Gjuta egna kåpor

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
Forsberg skrev:
Det var något sådant jag hade funderat på, ja. Anledningen till varför jag ville utgå från en köpt kåpa var att fästena kunde bli lite dryga att göra. På orginalkåporna sitter det som en knopp som du trycker in i ett gummiklätt hål i ramen. Nu när jag tänker på det så går det ju dock att borra hål i ramen och dra skruv genom och på så sätt fästa de egenhändigt gjorda kåporna :tummenupp

Tack för upplysningen! Lite trist att jag bara har ett kallgarage nu bara...
Egentligen inget problem ställ in alltihop i en tvkartong tillsammans med en kupevärmare. Funkar det att få upp temoen i en bil så klarar den av kartongen också. Har äve testat att rigga med presenning vilket inte heller ställt till problem. Det här förutsätter att det inte är alltför kallt.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Här blir det till att väcka en gammal tråd med en fråga jag har.

Har sökt och läst hur mycket som helst men jag blir inte riktigt klok på hur man gör gjutningen av kolfibern?
enligt Ugluk's beskrivning på sidan 3 här så känns det rätt så glasklart hur man ska göra formen!

Men när sen formen är klar? Klarar man göra kolfiberkåpan utan vaccumsug eller det är ingen idé kanske?
Om isåfall, hur gör man då för att forma kolfiberväven till att bli snyggt i formen? Förvisso är det ingen svår kåpa som jag ska göra men där är ett veck på den som jag tror blir svårt.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Man kan handupplägga kolfiber/epoxi genom att använda en stål-roller eller pensel i vissa fall. Det kan bli en del putsning/polering efteråt. Den kommer dock att se avancerad ut och säkert lika bra som många produkter som är köpes.

Ett litet garage-knep jag ska testa i framtiden är att handupplägga kolfiber/epoxi som man sedan bygger en bag runt och drar vaccum med dammsugaren. Det borde kunna gå att göra ganska bra produkter på så vis.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Man kan handupplägga kolfiber/epoxi genom att använda en stål-roller eller pensel i vissa fall. Det kan bli en del putsning/polering efteråt. Den kommer dock att se avancerad ut och säkert lika bra som många produkter som är köpes.

Ett litet garage-knep jag ska testa i framtiden är att handupplägga kolfiber/epoxi som man sedan bygger en bag runt och drar vaccum med dammsugaren. Det borde kunna gå att göra ganska bra produkter på så vis.

De sista låter lite för avancerat=) men jag tror faktiskt inte det är något som behövs i mitt fall.

Jag har faktiskt aldrig kännt på ett kolfiber ark. Är det såpass tunt så man kan få det att forma sig efter själva formen och in i hörner med epoxy eller polyester?

Edit: Här är den luftlocket eller vad man ska kalla det som jag tänkte testa göra i kolfiber. Säkert inte lika avancerade som vissa andra här har gjort som b.la undertails m.m.
mina är ungefär lika blekta som den på bilden, så något vill jag göra med dem.
Om ni tittar på länken så ser ni den 90 gradiga vinklen som jag tror blir det svåra

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ninj...4330535QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Skarpa kanter, tvärt försänkta skruvhål och andra "plötsliga ojämnheter" är stora problem för gjutning utan vakuum. Tvivlar starkt på att dendär kåpan går gjuta med bra resultat utan vakuum eller annan metod att tvinga väven följa formen, förutom möjligen om man använder en riktigt tunn väv i många lager - men då kommer kolfibern kosta desto mer.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
De sista låter lite för avancerat=) men jag tror faktiskt inte det är något som behövs i mitt fall.

Jag har faktiskt aldrig kännt på ett kolfiber ark. Är det såpass tunt så man kan få det att forma sig efter själva formen och in i hörner med epoxy eller polyester?

Edit: Här är den luftlocket eller vad man ska kalla det som jag tänkte testa göra i kolfiber. Säkert inte lika avancerade som vissa andra här har gjort som b.la undertails m.m.
mina är ungefär lika blekta som den på bilden, så något vill jag göra med dem.
Om ni tittar på länken så ser ni den 90 gradiga vinklen som jag tror blir det svåra

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ninj...4330535QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Jag skulle nog tipsa om att göra något lättare till att börja med för att se och lära. Testa små bitar så lär du dig mycket. Testa radier och skarpa hörn för att se och lära.

Kolfiberark , vet inte vad du menar riktigt men ren kolfiber är ungefär som en matta i formbarhet. Olika fibertjocklek samt vävning gör att de är olika lätta att forma över ytor som är välvda.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vakum löser inte allt.

Skarpa kanter, tvärt försänkta skruvhål och andra "plötsliga ojämnheter" är stora problem för gjutning utan vakuum. Tvivlar starkt på att dendär kåpan går gjuta med bra resultat utan vakuum eller annan metod att tvinga väven följa formen, förutom möjligen om man använder en riktigt tunn väv i många lager - men då kommer kolfibern kosta desto mer.

Vakumbagging löser inte problem med "plötsliga ojämnheter" utan hjälp, man måste arbeta/trycka/hjälpa ner väven och baggen i hörnen etc.
och iom att man då lägger manuellt jobb på det så kan man även lägga det jobbet med handuppläggning och få bra resultat.
Rätt handlag fixar "plötsliga ojämnheter" med båtplast och huggen matta också.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Vakumbagging löser inte problem med "plötsliga ojämnheter" utan hjälp, man måste arbeta/trycka/hjälpa ner väven och baggen i hörnen etc.
och iom att man då lägger manuellt jobb på det så kan man även lägga det jobbet med handuppläggning och få bra resultat.
Rätt handlag fixar "plötsliga ojämnheter" med båtplast och huggen matta också.

efter era förklaringar så tror jag inte att jag har kännt på en riktigt kolfiberväv (som man alltså jobbar med, kolfiber material har jag givetvis sett).

Det är förmodligen inte helt dumt att prova på enklare saker först.
Men, fortfarande har jag inte fått någon förklaring eller hittat någon lättare förklaring på hur själva gjutningen av kolfibermattan ska ske. Jag har inte själv inte tittat på dem olika produkterna o materialet man ska använda sig av men för att få runt kolfibermattan så kan jag tänka mig att det krävs någon form av tyngd eller klister(?) till själva mattan för att få den att bli i ojämnheterna?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
efter era förklaringar så tror jag inte att jag har kännt på en riktigt kolfiberväv (som man alltså jobbar med, kolfiber material har jag givetvis sett).

Det är förmodligen inte helt dumt att prova på enklare saker först.
Men, fortfarande har jag inte fått någon förklaring eller hittat någon lättare förklaring på hur själva gjutningen av kolfibermattan ska ske. Jag har inte själv inte tittat på dem olika produkterna o materialet man ska använda sig av men för att få runt kolfibermattan så kan jag tänka mig att det krävs någon form av tyngd eller klister(?) till själva mattan för att få den att bli i ojämnheterna?

I all vänlighet, ja det låter som du ska börja med att sätta dig in i det hela lite och prova att klabba med polyester och glasfibermatta första.
kolla här för lite info:
http://www.youtube.com/user/motorcyclebuilders#p/c/A633F1474B66AFD7/2/q_fKlDzemPY
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top