Global uppvärmning

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Känns inte riktigt som jag behöver någon Al Gore, då i princip alla forskare säger samma sak, och även sagt det 30år innan Al Gore gjorde sin film.

Men nå, hade du nån källa? :)

Nej, jag har ingen källa att visa. Det jag menade var att Al Gore har använt forskarunderlag (antagligen, eller hur?). Den forskningen visar att CO2-halten har stigit väldigt mycket de senaste 200 åren medan det har legat på en ungefär rak kurva tidigare.

EDIT: Eftersom jag inte påstår mig vara jätteinsatt i ämnet så har jag inte heller ställt mig på någons sida. Jag sa bara att det finns forskning som visar att CO2 är högre nu än tidigare.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nej, jag har ingen källa att visa. Det jag menade var att Al Gore har använt forskarunderlag (antagligen, eller hur?). Den forskningen visar att CO2-halten har stigit väldigt mycket de senaste 200 åren medan det har legat på en ungefär rak kurva tidigare.

EDIT: Eftersom jag inte påstår mig vara jätteinsatt i ämnet så har jag inte heller ställt mig på någons sida. Jag sa bara att det finns forskning som visar att CO2 är högre nu än tidigare.

Jag svarade visst på dig pga läsfel, ska ta på mig läsglasögonen i fortsättningen :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Om du gluttar i den där rapporten från NASA som jag länkade så ser du att kurvan för utsläppet är rak nu med. Och om man tittar på mängden CO2 i atmosfären ser den inte ut att följa med kurvan för utsläppen.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Om du gluttar i den där rapporten från NASA som jag länkade så ser du att kurvan för utsläppet är rak nu med. Och om man tittar på mängden CO2 i atmosfären ser den inte ut att följa med kurvan för utsläppen.

I diagrammet på sidan som är numrerad 1 ser jag en tydlig trend uppåt. Förstår inte riktigt vad du menar :va

Jag svarade visst på dig pga läsfel, ska ta på mig läsglasögonen i fortsättningen :D

Lugnt, har hänt mig med. Jag vet iaf för vilken av parterna det känns pinsamt :D
:krama

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Drygt att det blev den kallaste hösten sedan mätningarna började hos oss.

Jag tror det fixar sig bara man har bundet elpris.

Här är fram tills december, ändå varmast hittils (förutom Sverige)
http://www.smhi.se/forskning/kallt-i-sverige-men-varmt-globalt-1.13949

För omväxlings skull ska jag nog ta o se om jag hittar den igen. :) Har ändå inget bättre för mig.

Men nu ska jag fortsätta att leta. ;)

http://www.nasa.gov/pdf/401097main_...ntributions_from_an_OCO_Reflight_20090916.pdf det dokumentet har lite intressanta grafer. Men de har släppt lite nytt material i höstas med...

Letat klart? :va

Det där är ju mer ett säljdokument för att få pengar till den nya satelliten de sprängde, men de verkar tro som resten av forskarvärlden:
A quantified understanding of the processes that control
atmospheric CO2 buildup rates today would help predict how fast this greenhouse gas will build
up in the future, and how much time we will have to adapt to the resulting climate change.
An
immediate OCO rebuild would be consistent with delivering on the Decadal Survey’s promise of
providing for both scientific discovery and societal benefit.
Sida 40

Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Sedan "forskarnas" dokument/mail läkte ut till allmänheten har det inte pratats så mycket mer om det :rolleyes:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Räknas några 0:r för mycket som konspiration? :va :D

(Till er som inte har en aning om vad jag pratar om, sök efter "global warming email scandal" :rolleyes:)

2 (eller var det 3? :va ) forskares tveksamheter omkullkastar inte 30 års forskning av 1000tals forskare.

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Kommer inte ihåg hur mycket fel det var, men duktigt fel var det.. Fick en CNN News länk av en polare då det hände, tror grannen som bor 3 hus bort hörde brölgarvet :D

Edit/

Ett par av alla klipp som går att hitta :rolleyes:

[YOUTUBE-ID]zqGeevlt3ug[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]qJdEtPbMXgU[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]9CkX6CWAtvQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och dom gigantiska avslöjandena var?

Konspirationen bestod av den ökända regnskogslobbyn? :rofl

Avslöjanden var väl av karaktären varje tänkande människa redan förstått, att allt var hittepå och de som inte häll med skulle tystas.
Oroa ihjäl er ni, själv är jag inte så rädd för förändring som gängse foliehatt. :)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Tydligen inte eftsom isbjörnar drunknar i stora mängder på grund av isbrist
http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1213130
(eller svälter ihjäl eller något)

Nu när snön smälter, har dom inte hittat trädstockar på nån av polerna ?

Och om isbjörnen anpassat sig för ett liv där klimatet förändras så får han göra som alla andra djur gjort under årens lopp i något som kallas för evolution. Endera utvecklas man för att hänga med eller så dör man. Vi kan inte hålla alla söta djur under vårt beskydd.
Jag vill se mammutar, sabeltandade tigrar, dinosaurier etc.... men nu har dom stackarna dött ut av nån anledning,samma sak är på väg att hända med isbjörnen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Känns inte riktigt som jag behöver någon Al Gore, då i princip alla forskare säger samma sak, och även sagt det 30år innan Al Gore gjorde sin film.
Det där är rent skitsnack!

