Gran Premio d'Italia MUGELLO

Det känns lite trist, men bilden av den fantastiska Rossi falnar ganska snabbt på Ducatin. Jag vet, det är säkert inte rättvist, men han ser mer och mer mänsklig och medioker ut för varje passa denna säsong.
Och problemet med greppet fram består. När han körde GP12:an på samma bana för ett tag sedan kunde han använda motorns kraft för att hjälpa till med riktningen men med 800-motorn går det fortare i kurvorna och det saknas kraft.

Tror som sagt att Ducati siktar på 2012 och att Rossi ska ta hem titeln då.
 
Rossi har som vanligt en speciallack på sin hjälm när han kör Mugello.

Tanken är nog att vi ska hålla ögat på Rossi. :)

rossicasco_mugello.jpg


rossicasco_mugello2.jpg
 
Och problemet med greppet fram består. När han körde GP12:an på samma bana för ett tag sedan kunde han använda motorns kraft för att hjälpa till med riktningen men med 800-motorn går det fortare i kurvorna och det saknas kraft.

Tror som sagt att Ducati siktar på 2012 och att Rossi ska ta hem titeln då.

Jag undrar ändå om det kan göra så stor skillnad som 2 sekunder. Han har också sagt att Stoner var snabbare på 1000cc hondan än han själv var på 1000cc duccen när de testade på samma bana (var det inte Mugello t.o.m?). Magkänslan är därför att de får det svårt även nästa år, men jag håller med om att det är 2012 de fokuserar på.

Men sedan går det ju förstås inte att bortse från att han inte har något att vinna på att ta alltför stora risker på en otillräcklig hoj, till skillnad från mindre framgångsrika och unga förare, t.ex Karel Abraham, som säkert kör för precis allt vad tygen håller varje gång (även om det just denna gång på Mugello inte räcker så långt, än). Det enda Rossi är intresserad av är ju att göra det som krävs för att kunna bli världsmästare på Ducati, och då är det förstås fokus på att få hojen tillräckligt snabb, lättkörd och stabil som gäller.
 
Från motogp.com

FP3

Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) set a late lap time of 1’48.080 in practice Saturday morning, making him the fastest rider of Gran Premio d’Italia TIM weekend as well as the fastest motorcycle around the circuit in history thus far. Despite Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini Team) bettering his previous day’s time by over half a second with a time of 1’48.411, the significant improvement was not enough to catch the Mallorcan.
Casey Stoner (Repsol Honda) went 0.293s faster than his best time on Friday to put him third quickest of the weekend, also making him the last rider under the 1’49 mark. Lorenzo's team mate Ben Spies moved into fourth fastest position with a time of 1’49.072 followed by Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3), who posted a fifth fastest lap time just 0.006s behind his fellow Texan, in spite riding with pain that his rib injuries continue to give him.
Andrea Dovizioso (Repsol Honda) posted the sixth fastest time of the session and weekend with a 1’49.132 and was the first of only two riders not to improve his previous day’s time. The Italian's best lap of his weekend remains his FP1-topping effort of 1’49.088 of Friday morning.
Nicky Hayden (Ducati Team) continues improve while working on bike set up, his time of 1’49.756 put him seventh in the morning session, 0.133s in front of team mate Valentino Rossi, who completed more laps in FP3 than he did in the entire previous day.
Randy de Puniet (Pramac Racing) and Álvaro Bautista (Rizla Suzuki) were both inside the top ten, with Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) following in 11th as he continues to search for a good set up at the fast Italian circuit.

Lorenzon och hans yamma på anabola? Nästan en halv sek snabbare än speghetti-krullet.
Heja lorenzo ochspoles på kvalet!! :D
 
Last edited:
Du måste skämta.:va Dom andra förarna borde ha fattat vid det här laget att man inte kör om honom hur som helst. Kom i närheten av Krullspaggen så är du rökt. Simoncelli gör inte bort sig, han är kung. Lorenzo gör bort sig när han spexar till det, eftersom han försöker vara en kopia av Rossi. Simoncelli är Rock N' Roll rakt igenom, så är det bara.:yoparty

För att citera den Svarte Riddaren från Monthy Pyton and the Holy Grail: I move for no man.:Bugar

Precis, dom andra förarna är rädda för honom för att han inte kan köra med normalt omdöme och med respekt för varandra som alla andra förare har med sig när dom kör för att annars är det väldigt farligt att tävla så nära varandra på den där nivån. Och det är därför det händer incidenter där han är.. Men jag tror han kommer att lära sig och i framtiden kanske blir lite kung, men man måste vinna innan man är kung.. Just nu är han ju bara en krasch-kung:)

Men vi får väl se i framtiden..

Såg inte kvalet innan motogp och inledningen, hade det regnat innan eller?
 
Precis, dom andra förarna är rädda för honom för att han inte kan köra med normalt omdöme och med respekt för varandra som alla andra förare har med sig när dom kör för att annars är det väldigt farligt att tävla så nära varandra på den där nivån.
Visst finns det något osympatiskt i det, ..samtidigt har många stjärnor tagit sig till toppen, och mätt sig mot varandra mer eller mindre med hjälp av den inställningen/metoden.

Ayrton Senna, som av många bedöms som den största motorsportsikonen någonsin, sade i princip rakt ut innan loppet på Suzuka -90, att om Prost tog starten men han själv fick in framhjulet, så skulle han inte backa (läs: skita i att bromsa), ...och så blev det.
Detta med vetskapen om att han skulle ta hem vm-titeln om bägge bröt.

I jämförelse känns Sic ganska snäll.

http://www.youtube.com/watch?v=foiswIS44AM
 
Last edited:
Stoner etta med nytt rekord och spies petade ner simoncelli till 3e och är tog 2a, Spies är het nu!:yoparty
Hoppas vi får se ett helt torrt kval bara, verkar stänka lite nu? Eller?
 
Precis, dom andra förarna är rädda för honom för att han inte kan köra med normalt omdöme och med respekt för varandra som alla andra förare har med sig när dom kör för att annars är det väldigt farligt att tävla så nära varandra på den där nivån. Och det är därför det händer incidenter där han är.. Men jag tror han kommer att lära sig och i framtiden kanske blir lite kung, men man måste vinna innan man är kung.. Just nu är han ju bara en krasch-kung:)

Men vi får väl se i framtiden..

Såg inte kvalet innan motogp och inledningen, hade det regnat innan eller?

Kraschkung :fakta

Tyvärr har du rätt i det vilket han visat hittills i år förutom att vara snabb enstaka varv.

Han är inte ens i närheten av vad Rossi och dom övriga mästarna ifråga om race Intelligens därför kommer han aldrig bli en av de "stora".

Lite lustigt att Rossi klagar på framändan? som Stoner gjorde under sin Ducati tid. Då ansåg man att han var en gnälltjärring.
 
Last edited:
Visst finns det något osympatiskt i det, ..samtidigt har många stjärnor tagit sig till toppen, och mätt sig mot varandra mer eller mindre med hjälp av den inställningen/metoden.

Ayrton Senna, som av många bedöms som den största motorsportsikonen någonsin, sade i princip rakt ut innan loppet på Suzuka -90, att om Prost tog starten men han själv fick in framhjulet, så skulle han inte backa (läs: skita i att bromsa), ...och så blev det.
Minns jag inte helt fel så var/blev det vm-titelavgörande.

http://www.youtube.com/watch?v=foiswIS44AM

Absolut har många stjärnor gått den vägen..
Men stör mig på ett par saker ang simoncelli: Han har inte vunnit än och är ingen stjärna, klart han har talang och kommer säkert vinna mkt i framtiden och lära sig att köra smartare. Nu är han en fara för andra och verkar inte vara ångerfull för fem öre och tycker bara att alla stooopiiid..

Det andra jag stör mig på är liknelserna att andra som har blivit stora också kört hårt:
Samma sak där han kör hårt utan att tänka och det är säkert början till hans karriär men han har inte blivit så stor som dom han jämförs med tex rossi.

Ang ditt bilklipp: Vill vi att det ska se ut så där i motogp? Att Simoncelli säger till lorenzo när dom står bredvid varandra i första startled att om du är för mig i första böj så kommer jag köra in i ditt bakdäck?
Tror inte det var så du menade men jag och förarna själva vill nog inte att det ska vara som det var förr när det puttades´och klämde sig förbi hej vilt. Det går så mkt snabbare idag överallt och det blir mindre och mindre marginaler och minsta lilla snedsteg kan bli väldigt farligt, vilket simoncelli visat i år hur konsekvenserna blir av små förarmisstag.

