Elffors
Tibnor är min speedshop...
- Gick med
- 21 Aug 2008
- Ort
- hemma
- Hoj
- , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vill du ha riktig 30-tals/Aero-look, så kan ett alternativ vara att trådlinda slangarna isf slangklämmor.
Det var vanligt på den tiden. Detta ligger ju förvisso ngt över den diameter där man normalt najade.
På Isottorna sitter det på större muffar dåtida slangklämmor av samma typ som den här moderna.
View attachment 381617
Fast i kolstål med kadmiumytbehandling och med kullrig spårskalle förstås. Men det är ju lätt att välja en modern med klämma i kolstål med passlig galvanisering och byta ut insexskruven till gammal maskinskruv.
På bilden nedan syns en av T46 W18 Isotta Fraschini (i princip en mariniserad 57-liters bombplansmotor), ngt till höger om bilden centrum ser du en slangmuff som är lindad med mässingstråd, i ovankant på avgasmanifoldern från mittre cylinderbanken. Bakom denna, snett upp till höger syns sedan den andra typen av slangklämma för större diametrar, som tätar byxröret som förbinder avgasrören från mittre och en av sidobankarna.
Detta är alltså exempel 30/40-talsdesign på slangklämmefronten.
Hoppas du får lite uppslag.
Ja, en sån industriklämma kan ju funka. Som du sa byta ut skruven mot kullrig spårskalle och ev parkerisera en blästrad icke rostfriklämma.
På små slangar till tex olje matning o retur har jag najat med tvinnad koppartråd.