Glöm nu inte....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Estremo skrev:
Det är inte alls ett vägledande val. :fakta
Alla folkomröstnngar är "vägledande", dvs till intet förpliktigande. Har du inte läst RF (Regeringsformen)?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
skärp er! Mattias säger att man inte ska bry sig så mycket om politik. Mattias har alltid rätt. :fakta

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Bingo skrev:
Alla folkomröstnngar är "vägledande", dvs till intet förpliktigande. Har du inte läst RF (Regeringsformen)?
I detta fallet är det väl inte vägledande. Blir det nej så blir det nej och det kan ingen ändra på. Annars är jag felinformerad.

Snabbe_jag: Jag tyckte du skrev "där det tyvärr bara är "vägledande"" vilket jag inte tror att det är men som sagt, jag kan ha fel.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
anja skrev:
skärp er! Mattias säger att man inte ska bry sig så mycket om politik. Mattias har alltid rätt. :fakta
Mattias är kryptohomo, så honom tar vi ingen notis om i viktiga frågor. För att vidare utreda frågan om huruvida en folkomrösning är decisiv eller konsultativ får vi gå till RF 8 kap, §4, som säger att en fråga kan hänskjutas til folkomröstning, men att resultatet av folkomröstningen inte är bindande för frågans avgörande :fakta

Det har fö förekommit fyra folkomröstningar tidigare, varav den mest notabla är den som avsåg frågan om totalt förbud mot rusdrycker, varvid nejsidan vann med 2%-enheters övervikt (51-49), ur vilket vi kan dra slutsatsen att folk fan i mig inte är kloka eftersom ungefär varannan person röstade för förbud :skrämd :skrämd :skrämd

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Estremo skrev:
I detta fallet är det väl inte vägledande. Blir det nej så blir det nej och det kan ingen ändra på. Annars är jag felinformerad.

Snabbe_jag: Jag tyckte du skrev "där det tyvärr bara är "vägledande"" vilket jag inte tror att det är men som sagt, jag kan ha fel.
Du HAR fel. Du kan inte käfta mot RF :fakta

Slyngel...

:hej

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bingo skrev:
Du HAR fel. Du kan inte käfta mot RF :fakta

Slyngel...

Det kan jag visst det. :fakta

Jag hävdar fortfarande att valet i detta fallet är bindande och inte vägledande som det vanligtvis brukar vara.

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Estremo skrev:

Det har aldrig sagts nåt annat än att denna omröstning skall vara vägledande.
Blir det nej så blir det ja, blir det nej, så kanske det blir en ny omröstning osv... blir det ja, så kan dom säga nej, vilket dom inte skulle göra, men som sagt, det är enbart vägledande...

Vart har du hört nåt annat?
Inte har Göran sagt det i allafall...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Estremo skrev:
Det kan jag visst det. :fakta

Jag hävdar fortfarande att valet i detta fallet är bindande och inte vägledande som det vanligtvis brukar vara.
Sveriges författning består av tre grundlagar. Dessa är:
Regeringsformen (RF)
Successionsordningen (SO)
Tryckfrihetsförordningen (TF)

Så käfta på du men grundlagen väger tyngre än dina vanföreställningar:fakta

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
rainman skrev:
Det har aldrig sagts nåt annat än att denna omröstning skall vara vägledande.
Blir det nej så blir det ja, blir det nej, så kanske det blir en ny omröstning osv... blir det ja, så kan dom säga nej, vilket dom inte skulle göra, men som sagt, det är enbart vägledande...

Vart har du hört nåt annat?
Inte har Göran sagt det i allafall...
Känner mig nedtryckt så jag får väl ge mig då. :rolleyes:

Det var min SO-lärare som sa det och han har dittills aldrig någonsin haft fel. :fakta

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Estremo skrev:

Det var min SO-lärare som sa det och han har dittills aldrig någonsin haft fel. :fakta

Lärare lever i en skyddad värld.... :p

Och han har fel den här gången :fakta :rolleyes:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Estremo skrev:

Du skall inte känna dig nedtryckt utan upplyst. Be din SO-lärare, den kanaljen, läsa högt ur RF (se ovan, källan är korrekt) och sedan förklara hur det han tidigare sagt stämmer överens med vad som står i rikets grundlag. Han kommer att få en svettig stund :fakta

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blev tvungen att fråga brorsan istället. Nu ska gubben få svettas. :tummenupp

"Nja, valet har väl varit vägledande hela tiden - riksdagen kan rent tekniskt rösta mot väljarnas beslut men har lovat att följa folkets vilja. Ett tag, eller snarare några timmar mellan 09.15 (besked om AL:s död) & 13.00 (Perssons presskonferans där han meddelade att valet skall genomföras & resultatet resperkteras) den 11/9, om att ett alternativ var att valet genomfördes men innan man röstade i riksdagen skulle man undersöka om valet kunde få legitimitet & konsensus bland partierna - det skulle alltså bli möjligt att gå emot väljarna p g a de speciella omständigheterna runt valet. Efter detta kunde man sedan utlysa nyval."

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Bingo skrev:
Det har fö förekommit fyra folkomröstningar tidigare

Vilka var det? Spriten, Kärnkraften, EU men vilken var den fjärde???

Och förövrigt så tycker jag att alla personer ska få en alldeles egen valuta. Vore rätt smutt med en egen peng, jag vill ha en snygg brud på ena sidan och en SV1000 på den andra. TIll fast växlingskurs givetvis. :p

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept