--------------------------------------------------------------------------Vägra vurpa skrev:Sådär ja grabbar! Då har även jag börjat gjuta.
Har bara gjort formarna än så länge, men återkommer med bilder och info när allt är klart.
Vill bara fråga er hur många lager gelcoat ni la på när ni gjorde kåporna + om det finns olika färger i gelcoat förutom vit och svart.
Skulle vilja ha BLÅ gelcoat...finns det?
Tanken var att eventuellt färga innersta lagret epoxi för att slippa genomskinlighet där man bara har två skikt, samt om man laminerar glasfiber innanför ett lager kolfiber.Pani skrev:Ville bara tillägga epoxin vi har på jobbet inte löser upp något bindemedel, sen undrar jag varför ni använder epoxi?? både dyrare och onödig.. vanlig bonna polyester är helt ok... Visst ska du bygga med kol så visst då är ju epoxi första valet... Å varför färgsätta epoxin när du ska ha kol?? då syns ju inte kolen... helt riktigt fixa en liten form som trycker i hörnor eller injecera men det är mycket inveklat!![]()
Glasfiber går bra att plasta, men orginalkåporna är inte glasfiber, jag brukar plasta på våren - sommaren, viktigt är att blanda rätt mängd härdare och att rolla ut luftblåsorna.Forsberg skrev:Jag tar och lyfter denna utmärkta tråd med några frågor och funderingar:
Jag är lite sugen på att bygga om bakdelen på min FZR lite. Har sett att kk-racing har en solocuts-bakdel till min hoj i glasfiber. Min tanke var då att man kanske kunde utgå från denna, och sedan kapa där man vill och plasta på där man vill. Går det att överhuvudtaget fortsätta att plasta på en färdig del, om jag t ex. vill förlänga den aktuella solocuts-kåpan? Jag hade även tänkt göra några egna formar att gjuta efter.
Vilken rumstemperatur bör man ha när man arbetar med polyester? För tillfället har jag nog bara tillgång till kallgarage.
Tack för en otroligt intressant och lärorik tråd!:bugar
GSXR1100R skrev:Glasfiber går bra att plasta, men orginalkåporna är inte glasfiber, jag brukar plasta på våren - sommaren, viktigt är att blanda rätt mängd härdare och att rolla ut luftblåsorna.
RSV_R skrev:Tänk på att det inte fäster på gelcoaten! Slipa därför bort denna först. Rugga även upp den redan härdade glasfibern rejält innan du börjar plasta på. Runt 20-25 grader är nog en bra temp.
Jag plastar utomhus i värmen, man blir snurrig av ångorna annarsForsberg skrev:Den del jag tänkte bygga vidare på är i glasfiber. Det går alltså bra att gjuta vidare på den delen även fast den är så att säga "färdigställd" och har härdat klart?
Plastar du utomhus när det är varmt på grund av härdningen? Kallgarage är alltså inte att rekommendera, eller?
Generellt ett bra tips att göra det ute annars med mask som fångar de organiska ångorna (styrenet mest i detta fall), men visst går det bra att jobba med polyester ned till 8-10 grader. Härdningstiden ökar, och om det är FÖR kallt så förlängs härdningen så mycket att lösningsmedlet hinner dunsta, vilket så klart ger en kass produkt. Om man är orolig (eller bara vill öka takten på härdningen) så ställ en kupévärmare en bit ifrån, som får blåsa på arbetet under härdningen.GSXR1100R skrev:Jag plastar utomhus i värmen, man blir snurrig av ångorna annars![]()
U-joppe skrev:Till sist, förstod jag dig rätt att du skulle kapa i en köpekåpa och modda den på det sättet? Irreversibelt! Varför gör du inte en kopia först och ändrar kopian i stället, så slipper du stå där sedan när det inte blev så bra som du tänkt. Så gör jag med min VFR bakdel.
T_r_Y_s skrev:Är det möjligt att göra själva gjutformen i gips? Någon aning?
Någon aning?
Mvh T_r_Y_s
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |