Gran Premio Red Bull de la República Argentina - MotoGP deltävling III 2015

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Angående geten vs snorungen, jag fick den här bilden mailad till mig häromdagen...

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    94.4 KB · Visningar: 165

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ruskigt mentalt stark/smart Rossi.
Ibland funderar jag på om han gör en enda växling utan att först fundera vilken "mental påverkan" den har på konkurrenterna? :va :)
Trodde länge att benet ut vid bromsning var en brainfucker och att han skulle sluta när alla andra gjorde likadant.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jaha, nu har Pedo varit sjukskriven i två race som det var sagt.. och Aoyama har istället kört, ungefär lika fort eller lika sakta, som förut.

Om nu armen på Dani inte läkt, kommer vi att se Stoner i startlistan då?
Han har ju gått från "NEJ!!" till "njaaaaa" till "kanske lite" till "för lite förberedelsetid..".
Är det dags för "Okej, en gång då.." nu?

Reklamvärdet för Honda kan inte överskattas i det läget, va?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Sedan Stoner senast körde ett MotoGp race har det hänt en hel del, framförallt hur förarna utnyttjar hojarna.
Idag liknar det mer "motardracing" än den tidens RoadRacing, det har tagit Rossi tre säsonger att "komma" rätt med det nya sättet att köra hojen. Dessutom är det stor skillnad på hur däcken är uppbyggda, och hur de utnyttjas. Hojarna är annorlunda både geometriskt, för att passa det "nya" sättet, och dessutom är motorerna också annorlunda i karktären än när Stoner senaste körde ett MotoGp race. Jag tror inte att Stoner skulle göra det mycket bättre än Aoyama, om han får köra en hel säsong så kan han kanske vara med och kriga i topp 5 så småningom.

/KentW

/KentW

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Sedan Stoner senast körde ett MotoGp race har det hänt en hel del, framförallt hur förarna utnyttjar hojarna.
Idag liknar det mer "motardracing" än den tidens RoadRacing, det har tagit Rossi tre säsonger att "komma" rätt med det nya sättet att köra hojen. Dessutom är det stor skillnad på hur däcken är uppbyggda, och hur de utnyttjas. Hojarna är annorlunda både geometriskt, för att passa det "nya" sättet, och dessutom är motorerna också annorlunda i karktären än när Stoner senaste körde ett MotoGp race. Jag tror inte att Stoner skulle göra det mycket bättre än Aoyama, om han får köra en hel säsong så kan han kanske vara med och kriga i topp 5 så småningom.

/KentW

/KentW

Det var väl ändå Stoner som utvecklade den körstilen i MGP?
Är det någon som skulle klara det så är det väl just Stoner?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
När Moto2 infördes så kom det här sättet "ställa upp" hojen och åka med sladd genom kurvan i och med att dom inte fick använda sig av elektronikhjälpmedel som MotoGp gör för att anpassa hojens egenskaper individuellt för varje kurva.
Det var detta körsätt som framförallt Marques lärt sig utnyttja optimalt, och samtliga förare, även de som inte kört i Moto2 nu använder sig av, Stoner körde mer på effekten, rakt in i kurvan, bromsa hårt, rakt ut ur kurvan och det genererade också hjulspinn ut ur kurvan, men dagens teknik går mer ut på att köra "på sladd" genom hela kurvan. Men att Stoner skulle vara konkurenskraftig direkt....nej det tror inte jag. Kanske efter ett antal race att han skulle kunna konkurera topp 7-8 , men sen kommer det att ta lång tid att komma längre upp i listan. OM han har motivationen.

/KentW

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Inte för att jag är Stacy Moaners största fan precis, men har du redan förträngt hur karl körde?
Han är/var långt ifrån "Mr. Smoothe" a la Lorre. Snarare brutal i stil med Marc.
Och nej, han hade inte klivit rakt upp på podiet första racet.

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Flertalet
För att tala om någonting helt annat - jag tror snart jag relokaliserar österut... http://m.crash.net/motogp/news/218064/1/finlands-kymi-ring-to-bid-for-motogp-shun-f1.html

*nynnar "-Avundsjuk, jag blir så..." :fyllisar

Undrar just om eldsjälarna bakom denna bana fick hålla på att förverkliga denna bana lika länge som våra eldsjälar bakom Aros Racetrack? Typ 20 år. NOT!!! Jag skulle tippa på att de fick sitt tillstånd på under 6 timmar. Finland främjar ALLTID motorsport. Fotboll, varpa..? Eller hur.
Grattis Finland. Snart har Ni nyFinnar från Sverige inflyttade. :yoparty

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jaha, nu har Pedo varit sjukskriven i två race som det var sagt.. och Aoyama har istället kört, ungefär lika fort eller lika sakta, som förut.

Om nu armen på Dani inte läkt, kommer vi att se Stoner i startlistan då?
Han har ju gått från "NEJ!!" till "njaaaaa" till "kanske lite" till "för lite förberedelsetid..".
Är det dags för "Okej, en gång då.." nu?

Reklamvärdet för Honda kan inte överskattas i det läget, va?

Som jag fatta så ville Casey köra. Men att Livio "Pedrosa can be unbeatable" Suppo vid Honda fega ur med bl.a dessa undanflykter "Casey doesn't know the upcoming two tracks, and in the last two years he has only run for four days with this bike."

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
För att tala om någonting helt annat - jag tror snart jag relokaliserar österut... http://m.crash.net/motogp/news/218064/1/finlands-kymi-ring-to-bid-for-motogp-shun-f1.html

*nynnar "-Avundsjuk, jag blir så..." :fyllisar

Är det bara jag som tycker att kurvorna efter rakan (längst vänster i bild) liknar Suzuka väldigt mycket? Just det partiet ser mycket trevligt ut för motorcykel måste jag säga :tummenupp

Kolla in kurvorna 1-7 på Suzuka (även 8-9 liknar rätt mycket):
777px-Suzuka_circuit_map--2005.svg.png

Jämför med första 6/7 kurvorna längst till vänster i bild efter rakan på Kymi Ring (även de 2 efter det):
AU1302231.jpg

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det bara jag som tycker att kurvorna efter rakan...
Nej, jag kollade själv på spårvalet och slås dels av att banan även vore trevlig i vänstervarv med ett gäng krympande APEX a'la Valencia och dels att det böljande partiet uppe till vänster liknar Austin.

I Europa liksom i Asien har ju de flesta GP-banorna signerats av en viss Herr Hermann Tilke, tycker det var roligt att Finnarna valt ett brittiskt konsultföretag!

http://apexcircuitdesign.co.uk

"Stolen with Pride" är en riktigt fin princip i dessa sammanhang... :)

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag har svårt att tro att MM hoppar över ett race pga ett opererat lillfinger. Eller att det brutna lillfingret ens påverkar hans prestation.

Ibland vinner han ju race med bara "lillfingret" känns det ju som, tänk om det är det fingret!:)

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Därför är ingen av våra Aliens sopslut, det handlar med om hur de svarar upp mot den oundvikliga utvecklingen...
Nja, men MotoGP-förare är inget undantag bland andra professionella idrottare. Deras karriär och prestationer följer en halvcirkelformad kurva (mer eller mindre distinkt). Uppgång och fall. Pedrosa har befunnit sig i den fallande delen av den kurvan ett tag nu. Hayden likaså. Hans kurva beskrev en ganska brant stegrande form och en planare utförslöpa. Men så ser det ut för nästan alla.

Men Stoner var ett undantag från det du skriver om ”den oundvikliga utvecklingen”. Han både vann överlägset över tid och dominerade enstaka race på material som inte alls var utvecklat för honom. Andra förares prestationer har haft ett betydligt tydligare samband med grad av anpassat material; Doohan, Rossi, Hayden, Lorenzo etc.

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Men Stoner var ett undantag från det du skriver om ”den oundvikliga utvecklingen”. Han både vann överlägset över tid och dominerade enstaka race på material som inte alls var utvecklat för honom. Andra förares prestationer har haft ett betydligt tydligare samband med grad av anpassat material; Doohan, Rossi, Hayden, Lorenzo etc.

Stoner var en bra förare absolut, men materialet han satt på när han vann mästerskapstitlarna var just vid de tillfällena det bästa som fanns i att tillgå i MotoGP. Jag skulle inte kalla det ett undantag.

2007 när han vann på Ducati så var Ducati överlägset den bästa hojen av alla märken (Ducati vann stort över Honda och Yamaha i totalt med poäng). Av de 10 bästa förarna i mästerskapet det året var 3 av märket Ducati. Endast Honda hade 3 förare med bland de 10 bästa, men deras totala poäng var lägre än Ducati.

2001 när han vann sin andra titel på Honda (Rossi körde på Ducati) så låg Ducati näst sist av alla märken i antal poäng. Medans Honda låg ännu mer överlägset 1:a än vad Ducati gjorde 2007. Det året hade Honda 5 förare bland de 10 bästa.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...