Glock pistol

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Här oss mig
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
jag har en Glock 17 och tycker att det är en bra pisto pålitligtl men det tar ett tag att lära sig sjuta bra med den. :yoparty
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Haar bara positiva erfarenheter av glock 17. Första gången jag höll i den så trodde jag det var en vattenpistol :) Vägde inget utan magget. Första gången jag sköt med den så sket jag nästan på mig :brinnerup Trodde inte att det skulle bli någon rekyl av den plastgrejen och farsan stog och garva bakom ryggen.
Jag tycker det är lätt att skjuta snabbt och säkert med den när man har lärt sig den och vart den har sin brytningspunkt nedåt efter rekylen men innan det så får du bara en träff och resten bom typ.

Någon här som skjutit halvautomatisk? Hur är det, har bara sett på film men både jag och farsan skulle vilja pröva men känner ingen som vet nåt om den.

Edit: Läste igenom tråden ordentligt nu och såg att det var problem med helautomatiskt iaf. Men hightuned, hur bygger jag om glocken till helautomatisk? Olagligt så det skriker om det? Finns ett privatvapen och ett tjänstevapen, kanske inte ska göra så på tjänstevapnet :D Och vad är nackdelarna med helautomaten, eldavbrott, går sönder etc? Bara rolig grej att flasha med annars iofs...
 
Last edited:

Double Alpha

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Jönköping
Hoj
hojlös.. igen....
Dee_cati skrev:
Haar bara positiva erfarenheter av glock 17. Första gången jag höll i den så trodde jag det var en vattenpistol :) Vägde inget utan magget. Första gången jag sköt med den så sket jag nästan på mig :brinnerup Trodde inte att det skulle bli någon rekyl av den plastgrejen och farsan stog och garva bakom ryggen.
Jag tycker det är lätt att skjuta snabbt och säkert med den när man har lärt sig den och vart den har sin brytningspunkt nedåt efter rekylen men innan det så får du bara en träff och resten bom typ.

Någon här som skjutit halvautomatisk? Hur är det, har bara sett på film men både jag och farsan skulle vilja pröva men känner ingen som vet nåt om den.

Edit: Läste igenom tråden ordentligt nu och såg att det var problem med helautomatiskt iaf. Men hightuned, hur bygger jag om glocken till helautomatisk? Olagligt så det skriker om det? Finns ett privatvapen och ett tjänstevapen, kanske inte ska göra så på tjänstevapnet :D Och vad är nackdelarna med helautomaten, eldavbrott, går sönder etc? Bara rolig grej att flasha med annars iofs...

Jag har skjutit med en selectfire konverterad G35 i kal .40s&w

Nackdelar är att det är olagligt samt att man kan tappa taget med stödhanden och få upp den framför mynningen. Men den största nackdelen är att man skjuter tomt så otroligt fort. Standardmagasinet räcker bara till ett par korta skurar sen är det slut. Tror mig ha hört någon siffra angående omladdningstiden på glock och det var 0.07 sekunder. Detta skulle isf betyda att ett standardmagasin räcker i drygt en sekund.

Priser undrade någon över också, en ny kostar 5400:- och begagnade brukar finnas från 3500:- Jag gav 4500 för min G17 som var knappt ett halvår gammal.
 

BIKER23

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
R1 04
Va ett heligt tjat om licens hit och dit :Bugar Vill man ha en picka så är det ju bara att fixa en. Har för närvarande en minigun till salu om någon är intresserad :hihi
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Någon som skjuter pistol i Göteborgs omgivningar? Skulle vilja börja skjuta, vart vänder man sig? Har skjutit i klubb i Karlskoga flera år tidigare och tävlat i fältskytte med olika kalibrar.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jag har gått pistolskytte och vi tränade då med .22 . Lagom för lite prickskytte. Har testat panga med .44 magnum också :yoparty
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lite OT: Det verkar vara ganska så många här som har tjänstevapen. Vad jobbar ni med? Är ni poliser hela bunten eller? :gnissla
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Esquire skrev:
Lite OT: Det verkar vara ganska så många här som har tjänstevapen. Vad jobbar ni med? Är ni poliser hela bunten eller? :gnissla

Räcker det inte med att man är hojägare? :rolleyes: :D
 

Coola Ola

Guest
chrilla skrev:
Någon som skjuter pistol i Göteborgs omgivningar? Skulle vilja börja skjuta, vart vänder man sig? Har skjutit i klubb i Karlskoga flera år tidigare och tävlat i fältskytte med olika kalibrar.

