Glöm nu inte....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sakll vi sedan vara riktigt petiga kan man nämna att sedan 1979 finns möjlighet att genomföra beslutande folkomröstningar också. Men det gäller endast om man röstar om ett vilande grundlagsförslag, och skall hållas i samband med ett riksdagsval. Omröstningsförslaget blir avgörande endast om nej-alternativet vinner. Folkomröstningen har då alltså en slags vetorätt. Speja in RF 8:15 för mer detaljer.

Dessa regler är som synes ej tillämpliga i denna omröstning.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Spinky Spendrup skrev:
Vilka var det? Spriten, Kärnkraften, EU men vilken var den fjärde???...
Röstade vi om EU, det minns jag faktiskt inte... :rodnar

De fyra tidigare omröstningarna avsåg:
Spriten (27 aug 1922)
Högertrafiken (16 okt 1955)
ATP (pensionerna, 13 okt 1957)
Kärnkraften (23 mars 1980)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kan man fatta att 82,9% ville behålla vänstertrafiken? :D

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Bingo skrev:
Röstade vi om EU, det minns jag faktiskt inte... :rodnar

Spriten (27 aug 1922)

Högertrafiken var ett sånt val där man inte lyssnade på vad som sades i omröstning... eller är jag helt ute och cyklar?

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Det som är mest skrämmande är att folk som är dåligt insatta röstar nej.
Vet man inte vad man röstar på röstar man blankt eller låter bli...

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Chefen Alabama skrev:

Låta bli ska man aldrig göra! Blankt är bättre!
Det är varje medborgares skyldighet att rösta!

Och vad gäller okunnighet så är det varje persons rättighet att få rösta som dom behagar, oavsett om dom är kunniga om ämnet eller inte. :fakta

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Bingo skrev:
Spriten (27 aug 1922)

Ok, tack.

Tur att de styrde upp det där med högertrafiken i riksdagen, växla med vänster hand är ju bara knasigt. :)

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
rainman skrev:

Och vad gäller okunnighet så är det varje persons rättighet att få rösta som dom behagar, oavsett om dom är kunniga om ämnet eller inte. :fakta

Visst är det var och ens rättighet att rösta, sorgligt bara att så få människor tar det på allvar...

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Chefen Alabama skrev:
Vart får ni tag i trovärdig information om hur utbildade/insatta ja- eller nejsägare är? :confused:

Eller är det så att det bara är påhittat skitsnack baserat på fördomar och bitterhet över opinionssiffrorna?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Tror jag bestämde mig på vägen hem nyss faktiskt.

Asså, sitter man och räknar på det så går det ju mycket lättare att motivera ett nej, mest mot bakgrund av den (kanske fiktiva) självbestämmanderätten över räntepolitiken.

Ett ja blir ju lite mer flummigt med lösa hänvisningar till bättre samarbetsklimat osv.

Orsaken, eller en av orsakerna till att jag nu vill rösta ja såg jag som sagt alldeles nyss;
när jag körde upp för min lilla backe hade någon humorist (igen) slitit ner/bränt upp/sparkat sönder alla ja-skyltar. Jag vill inte ställa upp på samma sida som idioter som inte ens kan respekera spelreglerna inför ett val.

Sedan måste jag säga att möjligheten att ta lite makt från marknaden och ge tillbaka den till politikerna tilltalar mig en del... Och en motvikt till jänkarnas skrämmande (så länge de har kvar puckobush) utrikespolitik är inte heller helt fel.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ugluk skrev:
...Eller är det så att det bara är påhittat skitsnack baserat på fördomar och bitterhet över opinionssiffrorna?
Ja, tänk att det är det :hej

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ugluk skrev:
Vart får ni tag i trovärdig information om hur utbildade/insatta ja- eller nejsägare är? :confused:

Eller är det så att det bara är påhittat skitsnack baserat på fördomar och bitterhet över opinionssiffrorna?

Alla i din närhet kanske är ordentligt insatta i ämnet, själv har jag hört alltför många ggr att man röstar nej pga att det blir krångligt med nya sedlar, osv.

Och andra sidan har jag hört några, på fullaste allvar, ha som viktigaste ja-argument att det blir enklare att handla utomlands utan att behöva räkna om priset. Inte lika många dock.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
...den (kanske fiktiva) självbestämmanderätten över räntepolitiken...
Den är inte fiktiv. Den är högst reell. En annan, mer grundläggande frågeställninge gäller den nationella självbestämmanderätten. Skall man ge upp någon del av den måste vinsterna vara tydliga och odiskutabla. Det är lustigt att min kära höger, som förväntas vara nationellt sinnad, är redo att ge upp den mot några sketna bodknoddsargument om att "tillväxten blir högre" och annat lika tveksamt som obevisat - alltså mot rent nonsens.

Jag fattar inte negativismen på ja-sidan. Negativa jävlar är de :zpy

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
t-rex skrev:
<snip>Orsaken, eller en av orsakerna till att jag nu vill rösta ja såg jag som sagt alldeles nyss;
när jag körde upp för min lilla backe hade någon humorist (igen) slitit ner/bränt upp/sparkat sönder alla ja-skyltar. Jag vill inte ställa upp på samma sida som idioter som inte ens kan respekera spelreglerna inför ett val.<snip>
Varför låta vandaler påverka den demokratiska processen? Finns det ens någon som läser på kampanjskyltar? Får texten plats på en affisch som är läsbar från vägen kan den inte innehålla någon som helst nyttig information. Oavsett vilken sida den propagerar för.

Bingo, det var en retorisk pungspark och inte en uppriktig fråga. Som du vet. Men det är ju alltid trevligt med lite medhåll. :tummenupp

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 640 Adventure -03
t-rex skrev:

Jag vill inte ställa upp på samma sida som idioter som inte ens kan respekera spelreglerna inför ett val.

Det där resonemanget använder vissa Ja-debattörer för att idiotförklara alla nej-sägare.
Bara för att jag har röstat nej måste jag alltså stå upp för både extremhögerns och radikala vänsterns åsikter? :confused:

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chefen Alabama skrev:
Alla i din närhet kanske är ordentligt insatta i ämnet, själv har jag hört alltför många ggr att man röstar nej pga att det blir krångligt med nya sedlar, osv.

Och andra sidan har jag hört några, på fullaste allvar, ha som viktigaste ja-argument att det blir enklare att handla utomlands utan att behöva räkna om priset. Inte lika många dock.
Jag är ledsen att behöva säga det, men ingen är "insatt" i ämnet eftersom insatthet förutsätter klärvojans. Det finns ingen som vet något om vad ett anslutande kommer att innebära och i vilken mån effekterna kan hänföras till anslutandet. Det vi vet är att vi ger upp någonting för... någonting - bra eller dåligt.

Att jag sedan TROR att EMU inte kommer att hålla på grund av motsatta intressen mellan medlemmarna, är just bara en tro men tillräckligt för mig för att anse att man inte bör ge upp något av den nationella självbetämmanderätten för detta.

Men alla är inte lika positivt sinnade som jag till Sverige och svenskarna :hej

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...