Det finns även forskning som visar att det varait varamare på jorden förut. Och tänka sig - det skedde ungefär samtidigt...
Det "jobbiga" i sammanhanget är att klimat dels påverkas av CO2, men också av jordens oscillation. Om ett par tusen år går vi mot ny istid (igen), vilket också förklarar naturliga variationer över tid. Det följer dock en helt annan tidscykel än den "globala uppvärmning" vi talar om.
Och hur var det nu, på den där gamla goda tiden? Fanns det bilar, flygplan och kolkraftverk då också?
Temperaturen har svängt som fan även tidigare, varför skulle en eventuell svängning i nutid vara vårt fel? Bara för att någon nisse lyckats hitta ett samband mellan människans utsläpp av koldioxid och den globala temperaturen behöver det inte betyda att de är relaterade, alls. Vill minnas att någon för ett tag sen ställde upp lite kurvor och visade att temperaturen är direkt motsatt proportionell mot antalet pirater på världshaven (eller något sådant). Skulle det plötsligt ske en enorm temperaturförändring om alla hissade Jolly Roger, drog ut på sjön och började plundra á la old school style?
Visst kan temperatren vara beroende av co2 halten i atmosfären, men vad är det som säger att vi är skyldiga till den ökade halten? Måhända eldar vi på lite mer nu än vi gjorde förr, men vi är å andra sidan bara människor... Resten av djuren på planeten häver också ur sig koldioxid, bara genom att andas (samt andra växthusgaser ur andra hål). För att inte tala om underjordiska gasfickor som frisläpps vid jordbävningar, vulkanutbrott med mera med mera...
Jag tror att folk överskattar människans förmåga. Vi kan inte slåss mot naturen, eller ens konkurrera med den. Det är bara att hänga med. Temperaturen kanske ökar, eller också inte. Jag tror inte att vi kan stoppa det, eller ens att vi hade kunnat förebygga det om vi så slutat helt med fossila bränslen för flera decennier sedan. Visa mig att människan står för de största utsläppen av växthusgaser här på jorden så ska jag eventuellt tänka om, men inte förr.
Jag tror att våra utsläpp bara är en piss i havet, och en liten drill i atlanten höjer inga vattennivåer (märkbart). Forskning tyder på så mycket, vem som har rätt får väl framtiden visa. Det finns ju trots allt forskning som tyder på att solen lyser starkare nu än någonsin tidigare, en sån förändring tror jag skulle kunna påverka klimatet på vår planet (i och med att solen är vår allra mest påtagliga energikälla). Men lite användande av bilar? Låter som att någon letar efter en syndabock och en anledning att göra pengar på "miljöriktiga" alternativ.
Miljömuppshelvetena ställer bara till en massa skit med sin hysteri, det får räcka snart. Ena sekunden kommer polariserna smälta eftersom temperaturen ökar globalt, andra sekunden ska det bli skitkallt kring polerna. Men allt är helt i enlighet med samma fenomen, nämligen global uppvärmning?
Det formligen stinker helgardering... "Ah, det kommer bli varmt! Rädde sig den som kan, konvertera till miljöfascismen! Fast... Blir det kallt... Så är det också global uppvärmning, konvertera nu!"