Gjuta egna kåpor

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Sådär ja grabbar! Då har även jag börjat gjuta.
Har bara gjort formarna än så länge, men återkommer med bilder och info när allt är klart.

Vill bara fråga er hur många lager gelcoat ni la på när ni gjorde kåporna + om det finns olika färger i gelcoat förutom vit och svart.
Skulle vilja ha BLÅ gelcoat...finns det?
 

Pani

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Ingen ännu :-(
Finns det något bra knep att hindra väv att resa sig i och runt skarpa hörn och kanter? Hullerombullermattan går ju fint att arbeta in i hörnen, men den ska ju vara olämplig till epoxi som löser upp bindemedlet? Spackel i radierna vill man ju heller inte ha i kommande kolfiberprojekt.
Har funderat i banorna att gjuta "forminsatser" inför laminering för att kunna pressa in väven i hörnen under härdning. Risken är väl att man lätt fångar in luftfickor? Någon som provat något liknande?

Undrar också om det finns något lämpligt pigment för epoxi? Att direkt färga epoxin kunde ju vara praktiskt.[/QUOTE]
--------------------------------------------------------------------------

Ville bara tillägga epoxin vi har på jobbet inte löser upp något bindemedel, sen undrar jag varför ni använder epoxi?? både dyrare och onödig.. vanlig bonna polyester är helt ok... Visst ska du bygga med kol så visst då är ju epoxi första valet... Å varför färgsätta epoxin när du ska ha kol?? då syns ju inte kolen... helt riktigt fixa en liten form som trycker i hörnor eller injecera men det är mycket inveklat! :fyllisar
 

Pani

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Ingen ännu :-(
Vägra vurpa skrev:
Sådär ja grabbar! Då har även jag börjat gjuta.
Har bara gjort formarna än så länge, men återkommer med bilder och info när allt är klart.

Vill bara fråga er hur många lager gelcoat ni la på när ni gjorde kåporna + om det finns olika färger i gelcoat förutom vit och svart.
Skulle vilja ha BLÅ gelcoat...finns det?
--------------------------------------------------------------------------


Man kan blanda egen färg i gelcoat, men det finns i blå....
Lägge tt lagom tjock lager inte överdrivet bara, är ju bara till för att det inte ska bli massa små bubblor!! :fyllisar
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Pani skrev:
Ville bara tillägga epoxin vi har på jobbet inte löser upp något bindemedel, sen undrar jag varför ni använder epoxi?? både dyrare och onödig.. vanlig bonna polyester är helt ok... Visst ska du bygga med kol så visst då är ju epoxi första valet... Å varför färgsätta epoxin när du ska ha kol?? då syns ju inte kolen... helt riktigt fixa en liten form som trycker i hörnor eller injecera men det är mycket inveklat! :fyllisar
Tanken var att eventuellt färga innersta lagret epoxi för att slippa genomskinlighet där man bara har två skikt, samt om man laminerar glasfiber innanför ett lager kolfiber.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Ok, tack. Jag ska köpa gelcoat i nån färg istället för att lacka.

Börjar nu i helgen med plastningen, synd att det luktar så in i norden...
 
Last edited:

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Så här blev min sidokåpa, obs!! Den är inte färdig ännu!! Ska slipas och så..

Lacken är vanlig sprayburk för att kontrollera hur just den färgen reagerade med gelcoaten..

Hyfsat för stunt tycker jag..
 

Bifogat

  • hojkåpa.jpg
    hojkåpa.jpg
    32.5 KB · Visningar: 351
Last edited:

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Jag tar och lyfter denna utmärkta tråd med några frågor och funderingar:

Jag är lite sugen på att bygga om bakdelen på min FZR lite. Har sett att kk-racing har en solocuts-bakdel till min hoj i glasfiber. Min tanke var då att man kanske kunde utgå från denna, och sedan kapa där man vill och plasta på där man vill. Går det att överhuvudtaget fortsätta att plasta på en färdig del, om jag t ex. vill förlänga den aktuella solocuts-kåpan? Jag hade även tänkt göra några egna formar att gjuta efter.

Vilken rumstemperatur bör man ha när man arbetar med polyester? För tillfället har jag nog bara tillgång till kallgarage.

Tack för en otroligt intressant och lärorik tråd! :tummenupp :Bugar
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Forsberg skrev:
Jag tar och lyfter denna utmärkta tråd med några frågor och funderingar:

Jag är lite sugen på att bygga om bakdelen på min FZR lite. Har sett att kk-racing har en solocuts-bakdel till min hoj i glasfiber. Min tanke var då att man kanske kunde utgå från denna, och sedan kapa där man vill och plasta på där man vill. Går det att överhuvudtaget fortsätta att plasta på en färdig del, om jag t ex. vill förlänga den aktuella solocuts-kåpan? Jag hade även tänkt göra några egna formar att gjuta efter.

Vilken rumstemperatur bör man ha när man arbetar med polyester? För tillfället har jag nog bara tillgång till kallgarage.

