Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
...Norrtälje!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har vi lastat vårt skrot på en pickup och imorgon kväll styr vi kosan söderut mot kalifatet. Ses i Norrköping Jon!:tummenupp

Det kanske inte är så noga när det är så långt söder ut, men vi här nere är lite petiga ibland.
Kalifatet sträcker sig menligen från nordöstra syrien o in över norra irak.
Vilket iofs är söder om grövelsjön, men just nu hör jag varken böneutrop eller det eviga smattret från kalasnikoverna.

Och det gick bra hörde jag.
Grattis som fan

Jorå, så att eehh... :dra i hängsle
En tredje plats i classic custom och en låda hojprylar till ett värde av 10.000.
Och om inte om fanns, så hade jAG FÅTT EN NUMMERLAPP SÅ ATT DET GICK ATT RÖSTA PÅ MIN HOJ ÄVEN DE TVÅ FÖRSTA TIMMARNA!

Lugn o fin..
Om ni råkar se en liten man från polen i gubbkeps med ett spärrskaft utstickandes ur arslet vinkeldraget 90grader så är det mitt.

BTW

När finnarnas engelska ordförråd är uttömt bjuder de på sprit
När polackernas engelska ordförråd är uttömt bjuder de på sprit
När finnarnas tyskarnas ordförråd är uttömt bjuder de på öl
När estländarnas engelska ordförråd är uttömt bjuder de på sprit
När litahuerna bjuder bara på sprit
När nyazeeländernas glada är bjuder de på öl.

Hela lördagen gick jag runt vrålbakis med en svag doft av kräks från skägget
Dessutom ville inte hojen spela boll så kopplingen gav upp på vägen till utställninhgen. Fick köra på 2an döda hojen vid rödljusen peta i friläget kicka igång köra till nästa ljus repetera 5ggr. lagade skiten körde upp på podiet och fick knappt stopp på skiten, SEn paja koppling direkt vid hemfärd men då då hade jag kommit på att jag kunde koppla med min växlingsgrunka tyvärr inte växla ned så starta på tvåan och efter halva resan tryckte jag för hårt på växlingsgrunkan och sopade i 3:an (högsta växeln btw).

Givetvis var orsaken till allt detta elände sopiga köpegrejer.
Köp inte grejer, gör själv!

Jag tala om att kompressorer är jävligt behändiga om man ska starta från
stillastående i uppförsbacke vid rödljus på högsta växeln.

Superchargers are tha SHITT!!:yoparty
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Bild snodd från vardagsmighty.blogspot.se

HDCompressor.jpg


Verkligt fräsig knarr när den kommer ut i det fria!
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Japp grattar här åxå:tummenupp
Kan förövrigt påpeka att lyssna på lite rock i några dar tar hårt på kroppen åxå:fyllisar:zpy:rodnar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är så skönt när vinterns slit är över och man välförtjänt kan njuta av de ljumma sommarkvällarnas bris, medans man känner de smäcktande blickarna o hör de tunga suckarna från honorna när man glider in till korvmojen på sin stenhårda knarr
 

Bifogat

  • DSC_1112_zpsxcjui1pc.jpg
    DSC_1112_zpsxcjui1pc.jpg
    225.1 KB · Visningar: 333
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ni har det bra nere i södern hör jag, här uppe plågar man sig till macken i snöblandat regn och snålblåst för att på sin höjd få en skymt av en blängande kärring.:gnissla
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Prova Elfforsans föslag med med nått mellan gasarn å toppen:hihi. Å kör på sånt vi kallar etanol här nere.:fyllisar
Va f_n är det chafförn eller överladdningen ramen inte gillar
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Blängande kärringar fick man allt nöja sig med innan börja åka sida, nu har ribban höjts så att säga... jo rå!

Jag fortsätter med tidstypiskt högsäsongs meck. Näst ut -kapa av gaffeln!!!

DSC_1115_zpsh3vum72e.jpg

Bara förberedelser kapet kommer imorgon.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har dù blitt galen? :4skrika Misstänker nästan att du börjat dricka te åxå:crash Som en annan raketgalning i norr:rolleyes:
Btw Trumpen är igång å bes. Nu kan det kanske komma en kaffetörstig en nån dag. Kan ju iof bli så att avkommorna vill undervisas i siventilsteknik å följer med.
Men läger en varning i sms form innan.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du är så välkommen så, gumman tyckte iden om avkommorna lät bra.

Kapade sönder o svetsade ihop gaffeln idag. Låter ju kanske idiotiskt att spontan kapa i hojen lite på måfå bara för att svetsa ihop det igen.
Men Denna gaffeln har kortats o längts okänt antal gånger o nångång gick geometrin förlorad på så sätt att ett större potthål skulle kunna fått gaffeln att kröka sig bakåt. :crash

Det är det lilla järnet son hjulet är fäst i det ska va ungefär i våg med förare. Det var det defenitivt inte förut. Så här ser det ut nu.