Skitsamma, orkar inte diskutera simoncelli mer nu. ( om han inte vurpar imorgon och drar med ngn så ska jag skriva igen:D) Vi får e hur framtiden ser ut och vad som händer..
 
Ska Ducati absolut rejsa med kolfiberram borde detta ses som ett separat utvecklingsprojekt fram till dess de har ett konkurrenskraftigt paket.

För seriöst tävlande borde de snarast bygga en konventionell ram som folk förstår att ställa in så att den funkar NU.
 
Ang ditt bilklipp: Vill vi att det ska se ut så där i motogp?

Nej förstås inte, utan som jag skrev, i jämförelse med det exemplet, ...eller för den delen Capirossis VM-titelvinnande torpedering av Harada, så är Simoncelli bara en liten sommarbris i jämförelse.

Kan vara rimligt att ha i bakhuvudet mellan sågningarna av hans körstil tycker jag. :)
 
Kraschkung :fakta

Tyvärr har du rätt i det vilket han visat hittills i år är förutom att vara snabb enstaka varv.

Han är inte ens i närheten av vad Rossi och dom övriga mästarna ifråga om race Intelligens därför kommer han aldrig bli en av de "stora".

Lite lustigt att Rossi klagar på framändan? som Stoner gjorde under sin Ducati tid. Då ansåg man att han var en gnälltjärring.

Nja aldrig är väl att ta i men han verkar iaf va lite slow-learer ang sina egna misstag.
Snabb är han ju och inte bara på kvalen, han hänger ju med i racen men hans problem på racen är ju att han måste om den framför DIRRECKKT! oavsett stiuation i lägen då han kunnat och haft tid att göra omkörningarna på mkt bättre ställen/tidpunkter.. Det är ju det som har gjort att han kraschat..
Men när han lär sig att däcken är kalla i början av racen och att ta det lite lugnt och försöka planera sin körning lite mm och kombinera det med hans talang så kanske han kan vara med i toppen och vinna, frågan är bara om han kan det och hur lång tid det tar?
 
Ska Ducati absolut rejsa med kolfiberram borde detta ses som ett separat utvecklingsprojekt fram till dess de har ett konkurrenskraftigt paket.

För seriöst tävlande borde de snarast bygga en konventionell ram som folk förstår att ställa in så att den funkar NU.

Ducati har ju inte en ram ens. Styrkronan sitter fast i airboxen som i sin tur sitter fast i toppen. Att kalla airboxen för ram tycker jag låter lite konstigt, även om nu den är tillverkad i kolfiber. Svingen sitter fast i växellådan.



MotoGP Kval

1. Casey STONER 1'48.034
2. Ben SPIES 1'48.479 + 0.445 / 0.445
3. Marco SIMONCELLI 1'48.485 + 0.451 / 0.006

4. Andrea DOVIZIOSO 1'48.694 + 0.660 / 0.209
5. Jorge LORENZO 1'48.756 + 0.722 / 0.062
6. Colin EDWARDS 1'48.974 + 0.940 / 0.218

7. Cal CRUTCHCLOW 1'49.021 + 0.987 / 0.047
8. Dani PEDROSA 1'49.398 + 1.364 / 0.377
9. Nicky HAYDEN 1'49.509 + 1.475 / 0.111

10. Hector BARBERA 1'49.663 + 1.629 / 0.154
11. Karel ABRAHAM 1'49.678 + 1.644 / 0.015
12. Valentino ROSSI 1'49.902 + 1.868 / 0.224

13. Hiroshi AOYAMA 1'50.156 + 2.122 / 0.254
14. Alvaro BAUTISTA 1'50.460 + 2.426 / 0.304
15. Randy DE PUNIET 1'50.651 + 2.617 / 0.191

16. Toni ELIAS 1'50.742 + 2.708 / 0.091
 
Last edited:
OK, visste inte riktigt hur de gjort men ordning på väghållningen får de uppenbarligen inte.

Andra tillverkare mekar fram och tillbaka med styvhet i ram och sving men det lär ju vara svårt med en helt stel klump i mitten. Ducatis idé är dock bra och kommer säkert att funka så småningom.

Fram till dess borde de använda något utprovat koncept som ger racepoäng nu - annars är det risk att de bra förarna lämnar skutan. Och därmed sämre möjligheter till utveckling, ännu sämre resultat och risk att Ducati tröttnar och lämnar MotoGP.


