra, dessutom är den ju snyggare :kär
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
DisqoBizkit skrev:
Har du kollat in denna?
Den var jag inne på att köpa..
http://www2.blocket.se/view/2965037.htm?l=0&c=1&city=0
Jo den var fin!! Och inte fel pris heller!! men det är ingen 1100!! :)


OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag hade alla dagar i veckan tagit en gen.2 framför en gen.1. De extra kilona känner du inte, dessutom finns det väl knappast nån med det dubbla originalavgasystemet kvar vilket är gristungt. Den bättre stabiliteten och bromsarna på 2an är att föredra, dessutom är den ju snyggare :kär

Jo den är mycket snyggare!! på alla sätt! :tummenupp
men man undrar ju över tyngden, men den är inget problem säger du! :wiggle

Man får med orginalsystemet som är i rostfritt.. men hojen går kasst med det nu.. sa han..
Hur många kg sparar man på att inte ha orginalsystemet då? 5kg!? i så fall kommer den ju ner lite i vikt! Bara bra!! :rolleyes:

Förresten.. denna var det jag missade igår.... 5800mil. 25000:-

missat.jpg
 
Last edited:

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
Skilj på Olje R11 89-92 vatten R11 93-98.
89 är kortare men har sämre gaffel original (går att fixa) och 4,5"bakfälg (fast alla har nog bytt/breddat nu), 90 är lite lättare än 91-92 då den har dubbellyse.
91-92 har lite mer effekt med den nya toppen, ingen skillnad annat än hos originalhojjar dock. Ingen oljeR11 är märbart tyngre eller klumpigare än urR11-86 om allt är standard.
En ombyggd -86 med 17" fälgar mm. är kul, en std är en ganska tråkig gammelhoj som kräver dyra däck (billiga racedäck är perfekt på en 89-92)

93-98 är märbart tyngre och jag ser dessa som rena touringhojjar med dålig körställning, föregångare till busan och inte till R1000! (äger en busa själv)
R11 som sporthoj dog -92 när Bladen kom, den var enbart en muskelmaskin som vattenkyld.

Köp en fin -89 med breddad fälg!
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Alf. Er Erik i USA nu ?
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Nisse977 skrev:
Hur många kg sparar man på att inte ha orginalsystemet då? 10kg!? i så fall kommer den ju ner på samma vikt som 86-88 hade! Bara bra!! :rolleyes:

Men 86-88ans avgassystem är gristungt oxå, så den är nog fortfarande lättare.

Gen 2 har en del fördelar bla 17tums hjul, det kostar en slant att byta hjul och bromsar på en gen1. Om man bestämt sig för en gen2 sedan så skiljer det mellan årsmodellerna.

89án 41mm gaffel (ej usd), gaffeln har fått kritik för att var onödigt hård och lite svår justera in. 4,5tum bakfälg. Annar är 89án istort sett en fabriks 7/11 med chassimått som en 750.

90 så fick GSXRén usd-gaffel, 5,5tums bakfälg och längre axelavstånd den blev därför tyngre och mer trögsvängd.

91-92 ny toppkåpa coh större förgasare (cv40) och chims istället för justerskruv i ventilmekanismen.

Jä....la Alf, du han före
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Alf Sundström skrev:
Skilj på Olje R11 89-92 vatten R11 93-98.
89 är kortare men har sämre gaffel original (går att fixa) och 4,5"bakfälg (fast alla har nog bytt/breddat nu), 90 är lite lättare än 91-92 då den har dubbellyse.
91-92 har lite mer effekt med den nya toppen, ingen skillnad annat än hos originalhojjar dock. Ingen oljeR11 är märbart tyngre eller klumpigare än urR11-86 om allt är standard.
En ombyggd -86 med 17" fälgar mm. är kul, en std är en ganska tråkig gammelhoj som kräver dyra däck (billiga racedäck är perfekt på en 89-92)

93-98 är märbart tyngre och jag ser dessa som rena touringhojjar med dålig körställning, föregångare till busan och inte till R1000! (äger en busa själv)
R11 som sporthoj dog -92 när Bladen kom, den var enbart en muskelmaskin som vattenkyld.

Köp en fin -89 med breddad fälg!





köp 91-92 annan gaffelvinkel/snabbstyrdare än dom äldre + snyggare :tummenupp
 

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
Yngve skrev:
Alf. Er Erik i USA nu ?
Japp, hos en turbotok som du vet.
7-8 Hayabusa turbo äger han.
Jag har lånat hem MC Xpress 1000R turbon så nu ska vi se vad som är roligast, min Busa eller en 240hk GSXR1000.


Vad tror du Yngve?

Till tråden.
-89 R11 är som Gixxer sa en 750 med lite längre sving samt lite sämre fjädring och högre kåpa.
-90 har ny ram och enda skuillnaden är att stötdämparfästet är ej utpytbart mot justerbart (som hos 750 90-91) samt USD och längr sving.
91-92 är samma hoj som -90 (samma ram) men ny toppkåpa och shimsjustering i toppen.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
jolio skrev:
köp 91-92 annan gaffelvinkel/snabbstyrdare än dom äldre + snyggare :tummenupp

Min 89 har 24 graders gaffelvinkel och 1425 i hjulbas, det blir inte mycket kvickare än så, speciellt inte jämfört med 91-92 med 25 graders gaffelvinkel och 1465 i hjulbas plus några extrakilon. Jag har dessutom bakfälgen i originalbredd med 160-macka. Gaffeln är hård och stötig, men med Öhlinsfjädrar och tunnare olja är den mycket bättre.
Som exempel när vi talar vikt på avgassystem så väger en av originaldämparna mer än hela mitt V&H SS 4-1. Jag skulle försöka hitta en 89, trots gaffeln, pga den kortare svingen och för att de är grymmare utseendemässigt än 91-92 som har för fett arsel och för klumpigt nylle för min smak.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Alf Sundström skrev:
Jag har lånat hem MC Xpress 1000R turbon så nu ska vi se vad som är roligast, min Busa eller en 240hk GSXR1000.

Jag skulle kanske komma förbi och prova GSXR1000Turbon.

Alf Sundström skrev:
Köp en fin -89 med breddad fälg!

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag skulle försöka hitta en 89, trots gaffeln, pga den kortare svingen och för att de är grymmare utseendemässigt än 91-92 som har för fett arsel och för klumpigt nylle för min smak.

Jag håller med Alf och OLJEKYLD GSXR, om jag köper en hoj till så skulle det bli en GSXR 1100 89, men jag skall försöka att hejda mig det räcker med 3hojar i garaget.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
OLJEKYLD GSXR skrev:
Min 89 har 24 graders gaffelvinkel och 1425 i hjulbas, det blir inte mycket kvickare än så, speciellt inte jämfört med 91-92 med 25 graders gaffelvinkel och 1465 i hjulbas plus några extrakilon. Jag har dessutom bakfälgen i originalbredd med 160-macka. Gaffeln är hård och stötig, men med Öhlinsfjädrar och tunnare olja är den mycket bättre.
Som exempel när vi talar vikt på avgassystem så väger en av originaldämparna mer än hela mitt V&H SS 4-1. Jag skulle försöka hitta en 89, trots gaffeln, pga den kortare svingen och för att de är grymmare utseendemässigt än 91-92 som har för fett arsel och för klumpigt nylle för min smak.


faan minns nog fel då (gammal som gatan), körde länge en 91á och den va mycke smidigare än polarens 90, men det kanske inte va måtten de berodde på hmm konstigt
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Tysken skrev:
Ska du inte kränga den där snart? Hör av dig i sånt fall, jag lovar att vårda den ömt :hihi

Tack, din "vård" som består i att våldföra sig på hojen på de mest perversa sätt? Att klä av den naken och låta den åka runt utan kläder till allmän beskådan? Nja, jag vet inte...... :tungan
 

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
Även om 89 har (t.ex.) 24 grader och 90-91-92 påstås ha 25 grader ligger skillnaden i svingen och gaffeln då de har samma ram frånsett bakre stötdämparfästet. En lite högre bakdel ger snabbt 1 grad i gaffelvinkel så värdet är ej absolut.
Även 90-91 R750 har samma geometri (frånsett ännu kortare sving).
Köp en OljeR, varför inte en 90-91 750R med 1127 motor?

OljeR är den roligaste hoj man kan ha från åren 86-91!

Kom förbi Gixxer och testa TurboR1000.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
jolio skrev:
faan minns nog fel då (gammal som gatan), körde länge en 91á och den va mycke smidigare än polarens 90, men det kanske inte va måtten de berodde på hmm konstigt

Kan ju bero på massor med saker, däck, fjädringens inställning och kondition, lufttryck.
 
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Norrland
Hoj
Gixxer 1000 & ZX9-fighter bygge
köp 91-92!!

Kolla in den här, den kanske kan vara något.
www2.blocket.se/view/3081136.htm?l=0&c=1&city=0

Hade tidigare en blå/vit 91:a som var riktigt trevlig, och den upplevde jag som kvickare/roligare än min brors 90:a, kanske inte så konstigt då den var bla. moddad med 750RR sving (förstärkt) öhlindämpare bak och Öfjädrarfram. kan vara ett tips att leta fram en RR sving för att få en kvickare hoj. den upplevdes inte heller som mer ostadig än en orginal trots den kortare svingen.
bara ett tips.
sedan är ju 91-92 snyggast med de dubbla baklyktorna och den något modernare fronten, den ser brutal ut, och går att få fart på också! :tummenupp
 

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Okej! Verkar som en 89´a inte är helt fel!!

Nu så väntar jag bara på att få reda på vad försäkringen kan kosta!... Kan någon här tala om vad du får betala för en gammal vs nyare Gixxer!? OLJEKYLD GSXR, du kanske kan tala om vilka årsmodeller du har och vad de kostar.. så man får ett humm!

Har skrivit å frågat Trygghansa.. men gissar att jag inte får nått svar nu i helgen :(


CAPRICORN skrev:
köp 91-92!!

Kolla in den här, den kanske kan vara något.
www2.blocket.se/view/3081136.htm?l=0&c=1&city=0

Hade tidigare en blå/vit 91:a som var riktigt trevlig, och den upplevde jag som kvickare/roligare än min brors 90:a, kanske inte så konstigt då den var bla. moddad med 750RR sving (förstärkt) öhlindämpare bak och Öfjädrarfram. kan vara ett tips att leta fram en RR sving för att få en kvickare hoj. den upplevdes inte heller som mer ostadig än en orginal trots den kortare svingen.
bara ett tips.
sedan är ju 91-92 snyggast med de dubbla baklyktorna och den något modernare fronten, den ser brutal ut, och går att få fart på också! :tummenupp

Jo den är fin! men jag tycker en 89-90 i svart/silver är JÄVLIGT snygg!! .. och så hade jag ju inte tänkt köpa hoj för mer än 25000:- heller... fan.. :hihi
 
Last edited:
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Norrland
Hoj
Gixxer 1000 & ZX9-fighter bygge
Jo den är fin! men jag tycker en 89-90 i svart/silver är JÄVLIGT snygg!! .. och så hade jag ju inte tänkt köpa hoj för mer än 25000:- heller... fan.. :hihi[/QUOTE]



Sälj allt onödigt, lev på havregrynsgröt, ta ett jobb till, bo i en etta, mm så vips har du råd med en ny hoj! :hihi
sen kommer det där med försäkringen :gnissla

skämt o sido man får mycket hoj för 25t idag, R11an :Bugar köp!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top