1975 hade tidningen Newsweek en artikel där forskarna var oroade över att jordens medeltemperatur sjunkit konstant sedan 1940-talet (efter att ha stigit konstant sedan 1880-talet) och att vi var på väg mot en ny istid. Det var inte förrän i slutet av 1970-talet som medeltemperaturen åter vände uppåt och vi är nu tillbaka på den kurva som startade i slutet av 1800-talet.

http://denisdutton.com/cooling_world.htm

När jag började skolan i slutet av 70-talet fick vi lära oss att vi var på väg mot en ny istid (vilket vi iofs rent historiskt sett fortfarande är), vi fick också lära oss att skogarn i Europa skulle dö, att ozon-skiktet skulle försvinna osv osv...

Tydligen inte eftsom isbjörnar drunknar i stora mängder på grund av isbrist
http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1213130
(eller svälter ihjäl eller något)
Isbjörnsbeståndet har ökat med ca 400% sen 70-talet. Det talar WWF tyst om och tigger pengar istället för att finansiera sina egna jobb och fina reklamfilmer i TV.

En av många artiklar/blogginlägg om 60- och 70-talets 5000 isbjörnar som nu är ca 22-25.000 st trots att de populationer som ökar mest finns i områden som blivit varmare:
http://fredmanpakvarnberget.blogspot.com/2009/09/isbjornarna-okar-i-antal-trots-jakt.html

Men hur fan kan den globala uppvärmningen (skapade av människan om man har foliehatt) dels smälta isen runt polerna samtidigt som den ska ge ett kallare klimat runt polerna :va

Den här bilden är för övrigt riktigt bra :)

ScreenHunter.jpg

Last edited:

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
1975 hade tidningen Newsweek en artikel där forskarna var oroade över att jordens medeltemperatur sjunkit konstant sedan 1940-talet (efter att ha stigit konstant sedan 1880-talet) och att vi var på väg mot en ny istid. Det var inte förrän i slutet av 1970-talet som medeltemperaturen åter vände uppåt och vi är nu tillbaka på den kurva som startade i slutet av 1800-talet.

Kollar man på "riktig" forskning om de senaste tre istidernas perioder så ska en ny istid vara på väg. :rolleyes:

Men då perioderna varierar lite så kan det ta några tusen år till +-

Men inte hör man ett knyst om det i tv/media. Och vill man vara riktigt PK så tror jag inte TV4 Fakta och liknande får prata om det :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kollar man på "riktig" forskning om de senaste tre istidernas perioder så ska en ny istid vara på väg. :rolleyes:

Men då perioderna varierar lite så kan det ta några tusen år till +-

Men inte hör man ett knyst om det i tv/media. Och vill man vara riktigt PK så tror jag inte TV4 Fakta och liknande får prata om det :D

Andra forskningsrön säger även att jordens rotation har ändrat riktning med jämna mellanrum... vi ligger för tillfället efter bra länge på nästa rotationsändring... gissa vad som händer med klimatet när/om det sker? ;)

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Andra forskningsrön säger även att jordens rotation har ändrat riktning med jämna mellanrum... vi ligger för tillfället efter bra länge på nästa rotationsändring... gissa vad som händer med klimatet när/om det sker? ;)

The Day After Tomorrow ungefär :rolleyes:

Har själv läst om detta, och är "forskningen" någorlunda rätt så kommer det ske med buller&brak i en takt vi människor inte hinner anpassa oss till..

Nu när jag tänker efter, så finns det även vissa som säger att vår "istid" är försenad. Och skulle egentligen ske under 1750? 1850? Minns inte riktigt, men visst f*n var det kallt då :D

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

Vissa forskarrön talar om totalt kärnvapenkrig, gissa vad som händer med klimatet då ;)

Det där är rent skitsnack!
Isbjörnsbeståndet har ökat med ca 400% sen 70-talet. Det talar WWF tyst om och tigger pengar istället för att finansiera sina egna jobb och fina reklamfilmer i TV.

En av många artiklar/blogginlägg om 60- och 70-talets 5000 isbjörnar som nu är ca 22-25.000 st trots att de populationer som ökar mest finns i områden som blivit varmare:
http://fredmanpakvarnberget.blogspot.com/2009/09/isbjornarna-okar-i-antal-trots-jakt.html

Hur många fler isbjörnar det finns gemtemot 70-talet säger nada, hur många fanns det 1900? 1800?

På 60 & 70talet var det jävligt många djur som var utrotningshotade, inte pga klimat utan jakt.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Som sagt: jag kan inget om detta!

Men jag kan välja om jag ska lita på bloggar som en del verkar tycka är bra.

...eller så kan jag välja att titta på forskningssidor såsom
http://royalsociety.org/Climate-Change/
(De har förresten med ett uttalande från 18 liknande organisationer som alla säger i stort samma sak. Synd bara att de inte har kollat mer noga med SH innan de formulerade sitt uttalande.)

Sedan är det upp till var och en vilken man vill lita på. Jag har gjort mitt val men inser att det är lönlöst att debattera med de som finner sanningen i bloggar.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati