1.Jag var kanske lite otydlig. Menade att temperaturen borde ha stigit konstant från en viss punkt men runt 1945 sjönk temperaturen och började inte öka förrän 1980. Var det ingen som eldad olja under 35 år?
2.Nja, det är nog du som missar att temperaturen kan variera en hel del. För ca 11000 år sedan steg den med ca 1.5 grader på drygt 1000 år, och då var det ingen som visste vad olja var.
3.Precis, och tanken har inte slagit dig att västvärlden gärna vill vara ensamma om att konsumera olja och skippa dela med sig till Kina och Indien?
Det är ingen slump att USA har militärbaser över hela jorden för att säkra tillgången till olja.
1. Nej, det är ytterst osannorlikt att man får en helt jämn temperaturökning vid global uppvärming. Tillfälliga utplaningar och nergångar inträffar och kommer även inträffa i framtiden, trots att den globala uppvärmingen fortsätter i stort.
2. Ja, det är klart temperaturen stiger
när den senaste istiden tar slut. Det är lite det som definierar att en istid tar slut; det blir varmare...
Jämför också gärna skalorna på de olika graferna. Från att istiden tog slut så har en "cykel" tagit ungefär 1000 år.
D.v.s. från toppen av en varmperiod till topppen av nästa varmperiod. Då rör det sej ändå om variationer på långt mindre än <0,5 grader. Om vi nu jämför med de senaste 100 åren, så har vi uppnått en ökning med över 1 grad. Detta är en
extremt snabb ökning med geologiska mått!
Sedan kan vi korrelera grafer över
historiska koldioxidnivåer samt vår kunskap om koldioxidens påverkan på växthuseffekten.
Här blir det
verkligen svårt att vifta bort människans påverkan på klimatet. Iallafall om man vill ha en någotsånär vetenskaplig förankring i sin ståndpunkt.
3. Nu har vi ju relativt demokratiska regimer i västvärlden, och dessa regimer följer folkets önskemål eller blir bortröstade. Om folkets önskemål är förändrat konsumtionsmönster av fossila bränslen blir det så.
Därför är det viktigt med en folklig opinion för förändring och därför är det också ganska olyckligt när delar av befolkningen (SH-pöbeln bl.a.) kämpar emot.
Vi har trots allt ett kollektivt ansvar för den här planeten.
1.Bland annat, men även att det faktiskt döljer sig fria växthusgaser i jordens inre. Man hör ju ibland om gasfickor som rämnar vid jordbävningar och dylikt (fanns något reportage om det i en gammal vetenskapstidning jag läste...). Ska tydligen rymmas ganska mycket växthusgaser i sådana som helt plötsligt släpps ut.
2.Jag tycker att jämförelsen är ganska rimlig. Varför skulle en plötslig frigörelse av enorma mängder växthusgas vara mer naturlig bara för att den inte är direkt skapad av oss? En sån händelse borde väl snarare vara mångfaldigt värre än våra utsläpp som består av "många bäckar små" och dessutom sker över tid? Förstår inte varför det skulle vara en mer naturlig del av ett kretslopp, tycker att det motsäger sig självt lite... Det är ju som att säga att en del stora utsläpp av växthusgaser är mer ok än andra, bara för att man inte har någon att skylla på.
3.Nu vet jag inte exakt vad det där handlar om tyvärr, orkar inte googla det just nu... Men vi kan väl ta ett allmänt exempel:
Hade de bara giltiga vetenskapliga belägg för sitt hat mot vad det nu var och faktiskt hade rätt så är det helt acceptabelt och extremt bra att de kom på att det var farligt. Men att säga att "Vi tror att det här är dåligt, men vi kan inte bevisa det... Dock kräver vi att ni slutar med det ögonblickligen ändå", som i det här fallet med global uppvärmning, känns inte ok. Jag vill ha bevis.
4.Var det däremot så att de råkade gissa rätt i fallet med den där gasen och fick den förbjuden helt utan ordentliga grunder så tja, vad vill du att jag ska säga? "Väl chansat, lucky guess. Tack för att ni gissade rätt"? Jag ska gärna gratulera dig och alla andra som gissat som du om det i framtiden visar sig att det här faktiskt var vårt fel, men jag tycker, i nuläget, att folk drar för stora växlar på något som fortfarande är ganska osäkert.
