_Johansson_
Storfräsare
Vafan är Johansson i mina trakter?
Var, jag kom hem ikväll. Har varit på bilsemester till söderns trakter serru.
Tackar för ett som vanligt mycket trevligt besök Jon!
Vafan är Johansson i mina trakter?
Var, jag kom hem ikväll. Har varit på bilsemester till söderns trakter serru.
Tackar för ett som vanligt mycket trevligt besök Jon!
Gårdagens tur började så där..
Johansson kunde omöjligen komma iväg med turbosmällan.
Efter lite tinkering visades det att det var en kontakt till stödet som inte var ihoptryckt och vi kom iväg.
Efter några kilometer började sidfläsket gå som en påse nötter. Misstänkt likt soppatorsk men denna gången hade jag över 3/4dels tank så det kunde inte vara.
Väl hemma rengjordes förgasaren och Större huvudmunstycke nr 330 samt annan trottel med större cut away på baksidan sattres i. Det var saker som jag resonerade mig fram till skulle behövas förra sommarn men som aldrig blev av att jag satte i.
Nu gick den nära på klockrent.!!
Den bluddriga fläcken i mellan registret vid jämngas var borta samt att den drog bättre på topp. Nu har jag gått från #270 i huvudmunstycke till #330! och den går fortfarande bara bättre o bättre. Men det är bara att fortsätta o slänga i större o större tills motorn inte längre svarar positivt på ökning.
TYvärr så börjar jag misstänka att ett strok på 4"5/8 är i häftigaste laget.
Ibland får jag för mig att staken trycker kolven i nästa 90graders vinkel mot cylinderloppet uppåt vid BDC.
Lite då o då vid större trottelöppningar gör motorn ett plötsligt tvekande och man får släppa o ge på igen för den ska svara. Orsaken till det kan ju vara allt ifrån överslag i dödarn på magneten till att den går för snålt på topp. Nu har det börjat bli oljegeggigt i bakre cylinderns megafon.
Allt som allt verkar
det vettigt att riva motorn innan kompressormatningen börjar. Sen var det ju det här med pop up kolvar Cause there hasn't been an performance effort in sidevalve technology since 1948 with out it!!!
Åhh du skulle bara veta
Långa stakar och mycket sås mår hon bra av.
Jag befarar att kompressor ovanpå storkubikare kommer att ta knäcken på transmissionen och ramen.
Prova gärna, men jag tror att du redan dubblat effekten mot original.
Transmissoinen är ju en känd svag punkt på dessa maskiner, så det hade jag redan räknat med att det skulle kunna jäklas. Men ramen?
Kompressorbygget är ju ren korvmojsracing. Ja kanske begränsar laddtrycket till nåt halvkilo och håller den ihop då så kanske man ska sluta utmana ödet
Ingen koll på den specefika ramen, men det är inte ovanligt att till synes stadiga ramar blir krokiga eller spricker när man ökar effekten ordentligt.
Typiskt att det ska krocka med invigningen av kompisens nya altan.
Jaja, jag fick ju se den varvas förra året iaf
Typiskt! I år hoppar jag det evenemanget och åker till Motorns dag i Målilla i stället. Men nästa år kanske man får se den med kompressor och allt!
Idag tog jag tillfället iakt o toppade upp gjutjärnsspisen med soppa o bly.
Mr flu hävdar dock att hojen skulle gå bäst på Råolja o fiskrens, men jag är skeptisk..
Sen sattes ett nytt rekord!!tjihoooo
Vaddå vaddå??, -Snabbast tid ever till stan?, flest tappade delar på 20min?, Massivast vibrationsrelaterade organsvikt Och överleva?, Löjligast framfärd av stor karl på liten hoj?
-Nej, flest hästar i sken av ett fordon på en o samma dag!
Det är märkligt nog är det avslagssnarket som de tycker är läskigast.
Tyvärr har inget väsentligt hänt med projektet för jag har byggt in vattenburen värme i garaget, iom att frun inte tyckte det var högprio så har jag bekostat större delen av det själv, det innebar att 95% av hobbykontot har gått till vvs.
Så kompressor bygget blir nog inte klart i vinter för då hade jag behövt de stålarna, till bla en ac/dc tig för nu är det mest alusvetsning kvar.
Sjukt varmt är det iaf i garaget nu med en tokvarm oisolerad 3kubikstank i ena hörnet!
Tråkigt att det antagligen inte bli kompressorbygge i år
NJaaaaaaa.....
Har börjat med välbehövligt tokröjande i garaget som bekkat ihop efter ett par års husbyggande. (mycke byggskit som letar sig in "tillfälligt")
Sen tänkte jag höja "Mancave standarden" med rejäl stereo, (för mycket sladdar för frun så den åkte ut ur huset)
Så nu börjar man sugna till lite på bygget igen.
Ska bara kapa sönder övervåningen på kåken och bygga ett barnrum åt lillan, sen jävlar
Nån som har ett flipperspel, 3"tums mässingsstång och en ölkyl?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |