Gjuta egna kåpor

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ugluk skrev:
...Robban_C, tror finns det något sätt att med framgång koppla något slags tryckvakt som startar och stänger av dammsugaren via relä och sätta en ventil mellan sugaren och påsen? Eller är det lite för mycket McGyver.. :rolleyes:
McGyver? *ler*

Jag tror (notera att jag skriver "tror") att det fungerar med reservation för en sak:
En dammsugare ger inte jättemycket vakuum. Detta innebär att man måste ha en tryckvakt med måttlig hysteres (dvs skillnaden mellan till- och frånslag) annars kanske hysteresen överbryggar området mellan normalt atmosfärstryck och dammsugarens maximala undertryck med följd att dammsugaren antingen går hela tiden eller inte alls. Det hela hänger med andra ord lite på vad man får tag på för tryckvakt. Men jag är övertygad om att det är värt att kolla upp. Så du har just fått ett uppdrag! :)))
Om det fungerar är det kanske bra att komplettera det hela med en trycktank = dammsugaren går inte igång lika ofta.
Backventilen måste ha rätt måttligt öppningstryck. Reedventil till 2-takt?
Nu ligger alla gamla 125:eek:r från 80-talet illa till! :D

En viktig sak gällande användande av dammsugare för evakuering av luft:
Luften passerar väl(?) genom motorn i dammsugaren? Kontaktytan mellan kol och kollektor i motorn kan ge gnistbildning. Ångorna från polyesterplast är väl brandfarliga i tillräcklig koncentration? (De innehåller ju bland annat styren)
När luften i formen är slut men plasten fortfarande avger styren så ökar ju koncentratioen av ångor. Jag har ingen aning om konventrationen kan bli så hög att det blir farligt men....
Nån som är sugen på att placera sin dammsugare i omloppsbana? :D
Jag vet inte hur kyl/frysskåpskompressorerna ser ut inuti gällande den här delen men kan ta reda på det om någon är intresserad. Har en polare som jobbar med kyla.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Robban_C, vad tror du om en tryckluftsejektor?
Kompressorn orkar ju gå ett bra tag och luftförbrukningen var ju inte så farlig.. Visserligen bara 2,5l/min vid slutlig vakuumnivå, men det borde väl räcka?

Ejektor
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
final vacuum -0.87 bar
inlet air pressure 5 bar
air consumption at 5 bar 80 l/min
suction capacity at -0.8 bar 2,5 l/min

Luftförbrukningen alltid 80 l/min. Det blåser ju alltid genom ejektorn.
De 2,5 l/min du tänker på är kapacitet som ejektorn _evakuerar_ vid -0,8 bar (dvs 0,8 bar undertryck).
Men principen med ejektor fungerar. Om du ex vis har en kompressor med kapacitet 320 minutliter vid 5 bar (mäts dock oftast vid 6,3 bar) så kommer den att gå typ 25% av tiden. Bara så du vet!
Kanske en timer på kompressorn så att den slutar gå efter ½ dygn? Hursomhelst så är det nog bra med en kompressor med skaplig överkapacitet så att den inte behöver gå så stor andel av tiden (du finns ju antagligen inte kvar under härdningen = ingen "övervakning" av kompressorns temperatur etc).
Dessutom så tror jag att flödet (mängd evakuerad luft från formen) är måttlig, säkert mer än 2,5 l/min (eftersom det är mindre vakuum i början) men ändå måttligt. Men man kan ju (som vi sa tidigare i tråden) initiellt evakuera merparten av luften i formen men dammsugaren.

Vakuumejektorer brukar finns i olika "klasser" men olika slutvakuum, en ejektor som inte ger lika mycket slutvakuum har antagligen högre evakueringskapacitet relaterat mängd förbukad tryckluft.
Jag har nån ejektor nånstans i mitt garage men har aldrig provat den för det här ändamålet. Jag har haft den för att (tillsammans med _tunn_ plastslang) få in rostskyddsmedel i trånga rutramar efter svetsjobb.

