Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mm känns igen, sånt folk finns det gott om. Har iof träffat några som är åt andra hållet åxå:tummenupp
Men det kostar att hålla igång sakerna. Bara att ha dom gasflaskor som man behöver går ju på några kronor om året..

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ja o idag fortsatte köpfesten. Fast på yrkes rusta dvs verktygsboden.
Det behövdes en borrchuck för den som följde var med icke medföljande chucknyckel + lite andra förbruknings varor.

Det verkar inte folk förstå när man hjälper dem att, fastän jag inte betalar nåt när jag svarvar/svetsar eller what ever åt dem.
Så måste jag fylla gastuber. köpa stål, skär, oljor, svetstråd mm mm. Då kostar det pengar.
Fast när de står där o glor över axeln då är det ju "bara att.... helt gratis"

Hjälpte en gubbe med ett svarvjobb till en maskin han skulle använda i sin firma. Det var 5min svarning + 40min av hans skitsnack. När han fick reda på att jag ville ha 200 spänn för jobbet trodde jag ögongloberna skulle ramla ut. Han betala o drog fort som fan. Har inte synts till sen dess:banana

Vi gör verktyg till andra delar i koncernen ibland.
Sist gång tog den 15 min och vi tog 5000nok för det.

Tid är väldigt dyrt :)

200 kr var väldigt gratis enligt mig :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Till alla tråkmånsar och självutnämda lustigkurrar. Ni är fler.

Om ni nångång bygger en egen motorcykel, speciellt en med mycke mekanik innanför en kåpa så inser ni snart att det var dumt att göra kåpan först och sedan försöka få in det som ska vara bakom den sen.

Det verkar råda konsensus i kommentarsfältet att detta sisyfos arbete skall utföras helst utan att kåpan avlägsnas. Det går ju förvisso att bygga en fullriggare i en liten flaska. Men jag o många med mig behärskar inte denna ädla konst.

Sen finns det andra praktiska orsaker, Tex min kameras avsaknad av röntgen funktion, vilket försvårar dokumenteringen av projektet om man inte jobbar på mitt "bakvända" sätt.

Det är fullt möjligt att aprillia bygger sina rsv hojar med kåpsettet först och sen lirkar in motorn efteråt. Om detta vet jag intet.
Men de lyckas iaf inte producera lika många hojar som tex honda, det kanske är något de gör som tar onödigt lång tid.....

Nu vart jag besviken, du planerar att täcka drivningen?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vet inte om jag nämnt det men jag har hört med sportstergurun tassen om bänkning av pjäsen. Han skickade mig vidare till en annan gammal räv vars namn jag inte kommer ihåg på rak arm. Han hade iaf en magnetbromsbänk och med den kan man belasta motorn på olika trottelöppningar. Vilket borde säga mer om faktiska driftförhållanden än att bara acca en tung rulle på full mutter.

Inför detta så har jag byggt en lite pryl för att kunna finjustera tändningen. Ful?
-Ja hemskt, men vad gör man?
Dessutom har jag knåpat lite på en tändförställnings pryl för att underlätta kickning. Den är dock bara halvfärdig än.DSC_0955.jpg

DSC_0956.jpg

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Är det en liten skruv som vrider fördelaren bara?

Enkelt och antagligen mycket användbart :tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Nu är den klar!DSC_0968.jpg

DSC_0969.jpg
Precis så där härligt mekanisk som jag vill mina grunkor:banana

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Staget är faktiskt från 1929...

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Hoj
CRTT
Vet inte om jag nämnt det men jag har hört med sportstergurun tassen om bänkning av pjäsen. Han skickade mig vidare till en annan gammal räv vars namn jag inte kommer ihåg på rak arm. Han hade iaf en magnetbromsbänk och med den kan man belasta motorn på olika trottelöppningar. Vilket borde säga mer om faktiska driftförhållanden än att bara acca en tung rulle på full mutter.

View attachment 398860

Kan det vara "Osten"? I så fall är det ett säkert kort.
TH

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Möjligt, han presenterade sig som tomas eklund lr nåt liknande.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Bra stöldskydd med förtändning på max :crash
Ritigt fräckt bygge må jag säga igen... Rå rod på två hjul. Om den skall te Bombers så är bara den värt inrädet:tummenupp

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Först kommer en bild på mitt nya filter.
Efter en dag med detta filter på foten i en fodrad vinterkänga under en värmebölja så självimpregneras filtret av en oljig illaluktande vätska som är ogenomtränglig för damm.
DSC_0970.jpg
Sen en bild på ett blockeringsnät för filtret som ska hindra kompressorn från begå självmord genom att förtära denna unika filterkonstellation.

DSC_0971.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Efter en dag med detta filter på foten i en fodrad vinterkänga under en värmebölja så självimpregneras filtret av en oljig illaluktande vätska som är ogenomtränglig för damm.
View attachment 399315
Sen en bild på ett blockeringsnät för filtret som ska hindra kompressorn från begå självmord genom att förtära denna unika filterkonstellation.

View attachment 399316

Snajdat till tratten själv? Och virkat sockan? Snyggt o prydligt som vanligt! :thumbup:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
jepp, självsnajdad tratt men fabriksvirkad socka.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
View attachment 399315

View attachment 399316
Ett sådant nät hindrar flödet otroligt mycket.
Bara så du vet.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bara så du vet.

Skulle tro det finns andra saker att bekymra sig över om det är den sista häststackarn man letar.

Annars är det ju rätt enkelt att ta bort.

I det här fallet överträffar form funktion, jag tycker det ser jäkligt bra ut.

Last edited:

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Bara så du vet.

Visst, men mest flöde i garaget är ju inte så kul 2½ grusvägskilometer från asfalten om man inte har nåt att hänga ett filter på så man kan ut o åka utan att skrota motorn:död

Dessutom är 164 6mm hål mer än 1 38mm hål

Crackpipe

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2012
Hoj
Dom flesta
Visst, men mest flöde i garaget är ju inte så kul 2½ grusvägskilometer från asfalten om man inte har nåt att hänga ett filter på så man kan ut o åka utan att skrota motorn:död

Dessutom är 164 6mm hål mer än 1 38mm hål

Moto Guzzi.jpg
Ja Ellfors du har gjort ett betydligt snyggare och mer funktionabel "saltkar" än vissa andra byggare....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år