GP Silly Season 2008.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Michelin lider mest av de nya däcksreglerna då de tidigare tillverkade nya däck på kvällar och nätter i sina europeiska fabriker så att Rossi och pojkarna hade "rätt" däck till racen. Bridgestone har hela tiden varit tvugna att göra däcken i förväg då deras fabrik/er för racedäcken legat i Japan.

Enligt kommentatorerna under ett GP var det dock Michelin som var mest pådrivande att få igenom det nya däcksreglementet. Och anledningen är troligen att kostnaden för tillverkningen och logistik av de nya däcken blev alldeles för hög :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Enligt kommentatorerna under ett GP var det dock Michelin som var mest pådrivande att få igenom det nya däcksreglementet. Och anledningen är troligen att kostnaden för tillverkningen och logistik av de nya däcken blev alldeles för hög :tummenupp

Precis som Honda var pådrivande för 800cc ;)
Så inte alltid bra att pusha för nya regler.
Men bridgestone verkar vara riktigt bra i år, dock har ju michelin vart bättre på vissa banor.

Stoner har ett riktigt bra paket i år, fungerar det inte perfekt är han ändå med högt uppe och slåss. Rossi har ju fått backa ner rejält när däcken tagit slut.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Stoner har ett riktigt bra paket i år, fungerar det inte perfekt är han ändå med högt uppe och slåss. Rossi har ju fått backa ner rejält när däcken tagit slut.

Samtidigt tycker jag det är lite trist när en förare är så överlägsen som Stoner är just nu. Hade varit roligare med lite mer fight!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Samtidigt tycker jag det är lite trist när en förare är så överlägsen som Stoner är just nu. Hade varit roligare med lite mer fight!

Tja, i förra racet så utklassade pedrosa övriga ligan inklusive stoner.
Men visst håller jag med om att flera race vart rätt så ospännande i motogp i år.
Men som jag ser det, får Rossi och Yamaha samt Pedrosa och Honda tillsammans med michelin börja jaga på ordentligt nu om de ska ha någon chans i år, den ser lite för liten ut.
Fixar de materielet kommer inte Stoner vara lika överlägsen längre.
Nu ser det ut som Stoner är den nya Rossi, överlägsen helt enkelt, och så överlägsen hade han inte varit om honda/yamaha/michelin gjort hemläxan.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
nya däcksreglen var ingen hit - den har gett ojämnare race när man måste chansa mer med däcksvalen.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
I formel 1 så tror jag att man styr bilen från depån
och jag tror att det gör Ducati också...Stoner sitter bara på
och kör något TV-spel eller tittar på en film under loppen...

Är inte kommunikation mellan hoj och depå förbjudet i MotoGP?

Men som jag ser det, får Rossi och Yamaha samt Pedrosa och Honda tillsammans med michelin börja jaga på ordentligt nu om de ska ha någon chans i år, den ser lite för liten ut.
Fixar de materielet kommer inte Stoner vara lika överlägsen längre.
Nu ser det ut som Stoner är den nya Rossi, överlägsen helt enkelt, och så överlägsen hade han inte varit om honda/yamaha/michelin gjort hemläxan.

Vi får väl hoppas på att Yamahas nya motor kommer snart och att den ger resultat. Hondas nya chassi verkar ju onekligen har hjälpt deras förare en hel del.

Last edited:

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
...men som Stoner sa...
Jag vet exact vad vi i hojen som inte andra team har som gör oss
bäst....[/QUOTE]

Horse Power!

Håller med dig om att det vore roligare om man inte fick ha TC. Håller även med tidigare talare om att det brukar ändra sig med vem som har övertaget när det gäller däcken. Dessutom så har vi väl haft race där Michelin varit överlägsna i år, (regn eller varmt) lika väl som vi har haft race där Rossi kört på värdelösa Michelin men då Pedrosa levererat ...:va

Vågar inte hålla fast vid att M har ett bra regndäck, då jag inte kan minnas vid vilket race kommentaren gavs. Men att dom är bra i värmen är väl inget att diskutera.
Träningen på Assen var i regn var Pedrosa med i toppen, och det var definitivt inte Rossi. Däremot så var Rossi oslagbar i racet. Jag försöker inte ljuga något om att Pedrosa slagit Rossi en massa, för så är det ju inte. Tänkte mest på att även om Yamaha inte är bra i år så har nog Honda haft ännu större problem.

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Dessutom så har vi väl haft race där Michelin varit överlägsna i år, (regn eller varmt) lika väl som vi har haft race där Rossi kört slut på värdelösa Michelin men då Pedrosa levererat ...:va

.. och vilket race var det?

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld

Horse Power!

Håller med dig om att det vore roligare om man inte fick ha TC. Håller även med tidigare talare om att det brukar ändra sig med vem som har övertaget när det gäller däcken. Dessutom så har vi väl haft race där Michelin varit överlägsna i år, (regn eller varmt) lika väl som vi har haft race där Rossi kört slut på värdelösa Michelin men då Pedrosa levererat ...:va

Vid två tillfällen har Pedrosa vart före Rossi, och det är Le Mans och Sachsenring. På Le Mans blev det väl regn och Rossi gjorde misstaget att välja intermediate

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Är inte kommunikation mellan hoj och depå förbjudet i MotoGP?

Från depå till hoj är det förbjudet.
Förutom pitboard och handsignaler.
Såvida du inte skriker i +130 Db så föraren hör dig.

Från hoj till depå är det tillåtet.
Dock ingen radiokommunikation.

Jag hörde att Ducati har tagit hjälp av F1 teknik från Ferrari.
Vet inte om de anställt några från ferrari eller om dom har någon
form av samarbete.

Aha en Ferrari V8 rova på 2.4 liter då :D

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
LOrenzo klar för Yamaha.

Yamaha MotoGP rider announcement

Yamaha Motor Co., Ltd announces that it has concluded a two-year agreement with 250cc World Champion Jorge Lorenzo. The 20-year-old Spaniard will make his MotoGP debut in 2008 aboard a YZR-M1, with direct Factory support.

Lorenzo, who won the 250 title in 2006, is currently leading the championship, after winning six out of the first ten races this season.

"Yamaha has been watching Jorge's career with interest for some time and we are delighted that he will be joining our MotoGP line-up from next season - commented Lin Jarvis, Managing Director of Yamaha Motor Racing. We are sure that he will be a valuable asset for the future and we look forward to the commencement of his MotoGP career with Yamaha.

The exact structure of Yamahas team and rider organization is still under consideration at the present time. Further details, including Lorenzos team structure, will be announced in due course.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det snackas om det.
Lorenzo i ett eget team med Fortunaspons och Edwards ( :trött ) kvar hos FIAT Yamaha. Hoppas verkligen de petar Edwards, åtminstone snett neråt till Tech 3.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Näääh, inte för Honda. De kör alltid elektroniskt. ;)

Jag tyckte allt att Hayden skickade fina röksignaler på Sachsenring... Fast det kanske var elektronikrök som skickades. ;)

EDIT:
347938.jpg

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3071868 Jag tyckte allt att Hayden skickade fina röksignaler på Sachsenring... Fast det kanske var elektronikrök som skickades. ;)

EDIT:
347938.jpg
Det var mest en referens till att HRC sällan eller aldrig erkänner något annat fel än "electrical problems" även om oljeröken står som en plym ur deras motorcykel.
Fin bild by the way.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...