Finns (fanns?) en skytteklubb/skjutbana ute i Högsbo Industriområde, kan ha hetat nåt så logiskt som Högsbo Skytteklubb....
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Esquire skrev:
Lite OT: Det verkar vara ganska så många här som har tjänstevapen. Vad jobbar ni med? Är ni poliser hela bunten eller? :gnissla
Polisen har väl inte Glock som tjänstevapen. Dom har väl SigSauer (osäker på stavningen).

Dom som har Glock som tjänstevapen är militärer/officerare eller civila skyddsvakter i något väktarbolag.
 

Hornet

Poserpotatis
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Här oss mig
Hoj
R1 och R6 plus en KTM
Wiseguy skrev:
Polisen har väl inte Glock som tjänstevapen. Dom har väl SigSauer (osäker på stavningen).

Dom som har Glock som tjänstevapen är militärer/officerare eller civila skyddsvakter i något väktarbolag.
nja i regel ja men inte alltid men Glocken är ett standadvapen för personskyd
 

Double Alpha

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Jönköping
Hoj
hojlös.. igen....
chrilla skrev:
Någon som skjuter pistol i Göteborgs omgivningar? Skulle vilja börja skjuta, vart vänder man sig? Har skjutit i klubb i Karlskoga flera år tidigare och tävlat i fältskytte med olika kalibrar.

Dom två största klubbarna i Göteborgsområdet är väl Gpssk och Mölndals PK,
om Du kollar under länkar på www.pistolskytte.org så hittar Du nog deras hemsidor. Finns flera andra klubbar också.

En annan variant är att Du beger dig till kallebäksområdet sista lördagen i Mars, April, Maj, Aug, Sep eller Oktober. Då är det en stor fälttävling som heter Alliansen. Den arrangeras av alla Göteborgsklubbar tillsammans. Där bör Du kunna hitta någon att snacka med.

http://www.kallestig.com/Alliansen/inside.htm

http://www.gpssk.com/gpssk.asp

Lycka till
 
Last edited:

Recon

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen än!
Det verkar vara lite rörigt här med besked om pistol licens. Många säger att du måste skjuta massa .22 och ta licens på det för att kunna få licens på tex en 9x19 pistol men det stämmer inte, det står inget sånt i FAP.
Det man måste göra är att vara aktiv medlem i en skytteförening som bedriver skytte med den typ av vapen du ska söka licens på samt att du behöver "skjuta guld". Med skjuta guld menas att du ska skjuta 3 precisionsserier över guldkravet och tre snabbserier över guldkravet. Vilka vapen man skjuter det kvittar men eftersom det är svårare att skjuta guld med grövre kaliber så är guldkraven lägre på dom, har för mig att det är 47 poäng för guld med .22 och 43 poäng för guld med 9mm.
När du har skjutit guld serierna, varit aktiv medlem i sex månader och klubben bedömer dig som lämplig så skriver dom ut ett intyg som du skickar in med licensansökan. Sen gör handläggaren en kontroll av dig och beviljar eller avslår licensansökan. Licens söker du på ett specifikt vapen som tex glock 17 9mm och man skriver inte "rolig pistol" på ansökan.

Nu när det är klargjort så finns det rekommendationer från förbundet att man först ska skjuta .22, ta licens på den och sen efter minimum 12 månader ta licens på en pistol av grövre kaliber. Vissa klubbar tillämpar alla möjliga skumma interna regler men dessa har precis som övriga förbundets rekommendationer ingenting med lagen att göra och stämmer därför inte riktigt med licenskraven och det är därför dom bara är rekommendationer. Många klubbar läser dom här rekommendationerna som bibeln och vägrar folk intyg och försöker få folk att göra saker på deras sätt.
Min rekommendation då är att byta klubb eftersom sporten lätt blir tråkig annars.
Om ni vill skjuta tex 9mm och vapen som glock så är en klubb som skjuter dynamiskt klart bättre en klubb som bara skjuter nationellt skytte.