Tack för en otroligt intressant och lärorik tråd! :tummenupp :bugar
Glasfiber går bra att plasta, men orginalkåporna är inte glasfiber, jag brukar plasta på våren - sommaren, viktigt är att blanda rätt mängd härdare och att rolla ut luftblåsorna.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
GSXR1100R skrev:
Glasfiber går bra att plasta, men orginalkåporna är inte glasfiber, jag brukar plasta på våren - sommaren, viktigt är att blanda rätt mängd härdare och att rolla ut luftblåsorna.

Den del jag tänkte bygga vidare på är i glasfiber. Det går alltså bra att gjuta vidare på den delen även fast den är så att säga "färdigställd" och har härdat klart?

Plastar du utomhus när det är varmt på grund av härdningen? Kallgarage är alltså inte att rekommendera, eller?
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Tänk på att det inte fäster på gelcoaten! Slipa därför bort denna först. Rugga även upp den redan härdade glasfibern rejält innan du börjar plasta på. Runt 20-25 grader är nog en bra temp.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
RSV_R skrev:
Tänk på att det inte fäster på gelcoaten! Slipa därför bort denna först. Rugga även upp den redan härdade glasfibern rejält innan du börjar plasta på. Runt 20-25 grader är nog en bra temp.


Aj då, då får mitt vinterprojekt bli ett sommarprojekt, fast bara under de regniga dagarna (iofs så ska det inte bli några såna får vi hoppas på).

Tack för snabbt och vettigt svar iallafall!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Forsberg skrev:
Den del jag tänkte bygga vidare på är i glasfiber. Det går alltså bra att gjuta vidare på den delen även fast den är så att säga "färdigställd" och har härdat klart?

Plastar du utomhus när det är varmt på grund av härdningen? Kallgarage är alltså inte att rekommendera, eller?
Jag plastar utomhus i värmen, man blir snurrig av ångorna annars :3freak
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
GSXR1100R skrev:
Jag plastar utomhus i värmen, man blir snurrig av ångorna annars :3freak
Generellt ett bra tips att göra det ute annars med mask som fångar de organiska ångorna (styrenet mest i detta fall), men visst går det bra att jobba med polyester ned till 8-10 grader. Härdningstiden ökar, och om det är FÖR kallt så förlängs härdningen så mycket att lösningsmedlet hinner dunsta, vilket så klart ger en kass produkt. Om man är orolig (eller bara vill öka takten på härdningen) så ställ en kupévärmare en bit ifrån, som får blåsa på arbetet under härdningen.

Polyester fäster på gelcoat om man slipar ytan noggrant. Att polyester har svårt att fästa på gelcoat som härdat beror på den paraffin som finns i gelcoat och som samlas på ytan när den härdar, om den tas bort genom att ytan slipas och tvättas med lösningsmedel så fäster det bra. Jag använder aceton, men någon här på forumet hävdade att det påverkar plastens hållbarhet. Jag tvivlar starkt på att det har någon reell effekt i de allra flesta fall.

När det gäller polyester så är inte härdarmängden så väldigt avgörande enligt min erfarenhet. Jag har använt allt mellan 1 och 5 ml härdare per dl polyesterbas (Biltema) och de blir alla genomhärdade laminat, men med olika härdningstid förstås.

Till sist, förstod jag dig rätt att du skulle kapa i en köpekåpa och modda den på det sättet? Irreversibelt! Varför gör du inte en kopia först och ändrar kopian i stället, så slipper du stå där sedan när det inte blev så bra som du tänkt. Så gör jag med min VFR bakdel.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
U-joppe skrev:
Till sist, förstod jag dig rätt att du skulle kapa i en köpekåpa och modda den på det sättet? Irreversibelt! Varför gör du inte en kopia först och ändrar kopian i stället, så slipper du stå där sedan när det inte blev så bra som du tänkt. Så gör jag med min VFR bakdel.

Det var något sådant jag hade funderat på, ja. Anledningen till varför jag ville utgå från en köpt kåpa var att fästena kunde bli lite dryga att göra. På orginalkåporna sitter det som en knopp som du trycker in i ett gummiklätt hål i ramen. Nu när jag tänker på det så går det ju dock att borra hål i ramen och dra skruv genom och på så sätt fästa de egenhändigt gjorda kåporna :tummenupp

Tack för upplysningen! Lite trist att jag bara har ett kallgarage nu bara...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
jupp polyester fäster på gelcoat, dock ska den som sagt tvättas (acetontorkas) och slippas innan. värst är det med toppcoat som har vax i sig.
Aceton påverkar bara plasten om man dränker grejorna i det, vilket man ju inte ska göra.
Mängden härdare är viktig för hur böjlig eller sprickbenägen slutprodukten blir.
använd mask, både för polyester ångorna och glasfiberdamm.
 

T_r_Y_s

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
Honda CBR929 Fireblade -00
Är det möjligt att göra själva gjutformen i gips? Någon aning?

Någon aning?

Mvh T_r_Y_s
 

HAER

Brrrruuuuumm, brruuum
Gick med
20 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Såld!
Gipsavgjutning

T_r_Y_s skrev:
Är det möjligt att göra själva gjutformen i gips? Någon aning?

Någon aning?

Mvh T_r_Y_s

Det går utmärkt att ta en gipsavgjutning av de detaljer man vill ha. Fördelen är att man kan modellera formen så att man får den form man önskar sig.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top