Testa med med ejektor, de är ju billiga! Finns även att få fatt på här i Sverige (behöver inte handla från var-det-där-nu-är).
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jo, jag är medveten om att den förbrukar 80l/min. Min enkla kompressor (Julas 2-hästare med 50l tank) klarar bara 150 ut så den får ju gå hälften av tiden, men den håller nog bättre än dammsugaren. Jag hoppas på att epoxin ska ha härdat tillräckligt på 2-3 timmar för att man ska kunna stänga av.. :näsblod

Jag hittade inga sidor på nätet med svenska återförsäljare av ejektorer, men det kanske är lätt att hitta över disk? Priset hos tyskarna var ju riktigt lockande, ca 250:-

Bara att komplettera med en en reduceringsventil, en backventil på vacuumsida och lite slang och nipplar. Jämfört med en riktig vacuumpump blir det ju billigt. :)

Edit: Hur mycket vacuum är -0.87 bar? (Skolkade från för många fysiklektioner :huvet )
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
stavgren skrev:
Den här kanske vore nåt?
Rätt lite stålar, högt flöde relaterat en ejektor, antagligen rätt måttligt undertryck. Och ugluks stackars kompressor kommer att bli tokvarm. (140 minutliter förbrukning)

>Hur mycket vacuum är -0.87 bar?
Jä*ligt mycket. Atmosfärstryck är 1 bar, -0,87 bar är alltså bara 0,13 bar från absolut vakuum. Jag tror (ingen egen erfarenhet) man klarar sig med typ 0,3-0,5 bar, men det är klart, ju mer vakuum ju bättre, förutsatt att man har en form som klarar mycket vakuum.
Om du sänker trycket (tryckregulator eller strypning) till ejektorn minskar vakuumet men luftförburkningen minskar ju också. Du kan också minska trycket genom att justera pressostaten (tryckvakten) på kompressorn. Bästa lösningen eftersom kompressorn då jobbar mot lägre tryck (dvs trycket i tanken är lägre). Detta gör att kompressorns temp blir lägre och den går i kortare intervaller eftersom den flödar bättre mot lägre tryck (i tanken).

PS Min kompressor ger typ 1 kubikmeter/minut och har tankar på ca 650 liter! :tummenupp
(Var bara tvungen att vara lite dryg) :D

Edit: Kolla på firmor för industriverktyg vad ejektor kostar. Tänk också på att du kanske kan hitta ejektor mindre slutvakuum men högre evakuerat flöde eller med mindre förbrukning.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Robban_C skrev:
Rätt lite stålar, högt flöde relaterat en ejektor, antagligen rätt måttligt undertryck. Och ugluks stackars kompressor kommer att bli tokvarm. (140 minutliter förbrukning)
Ey! Inte hacka på min stackars kompressor! :D Har man den i ett annat rum är t.o.m. ljudnivån dräglig.. (Jag köpte den för renblåsning och lackning, och det var den starkaste oljefria budgetkompressorn jag hittade)
Tack för tipset att ställa ner tryckvakten i kompressorn, hade nog inte fallit mig in annars. :hej
Högsta möjliga vacuum vill jag ju ha, så då gäller det bara att knåpa ihop en tillräckligt tät vacuumpåse och dra ut mesta luften med dammsugaren först. :tummenupp
PS Min kompressor ger typ 1 kubikmeter/minut och har tankar på ca 650 liter! :tummenupp
(Var bara tvungen att vara lite dryg) :D
Skrytmåns! :tungan Själv sitter jag med en 16A säkring till hela verkstan, och måste alltså ställa ner värmen för att köra min kompressor.. Var sak på sin plats..

