Delad form - På amatörers vis..
Visserligen kan det ju tyckas tjatigt eftersom nästan allt det här nämnts någonstans tidigare i tråden, men en illustrerad och överpedagogisk sammanfattning kanske kan hjälpa någon iaf.
Först ut, vad jag använt för prylar:
1. Släppmedel, Isopropanol. Köpt i båttillbehörsaffär, penslas på den väl vaxade kåpan.
2. Smidiga engångshandskar av vinyl, finns på Jula, i färgaffärer eller på apoteket.
3. Polyesterbas, billigast på biltema.
4. Härdare till polyester och Gelcoat
5. Gelcoat. Det går åt ganska mycket och burkarna är löjligt små. En burk räckte inte till den här formen.
6. Paraffin. Blandas ut i gelcoaten för att det inte ska fastna så förbannat. Jag inbillar mig att det blev lite lättare att slipa än gelcoat utan paraffin.
7. Engångspenslar. En knapp tia styck, och vem pallar rengöra penslar?
Finns i vilken färgaffär som helst.
8. Glasspinnar att blanda med. Finns i hobbybutiker.
Underst en rulle glasfibermatta, och man behöver även kärl att blanda i. För epoxi går vanliga engångsmuggar av plast bra, men polyester löser upp dom och där kan nog vaxade pappmuggar passa bättre. Jag använde barnmatsburkar, som man som småbarnsförälder ändå har drivor av..
Mycket viktig är även masken, polyester är inget vidare hälsosamt att jobba med tydligen. Själv slarvade jag med den vid en av de första plastningarna och blev rejält risig i kistan..
Eftersom toppkåpan på GPZ:an är lite besvärligt formad (men ooh så vacker!
), valde jag att göra formen i tre delar för att det skulle gå att skilja form från kåpa och så småningom laminat från form.
Kåpan fick en grundlig rengöring följd av några lager Sonax-vax (silikonfritt), och sedan maskade jag striping, dekaler och håligheter med vanlig packtejp. Polyestern är riktigt aggresiv mot ömtålig lack, så är du rädd om den, tejpa efter behov.
Jag skar sedan till och tejpade fast plastbitar från glassburkslock för att få en avgränsning att plasta en "fläns" mot.
Därefter penslade jag på släppmedlet som efter applicering ska torka i bortåt en halvtimme eller två och då bilder en tunn, nästan osynlig film.
Gelcoaten blandas med härdare och det är noga med att man ser till att få ett ganska tjockt lager utan luftbubblor i hörnen. Låt härda över natt så slipper du att glasfiber tittar fram genom gelcoaten.
När gelcoaten är tillräckligt härdad är det dags för polyester och glasfibermatta. Se till att du har klippt till mattan i förväg, mer än du tror dig behöva för det sista man vill när man är lagom kladdig om händerna och polyestern börjar bli geléaktig i burken är att börja klippa glasfiber.
Jag nöjer mig med 3-4 lager glasfiber med extra förstärkning vid hörn, kanter och fläns.
För mig var det lagom att blanda 2dl polyester åt gången, då hann jag använda upp det precis lagom. Ungefärlig åtgång för varje formdel, 4 dl.
När den delen härdat ordentligt bände jag bort den från kåpan (sitter som ett as, trots vax och släppmedel) och rensågade kanterna. Sedan plockade jag bort plastbitarna jag använt som avgränsning och satte formen på plats på kåpan igen, penslade på släppmedel och började på nästa del.
Återigen, gelcoat..
Polyester och glasfiber..
Efter att del två fått härda ordentligt borrade jag hål utmed flänsen för att senare kunna bulta ihop formens delar.
Formsida bortbruten efter ordentlig härdning
Trimning av kanterna med sticksåg, har långärmad polotröja och handskar. Glasfiberdamm kliar bara man tittar på det..
De tre delarna färdiggjutna, sammanbultade, och i mitt fall färdiga för spackling. Jag spacklar hellre i formen än på originalkåpan, men har man en kraschkåpa att gjuta av kan man ju slippa spacklingen.
Hemmaslabbade kåpor fortsätter längre fram i vår, när det blir dags för vacuumförsöken..