Glock pistol

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
RED_LiME skrev:
Men på klubben borde man kunna få låna pistol under "kontrollerade förhållanden", men att just äga en Glock verkar vara ganska långt till man får.

Har dock aldrig haft problem med att skjuta med gevär, då jag oftast haft bäst resultat av de som deltagit.

Men nu är det en till fråga jag har till dem som är vapenintresserade.
Min farfar mår inget vidare och han är min handledare när jag jagar och har har skrivit i testamentet att jag skall ärva alla hans vapen, 2 hagelgevär, 1 .22 long automat, 2 studsare och ett gammalt licensbelagt luftgevär.
Hur kommer det gå sen när han dör? Han värderar sina vapen högt och vill att dom ska stanna i släkten när han dör. Men hur ska JAG som är under 18 och inte har någon annan i familjen som har licens, kunna ärva vapnen? :confused:

eftersom du inte är myndig så borde väl din målsmän stå som förvaltare kanske? vet faktiskt inte... kolla med farbror blå. om testamentet är lagligt upprättat så borde det ju gå å fixa på nått vänster. förvaring i vapenskåp med slutstyckena inlåsta i nån annas bankfack... ingen aning faktiskt.
det här e nog ganska bra att kolla upp ordentligt hos myndigheterna så det blir helt rätt, skulle du bli kollad för nån annan liten skitsak så skulle du väl åka dit för olaga vapeninnehav. lita inte på oss. ring nån statlig filur
lycka till
 

Diversion

Guest
RED_LiME skrev:
Men på klubben borde man kunna få låna pistol under "kontrollerade förhållanden", men att just äga en Glock verkar vara ganska långt till man får.

Har dock aldrig haft problem med att skjuta med gevär, då jag oftast haft bäst resultat av de som deltagit.

Men nu är det en till fråga jag har till dem som är vapenintresserade.
Min farfar mår inget vidare och han är min handledare när jag jagar och har har skrivit i testamentet att jag skall ärva alla hans vapen, 2 hagelgevär, 1 .22 long automat, 2 studsare och ett gammalt licensbelagt luftgevär.
Hur kommer det gå sen när han dör? Han värderar sina vapen högt och vill att dom ska stanna i släkten när han dör. Men hur ska JAG som är under 18 och inte har någon annan i familjen som har licens, kunna ärva vapnen? :confused:


EDIT: Kom på att jag skjutit liggande med Mauser i en säsong med.


Du får ta jägarexamen, det kan man göra oavsett ålder. Jag är osäker men tror att man kan äga vapen då men får inte bruka dom förrän vid 18.
Kolla med någon jägare.
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
9mm? .40 S&W smäller lite bättre :D Den värsta kaliber jag skjutit med handeldvapen än så länge är .454 Casull, det kändes i handleden efter ett tag kan jag säga :eek:
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Diversion skrev:
Du får ta jägarexamen, det kan man göra oavsett ålder. Jag är osäker men tror att man kan äga vapen då men får inte bruka dom förrän vid 18.
Kolla med någon jägare.

Har redan jägarexamen :tummenupp
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
bagerah skrev:
eftersom du inte är myndig så borde väl din målsmän stå som förvaltare kanske? vet faktiskt inte... kolla med farbror blå. om testamentet är lagligt upprättat så borde det ju gå å fixa på nått vänster. förvaring i vapenskåp med slutstyckena inlåsta i nån annas bankfack... ingen aning faktiskt.
det här e nog ganska bra att kolla upp ordentligt hos myndigheterna så det blir helt rätt, skulle du bli kollad för nån annan liten skitsak så skulle du väl åka dit för olaga vapeninnehav. lita inte på oss. ring nån statlig filur
lycka till


Japp, jag får ringa till någon statlig snubbe och höra vad han säjjer om saken.
Men jag skulle tro på det med att farbror blå förvarar slutstyckena.

Men tack alla för alla svar :yoparty
 

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Tollered
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
Underbar känsla att skjuta med glock 17 fasten underdelen är i plast och överdelen i stål.
Man får ta det ganska lugnt annars hoppar pistolen som fan om man matar på,gjorde det i lumpen när befälet sa i egen takt eld,då mata ja på som fan men efter 5sek var det eld upphör och kontrollera eldriktningen :kulspruta
Men kul va det.
har skjutit 44magnum och 357magnum,22a på skytteklubb o 44an e fruktansvärt trevlig.
annars kan man ju gå med i hemärnet o ha en Ak4a hemma :D
 

Hardcore

Kan nån se till att det blir vår nu?
Gick med
22 Apr 2003
Ort
165 Jag å Ken
Hoj
R1a som alla andra
Glockarna har ett säreget trycke. Kan modifieras med en så kallad minuslänk. Då vapnet inte har några yttre säkringar så spänns dom interna säkringarna av avtryckaren. Detta medför att trycket kan upplevas som släpigt eller tuggumi. Ska du använda vapnet för nationellt skytte skulle jag rekomendera ett annat vapen. Ska du pyssla med dynamiskt skytte (praktiskt) kan jag varmt rekomendera vapnet. Få vapen har ett så enkelt handhavande och driftsäkerhet som Glocken. Kolla in på www.raidtacticalgear.se så hittar du mer fakta på dom vapen vi säljer.

Lycka till
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
RED_LiME skrev:
Japp, jag får ringa till någon statlig snubbe och höra vad han säjjer om saken.
Men jag skulle tro på det med att farbror blå förvarar slutstyckena.

Men tack alla för alla svar :yoparty

de nada. lycka till! å skjut dig inte i foten :machinegu :tummenner
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
TheDude: Prova Desert Eagle .50 Action Express, DET smäller och gör ont!
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
bagerah skrev:
du skall skjuta ett visst resultat på kaliber 22 och 38 innan du får gå på 9 mm, sen e jag inte säker, men jag tror att man måste ha 22-licensen ett visst ta innan man får gå vidare till 38 osv...
man brukar kunna få låna av klubben innan man kommit igång

Du måste skuta 3st guldserier för .22:a i tävlingar sen måste du ha licensen för .22:a i 6mån sen e det fritt fram för större vapen.

Du behöver alltså inte ta licens för .38:a innan 9mm eller vad du nu vill ha för större vapen
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
chrilla skrev:
TheDude: Prova Desert Eagle .50 Action Express, DET smäller och gör ont!

Jag har aldrig sett DE'n i verkligheten, men jag skulle inte tacka nej till en provskjutning. DE .50AE påstås ju sparka som en häst...och det tror jag på. Särskilt nu efter ditt inlägg, hehe.
 

Hardcore

Kan nån se till att det blir vår nu?
Gick med
22 Apr 2003
Ort
165 Jag å Ken
Hoj
R1a som alla andra
RED_LiME skrev:
Hittar ingen info alls om det där :p Lust att lägga upp bild om du har? :)


Gå in på smith&Wesson hemsida så hittar du den där. Ny för i år är både revolvern och kalibern. 30%högre anslagsenergi än i .50AE...
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag har skjutit med Glock 17 och den är alldeles förträfflig, enligt mig. Har även skjutit Beretta och diverse gevär samt automatkarbiner men glocken i pistolsammanhang är underbar! :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är just pga av säkringen och det enkla handhavandet som jag gillar Glocken. Inte mycket som kan gå fel när man ska använda den. Det är bara rikta in sig och trycka av.
Har haft den som tjänstevapen en gång i tiden.
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Wiseguy skrev:
Det är just pga av säkringen och det enkla handhavandet som jag gillar Glocken. Inte mycket som kan gå fel när man ska använda den. Det är bara rikta in sig och trycka av.
Har haft den som tjänstevapen en gång i tiden.

Ska vara väldigt säker när man skjuter och ska inte kunna jamma.
Om det är sant vet jag icke men....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top