Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Har börjat inse hur stort detta är och vad det faktiskt kan innebära i praktiken.

Rossi leder VM för första gången sen 2010.. Sist Rossi tog titeln var fem år sen. Rossi har nog aldrig haft större motivation att ta titeln igen än han har nu. Efter Ducati och första året hos Yamaha igen har nog titeln känts väldigt långt bort. Men nu kom han tvåa förra året, avslutade säsongen bra samt leder nu.

Jag tror det händer något i Rossis huvud nu, han får mersmak. Han känner att det är möjligt. Han har inte kört så här bra på många år. Nu när både det psykiska och körningen är på plats kan det äntligen vara dags för en tionde titeln.

Marquez kanske blir stressad och får känna på press för första gången på länge. Lorenzo 2008 nämner jag inte, det var hans första år. Men Stoner 2008 förlorade pga. det psykiska spelet, precis som Gibernau och Biaggi. Lorenzo 2009 gjorde ett par missar, pga. att Rossi stressade på bakom.

Lorenzo har aldrig haft något riktigt bra motstånd när han vann 2010, då Rossi var skadad. Även 2012 när Stoner skadade sig.

Stoner och Marquez är extremt snabba och talangfulla förare. Nu får vi dock se om Marquez kan köra fort med flera hungriga förare flåsandes i nacken.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har börjat inse hur stort detta är och vad det faktiskt kan innebära i praktiken.

Rossi leder VM för första gången sen 2010.. Sist Rossi tog titeln var fem år sen. Rossi har nog aldrig haft större motivation att ta titeln igen än han har nu. Efter Ducati och första året hos Yamaha igen har nog titeln känts väldigt långt bort. Men nu kom han tvåa förra året, avslutade säsongen bra samt leder nu.

Jag tror det händer något i Rossis huvud nu, han får mersmak. Han känner att det är möjligt. Han har inte kört så här bra på många år. Nu när både det psykiska och körningen är på plats kan det äntligen vara dags för en tionde titeln.

Marquez kanske blir stressad och får känna på press för första gången på länge. Lorenzo 2008 nämner jag inte, det var hans första år. Men Stoner 2008 förlorade pga. det psykiska spelet, precis som Gibernau och Biaggi. Lorenzo 2009 gjorde ett par missar, pga. att Rossi stressade på bakom.

Lorenzo har aldrig haft något riktigt bra motstånd när han vann 2010, då Rossi var skadad. Även 2012 när Stoner skadade sig.

Stoner och Marquez är extremt snabba och talangfulla förare. Nu får vi dock se om Marquez kan köra fort med flera hungriga förare flåsandes i nacken.

Rossi har ju stressat Marquez av banan förut, och med tanke på hur jävla stark gamlingen ser ut den här säsongen kan han nog jaga av Marquez nån mer gång i år med. Marquez kommer antagligen göra som en furie resten av säsongen för att komma ikapp, 36 poäng är ingen liten hög med poäng att ta igen på någon som ser så stark ut som Rossi gjort hittills Dessutom finns ju flera duktiga förare med där i toppen och är ivägen och bråkar nu, så det är ju inte riktigt samma sak som de senaste säsongerna att ta sig upp till ledaren heller. Det går knappast ligga och vila bakom ledaren heller, för då kommer det något rött och börjar bråkas.
Hoppas att DP kommer tillbaka, starkare än på flera år så det blir ännu mer trängsel där i toppen, att JL hittar sin mojo igen. Och att Suuki lyckas klämma ur sig en riiiiktigt potent motor när de levererar den. Fler som bråkas i toppen!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ruskigt mentalt stark/smart Rossi.
Ibland funderar jag på om han gör en enda växling utan att först fundera vilken "mental påverkan" den har på konkurrenterna? :va :)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Någon som läst vad som egentligen hände med Hernandez? Vad var det som tog eld och varför kollapsade fjädringen? Knappast att metallen smälte...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Någon som läst vad som egentligen hände med Hernandez? Vad var det som tog eld och varför kollapsade fjädringen? Knappast att metallen smälte...

Det hade varit intressant att få reda på! Alatalo kanske har svaret?

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
En dum fråga kanske, men har en MotoGP, Moto2, Moto3, WSBK osv hastighetsmätare?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
... meeen brukar inte gängse ordning vara tvärtom och de allra flesta är oerhört ense om att man vinner rejs (om man inte heter Emilio Alzamora) innan man vinner VM titeln?? Kan ju inte vara svårare än så!!

Nicky Hayden lyckades ju norpa till sig en titel med typ en enda futtig försa placering. Sen hade han ju bara ren jävla tur. Att Rossi klantade till det i sista racet på Valencia. :näsblod

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
En dum fråga kanske, men har en MotoGP, Moto2, Moto3, WSBK osv hastighetsmätare?

Jo de mäter hastigheten och även loggar den för att senare kunna analysera (både via hjulhastighet och gps) men jag misstänker att det är inget som visas på displayen när de kör, där har de viktigare info så som varvtid t.ex.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Det hade varit intressant att få reda på! Alatalo kanske har svaret?

Jag hittade en artikel där de skrev följande: "The incident - which saw oil leak from his GP14.2 and then ignite on the exhaust - occurred on lap 7, when the Columbian was holding tenth positon.*"

Men det förklarar fortfarande inte varför hojen/fjädern kollapsade... :va

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Är det bekräftat att det var fjädringen som kollapsade, tyckte mer det såg ut som att däcket small? Har dock bara sett det i direktsändningen.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Jo de mäter hastigheten och även loggar den för att senare kunna analysera (både via hjulhastighet och gps) men jag misstänker att det är inget som visas på displayen när de kör, där har de viktigare info så som varvtid t.ex.

Okej, tack. :)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Year of the GOAT 2015 (i alla fall om man ska tro kineserna) :tummenupp

Sukka behöver en motor, Nu!

I second that motion, skulle vara såååå intressant att se vad dom kunde gör om dom hade hastigheten med på hojarna, dom plaserar sig konstant över förvänta med tanke på hojarna så. :banana

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag tyckte nog det var mest fräckt att han redde ut det hela, utan en brinnande frivolt. :yoparty

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag hittade en artikel där de skrev följande: "The incident - which saw oil leak from his GP14.2 and then ignite on the exhaust - occurred on lap 7, when the Columbian was holding tenth positon.*"

Men det förklarar fortfarande inte varför hojen/fjädern kollapsade... :va

Nej det gör inte det!

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Nej det gör inte det!

Infästningen för dämpare och fjäder bör ju rimligtvis vara gjord i kolfiber med lämplig insert. Eventuellt försvagades kolfibret precis i infästningen p.g.a branden och då kollapsade upphängningen. Jag misstänker att epoxy inte håller så bra när man eldar på det :). Det är min teori, men förhoppningsvis kommer Alatalo och upplyser oss.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Någonting som slår mig nu är att jag noterar att alla (måste) stänga av hojen innan sista startrutan (när förarna kör ut från boxen och ska runt banan till sin startplats innan warm up-varvet så att säg), alla förare får hjälp att putta hojen till startplatsen, ngn som vet varför dom inte får köra fram till sin plats längre med motorn igång?

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...