Jg köpte epoxi på EMPE-produter i gbg. Epoxyn är tillverkad av Nilsmalmgren AB. Enligt Nilsmalmgren behövs ingen skyddmask vid arbete med ohärdad epoxy. Däremot när man slipar den härdade epoxyn. Bifogar det mail jag fick som svar. Se nedan:
At 14:38 2004-01-07 +0100, you wrote:
Skickade en förfrågan om vilken typ av skyddsmask man skall ha vid arbete med Epoxi. Frågade också om en viss Biltema mask. Fick ett SMS till svar att denna inte var lämplig. VIlken typ av mask är lämplig och var hittar jag såna ?
Hej Fredrik,
Som sagt, den sortens mask skall du INTE använda. Du behöver inte använda mask alls vid arbetet med den ohärdade epoxin. Finns inga lösningsmedel.
Utdrag från våran hemsida:
Arbetskläder.
Händer, handleder, ansikte och ögon är de mest utsatta ställena. Dessa delar av kroppen måste skyddas från kontakt med epoximaterial.
Det finns naturligtvis en teoretisk möjlighet att skydda hela kroppen från kontakt med allting genom att krypa i täta plastkläder, plasthandskar, huva, gummistövlar och så vidare men risken är då stor att man skapar andra typer av irritationer till exempel genom svettning och svårrörlighet. Valet av lämpliga arbetskläder måste därför göras med omdöme. För att skydda kroppen, ben och armar är overallen ett lämpligt plagg. Ben och ärmar måste dock vara tillräckligt långa, det vill säga räcka ut till handleder och vrister. Overall av engångstyp kan vara bra under korta stunder vid arbete som är mycket riskfyllt ur nedsmutsningssynpunkt.
Handskar finns i många utföranden och kvaliteter, alla engångshandskar är av plast och kan sällan användas kontinuerligt under längre tid. Det är praktiskt att använda en ren tunn bomullsvante under plasthandskar.
Vid risk för stänk till exempel vid blandning av lågviskösa material skall ansiktsskydd eller skyddsglasögon användas.
Under slipningsarbete av härdad epoxiplast skall kolfiltermask plus dammfilter klass P3 användas. Vid stor omfattning i kombination med utsugning.
Som fotbeklädnad är förutom stövlar och läderkängor med skaft även trätofflor användbara. Huvudsaken är att klacken är så hög att overallen skyddar vrist och häl utan att släpa i golvet.
Viktigt är att nedsölade arbetskläder skall bytas genast, nedsmutsade och trasiga handskar kasseras. Används plasthandskar av flergångstyp skall dessa tvättas på utsidan innan de tas av.
Lycka till med arbetet.
Jonny Augustsson
Laboratoriet
U-joppe skrev:
Jag skulle just skriva ett långt inlägg men det behövs inte nu när Robban har skrivit detta, men lyssna på honom!! Det gamla "sörj för god luftväxling" räcker INTE i dessa fall! Jag har forskat på hjärnskador i många år så lita på oss om detta! Kolfilter och vädra, vädra, vädra. Spara dina hjärnceller till fredag - så har du åtminståne trevligt när du förstör dom...
/Joppe