Bra kämpat Rask, men mot dumheten strider man förgäves ...
Som jag ser det så går skiljelinjen mellan de som tycker att samhället (läs korrumperade politiker) ska bestämma vad du ska tycka och tänka och de som tycker att ens egen hjärna är ens egen egendom som samhället ska ge fan i.
Associationer om än det ena än det andra dyker upp och det intressanta är att de flesta argument är lånade från massmedias syn på saker och ting.
"Unga män i tajta skinnkläder sågs le mot varandra, ta varandra i händerna för att senare kramas hårt". Var det ett reportage från en gayklubb??
Nä, det var efter en målgång på ett race ...
Ja,ja... det var en fiktiv rubrik, men den var mindre "vriden" än vad många andra rubriker är.
På tal om fiktiv så förekom det några fiktiva döttrar också längre upp i tråden ... Jag har en riktig.
När hon var i yngre tonåren så började hon dansa på en dansskola. Det var en massa olika danser som t ex "street beat", "show dance", "cheerleaders", osv
Efter några år blev hon själv danslärare på skolan, var med i deras elitgrupp och dansade ute på stora köpcenter och olika andra scener.
Hon hade skitkul och tränade varje ledig stund. Fanns det "fula gubbar" som också tittade? Nu vet ju inte jag så bra som ni vad det egentligen är, men sannolikt så var det väl så. Det sket både hon och vi i, för hon hade kul med sitt intresse.
Nu bor hon sedan många år i London, dansar inte så mycket längre utan är mest ute och turnerar med sitt band i England och ibland i Skottland. Hon är deras koreograf också och hittar på roliga danser för deras shower.
Det är ändå ett fritidsnöje eftersom hon arbetar som "Research Executive" på ett internationellt företag.
Så, skulle vi ha förbjudit henne att dansa utan att vara klädd i säckväv och jordskor? Det finns säkert föräldrar som skulle ha gjort det, men vi ansåg att det var självklart att hon skulle få välja själv eftersom hon var den som visste bäst vad som gjorde henne lycklig.
Det skrämmer mig lite att så många uppvisar tendenser på åsikter som härstammar från religioner som värderingsmässigt ligger ca 1000 år efter den religion som var rådande när jag växte upp. Dessutom tänker man ÅT tjejerna FÖR DERAS EGET BÄSTA. Yeah, right ... varför får de inte tänka själva?
Eller är det så, hemska tanke, att motståndet mot "gridgirls" på något luddigt sätt är för DITT eget bästa, du som inte vill se dem där?
Redan på 60-talet skrev Cornelis:
Små damer utan kläder ska man inte titta på,
fy skäms på sig medborgare som tittar ändå.
Det är nåt onaturligt att se en kvinna bar,
det kan man bli förstörd av den saken är klar.
Hon skulle haft på sig något lätt, och dansat klassisk rysk balett,
då hade det varit konst och befrämjat vår kultur.
Det här är väl ingen konst, censur, censur ...
Moralens väktare har alltid funnits och eftersom jag är så j-a gammal har jag haft förmånen (nöjet?) att se hur deras argument varierat genom åren.
Det jag dock har noterat är att tills alldeles nyligen har religionerna fått sköta det där själva med vad som varit omoral eller inte, men nu har de fått draghjälp av rörelser som FI. De lever i symbios på något obegripligt sätt.
Vem har hört någon företrädare för FI angripa fenomen som t ex att grupper inom vissa religioner tvingar barn och kvinnor till könsstympning och att gå med heltäckande klädsel även i 30° värme. Så länge FI opåtalat låter detta pågå har ju deras representanter inte någon som helst trovärdighet när de säger att de verkar för kvinnors bästa!
Så, jag har inte riktigt fattat VARFÖR gridgirls inte är välsedda hos en del.
Skadar de någon? Nja, kanske någons ego, men i övrigt? Knappast.
Då är det väl allvarligare med själva racen ... tänk på vad de inspirerar till och tänk så många olyckor det händer, kanske inte så mycket på banor, men väl i trafiken!!
Kan vi ha det så om vi nu ska vara riktigt konsekventa??
Ett annat citat, denna gång av Tom Lehrer:
"I have a cause ... Obcenity .... I'm for it.
Unfortunately the civil liberty types is fighting this issue as freedom of speach and stifling of free expression. But we all know what's really involved. Dirty books are fun! But you cannot go up in a court room and say that I guess. It's actually a matter of freedom of pleasure which is not guaranteed by the constitution, unfortunally ...
Tom Lehrer var universitetslärare i matematik ... han hade självdistans och distans till livet öht ...
Det borde alla ha.
Kan man se saker ur ett perspektiv som är ens eget perspektiv och inte någon annans så har man vunnit mycket. Det ger en frihet att tänka i sina egna banor och ger också kraft att blockera inkrökthet och försök från andra att blockera en mentalt ...
När jag ser tillbaka på vad jag hittat på i livet så ler jag, har ingen bitterhet att jag blev lurad av något och hoppas ni kan/kommer att kunna göra detsamma.
Men, då får man låta bli att ta sig själv och allt annat så jäkla allvarligt att det verkar som om man ensam håller upp grundpelarna för mänskligheten ...