GP Silly Season 2008.

sandstream

Guest
Tveksamt om CV blir "senior rider" hos Suzuki om de tar in T-Rex. Gissar att de av förklarliga skäl kommer att lyssna en hel del på vad Capirex har att säga om hojen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3062784 Tveksamt om CV blir "senior rider" hos Suzuki om de tar in T-Rex. Gissar att de av förklarliga skäl kommer att lyssna en hel del på vad Capirex har att säga om hojen.
Det uttalandet tyckte jag var intressant också. En av de största anledningarna till att ta in Capirossi är ju för att lyssna på hans erfarenhet...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var kan Spies passa in?

In other Spies news, he has hired an agent to look into MotoGP possibilities. Spies has one more year on a deal with Suzuki, and he's been rumored to be associated with Kevin Schwantz's MotoGP aspirations.

Here's a rundown of our MotoGP conversation with Spies:

Soup: Are you interested in going?

Ben: I'm interested ... now.

Soup: That hasn't always been the case.

Ben: No it hasn't. I really didn't care about doing it at all, but we won the title last year. We're looking good right now, although nothing's in the bag by any means. I'm 23 and feel like ... I don't think I could win every race like Rossi or Stoner does right now but I feel I can get the job done. It's the right time to start thinking about it. So that's what we're doing.

Soup: What's up with your fear of flying deal? Has it been blown out of proportion?

Ben: Yeah. I mean, I'll do it. I just don't like it. I went to Mexico last week, just for fun. Like I said, I don't like it but I'll do it. If I want to race on the world level, that's what you've got to do. That's a small price to pay.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Preliminär kalender för 2008 är släppt.

FIM Road Racing World Championship Grand Prix

2008 provisional calendar

The 2008 provisional calendar of the FIM Road Racing World Championship Grand Prix is the following:

Dates Grand Prix Circuit
March 9 Qatar Doha/Losail
March 30 Spain/Espagne Jerez de la Frontera
April 20 Portugal Estoril
May 4 China/Chine Shanghai
May 18 France Le Mans
June 1 Italy/Italie Mugello
June 18 Catalunya Montmelo
June 22 Great Britain/Grande-Bretagne Donington Park
June 28 ** Netherlands/Pays-Bas Assen
July 13 Germany/Allemagne Sachsenring
July 20 United States/Etats-Unis * Laguna Seca
August 17 Czech Rep./Rép. Tchèque Brno
August 31 San Marino/St-Marin Misano
September 14 Indianapolis Indianapolis
September 28 Australia/Australie Phillip Island
October 5 Japan/Japon Motegi
October 19 Malaysia/Malaisie Sepang
November 2 Valencia Ricardo Tormo - Valencia
*: Only MotoGP class/Classe MotoGP seulement
**: Saturday/samedi
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Om kostnader och miljöhänsyn skall få ha någon aspekt, känns det lite onödigt att frakta Moto GP teamens utrustning fram och tillbaka till USA två gånger.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ligger det någon speciell tanke bakom att 125/250 kör på Indianapolis men inte Laguna Seca?

Är det miljölagstiftningen i Californien som sätter stopp för 2-takt på LS?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ligger det någon speciell tanke bakom att 125/250 kör på Indianapolis men inte Laguna Seca?

Är det miljölagstiftningen i Californien som sätter stopp för 2-takt på LS?

Nej, det racas med tvåtakt i usa/californien fortfarande.

Från början att man inte tog med 125/250 var att man inte hade råd med ett fly-away race till för alla teamen. Samt att man körde GP't ihop med AMA istället. Förmodligen likadant nästa år, men på indy kör man bara GP plus någon annan supportklass?
Tror det är bra med ett race till i usa, så man får upp ögonen för GP som man i usa verkar anse vara en europeisk serie.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nej, det racas med tvåtakt i usa/californien fortfarande.

Från början att man inte tog med 125/250 var att man inte hade råd med ett fly-away race till för alla teamen. Samt att man körde GP't ihop med AMA istället. Förmodligen likadant nästa år, men på indy kör man bara GP plus någon annan supportklass?
Tror det är bra med ett race till i usa, så man får upp ögonen för GP som man i usa verkar anse vara en europeisk serie.

Varför jag frågade är för att i den preliminära kalendern är det en * vid Laguna vilket betyder att de inte kör 125/250 men det är ingen * vid Inianapolis.
 

sandstream

Guest
Kommentatorerna på Eurosport sa igår att det fanns två anledningar till att 125/250 inte är med på LS:
1. Miljötänket i Kalifornien
2. Tvåtaktsklasserna är på utdöende i USA, inte bara inom RR utan även inom tex MX.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3067307 Kommentatorerna på Eurosport sa igår att det fanns två anledningar till att 125/250 inte är med på LS:
1. Miljötänket i Kalifornien
2. Tvåtaktsklasserna är på utdöende i USA, inte bara inom RR utan även inom tex MX.
Fast det sistnämda stämmer ju inte riktigt. USGPRU har till i år fått med två 125 race som supportrace under AMA Superbikehelger och de kommer köra en separat Red Bull Rookies Cup i USA nästa år. Tillsammans med AMA Superbike och på KTM 125:eek:r....
 

sandstream

Guest
Fast det sistnämda stämmer ju inte riktigt. USGPRU har till i år fått med två 125 race som supportrace under AMA Superbikehelger och de kommer köra en separat Red Bull Rookies Cup i USA nästa år. Tillsammans med AMA Superbike och på KTM 125:eek:r....
Du får SMS:a in det under kvällens sändning :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Melandri ska vara klar för Ducati och de ska förhandla med Capirossi om en tredje hoj, Capirossi ska dock vara klar för Suzuki enligt vissa källor. Chris Vermeulen ska ha signat med Suzuki.

by evan williams
Sunday, July 22, 2007
Marlboro Ducati has just announced in the press room at Laguna Seca that their 2008 and 2009 riders will be Casey Stoner and Marco Melandri.

Ducati's press release states a meeting will be held with Loris Capirossi and his manager next week to discuss the possibility of a third Ducati ride for 2008.

It is rumored that Capirossi has already signed with Suzuki for 2008. We shall see what happens later this week regarding his future.

As for Melandri, he has a close relationship with Marlboro Ducati team manager Livvio Suppo from the days when Suppo managed Malandri's 250 GP team. Ducati pursued Melandri last year but lost out when the Gresini team had the right of first refusal with Marco.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Enda möjligheten för Valentino eller Pedrosa att vinna titeln nästa år
är att deras resp team går över till Bridgestone...

Tycker MotoGP är rätt tråkigt nu....Man måste köra Bridgestone
Visst.. Rossis och Pedrosas körskicklighet gör att dom ibland kan
blanda sig i....men annars....Många säger att Suzuki och Kawa
har utvecklats bra men sanningen är den att de har sagt att det
är däcken som är den främsta orsaken till deras framgånger i år.
Skall bli roligare nästa år då jag tror vi i alla fall kan få
två som slås om VM titeln eftersom jag tror att Melandri kan bli
lite mera konkurrent till Stoner...än vad Capirossi är...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Enda möjligheten för Valentino eller Pedrosa att vinna titeln nästa år
är att deras resp team går över till Bridgestone...

Tycker MotoGP är rätt tråkigt nu....Man måste köra Bridgestone
Visst.. Rossis och Pedrosas körskicklighet gör att dom ibland kan
blanda sig i....men annars....Många säger att Suzuki och Kawa
har utvecklats bra men sanningen är den att de har sagt att det
är däcken som är den främsta orsaken till deras framgånger i år.
Skall bli roligare nästa år då jag tror vi i alla fall kan få
två som slås om VM titeln eftersom jag tror att Melandri kan bli
lite mera konkurrent till Stoner...än vad Capirossi är...

