Grönlunds Trafikskola Södertälje 5 minus av 5 möjliga!

Status
Ej öppen för fler svar.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
SENSEI skrev:
2315340 Men ta dina röda miniblinkers.. halka på gruset och gå och lägg dig...
Du verkar inte tänka riktigt klar så här sent på kvällen...

Du slog huvet på spiken. Jag har miniblinkers och jag har nyligen lagt ikull på gruset 2 veckor sen.

Endast med hjälm, ryggskydd och jacka såklart. :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
SENSEI skrev:
2315310 I det här fallet snackas det om EN KÖRSKOLA, Dvs någon som har ansvar för att lära ut ett bra trafik och säkerhetsbeteende. De ska vara goda förebilder DVS alltid full utrustning.... AV Många olika orsaker..

Okej, jag fattar. Men jag blir fortfarande inte förbannad eller ens lite upprörd.
Och jag tror nog att vi vuxna människor klarar oss utan förebilder, dagisbarn och tonåringar har säkert nytta av det men kan vi inte tänka själva? Jag fattar att det gör ont som fan att slå sig, det är lärdom man inte kan ta av en lärare. Det är nog sunt förnuft och i brist på det erfarenhet.
Sen vet jag inte varför jag försöker förklara för dig/er det här med riskövervägande. Det fattar ni säkert men tolkar det lite annorlunda än mig.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Gulleplutt skrev:
2315333 Jo, ibland är det skillnad. Men på dig låter det som att det är omöjligt att byta oljefilter utan att ha helstället på sig.


du resonerar faktiskt som en fjorton åring. finns ingen grund i det du resonerar i. jag menar. varför tror du man ens har tar körkort till motorcykel om det nu inte är någon skillnad mot att cykla? :fatta! :7peta
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Victor skrev:
2315353
Sen vet jag inte varför jag försöker förklara för dig/er det här med riskövervägande. Det fattar ni säkert men tolkar det lite annorlunda än mig.

På sporthojskurserna så har vi något vi kallar riskmedvetenhet....
Dvs Något vi försöker ge deltagarna.. Att de ska köra mer riskmedvetet.. Att klä sig mer riskmedvetet... och mycket mycket mer..
Vi har haft kurser där deltagare vänt dragit iväg efter besiktningen.. kommit tillbaka 30 min senare med ett sprillans ryggskydd.. Eller sprillans handskar...

Många köper sig en dyr hjälm... för huvudet ska man vara rädd om.
Men resten av kroppen då?? ÄR den inte värd att skyddas?
Något som läkarna har ruskigt svårt att fixa så är det hand och fotskador...
Många små ben i händer och fötter.... Händerna som vi använder varje dag... för att kunna jobba.. äta.. handla.... dricka öl... Varför pruta på säkerheten där?? likaså med fötter.. Varför pruta??? Är det verkligen värt såren.. skadorna som så lätt skulle kunnat undvikas genom att bära full utrustning??

En kompis till mig bromsade med 125a ikull sig när vi var kring 16 år...(oj... oj... fasen hmm det var ju många år sen )...
Farten var max 30 km/h... Han kanade in mellan bilen med släpvagn som svängde ut framför han..
Släpades med i ca 40 meter innan bilen upptäckte att något var fel...
Hans arsell var inte snyggt kan jag säga..
Hälarna och fötterna (han hade jumpadojor) var inte heller vackra..
Det tog 2 år innan han kund få på sig och gå i ett par normala skor igen...
 
Last edited:

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Småkul att se när folk i ena tråden bekänner att dom minsann inte kör i full utstyrsel när det är 30 grader ute, samtidigt kan man se samma människor beklaga sig över hur jänkarna kör utan skinställ på div stunt filmer (där det är ännu varmare).

:tomten
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
kieL skrev:
2315398 du resonerar faktiskt som en fjorton åring. finns ingen grund i det du resonerar i. jag menar. varför tror du man ens har tar körkort till motorcykel om det nu inte är någon skillnad mot att cykla? :fatta! :7peta

Jag vet inte, Jag har också i andra trådar ifrågasatt körkort över huvud taget. Det som betyder mest är förarens förnut och inte den där plastbiten som folk har i fickan.

dock är det sverige vi lever i och då betyder plastbiten och regler allt medans förnuft inte betyder ett skit. Nog om det.

Det var tidigare snack om MC åkning i 5 km/h och då anser jag inte att man alltid måste ha full utrustning. Men det var tydligen lite tabu upptäckte jag.


Men som vanheden säjer "Bra sås reder sig själv"
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Dicken32 skrev:
2315276ytterligheter som att gasen hängde sig en gång för en kille 1979

Ja, eller om det var 2004, jag minns inte riktigt. :va
Min hoj gör strax över 80 på ettan, tekniska fel på motorcyklar hör väl knappast till ovanligheterna om man ska se på forumet. Ett snabbt gashäng om jag ligger i 30 resulterar i att jag hinner upp i 65 - 70 och slår över. Oavsett om jag träffar ett staket eller har en två km lång och bred raka ensam så lär inte mina skador vara små. Det ska bra mycket mer till om jag ska åsamka mig själv såna sår när jag är ute och går.
Som körskola har man fortfarande ansvar, inte bara gentemot elevens säkerhet utan också som bra förebild. Det är fortfarande det diskussionen handlar om.
 
Last edited:

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
SENSEI skrev:
2314818 Jag anser att det är farligare att köra mc i 30 km i timmen än att cykla ja..
Cyklar gör du oftast på cykelbanor.. Du är inte lika utsatt på en cykelbana som på cykel.. Du är inte mitt ute i korsningarna.... mm..
Dessutom så finns det så mycket mer som kan gå åt skogen med en hoj...

Har du någonsin tagit reda på någon kamrat som kört omkull i jeans och t-tröja... ??? Jag har...

Ok .. så ... om det ej finns cykelbanor där du skall cykla ... avstår du eller drar du på dig stället ???

Jo jag har lagt hojen i jeans och t-shirt (ca 20 km/tim) det gick bra .. skrapsår
på ena knät och armbågen.
Cyklat omkull har jag också .... brutet nyckelben :(
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mrnice80 skrev:
2314757 Tycker inte det spelar ngn roll för den delen. Tar du av dig halva skinnstället när du kör i stan eller?? Bara för att det går lite långsammare?? :va

Olyckan kan vara framme för den delen..

Ehhh, ja? Kör bara med skinnjackan när jag kör i stan, även 90-väg ut till garaget eller när jag åker och fiskar. Kör jag lugnt så behövs inget mer, och visst finns det andra idioter ute i trafiken men det chansar jag på.
När jag övningskörde konbanan vid halkbanan i E-tuna så körde jag i bara goretex-byxor och t-shirt, med farsan som är bil&mc-lärare. Dock inte broms-delen, där var det fullt skydd som gällde.

Jag har även lärt mig den hårda vägen vad som händer när man kör utan ryggskydd, numera med kotförskjutning och en disk som ligger i kläm. Och ändå kör jag utan ryggskydd ibland, fyfan vad korkad jag är! Men det är mitt eget val...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
SENSEI skrev:
2315405 På sporthojskurserna så har vi något vi kallar riskmedvetenhet....
Dvs Något vi försöker ge deltagarna.. Att de ska köra mer riskmedvetet.. Att klä sig mer riskmedvetet... och mycket mycket mer..
Vi har haft kurser där deltagare vänt dragit iväg efter besiktningen.. kommit tillbaka 30 min senare med ett sprillans ryggskydd.. Eller sprillans handskar...

Många köper sig en dyr hjälm... för huvudet ska man vara rädd om.
Men resten av kroppen då?? ÄR den inte värd att skyddas?
Något som läkarna har ruskigt svårt att fixa så är det hand och fotskador...
Många små ben i händer och fötter.... Händerna som vi använder varje dag... för att kunna jobba.. äta.. handla.... dricka öl... Varför pruta på säkerheten där?? likaså med fötter.. Varför pruta??? Är det verkligen värt såren.. skadorna som så lätt skulle kunnat undvikas genom att bära full utrustning??

Åter igen har jag kortat ner ditt inlägg med några...
Jajajaja, det är ju hemskt vad man kan skada sig. Men kör man som en klantskalle så kommer man göra sig illa ändå. Din polare där, tror du att han ångrade mest att han vurpade eller att han inte hade ett skinnställ på sig?
Eller han kanske inte fattade att man kan göra sig illa innan det hände honom?
Nu är vi väldigt offtopic och tråden handlade om en nisse som snurrar runt mellan koner. I T-shirt. Jag tycker det är helt okej.

imaster skrev:
2315418
Som körskola har man fortfarande ansvar, inte bara gentemot elevens säkerhet utan också som bra förebild. Det är fortfarande det diskussionen handlar om.

Du kan ha rätt men jag tycker inte att det ska behövas någon förebild.
Och jag tror att du hittar kopplingen eller dödarknappen innan du trillar av bakåt.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
swekat skrev:
2315423 Ok .. så ... om det ej finns cykelbanor där du skall cykla ... avstår du eller drar du på dig stället ???