Återkommer när jag gjort första testerna.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Off topic:

Ugluk skrev:
...Själv sitter jag med en 16A säkring till hela verkstan, och måste alltså ställa ner värmen för att köra min kompressor..
...Återkommer när jag gjort första testerna.
Också 16A. Har fått koppla byggvärmaren (9kw) över kontaktorn i kompressorn. När kompressorn startar stannar värmen. Men likförbannat kan det bli problem:
Om värmen gått järnet en stund är propparna så varma att de går när kompressorn startar. :-(((

TIG-svetsen tar 42A på järnet. :-(( Måste alltså nöja mig med sisådär 150A om jag fuskar med propparna (vilket jag givetvis inte gör, det är ju olagligt).
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Robban_C skrev:
Off topic:
Också 16A.
Fast du har tre faser och jag en.. :huvet

Ejektor införskaffad, blev en Norgren M/58112/11. 90% Vacuum, 80 liters förbrukning och 5 bar optimalt tryck.
420 riksdaler hos Uppsala slangservice.
Lite pyssel kvar med formarna och pluggen till nya bakdelen, ev blir det form på tanken också när jag ändå är igång. Testgjutning efter månadsskiftet. :banana
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Ojj.. inte sett tråden tidigare..

Har tidigare varit mycket inne på modellflyg å särskillt segelflyg där extrema material och konstruktioner är vanligt..

Byggde en vacumpump av kylskåpskompressor, Mk1 hade en undertrycksswitch byggd av vacumklockan från en fördelardosa till en gammal folkvagn och en microswitch modell större (10A, direktkopplad)

Mk2 fick undertryckstank på 10 liter av två 200mmm kupade rörgavlar samt en undertryckspressostat å manometer, undertrycket ställbart från 0 till -0,90 bar.

Nån slags till å frånslag var nödvändigt då kompressorn hade inbyggd termobrytare som sade ifrån efter 20 minuters kontinuerlig drift, därför är läckor i vacumpåsen också av ondo..

Vi laminerade vingar med foamkärnor med -0,6 bars undertryck utan deformationer

/B
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Grym tråd detta, är det Biltema som gäller om man ska köpa material alltså. Har dom även sån där grov glasfibermatta? Skulle det fungera med sån där glasfiberväv som man kan sätta på väggarna i hus och måla på?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
hp skrev:
Grym tråd detta, är det Biltema som gäller om man ska köpa material alltså. Har dom även sån där grov glasfibermatta? Skulle det fungera med sån där glasfiberväv som man kan sätta på väggarna i hus och måla på?
Vet inte om "väggväven" är bra, aldrig kikat på någon, men Biltemas glasfibermatta kostar bara 230:- för 9kvm. Billigare blir det nog inte.
Slänger upp en bildguide här i tråden senare i kväll om hur jag gjorde en delad form till toppkåpan..
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Delad form - På amatörers vis..

Visserligen kan det ju tyckas tjatigt eftersom nästan allt det här nämnts någonstans tidigare i tråden, men en illustrerad och överpedagogisk sammanfattning kanske kan hjälpa någon iaf.

Först ut, vad jag använt för prylar:

01_Items.jpg


1. Släppmedel, Isopropanol. Köpt i båttillbehörsaffär, penslas på den väl vaxade kåpan.

2. Smidiga engångshandskar av vinyl, finns på Jula, i färgaffärer eller på apoteket.

3. Polyesterbas, billigast på biltema.

4. Härdare till polyester och Gelcoat

5. Gelcoat. Det går åt ganska mycket och burkarna är löjligt små. En burk räckte inte till den här formen.

6. Paraffin. Blandas ut i gelcoaten för att det inte ska fastna så förbannat. Jag inbillar mig att det blev lite lättare att slipa än gelcoat utan paraffin.

7. Engångspenslar. En knapp tia styck, och vem pallar rengöra penslar? :rolleyes: Finns i vilken färgaffär som helst.

8. Glasspinnar att blanda med. Finns i hobbybutiker.

Underst en rulle glasfibermatta, och man behöver även kärl att blanda i. För epoxi går vanliga engångsmuggar av plast bra, men polyester löser upp dom och där kan nog vaxade pappmuggar passa bättre. Jag använde barnmatsburkar, som man som småbarnsförälder ändå har drivor av..


Mycket viktig är även masken, polyester är inget vidare hälsosamt att jobba med tydligen. Själv slarvade jag med den vid en av de första plastningarna och blev rejält risig i kistan.. :näsblod

11_Mask.jpg



Eftersom toppkåpan på GPZ:an är lite besvärligt formad (men ooh så vacker! :) ), valde jag att göra formen i tre delar för att det skulle gå att skilja form från kåpa och så småningom laminat från form.

Kåpan fick en grundlig rengöring följd av några lager Sonax-vax (silikonfritt), och sedan maskade jag striping, dekaler och håligheter med vanlig packtejp. Polyestern är riktigt aggresiv mot ömtålig lack, så är du rädd om den, tejpa efter behov.
Jag skar sedan till och tejpade fast plastbitar från glassburkslock för att få en avgränsning att plasta en "fläns" mot.
Därefter penslade jag på släppmedlet som efter applicering ska torka i bortåt en halvtimme eller två och då bilder en tunn, nästan osynlig film.
Gelcoaten blandas med härdare och det är noga med att man ser till att få ett ganska tjockt lager utan luftbubblor i hörnen. Låt härda över natt så slipper du att glasfiber tittar fram genom gelcoaten.

02_Gelcoat1.jpg



När gelcoaten är tillräckligt härdad är det dags för polyester och glasfibermatta. Se till att du har klippt till mattan i förväg, mer än du tror dig behöva för det sista man vill när man är lagom kladdig om händerna och polyestern börjar bli geléaktig i burken är att börja klippa glasfiber.
Jag nöjer mig med 3-4 lager glasfiber med extra förstärkning vid hörn, kanter och fläns.
För mig var det lagom att blanda 2dl polyester åt gången, då hann jag använda upp det precis lagom. Ungefärlig åtgång för varje formdel, 4 dl.

03_Polyester.jpg



När den delen härdat ordentligt bände jag bort den från kåpan (sitter som ett as, trots vax och släppmedel) och rensågade kanterna. Sedan plockade jag bort plastbitarna jag använt som avgränsning och satte formen på plats på kåpan igen, penslade på släppmedel och började på nästa del.

Återigen, gelcoat..
04_Gelcoat2.jpg


Polyester och glasfiber..
05_Polyester2.jpg


Efter att del två fått härda ordentligt borrade jag hål utmed flänsen för att senare kunna bulta ihop formens delar.
06_Borrning.jpg


Formsida bortbruten efter ordentlig härdning
07_Frilagd.jpg


Trimning av kanterna med sticksåg, har långärmad polotröja och handskar. Glasfiberdamm kliar bara man tittar på det.. :gnissla
08_Kantrensning.jpg


De tre delarna färdiggjutna, sammanbultade, och i mitt fall färdiga för spackling. Jag spacklar hellre i formen än på originalkåpan, men har man en kraschkåpa att gjuta av kan man ju slippa spacklingen.
09_Hopbultad1.jpg

10_Hopbultad2.jpg


Hemmaslabbade kåpor fortsätter längre fram i vår, när det blir dags för vacuumförsöken.. :hej
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Wow Ugluk! Suverän beskrivning, jag väntar med spänning på fortsättningen! :tummenupp

Den här tråden sparar jag ner på hårddisken, för säkerhets skull, vore trist om SH skulle krascha igen.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
sgtpepper skrev:
Wow Ugluk! Suverän beskrivning, jag väntar med spänning på fortsättningen! :tummenupp

Den här tråden sparar jag ner på hårddisken, för säkerhets skull, vore trist om SH skulle krascha igen.
Jag tänkte precis skriva samma sak, helt klart en av Sporthojs bästa och mest informativa trådar enligt mig. Ohhh vad sugen jag är på att gjuta något, vad som helst... Ska nog börja med att gjuta en elgitarr i kolfiber :rofl :rofl
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Tack! :)

Tvivlar på att en gura i kolfiber får någon vidare fin sustain, men försök du.. :D Glöm inte att dokumentera och redovisa resultatet bara.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top