GP Silly Season 2008.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Edwards jobbar inte för HRC så sannolikheten att han vet 100% av vad som händer där och i Repsol-stallet är inte så hög. (därmed inte sagt att jag vet bättre).

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Edwards insikt i HRC är väl å andra sidan tämligen ointressant. Han ser hojen, han ser förarna som är avsedda att köra den och drar därefter slutsatser (färgade av hans egna erfarenheter och värderingar) om att en av de förarna priviligeras?

I Hondas monter på MC mässan i vintras var Pedrosa det större namnet, någonstans bland alla #26-tshirts fanns det en "World Champion 2006"... Nästan som att de skämdes över att Hayden tagit titelt. :) Att Pedrosa är den som det hoppas på från Honda är ingen hemlighet, det gör det iaf kort till tanken att de då bygger en hoj som passar hans kroppsdimensioner bättre än en normalvuxen.

Hur har Honda gjort historiskt? Satsat hårt på en förare, eller sett till att alla har lika bra prylar?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
När jag säger prestera menar jag naturligtvis med hänsyn till omständigheterna, dvs att man kan vänta sig att Pedrosa ska placera sig bättre i år än ifjol i och med att han har en säsong under bältet och börjar vänja sig vid MotoGP-sofforna istället för de knivskarpa racehojarna i 125 och 250. :)
Jag menade bara att det inte är så tydligt att han presterar sämre än ifjor, läser man tabellerna kom han femma ifjor och i år ligger han på en stadig tredje plats. Jag är medveten om att tabellens resultat inte stämmer över ens med SHs uppfattningar sedan tidigare.

Det är däremot tydligt att Hayden som tog titeln ifjor och Melendri som hade chans på den är avhängda i år. Att de presterar sämre är mer uppenbart för mig. De var Hondas bäst placerade förare ifjor, i år är det Pedrosa.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Även om Pedrosa är Hondas framtidshopp vore det närmast självdestruktivt att skräddarsy hojen åt honom, om detta sker på bekostnad av körbarheten för andra Honda-piloter. Honda har sex hojar igång i MotoGP, självklart vill man att alla dessa skall prestera bästa möjliga resultat, något som sannolikt motverkas om hojen konstrueras med sikte på bara en förare. Vad händer om Pedrosa skadas? Oj då, vi måste fort som ögat ta fram en skräddarsydd hoj åt Hayden. Eller Melandri. Eller.... Nä, i min värld förefaller det osannolikt att HRC skulle agera på det viset.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Ointressant att veta vilken de konstruerat hojjen för!
Vilka andra rykten ahr ni hört? Ska sandstream kanske köra för kawa nästa år?
Eller får Stoner sitta på andre hojen efter petter (kreuger)?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
När Biaggi fick focken så fick sa man att HRC minsann inte var onda utan bara gjorde allt rätt och riktigt. Nu när Hayden går dåligt så är de (HRC) minsann onda imperiet. Hur ska man ha det egentligen?

Personligen TROR jag ju att HRC bygger sin hoj efter ingenjörernas huvuden först och främst, sen får förarna ställa in den, så har de väl alltid gjort förr? Sen att det inte verkar lyckats fullt ut denna gång är ju enkelt att se. Honda har ju ändå 3 lirare som brukar kunna vara med i snacket om titeln, Pedrosa, Hayden och Melandri, har svårt att se att de skulle bygga hela bågen runt Pedrosa. Möjligtvis att han får lite moddar snabbare, men de lär väl Hayden i samma team också få.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
När Biaggi fick focken så fick sa man att HRC minsann inte var onda utan bara gjorde allt rätt och riktigt. Nu när Hayden går dåligt så är de (HRC) minsann onda imperiet. Hur ska man ha det egentligen?
Var det inte precis tvärtom? Att de onda sparkade en gudabenådad kjesare men behöll den värdelösa kycklingfriteraren?
Den man du refererar till kan nog specificeras :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Även om Pedrosa är Hondas framtidshopp vore det närmast självdestruktivt att skräddarsy hojen åt honom, om detta sker på bekostnad av körbarheten för andra Honda-piloter.

HRC bygger nog en hoj för att vinna VM med. Det är bara titeln som räknas, om de sedan har tre hojar bland de fyra bästa utan att ta titeln är inte detta lika mycket värt som att bara ha en hoj bland de fyra bästa men att vara den som tar titeln.

Eller är det bara jag som är så cynisk? :)

Yamaha har väl gjort så hela tiden sedan de rekryterade Rossi, de gör väl ingen hemlighet av att det är han som bestämmer hur hojen ska vara och sedan får Edwards bara en likadan.