Men snälla vad har mc-körning för gemensamt med att cykla? Mer än att man fortfarande åker på 2 hjul..
Hur kan du ens jmf.... modern sporthoj över 100 hästar 0-100 på 3 sek... Vikt ca 200kg... kontra en cyckel.. 25kg.. med 0.2 hästar.. (eller vad du nu har i benet)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Victor skrev:
2315437Du kan ha rätt men jag tycker inte att det ska behövas någon förebild.
Och jag tror att du hittar kopplingen eller dödarknappen innan du trillar av bakåt.

Vi har förebilder i allt vi gör, vare sig vi vill eller ej, medvetet eller omedvetet och att se att den som håller på att lära upp mig är hård på att ha skydd ger kanske inte mig samma disciplin men det ger mig rätt bild från början.

Jag tror också jag hade hittat dödarknappen eller kopplingen först men man vet fan aldrig, det finns folk till allt... :hihi
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Mrnice80 skrev:
2314770 Full utrustning beror ju på vad du menar :va

Men ser dock inte bra ut att en körskola tillåter det iallafall, då det står klart och tydligt på papper vad som gäller vid en ev. uppkörning av MC.
Tyck vad ni vill men tycker inte det är en bra förebild om körskolorna tillåter det. :huvet

Tycker det är lite upp till var och en. Var det konbanan var det väl ganska ok ifall det var SJUKT varmt ute.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
SENSEI skrev:
2315445 Men snälla vad har mc-körning för gemensamt med att cykla? Mer än att man fortfarande åker på 2 hjul..
Hur kan du ens jmf.... modern sporthoj över 100 hästar 0-100 på 3 sek... Vikt ca 200kg... kontra en cyckel.. 25kg.. med 0.2 hästar.. (eller vad du nu har i benet)

om bägge åker rakt fram i 5km/h så går det att jämföra. Ingen här har väl förespråkat att köra utan skydd i 300 blås.....och skulle någon göra det så e det väl hans ensak.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
imaster skrev:
2315451
Jag tror också jag hade hittat dödarknappen eller kopplingen först men man vet fan aldrig, det finns folk till allt... :hihi
Du kanske hade hittat dödarknappen eller kopplingen.. Men du har kanske större vana med..
Tänk nu på att det finns folk som aldrig suttit på en mc tidigare.. De tar sina första stapplande steg i hojvärlden... Skulle de ha sinnesnärvaro att trycka på dödaren om hojen får ett gashäng??? Eller om de får panik av annan orsak.....
Ska läraren fråga eleven: Du om något händer med hojen så den börjar skena.. klara du då av att slå av den på dödarknappen..
Om du vet att du klarar det så behöver du inte ha skydd på dig.....
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
SENSEI skrev:
2315465 Du kanske hade hittat dödarknappen eller kopplingen.. Men du har kanske större vana med..
Tänk nu på att det finns folk som aldrig suttit på en mc tidigare.. De tar sina första stapplande steg i hojvärlden... Skulle de ha sinnesnärvaro att trycka på dödaren om hojen får ett gashäng??? Eller om de får panik av annan orsak.....
Ska läraren fråga eleven: Du om något händer med hojen så den börjar skena.. klara du då av att slå av den på dödarknappen..
Om du vet att du klarar det så behöver du inte ha skydd på dig.....

Kopplingen ska funka har jag hört. Det e väl det som man tänker på först.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har varit några ggr och hälsat på en kille i Kalifornien, en helt ordinär medborgare som började köra hoj på 60-talet.
Där är det helt normalt att åka hoj i jeans och täckjacka.
Det handlade inte om sporthojs-åka visserligen men ändå är skydds-samvetet påtagligt olikt det svenska. Jag tycker för övrigt det är väldigt bra att det blivit norm bland svenska hojåkare att skydda sig.
 

swekat

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Eken
Hoj
Busa ,, vad annars ???
SENSEI skrev:
2315445 Men snälla vad har mc-körning för gemensamt med att cykla? Mer än att man fortfarande åker på 2 hjul..
Hur kan du ens jmf.... modern sporthoj över 100 hästar 0-100 på 3 sek... Vikt ca 200kg... kontra en cyckel.. 25kg.. med 0.2 hästar.. (eller vad du nu har i benet)
¨

Det jag menar är att om jag puttrar runt i 30 på hojen på småvägar eller cyklar spelar ingen större roll ur ett riskperspektiv, på motorcykeln har jag dessutom bromslyse, körriktningsvisare mm som gör att andra trafikanter lättare kan upptäcka mig än om jag cyklar. Jag hävdar med bestämdhet att om jag cyklar utan skydd på 30-väg så är risken för skada större än om jag kör min mc i 30 km på samma väg.

Ta nu inte detta som att jag propagerar för att köra utan skydd... att alltid ha full skyddsutrustning oavsett var/hur man kör är givetvis att föredra men återigen ..... cykla är farligare än mcåkning på 30-väg och man bör ha samma strikta säkerhetstänk där som på mc:n !!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top