MrR1 skrev:
Skärmarna ser ju goa ut men vad kommer dom att hamna på för pris?
till R1 2001. Jag gemför med yamaha orginal som är relativt prisvärda ,em kvaliten vet jag inte?. Motivera mig att köpa dina istället.
Fanns ingen bild på framskärm R1 2001
I'll give it a try....
Antar du menar de här när du pratar om Yamaha original?
Yamaha original?
Man kan göra kolfiberskärmar i princip på två sätt, antingen med ”wet lay-up” eller ”pre-preg/autoclave”. Skillnaden där emellan är som mellan Renault (inget ont om Renault…
) och Ferrari.
Om man vill ha det bästa skall man köpa ”prepreg” kolfiber skärmar. Om Yamahas är av prepreg typ vet jag inte. På bilderna är det svårt att avgöra men som det ser ut så är det inte prepreg.
Vad är då så speciellt med prepreg kan man undra. Kolfiber som går under beteckningen prepreg är under kontrollerade former förimpregnerat (prepreg) med ”resin” (lim). Denna kontrollerade process minimerar användningen av ”resin”…mindre ”resin” = lättare produkt! Detta tillsammans med härdning i autoklav ger en överlägsen produkt. Skärmar (och för den delen vad som helst) som tillverkas med prepreg material blir om allt görs rätt lättare, starkare och mer hållbar än en motsvarande som är våtupplagd . (Det är inte för inte som krockburar till F1 bilar görs av prepreg i autoklav.) Prepreg skärmar är dessutom enligt min erfarenhet snyggare med mindre ytdefekter.
Nackdelen med prepreg är att det ofta leder till dyra produkter pga betydligt högre tillverkningskostnader i och med dyrare material, användning av dyra autoklaver och det också är ett tidskrävande arbete.
Trots att de skärmar jag säljer är av prepreg konstruktion har jag valt att lägga prisnivån så lågt som möjligt (vilket är möjligt genom inköp utan mellanhänder direkt från tillverkaren) för att fler skall kunna få njuta av prepreg skärmar. (De borde vara betydligt dyrare egentligen med tanke på vad andra skärmar kostar som inte är av prepreg!)
Om detta ovan motiverar ett köp av prepreg skrämar är ju helt beroende på vad man önskar av en framskräm och vilken finish och livslängd man vill ha. Om man som i extremfallet bara vill ha en skärm som uppfyller funktionen att skydda mot stänk så duger ju vad som helst (ett tag… ).
Vill man ha hög finish, styrka och låg vikt skall man köpa prepreg kolfiber.
(Kolla gärna på bilderna på Carbon Dream för exempel på hur prepreg produkter blir. Klicka på Carbon Dream i produktkolumnen till vänster på hemsidan
www.karls-racingteknik.se , sedan Carbon Dream en gång till och sedan på priser. Alla delarna där är gjorda av prepreg och i autoklav.)
Priser på KRK skärmarna finns på hemsidan:
www.karls-racingteknik.se
Klicka på KRK i produktkolumnen till vänster, sedan på priser.
En
framskärm till en 98-01 R1:a tar jag 1810:- för –10% =
1629:-
En
bakskärm till en 98-01 R1:a tar jag 1060:- för –10% =
954:-