Slut. Frågor?

/Recon som skjuter nationellt, dynamiskt och har skjutit guldserier med glock.
 

toxic

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Wiseguy skrev:
Polisen har väl inte Glock som tjänstevapen. Dom har väl SigSauer (osäker på stavningen).

Dom som har Glock som tjänstevapen är militärer/officerare eller civila skyddsvakter i något väktarbolag.
Kustbevakningen har också Glock :)
 

flemming

110 e för sakta
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Kungshöjd
Hoj
Suzuki gp 125, GSX R 1000-01,Rödmyra 98cc
RED_LiME skrev:
Någon härinne som tävlings/övningskjuter med en Glock 17/18?

Tänkte sen när åldern är inne att skaffa licens och Glock, för det verkar vara en rolig pistol att skjuta med.

Någon som eventuellt har en eller har skjutit med den som har någon kommentar?

:)
Tänk, det slog mej först nu att det finns klara likheter mellan skytte o Sporthoj.
Här e toppfart+hk+steka snuten det grymmaste, på skjutbanan.. den grövsta största kalibern+pickan det ballaste :kär

efter att ha läst tråden kan jag lugnt konstatera att det inte ändrats ett piss sen jag va aktiv skytt för en 5-10 år sen vilket e synd för det fick mig att sluta.. inga bra öppettider på banan pga bostäder o buller+ ett byråkrathelvete med licenser regler för man vill ju ha alla svartkrutrevolvrar o semiautos som finns :kär men näe.. 4.5mm o luft är tydl. max för en licensbög på länstyrelsen.
thankyou.

När det gäller riktigt exotiska puffror kan jag meddela att en .475 Wildey är riktigt FET/sällsynt/ och bra att fimpa en o annan bladlus med :lol
Själv nådde jag aldrig längre än en uniq .22 och en GSP med ett pa pipor & så förståss en filmklassiker "S&W .44 magmod.29 6,5" pipa!
Som sagt det finns enklare o roligare grejar att göra :hihi
flemming :hihi
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Double Alpha skrev:
Jag har skjutit med en selectfire konverterad G35 i kal .40s&w

Nackdelar är att det är olagligt samt att man kan tappa taget med stödhanden och få upp den framför mynningen. Men den största nackdelen är att man skjuter tomt så otroligt fort. Standardmagasinet räcker bara till ett par korta skurar sen är det slut. Tror mig ha hört någon siffra angående omladdningstiden på glock och det var 0.07 sekunder. Detta skulle isf betyda att ett standardmagasin räcker i drygt en sekund.

Priser undrade någon över också, en ny kostar 5400:- och begagnade brukar finnas från 3500:- Jag gav 4500 för min G17 som var knappt ett halvår gammal.

Lite tråkigt att det är olagligt bara, det är inte så populärt att dyka upp med en sån på skytteträningen då den antagligen väcker ganska mycket uppmärksamhet när man börjar skjuta. Har skjutit med 32-magg till glocken och tycker det funkar bäst då man får lite vikt vid den och det funkar bättre att precisionsskjuta med den då. Brukar skjuta med en ruger också som väger bly och man träffar allt med den men den är ruskigt tråkig :(

Men som sagt, nån som vet hur man bygger om glocken till helautomat? Kan vara kul att försöka träffa råttorna i ladan med 32 skott på dryga 3 sekunder :gnissla Iofs svårt nog att träffa med bara vanlig glock men när man väl träffar så är det gonatt.
 

Dino

...
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Orange
Recon skrev:
... har för mig att det är 47 poäng för guld med .22 och 43 poäng för guld med 9mm...

For the record, det räcker med 46 poäng för .22 i de tre precisionsserierna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top