Det var ju bara något år sedan det var Michelin som hade övertaget, det där svänger snabbt. Innan säsongen är över kan Michelin mycket väl vara ikapp och förbi igen.
 

sandstream

Guest
Det var ju bara något år sedan det var Michelin som hade övertaget, det där svänger snabbt. Innan säsongen är över kan Michelin mycket väl vara ikapp och förbi igen.
Michelin lider mest av de nya däcksreglerna då de tidigare tillverkade nya däck på kvällar och nätter i sina europeiska fabriker så att Rossi och pojkarna hade "rätt" däck till racen. Bridgestone har hela tiden varit tvugna att göra däcken i förväg då deras fabrik/er för racedäcken legat i Japan.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Tyvärr tycker jag att MotoGP börjar gå mot Formel 1
dvs för mycket teknik (traction control, start control) och att andra saker än förarens skicklighet avgör VM...
Det heter ju förar-VM och Konstruktörs-VM......Men....
sitter inte bästa däcken på så vinner inte den bästa föraren och
den bästa konstruktören..(Ducati är bäst i år)..men det jag menar
är att däcken..är extremt avgörande....

För bättre MotoGP:
BORT med förar hjälpmedel typ traction control och start (launch) control. Låt
föraren hantera detta..
ALLA TEAM kör med samma däck leverantör.

Detta skulle bli klart mycket bättre...

I formel 1 så tror jag att man styr bilen från depån
och jag tror att det gör Ducati också...Stoner sitter bara på
och kör något TV-spel eller tittar på en film under loppen...

Jag hörde att Ducati har tagit hjälp av F1 teknik från Ferrari.
Vet inte om de anställt några från ferrari eller om dom har någon
form av samarbete...men som Stoner sa...
Jag vet exact vad vi i hojen som inte andra team har som gör oss
bäst....
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Enda möjligheten för Valentino eller Pedrosa att vinna titeln nästa år
är att deras resp team går över till Bridgestone...

Tycker MotoGP är rätt tråkigt nu....Man måste köra Bridgestone
Visst.. Rossis och Pedrosas körskicklighet gör att dom ibland kan
blanda sig i....men annars....Många säger att Suzuki och Kawa
har utvecklats bra men sanningen är den att de har sagt att det
är däcken som är den främsta orsaken till deras framgånger i år.
Skall bli roligare nästa år då jag tror vi i alla fall kan få
två som slås om VM titeln eftersom jag tror att Melandri kan bli
lite mera konkurrent till Stoner...än vad Capirossi är...

Menar du att MotoGP är tråkigare när fler stall kan vinna? Varför skulle MotoGP vara roligare när Michelin är bättre, som de nästan alltid har varit tidigare? Två däcksfabrikat är sällan lika bra.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tyvärr tycker jag att MotoGP börjar gå mot Formel 1
dvs för mycket teknik (traction control, start control) och att andra saker än förarens skicklighet avgör VM...
Det heter ju förar-VM och Konstruktörs-VM......Men....
sitter inte bästa däcken på så vinner inte den bästa föraren och
den bästa konstruktören..(Ducati är bäst i år)..men det jag menar
är att däcken..är extremt avgörande....

För bättre MotoGP:
BORT med förar hjälpmedel typ traction control och start (launch) control. Låt
föraren hantera detta..
ALLA TEAM kör med samma däck leverantör.

Detta skulle bli klart mycket bättre...

I formel 1 så tror jag att man styr bilen från depån
och jag tror att det gör Ducati också...Stoner sitter bara på
och kör något TV-spel eller tittar på en film under loppen...

Jag hörde att Ducati har tagit hjälp av F1 teknik från Ferrari.
Vet inte om de anställt några från ferrari eller om dom har någon
form av samarbete...men som Stoner sa...
Jag vet exact vad vi i hojen som inte andra team har som gör oss
bäst....
Så det är orättvist helt plötsligt när Bridgestone verkar ha ett litet övertag och Rossi råkar köra på Michelin....:rolleyes:
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX

I formel 1 så tror jag att man styr bilen från depån
och jag tror att det gör Ducati också...Stoner sitter bara på
och kör något TV-spel eller tittar på en film under loppen...

Undrar vilket spel eller vilken film Loris tittar på?!

Visst hjälper materialet och tekniken till, men det är två hjul de sitter på och då krävs det lite mer. Har svårt att tro att Nils Petter Sundgren skulle klara av jobbet lika bra...
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top