5.Pengarna som läggs på att forska fram klimatsmarta alternativ hade, i min mening, kunnat användas till något lite mer påtagligt och bevisat högst reellt problem. Cancerforskning, botemedel mot aids/hiv, världssvält, vad du vill. Men att lägga enorma resurser på något som eventuellt någon gång i framtiden kan visa sig ge resultat, det känns ganska dumt ärligt talat
Ungefär lika dumt som religiösa som har ihjäl varandra i guds namn och för sin guds skull. En gud de inte ens vet säkert existerar...
1. Ja, det finns både naturgas och koldioxid i geologiska formationer. Båda är att betrakta som växthusgaser när de släpps ut i atmosfären.
2. Det är
ingen som påstår att "naturens" utsläpp av växthusgaser är helt OK. Det är däremot inget vi kan påverka.
3. Det är
ingen som kräver ett omedelbums stopp på allt användande av fossila bränslen. Det är inte praktiskt möjligt eftersom mycket av den nuvarande civilisationen går på "olja i blodet" så att säga. Däremot är det önskvärt med en någorlunda snabb omställning till mer miljöriktiga alternativ. Hellre förr än senare...
Till detta bör läggas att en relativt snabb omställning är fullt möjlig även med dagens teknik.
4. Man hade faktiskt jävligt gott om vetenskapliga belägg.
Man visste ozonets roll i att skydda jorden från UV-strålning.
Man hade i lab kemiskt påvisat hur freoner bryter ner ozon.
Man hade uppmätt minskade ozon-halter i atmosfären.
Man hade korrelerat detta med den globalt ökade produktionen och utsläppen av freoner.
Då (som nu?) protesterade industrin mot sambandet, men förnuftet vann och se på fan om inte ozonhålet repade sej när produktionen ställde om till bättre alternativ...
Idag finns lika starka vetenskapliga belägg, men alltför många kämpar emot med näbbar och klor. Är det verkligen lägsta möjliga drägliga livskvalitet att få köra bensin-V8 som drivs av fossila bränslen?
5. Sen när är det fel att forska på teknik? Dagens fossilbränslefordon är katastrofalt ineffektiva.
1.Nu pratar jag inte om gaser bundna i is utan i underjordiska grottor och håligheter. Den typ av gas man pumpar upp och använder som biogas. Ska tydligen finnas fritt i "egna" fickor, och inte bara i anknytning till oljekällor. Ska se om jag kan leta fram reportaget...
2.Det lät på dig som att koldioxid är helt ok så länge det inte är människan som står för dem, vilket jag tyckte lät märkligt... Sen så missförstår du mig lite. Vad jag menar är inte att det måste finnas en tydlig syndabock för att en händelse ska vara av betydelse, utan vad jag menar är att om nu naturen själv formligen spyr ut växthusgaser så borde ett litet tillskott från vår sida inte spela någon större roll. Jag hade kunnat förstå paniken om det vore så att människan hade dubblat koldioxidhalten i atmosfären, dvs att våra förbränningsmotorer och kolkraftverk hävt ur sig lika mycket som jorden själv, samtidigt som det naturliga kretsloppet fortgår. Då hade jag också panikat. Men det lilla jag läst tyder på att det handlar om en väldigt liten del, en bra bit mindre än en procent. Och det är det som får mig att tro att vårt bidrag bara är en piss i mississippi, och därmed inte stort nog att faktiskt göra någon större inverkan. Alla tillskott är som du säger tillskott och måste därför påverka, men det jag fokuserar på är att jag inte tror att påverkan är tillräckligt stor utan att det helt enkelt händer för mycket runt omkring helt naturligt för att man ska märka av våra bidrag. Som sagt, detta är vad jag TROR. Jag forskar inte på ämnet, jag har inga källor eller siffror att stoltsera med. Jag har bildat min uppfattning på diverse olika faktorer, och detta är vad jag tror.
Aha, typ freon? Har hört talas om det, men vet inte mycket mer om själva debatten eller om miljöaktivisterna faktiskt hade belägg för sina påståenden så... Kan inte uttala mig mer om den saken.
1. Stopp och belägg! Du glömde cykelhjälmen...
Gör skillnad på
biogas och
naturgas.
2. Du har blandat ihop begreppen. Det är koldioxidtillskottet från "naturliga" källor såsom vulkaner och liknande som står för mindre än 1 procent av det totala nytillskottet. Alltså tvärt om mot vad du påstår.
Kolla också gärna in grafen ovan och se den 40% koldioxidökningen sedan den industriella revolutionens början.
Tvivlar fortfarande?