Gjuta egna kåpor

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Angående fransarna som blir när man gör själva kåpan, dvs överblivet material som sticker ut, så kan man med fördel klippa bort medan plasten är halvhärdad (iasllafall om man använder polyester), då är det som en gummimatta utam att klibba. Betydlig enklare än att slipa bort när det är hårt.
funkar även bra om man skall göra några speciabitar eller nått. Då kan man göra en platt skiva, och sen böja till den, tex göra en cylinder av den, tejpa eller nått för att fxera och sen låta den härda fördigt. Man får dock vara rätt kvick när man gör det och även sitta och passa på polasten medan det härdar.

/Pajje
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Robban_C skrev:
Man tackar!

Ytterligare ett litet tillägg om hälsa:
Filter till andningsmasker skiljer beroende på om de ska rena ångor/gaser eller om de ska rena damm. Jag har nån gammal mask (heter den Sundström??) som kan ta båda sorternas filter (dvs filtren kan sättas ihop, dammfilter och/eller kolfilter, alltid med ett tunnt grovfilter ytterst). Den mask du visade här har kolfilter och det är vad som behövs vid plastarbeten men tänk på att byta till dammfilter vid slipjobb. Och filter med båda funktionerna vid ex vis sprutlackering eftersom ni då har både dammpartiklar och ångor.
Oj vad billig Biltemamasken är!
Kolla att ni trivs i masken innan ni köper. En mask med dålig passform används ju inte och då gör den ingen nytta.

Som sagt, bilder under helgen.

Hmm, skyddar inte kolfilter mot fasta partiklar?

min mask: http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserver.dyn?nnnnnnX7fzBnHRon0Ronnn1ZizqNNNN4-

inköpt för ungefär 200kr från clas ohlson
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bengan skrev:
Hmm, skyddar inte kolfilter mot fasta partiklar?...
Dom är åtminstone inte gjorda för det. Och dessutom brukar kolfiltrena vara dyrare att byta ut. Så det kan ju vara en ekonomisk fråga.
Masken på din bild ser ut att vara en ren dammfiltermask (ej kol) men det vet du säkert om. Och lär märka om du ska lacka. :))
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Robban_C skrev:
Dom är åtminstone inte gjorda för det. Och dessutom brukar kolfiltrena vara dyrare att byta ut. Så det kan ju vara en ekonomisk fråga.
Masken på din bild ser ut att vara en ren dammfiltermask (ej kol) men det vet du säkert om. Och lär märka om du ska lacka. :))
nepp, är kolfilter, väl beprövat, får väldigt lätt yrsel om jag inte andvänder masken tillsammans med lösningsmedel, känns rejält när jag plockar av masken
(läs, min modell är 4255: http://products3.3m.com/catalog/se/...e_ohes_3_0/command_AbcPageHandler/output_html )
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bengan skrev:
nepp, är kolfilter....
Ok, :tummenupp

Har tatt lite foton och skrivit lite:
http://www.rc-hobby.se/Glasfiberreparation.zip 1,2 MB
En Word och 9 bilder. Högerklicka och ladda hem, ville inte lägga upp alla bilderna löst, tänkte att det är enklare att ladda hem en zip istället. Och jag hann inte göra pdf.
Jag vet inte om det här går att tyda men återkom gärna för kompletterande frågor.

Edit:
RG500-Johannes, det var inte min avsikt att "stjäla intresset" från din tråd men jag tänkte att jag har ytterligare lite erfarenhet av ämnet och på den vägen var det.
 

VKR

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
Bara att välja..
Tänkte jag skulle prova på att gjuta lite små krafs nu till helgen men har lite frågor angående detta ämne :) Vattenbaserat släppmedel-var får man tag i detta??
Gelcoat vs topcoat-gelcoat+paraffin=topcoat-vad är skillnaden dessa med tanke på ett de hamnar på "samma" lager??Går det att lägga Polyester direkt på släppmedlet utan gelcoat/topcoat för att sedan slippa/spackla direkt på glasfibern lr innebär det bara en massa merjobb??Och sen till slut så undrar jag var man får tag i en sån där "rulle" som man har för att få väck alla bubblor??Tack på förhand :hej
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag är långtifrån experten här, men några tips på vad som funkat bra för mig så långt kan du få.
VKR, räkna inte med att hinna på en helg. Det strular alltid och man får alltid slut på nånting som är jobbigt att få tag på. Släppmedlet jag använder är ett isopropanol-filmsläppmedel som jag beställde i en båttillbehörsaffär. Det enklaste är dock kanske att beställa allt här: http://www.slojd-detaljer.com som filmsläppmedel
Du behöver engångshandskar, en massa små billiga penslar som du kan kasta efteråt, massor av burkar att blanda i som tål polyester (jag använder barnmatsburkar), glasspinnar att blanda med och andningsmask, polyester med härdare och glasfiber från Biltema (halva priset jämfört med andra ställen).
Jag har en sådan rulle som du nämner, men lyckas bara riva upp mattan med den. Jag använder hellre penseln för att jaga ut bubblorna.

Till vaxningen behöver man efter vad jag hört ett hårdvax som är silikonfritt, och det var lite knepigt att hitta. Sonax flytande hårdvax blev det till slut.
Lycka till!

Edit: Robban_C, sjysst! Nu ska man bara hitta en kompressor från en kasserad frys.. :)
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag måste bara säga att den här tråden är för jävla bra! Jag älskar den här typen av faktaspäckade trådar som ger insikt i olika tekniker/etc. Jag har länge varit intresserad/fascinerad av möjligheten att gjuta saker i glasfiber/kolfiber men aldrig kommit längre än till planerings/drömstadiet :). Stor eloge till RG500-Johannes, Robban_C, Ugluk och alla andra för en läsvärd tråd!
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
RG500-Johannes, det var inte min avsikt att "stjäla intresset" från din tråd men jag tänkte att jag har ytterligare lite erfarenhet av ämnet och på den vägen var det.

?

Du bidrar ju med hur mycket som helst, och jag vill verkligen inte se långa monologer i ett diskussionsforum!

Keep going!

/J
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Update: 2:a formen klar, mellankåpan. Trots 3 tjocka lager vax och rikligt med släppmedel reste sig en av de två lackerna på kåpan och krackelerade. Den blanksvarta delen klarade sig utmärkt och gav fin yta i formen, men gråmetallicen pallade inte. Jag gissar på att det var för att det var just en metallic. Den stripade guldlinjen som delar de två färgområdena klarade sig inte heller, utan kvar på kåpan blev en vit pappersremsa.

Alla metallic-ytor borde alltså maskas noga med packtejp om man vill ha dom kvar i drägligt skick.
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
häftigt att göra egna kåpor.... ska gensat springa till närmsta hobby butik å inhandla de som behövs....

nån som har nå tips om hur man kan göra en höger kåpa om man bara har en vänster kåpa som mall??? kanske inte går alls.... :va

/raggarn
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RG500-Johannes :
:tummenupp

Ugluk :
Utan praktisk erfarenhet så tror jag att en kyl/frysskåpskompressor möjligen kan ha för låg kapacitet. Typ:
Efter att ha plastat och lagt mojen i sopsäck finns där 50 liter luft som ska ut ur sopsäcken och frysskåpskompressorn flödar 1 liter per minut. Eller nåt sånt.
Löses antingen genom att evakuera merparten av luften i säcken med dammsugaren innan man kopplar in kompressorn. Eller genom att komplettera kompressorn med en tank för lagring av vakuum. Dvs kompressorn evakuerar en 20 liters tank till 80% vakuum, borde ju ge 20% vakuum efter att ha evakuerat 80 liter luft ur din soppåse.
Alla siffror är hypotetiska men innebörden framgår säkert.
Man ska komma ihåg att då kompressor används som vakuumpump pratar vi rätt måttliga undertryck, dels därför att vi har en frigolitkärna som vi _inte_ vill trycka ihop med hjälp av atmosfärstrycket, dels därför att det handlar om rätt tunn matta (oftast 20-80 gr/m2) som lätt formas till önskat utseende. Samt sist men inte minst att man antagligen lättare får ut en majoritet av luften ur påsen innan man kopplar in kompressorn = mindre överskottsluft att evakuera.
Här finns det nog utrymme för experiment. Håll oss underrättade!
Jag har för övrigt en frysskåpskompressor och lite planer men ni vet väl alla hur det är, det förb... dygnet har ju bara 24 timmar!

GårillaRaggare :
Spegel? :D
Såvitt jag kan förstå är enda sättet att börja göra en form mer eller mindre på frihand = rätt mycket extrajobb. (blir svettig bara av tanken)
Kan du låna en kåpa?
Eller har du en kraschad kåpa som du kan fullaga, dvs endast så bra att den duger som form?
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Jg köpte epoxi på EMPE-produter i gbg. Epoxyn är tillverkad av Nilsmalmgren AB. Enligt Nilsmalmgren behövs ingen skyddmask vid arbete med ohärdad epoxy. Däremot när man slipar den härdade epoxyn. Bifogar det mail jag fick som svar. Se nedan:

At 14:38 2004-01-07 +0100, you wrote:

Skickade en förfrågan om vilken typ av skyddsmask man skall ha vid arbete med Epoxi. Frågade också om en viss Biltema mask. Fick ett SMS till svar att denna inte var lämplig. VIlken typ av mask är lämplig och var hittar jag såna ?

Hej Fredrik,

Som sagt, den sortens mask skall du INTE använda. Du behöver inte använda mask alls vid arbetet med den ohärdade epoxin. Finns inga lösningsmedel.

Utdrag från våran hemsida:

Arbetskläder.
Händer, handleder, ansikte och ögon är de mest utsatta ställena. Dessa delar av kroppen måste skyddas från kontakt med epoximaterial.
Det finns naturligtvis en teoretisk möjlighet att skydda hela kroppen från kontakt med allting genom att krypa i täta plastkläder, plasthandskar, huva, gummistövlar och så vidare men risken är då stor att man skapar andra typer av irritationer till exempel genom svettning och svårrörlighet. Valet av lämpliga arbetskläder måste därför göras med omdöme. För att skydda kroppen, ben och armar är overallen ett lämpligt plagg. Ben och ärmar måste dock vara tillräckligt långa, det vill säga räcka ut till handleder och vrister. Overall av engångstyp kan vara bra under korta stunder vid arbete som är mycket riskfyllt ur nedsmutsningssynpunkt.

Handskar finns i många utföranden och kvaliteter, alla engångshandskar är av plast och kan sällan användas kontinuerligt under längre tid. Det är praktiskt att använda en ren tunn bomullsvante under plasthandskar.

Vid risk för stänk till exempel vid blandning av lågviskösa material skall ansiktsskydd eller skyddsglasögon användas.

Under slipningsarbete av härdad epoxiplast skall kolfiltermask plus dammfilter klass P3 användas. Vid stor omfattning i kombination med utsugning.
Som fotbeklädnad är förutom stövlar och läderkängor med skaft även trätofflor användbara. Huvudsaken är att klacken är så hög att overallen skyddar vrist och häl utan att släpa i golvet.
Viktigt är att nedsölade arbetskläder skall bytas genast, nedsmutsade och trasiga handskar kasseras. Används plasthandskar av flergångstyp skall dessa tvättas på utsidan innan de tas av.

Lycka till med arbetet.

Jonny Augustsson
Laboratoriet


U-joppe skrev:
Jag skulle just skriva ett långt inlägg men det behövs inte nu när Robban har skrivit detta, men lyssna på honom!! Det gamla "sörj för god luftväxling" räcker INTE i dessa fall! Jag har forskat på hjärnskador i många år så lita på oss om detta! Kolfilter och vädra, vädra, vädra. Spara dina hjärnceller till fredag - så har du åtminståne trevligt när du förstör dom...


/Joppe
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tveksamt. Det stämmer att det är nästintill luktfritt men jag har ju hört att eopxin är allergiframkallande på sikt, även via luftrören. Jag skickar pm till U-joppe så får han komma med fler tips. Det skadar ju inte att veta vad man utsätter sig för.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Stgpepper, tackar! Håller med om att det är faktaspäckade gör-det-självtrådar förgyller mc-pysslet och gör SH.com till en guldgruva.

Update 2:
Efter misslyckandet med mellankåpan beslutade jag mig för en lite okonventionell metod till sidopanelerna. Jag gjorde en tunn form av alabastergips armerad med glasfiberväv och lät genomtorka ordentligt. Inget släppmedel, bara ett tjockt lager vax. När gipsformen torkat ut målade jag den invändigt med polyester som går in i gipset och lade ett lager glasfibermatta och polyester utvändigt för att stärka upp den.
Nu återstår att se om det funkar.
Man riskerar iaf inte sina lackade kåpor, och jag misstänker att fler än jag vill göra sådant här för att de gamla kåporna börjar se skabbiga ut och spricka lite här och var.

Robban_C, tror finns det något sätt att med framgång koppla något slags tryckvakt som startar och stänger av dammsugaren via relä och sätta en ventil mellan sugaren och påsen? Eller är det lite för mycket McGyver.. :rolleyes:
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Okej, nu ska jag ställa en kanske korkad fråga, men jag måste göra det ändå! :rolleyes:

Borde man inte kunna göra en form/mall av kåpan i Gips?? Alltså om man har en sido kåpa så borde man väl helt ekelt kunna trycka ner den lite lagom i en form med relativt mycket Gips i o sedan plasta i den formen?!

Eller är jag helt ute o cyklar??

/Niklas
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Campar, du måste i vart fall mätta gipset med polyester eller epoxi innan du försöker laminera i din gipsform. Annars släpper det aldrig.. Vet inte om det funkar heller, vi får se.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Joo, alltså innan jag börjar göra en kåpa i formen så måste jag ju så klart ha ngt imellan så att det verkligen släpper, men en gips form borde väl logist sätt funka?!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jo, jag tycker att det borde funka, annars hade jag inte försökt mig på en gipsform själv. Nackdelen är ju att gipset inte kan flexa som den armerade polyester kan, och det kommer nog att vara jobbigare att få det att släppa.
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Robban_C skrev:
Tveksamt. Det stämmer att det är nästintill luktfritt men jag har ju hört att eopxin är allergiframkallande på sikt, även via luftrören. Jag skickar pm till U-joppe så får han komma med fler tips. Det skadar ju inte att veta vad man utsätter sig för.

Generellt så verkar folk tro att bara för att man gör det på sin fritid så är saker mindre farliga (tänk att många festar med saker dom skulle vägra arbeta med...) Jag vill inte att den här spännande tråden skall hamna i denna diskussion så jag startar en ny tråd lite senare med fler aktuella kemikalier. Men kolla här för lite info om just epoxiplast.

/Joppe
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top