DSC_1117_zps6qqb7len.jpg
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag kört En del. Det har varit mycke o göra sen norrtälje.
Kopplingen har gjorts skottsäker, oljetanken var sprucken och lagad,
Insugsröret behövde notchas om efter förra årets omdrevning av kompressorn,
förgasarn var inte riktigt ihopsatt, Ramen var sprucken o lagad, gaffeln hade fel geometri -fixad.

Efter fixningen av gaffeln så blev hojen så låg att stödet tar i när man kör.
Dessutom brukade hojen hänga sig på kanten när man skulle upp o ner på lyften. Efter sänkningen blev det stört omöjligt av komma av o på lyften. Så nu är rampen förlängd 800mm.
Nytt stöd behöver konstrueras om , förgasare o tändning ställas in ordentligt. Nu går den riktigt snålt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag kört En del. Det har varit mycke o göra sen norrtälje.
Kopplingen har gjorts skottsäker, oljetanken var sprucken och lagad,
Insugsröret behövde notchas om efter förra årets omdrevning av kompressorn,
förgasarn var inte riktigt ihopsatt, Ramen var sprucken o lagad, gaffeln hade fel geometri -fixad.

Efter fixningen av gaffeln så blev hojen så låg att stödet tar i när man kör.
Dessutom brukade hojen hänga sig på kanten när man skulle upp o ner på lyften. Efter sänkningen blev det stört omöjligt av komma av o på lyften. Så nu är rampen förlängd 800mm.
Nytt stöd behöver konstrueras om , förgasare o tändning ställas in ordentligt. Nu går den riktigt snålt.
Man glömmer lätt att ursprunget till chopperkulturen var samma som hotrodkulturen: Racing.
Längre gaffel monterades för att öka frigången/nedläggningsvinkeln.
Visst blir det snyggare med kort gaffel.
Men jag är lite förtjust i nostalgibyggen där det syns att gaffeln är "fel".
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tackvare eller snarare trots att man gömt sig på ett sporthojsforum i 5år så börjar hojen röna uppmärksamhet.
Det känns väldigt roligt. Det har blivit lite enahanda att vara ballast o hårdast i hela världen när världen endast utgörs av mitt eget garage.
Tidnings reportage i 3 tidningar inbokade.
Man blir ju litesugen på att ställa ut på några fler utställningar.
Men allra kuligast är att jag fått kontakt med de lokala klubbarna så att man har några att åka o hänga med i framtiden.
Borträknar man de svenssons som leker bikermaskerad och de arga män som lever outlaw livet så ryms det jävligt mycke sköna kufar i harley världen. Det är ju dom man vill lära känna.

Ställde tändningen med stroblampa härom dan. Så nu går hojen jävligt mycke bättre, fick ändra säkert 30grader.
Ska försöka få till en lambda koll av bränslet men i värsta fall får jag svetsa fast en M18x1.5 gängstos på röret men det skule bli lika snyggt som en kromad örn på en R1:a :gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har åkt rätt mycke vilket har gjort att jag fått skruva helt galet mycke.
Skillnaden mellan en orginal hoj och en egenbyggd är att bakom varje del på orginalhojen ligger det en massa utvecklingstid. Ingenjörer som har suttit o resonerat sig fram till den bästa lösningen och sedan en massa utprovning innan grejerna går i produktion.

Man kan säga att jag är i utprovnings stadiet, jag kör en prototyp

Mycke vägkanter att mecka i finns det i detta land!
Kvar att ta tag i:
Oljeläckage, ja jag vet att de ska läcka lite men det är ju fan löjligt!
hårda lådknäckar nedväxlingar samt att ev så vill trean o tvåan nästan ligga i samtidigt
Ny konstruktion av stödet det hänger för lågt och håller inte hojen uppe, Bingo i värdelöshet
Hela hojen är för låg, man kan ju inte lägga ner nästan nåt utan det tar i nånstans. Troligtvis rakeade någon ut styrkronan på -70 talet i samband med att gaffeln förlängdes. den är nu kortad.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Man kan råka på ganska trevligt folk vid vägkantsmek. Fått en del fika och garage lån genom åren. Både bil å mc. Men klart det är ju trevligt att man lita en smula på maskineriet.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Man kan råka på ganska trevligt folk vid vägkantsmek. Fått en del fika och garage lån genom åren. Både bil å mc. Men klart det är ju trevligt att man lita en smula på maskineriet.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
I min kamp mot raka arbetsbänkar, så har jag fått överge den gamla metoden att överbelamra dem med skit tills de kroknar och mer handgripligen attackbekämpa dem med Amerikanskt gjutjärn.

Vilt börnande satte jag av
Foto02321_zpszoq3sfjs.jpg

O klippte pallhopps lyften som inget innan jag landade i bänkhelvetet med ett brak
Foto02311_zpso1kkqn95.jpg

Så där ja, nu borde bänkjäveln inte mopsa upp sig igen på ett bra tag, o inte verktygslådan heller!

Foto02331_zpspdkrgi2g.jpg


:hihi
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top