Jag menade bara att det inte är så tydligt att han presterar sämre än ifjor, läser man tabellerna kom han femma ifjor och i år ligger han på en stadig tredje plats. Jag är medveten om att tabellens resultat inte stämmer över ens med SHs uppfattningar sedan tidigare.

Det är däremot tydligt att Hayden som tog titeln ifjor och Melendri som hade chans på den är avhängda i år. Att de presterar sämre är mer uppenbart för mig. De var Hondas bäst placerade förare ifjor, i år är det Pedrosa.

Vi kanske i alla fall är överens om att Pedrosa presterat sämre i år än väntat, oavsett vad orsaken till detta är? Varken vi eller HRC hade nog väntat sig att han skulle vara 66 poäng efter ledaren efter halva säsongen.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
HRC bygger nog en hoj för att vinna VM med.

Det tror jag med och om det går till så som ryktet förtäljer hos HRC, så bygger ingenjörerna den hojen efter eget huvud.

Yamaha har väl gjort så hela tiden sedan de rekryterade Rossi, de gör väl ingen hemlighet av att det är han som bestämmer hur hojen ska vara och sedan får Edwards bara en likadan.

Samma där. Hojen byggs primärt av Yamahas tekniker. Rossi ägnar sig såvitt jag förstått saken en hel del åt testkörning och utveckling av grejerna. Han har förmåga att ge bra feedback till teknikerna och självklart försöker han styra utvecklingen åt det håll som passar honom.

Är det inte så att en av anledningarna till att Rossi trivs så bra med Edwards som teamkompis är att han också är duktig på att utveckla grejerna?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Normalt att bygga en hoj som man tror har egenskaperna för att vinna, och välja förare som också har den vinnande egenskapen.

Det "speciella" i denna situationen är väl att Hondan är väldigt liten och att HRCs grabbar inte är i samma storleksklass. Hayden fick nya större kåpor mitt i säsongen.
repsolthreads.jpg

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Skönt där är några som kan sakerna här bättre än de förare som de intervjuar
i Eurosport.. då ska jag inte lyssna så noga på deras intervjuer i fortsättningen.. :rolleyes:

Jo, för jag påstår ju givetvis att jag är helt säker på det :rolleyes:
Edwards har säkert som fabriksförare för yamaha full insyn i hondas utvecklingsprogram... Han tror precis som alla andra, men är givetvis mer insatt än någon här.
Det finns förmodligen förare i gp-depån som inte tror som edwards.
Och återigen, Honda har knappast lyckats med att bygga en hoj som är särskilt bra, ens för pedrosa.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det inte så att en av anledningarna till att Rossi trivs så bra med Edwards som teamkompis är att han också är duktig på att utveckla grejerna?

Jag tror också att det faktum att Edwards finner sig i att vara #2 utan att gnälla eller göra någon stor affär av den saken spelar in i varför de kommer så bra överens.

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
Edwards har säkert som fabriksförare för yamaha full insyn i hondas utvecklingsprogram... Han tror precis som alla andra, men är givetvis mer insatt än någon här.
Det finns förmodligen förare i gp-depån som inte tror som edwards.
Och återigen, Honda har knappast lyckats med att bygga en hoj som är särskilt bra, ens för pedrosa.[/QUOTE]

Kanske är det inte bara vad han hör i depån som fick honom att göra detta uttalande. För man får väl förmoda att han som GP förare ser saker på ett annat sätt än vad de flesta amatörer hemma i sofforna kan. Således borde han väl ha lite mer bakom sina slutsatser...

(givetvis menar jag inte att alla här på SH amatörer, absolut inte. Jag menar bara att se på tv eller som publik trots allt inte går att jämföra med att uppleva och se på nära håll.)

sandstream

Guest
Som sagt, mycket intressant och det lär komma fler stora nyheter inom kort eftersom bollen nu är i rullning.

- Biaggi på en Suzuki i MotoGP 2008? Inte omöjligt.

- Frågan är vem som "får" platsen bredvid Stoner i Ducati om Kawasaki lägger vantarna på Capirex?

- Om Melandri kör för Suzuki sätter jag den berömda tunnan med prutt på att Toseland tar hans plats hos Gresini.

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
- Frågan är vem som "får" platsen bredvid Stoner i Ducati om Kawasaki lägger vantarna på Capirex?

Capirex har ju själv sagt att han skulle vilja fortsätta hos Ducati, men inte enbart av tacksamhetsskäl, "för lång och trogen tjänst" utan för att han presterar bra nog för att vara kvar...

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping