Grönlunds Trafikskola Södertälje 5 minus av 5 möjliga!

Status
Ej öppen för fler svar.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Dicken32 skrev:
2315128 Körde du lågfarts delen i 30 km/h? bra jobbat isåfall, jag tränade många ggr utan utrustning på lågfarts delen eftersom det går i 5 km/h och lyckas man klota på den så borde man nog lägga mc planerna på hyllan.

AHhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!

Glöm inte safetewest:en, ryggskyddet och bumbi-björns-skydden!!!! :tungan

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Victor skrev:
2315062 Mest för att det är skönare men även för att jag inte planerar att vurpa. QUOTE]

Ahh sorry.. Glömde.. de gånger jag klotat så hade jag ju planerat det....

Kompisen som blev påkörd av en bil för 2 år sedan mitt inne i stan hade också planerat att krocka....

För att försäkringen för körskolan ska gälla ska eleven ha full utrustning.. Krav från STR och försäkrigsbolagen...

Och när vi ändå är inne på försäkringsbiten..
Många av er klagar på att det är förbannat dyrt att försäkra hojen.. Vad gör ni då för att få lägre premier... Kör i jeans... och t-tröja.. Billig vård på er sedan.. jmf med om ni haft utrustning...
Sen kan ni ju tänka lite längre än så..
Ofta så åker man med någon kompis... Vill du ta reda på din kompis när han skrapat 30 meter assfalt utan skinnställ??? Jag lovar.. jag har sett effekten.. Jag har sett hans knän utan skinn.. hur skelletten varit rent från kött... Sett den blodiga massan av hans axlar.. och händer...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Victor skrev:
2315062Jag vet inte hur mycket sport det är att köra i krypfart runt en konbana, men det kan inte vara mycket.
"Rätt utrustning" borde väl egentligen enbart innebära hjälm, det är ju det enda som är lag på. Hur farlig är vätskebrist och överhettning gentemot att tappa hojen i knapp styrfart?

Det var nån på forumet som berättade att denne hade fått gashäng och dragit in i staketet runt banan medan han körde konbanan, han var nog glad att körskolan insisterade på full utrustning... :)

Diskussionen går väl mera runt bra/dåliga förebilder än vilken utrustning man ska ha. Personligen tycker jag att körskolan ska ha en "allt eller ingen körning"-policy för när man sedan har kortet så får man ju faktiskt bestämma själv, då kan man köra i badbyxor, flip-flops och hjälm utan att nån kan stoppa en. Medan nån annan däremot har ansvaret för en tycker jag att de borde ha vett nog att ha en sådan policy, just för att vara en bra förebild.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
SENSEI skrev:
2315147
Victor skrev:
2315062

För att försäkringen för körskolan ska gälla ska eleven ha full utrustning.. Krav från STR och försäkrigsbolagen...

Och när vi ändå är inne på försäkringsbiten..
Många av er klagar på att det är förbannat dyrt att försäkra hojen.. Vad gör ni då för att få lägre premier... Kör i jeans... och t-tröja.. Billig vård på er sedan.. jmf med om ni haft utrustning...

Jag tog mig friheten att korta ner inlägget några punkter "...".
Okej, att körskolan måste klä på sina elever är nytt för mig.
Men gäller deras försäkring inne på en konbana? För det är inhägnat område antar jag. Men det kanske är det försäkringsskyddet kunderna har du tänker på iofs.

Men du, det där snacket om att trafikförsäkringen täcker våra vårdkostnader är ju inte sant. Våra försäkringsbolag betalar ju inte en krona till sjukhusen för att dom tar hand om trafikolyckor, det kostar oss på skattesedeln istället.

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Varför kan inte folk hålla sig till ämnet? nu var det lågfartsdelen på en avspärrad plats som diskuterades, inte krocka med bilar eller kana 30 meter på asfalten, rätta mig om jag har fel.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Victor skrev:
2315184 Jag tog mig friheten att korta ner inlägget några punkter "...".
Okej, att körskolan måste klä på sina elever är nytt för mig.
Men gäller deras försäkring inne på en konbana? För det är inhägnat område antar jag. Men det kanske är det försäkringsskyddet kunderna har du tänker på iofs.

Men du, det där snacket om att trafikförsäkringen täcker våra vårdkostnader är ju inte sant. Våra försäkringsbolag betalar ju inte en krona till sjukhusen för att dom tar hand om trafikolyckor, det kostar oss på skattesedeln istället.
Ja och staten betalar även ut ersättning för sveda och värk, R-bildningar... förlorad arbetsinkomst.... ersättning för kläder och allt det där...

Deras försäkring gäller i trafiken och på deras teknikbana.. Men de har ett föräkringskrav från sina bolag.. Deras elever ska bära full utrustning.. vid all körning..

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
SENSEI skrev:
2315211 Ja och staten betalar även ut ersättning för sveda och värk, R-bildningar... förlorad arbetsinkomst.... ersättning för kläder och allt det där...

Deras försäkring gäller i trafiken och på deras teknikbana.. Men de har ett föräkringskrav från sina bolag.. Deras elever ska bära full utrustning.. vid all körning..

Låter som du kostat mig en del redan.... Faktiskt! :(

Freedom

Guest
Det var väldigt vad denna tråd spårade ur! Tillbaka till ämnet så kan jag säga att när jag tog kortet på Connys trafikskola i Märsta och var på en lektion där jag fick öva garagevändningar i sommarvärmen 32+ så frågade jag om man inte kunde lätta lite på klädsen och fick snabbt till svar, om du gör det så kan du fetglömma att ta hojkort på denna skola.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Dicken32 skrev:
2315199 Varför kan inte folk hålla sig till ämnet? nu var det lågfartsdelen på en avspärrad plats som diskuterades, inte krocka med bilar eller kana 30 meter på asfalten, rätta mig om jag har fel.
En mc kan få tekniska fel.. En ovan förare kan göra mycket dumma misstag...
En satelit kan störta på framgaffeln..

Det är inte hastigheten i sig på lågfartsdelen som är farlig.. Det är allt annat som kan hända..
Samt så är det väll förbannat dumt att skrapa upp hela armen pga en skitvurpa...

Tänk lite längre än till att det är en "lågfartsbana"

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Freedom skrev:
2315231 Det var väldigt vad denna tråd spårade ur! Tillbaka till ämnet så kan jag säga att när jag tog kortet på Connys trafikskola i Märsta och var på en lektion där jag fick öva garagevändningar i sommarvärmen 32+ så frågade jag om man inte kunde lätta lite på klädsen och fick snabbt till svar, om du gör det så kan du fetglömma att ta hojkort på denna skola.

WOW!!

FETglömma... :hihi Y0 da man, h4xx0r o grejjer!

:hihi

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
SENSEI skrev:
2315243 En mc kan få tekniska fel.. En ovan förare kan göra mycket dumma misstag...
En satelit kan störta på framgaffeln..

Det är inte hastigheten i sig på lågfartsdelen som är farlig.. Det är allt annat som kan hända..
Samt så är det väll förbannat dumt att skrapa upp hela armen pga en skitvurpa...

Tänk lite längre än till att det är en "lågfartsbana"

Du har ju inte full utrustning när du cycklar ner på stan för att köpa din musse pigg&Co tidning. Sluta nu gnälla för du är ju inte konsekvent själv vad gäller utrustningen.

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
kan förstå ditt resonemang till en viss del, obs förstå men inte hålla med, för ska man dra det till ytterligheter som att gasen hängde sig en gång för en kille 1979 mitt i garagevändningen så han körde genom väggen, över grannens rabbat och krockade med flaggstången och dog så kan vi väl lika gärna införa lag på hjälm vid promenader eftersom en kille någon gång i tiden ramlade och slog skallen i en gatusten och dog ??

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag vet inte men är det inte lite överskattat det här med kläder och skydd?
Att snurra runt i en konbana utan jacka och några inlägg senare snackas det om gashäng rakt ut i spenaten och 30 meters glidande på asfalt.
Jag tror bestämt att det är farligare att köra fel än att ha för lite kläder på sig.
Men folk blir mera upprörda över en skinnställslös hojåkare än nån som kryssar i 150 på Essingelden.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Gulleplutt skrev:
2315263 Du har ju inte full utrustning när du cycklar ner på stan för att köpa din musse pigg&Co tidning. Sluta nu gnälla för du är ju inte konsekvent själv vad gäller utrustningen.

Läs tidigare inlägg... Begrunda och var inte så förbannat trångsynt...
Jag använder alltid hjälm när jag cyklar... Lika självklart som att använda full utrustning när jag kör hoj.. hur varmt det än är....

Freedom

Guest
Lucius skrev:
2315247 WOW!!

FETglömma... :hihi Y0 da man, h4xx0r o grejjer!

:hihi
Okey, fetglömma har även nu börja användas av den Svenska delen av befolkningen. Jag ber om ursäkt om jag använde mig av ett osvenskt uttryck.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
SENSEI skrev:
2315296 Läs tidigare inlägg... Begrunda och var inte så förbannat trångsynt...
Jag använder alltid hjälm när jag cyklar... Lika självklart som att använda full utrustning när jag kör hoj.. hur varmt det än är....

Just det, du har BARA hjälm när du cycklar. Var e helstället och ryggskyddet då????

Pajas

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Victor skrev:
2315280 Jag vet inte men är det inte lite överskattat det här med kläder och skydd?
Att snurra runt i en konbana utan jacka och några inlägg senare snackas det om gashäng rakt ut i spenaten och 30 meters glidande på asfalt.
Jag tror bestämt att det är farligare att köra fel än att ha för lite kläder på sig.
Men folk blir mera upprörda över en skinnställslös hojåkare än nån som kryssar i 150 på Essingelden.

I det här fallet snackas det om EN KÖRSKOLA, Dvs någon som har ansvar för att lära ut ett bra trafik och säkerhetsbeteende. De ska vara goda förebilder DVS alltid full utrustning.... AV Många olika orsaker..

Gulleplutt skrev:
2315307 Just det, du har BARA hjälm när du cycklar. Var e helstället och ryggskyddet då????

Pajas
Varför jmf cykel med motorcykelåka???
Det finns få likheter mellan hur de framförs i trafiken... Placering i och på vägen..
Vilket gör att cykla är inte på långt lika farligt som att köra mc...
Kan du inte själv inse det?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
SENSEI skrev:
2315310 I det här fallet snackas det om EN KÖRSKOLA, Dvs någon som har ansvar för att lära ut ett bra trafik och säkerhetsbeteende. De ska vara goda förebilder DVS alltid full utrustning.... AV Många olika orsaker..

Varför jmf cykel med motorcykelåka???
Det finns få likheter mellan hur de framförs i trafiken... Placering i och på vägen..
Vilket gör att cykla är inte på långt lika farligt som att köra mc...
Kan du inte själv inse det?

Jo, ibland är det skillnad. Men på dig låter det som att det är omöjligt att byta oljefilter utan att ha helstället på sig.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Gulleplutt skrev:
2315333 Jo, ibland är det skillnad. Men på dig låter det som att det är omöjligt att byta oljefilter utan att ha helstället på sig.
Men ta dina röda miniblinkers.. halka på gruset och gå och lägg dig...
Du verkar inte tänka riktigt klar så här sent på kvällen...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping