Åfytusan ett såntdär skrälle står det i svärfars garage, med extraordinär sidovagn och jävligt trögkickad 750 sida.
Hur gick det med skruv och mutter? Jag snubbla så sent som igår över en låda blandat UNF/UNC i nån obskyr hållfasthet, troligen 12-9 eller måhända 10-9. Svarta till färgen dessutom.
SKRÄLLE!!!??
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
:mutter :mutter
Trögkickad? Jag har ju iofs inte kommit så långt än men, med 5-6:1 i kompa och rätt toleranser i spisen borde det inte gå jävligt trögt
Med skruv o mutter har det gått så där. köpte en låda UNC skruv på biltema och till det en låda UNF mutter
Det är väldigt lajbans gängstigningar här o var på "skrället".
Min chef sa att förr hette det bara UN gäng den kunde man ha i vilken stigning man kände för. Detta blev att för opraktiskt med 5 stigningar per skruv dimension. Sedmera införde man en standard, Unified coarse= UNC och Unified fine =UNF till sist även Unified extra fine = UNEF
I min matlåda har alla tappar i unc, unf, unef hittat ner som är för gängor på ca 5mm till 12mm.
Men här o var dyker det upp stigningar som ligger mellan standarderna
Raketforskaren som ägde hojen före mig pulverlackade ramen utan att skydda gängorna. Och det är en ständig gissningslek om jag bara rensar bort pulverlack eller om jag ligger 1 gäng per tum fel i stigning
Men en låda blandskruv o mutter är jag definitivt intresserad av.