Ducati har ju inte en ram ens. Styrkronan sitter fast i airboxen som i sin tur sitter fast i toppen. Att kalla airboxen för ram tycker jag låter lite konstigt, även om nu den är tillverkad i kolfiber. Svingen sitter fast i växellådan.
 
Ska Ducati absolut rejsa med kolfiberram borde detta ses som ett separat utvecklingsprojekt fram till dess de har ett konkurrenskraftigt paket.

För seriöst tävlande borde de snarast bygga en konventionell ram som folk förstår att ställa in så att den funkar NU.
Är du irionisk – eller ger du på fullt allvar Ducati konkreta råd i tekniska frågor?

Om du är allvarlig: hur ser din analys ut som kommer fram till att det är ”ramens” material som orsakar Rossi problem? Kan du utveckla resonemanget för oss som är intresserade av frågan?
 
Nej förstås inte, utan som jag skrev, i jämförelse med det exemplet, ...eller för den delen Capirossis VM-titelvinnande torpedering av Harada, så är Simoncelli bara en liten sommarbris i jämförelse.

Kan vara rimligt att ha i bakhuvudet mellan sågningarna av hans körstil tycker jag. :)

Ja det finns händelser med värre resultat men oftast enskilda och det jag tycker är skillnaden med simoncelli är att han i nästan varje race lyckats att göra bort sig alldeles själv flera ggr när han innan kvalat bra och har haft bra chans på race vinst och kanske legat 2a-3a i början av racen och istället för att avvakta och planera så gör han korkade ogenomtänkta manövrar som han kunnat göra på bättre sätt och senare i racet och kanske skulle vunnit istället för att bara kört så jävla korkat och farligt vissa ggr andra dragits med i incidenten.

Och så gör han om det gång efter gång efter gång känns det som och visar inte att han ångrar något utan vinkar bara visare glatt med sitt leende:crash:1pajas.. Visst media blåser upp det men håll med om att han är ju inte helt oskyldig som vissa verkar tycka, förstår inte riktigt det och säger att det har funnits förare som kört värre och fulare förut, vad har det med saken att göra? Nu är nu med gällande regler och då var då. Han har ju en otrolig potential och skulle kunnat ligga bra till i mästerskapet om han bara körde med lite hjärna istället för att leka bowlingklot.. Sen är det ju roligt att italjanos å andra hardcore fans blir förbannade så fort ngt negativt om krullbob sägs..:D

Men som sagt, skit i det nu. Får se hur det går för honom i framtiden, ska bli väldigt intressant å se vad han kan hitta på imorgon på racet, Det pratades om att det inte skulle regna, vore kul att se torr race och en riktig kamp om vinsten med en klunga och alla på hjulen för omväxlingsskull.

Ang. kvalet.

Lorenzo verkade inte hunnit ut på kvalet innan regnet kom, 1'48.080 satte han på FP3 och bara 1'48.756 på kvalet mot stoners poletid på 1'48.034, inte mkt mindre än Lorenzoz FP3 tid så Lorenzo blir nog farlig imorgon till racet.
Hoppas på bra kamp mellan casey, spies, simoncelli och lorenzo. Alla dom har ju visat att dom kan åka låga 48or så det kan bli spännande imorgon:tummenupp
Får se vad pedrosa som verkar revansch sugen kan hitta på och dovi som vill visa att han är lika snabb som dom stora pojkarna högst upp. Har bra förutsättningar för ett riktigt bra race imorgon men det har vi ju haft många ggr denna säsongen men inget hänt..
Men hoppas på imorgon och att det blir torrt!

Kul att Edwards är med bra på 6e också! Rossis nya "ram" gav ingen förbättring för framhjulsfästet och fortare gick det inte heller.. Känns inte lovande för nästa säsong när han redan har det mesta från nya hojen.. Verkar bli ett långdraget bytande och ändrande får jag en känsla av för rossi och ducati innan han lyckas, kanske mycket mer än vad han hade väntat sig...?
 
Och förresten, en landsortsbo (undertecknad:)) är i Stockholm och har inget för sig på eftermiddagen. Kan man glida in på en lokal någonstans centralt och se alla delikatesser tillsammans med likasinnade?:)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top