Gruppköp av laptimer.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
R1Lillen skrev:
hörde att de är känsliga om man kör om någon precis framför sändaren så den missar en av förarna .. å så blir det fel på resten av varven också..för de kör bara på 1 frekvens..

Har du någon erfarenhet vad detta? jag har legat i klungor på många av banorna i sommar när man åkt förbi sändaren utan att få några missade varv

Större problem har varit att folk har satt ut fler sändare och den ena står så illa till att man bara får tid om man körde upprätt (lite beroende på vart mottagaren satt, men att dra ut en sändare i en kurva där folk ligger i 200+ är dumt)

Att inte få en tid är väl inga problem? om du nu mot förmodan inte skulle få en tid så blir det ju rätt därefter ändå.

Även om det bara en frekvens så är själva spektrat från sändaren jävligt stort
Om du tittar på dioderna hur de är formade osv
//håka
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Skumt mail?

Fick precis ett mail från Mini Moto Sweden, där de tackar mig för min order. Har detta med laptimern att göra? :confused:
Var adresserat till en massa folk, verkade vara långt fler än de i listan. Någon som vet?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Uppdatering av de som beställt

Nickname
tobbe #11
Alfa
Roggocop
Revelator
Lasse Turbo, Hornpelle
Freppa
oscarwilde
#21
2ono
Gottis, Surfarn, Simpa, hornet_oscar
Ozto,Håkan,Neutral,Christer, Mostwanted, Haklid
Teddy
Zvugge
MagnusK
X-up
 
Last edited:

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
USB använder fyra tåtar plus jord IIRC.
Klumpen på kabeln är säkert en USB<->seriell-omvandlare.
Om så är fallet så skulle man kunna koppla den direkt till en serieport.
Kabeln på bilden ser ju ut som ett riktigt hembygge, så den borde vara ganska lätt att plocka isär.

hornet oskar skrev:
till en usb går det väll 8 kablar och den runda kontakten ser ju ut som en sterio kontakt då måste väll ett par kablar försvinna i den svarta lådan kan ju tänkas att det är något motstånd eller så med?

kan man inte öppna en sådan och kika efter och sedan bygga egna kablar? vet att vi tillvärkade egna sladdar för att kunna köra plastationkontrollen till datorn för en massa år sedan det kostade typ 50 kr att få ihop en sådan kabel.....



någon som är bra på el?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
RRacer skrev:
USB använder fyra tåtar plus jord IIRC.
Klumpen på kabeln är säkert en USB<->seriell-omvandlare.
Om så är fallet så skulle man kunna koppla den direkt till en serieport.
Kabeln på bilden ser ju ut som ett riktigt hembygge, så den borde vara ganska lätt att plocka isär.
hur får man den å prata med datorn då? måste inte serial porten ha drivisar?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
MostWanted skrev:
hur får man den å prata med datorn då? måste inte serial porten ha drivisar?
Nej, serieportskommunikation är etablerad standard sedan stenåldern, behövs inga drivisar till det. AIM har säkerligen kört seriellt innan USB-tiden så jag funderade själv på om lådan bara var någon konverter. Jag har lött ihop mången seriella och parallella kablar men då har man förstås haft en spec att gå efter.

Ni får göra som ni vill, jag beställer nog en kabel och öppnar lite. Jag kan inte lova att jag reder ut det utan en spec (då kan jag göra en helt ny kabel för 50:- utan att kolla på en "äkta"). Om ni vill chansa på det eller inte gör ni som ni vill, jag lovar som sagt inget. :corn
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
MostWanted skrev:
nej men jag menade hur pratar programmet man får med, med porten om den är för usb?
Normalt ställer man det i applikationen, om de inte tillåter det så måste vi ha en exakt kopia av kabeln med USB.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Neutral skrev:
Normalt ställer man det i applikationen, om de inte tillåter det så måste vi ha en exakt kopia av kabeln med USB.
kan du inte skriva om programmet då? :D

beställer imorgon kväll för er som inte hunnit än... beställningen ska vara tillhanda hos dem på fredag
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Usb-kabeln...ja, är det ngn som lyckas bygga en fungerande kabel så lär den inte vara svårsåld. Jag tar gärna en direkt isf... :tummenupp
Men 500 spänn för en orginalkabel är ju löjliga priser. Kanske skulle vart gruppköp på kabeln istället...? :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ey, är iväg på jobb & har missat att kika in här. För sent att vara med på gruppköpet nu då eller?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Freppa skrev:
Vänta nu lite.
Vad jag förstod så höll batterierna i huvudenheten (den på hojen) inte i många timmar. Exempelvis vi som kör ERF behövde extern ström. Missförstod jag det

inte för jag vet vad TGn drar men den enklare modellen höll hela säsongen.
Det är ju några timmar..

//håkan

Magnus skrev:
Tror inte det. Sen skall det gå att ladda ner nyare programvara till laptimern också.

Om nu nu vill spara pengar så varför beställer ni inte från utlandet. Förra året kostade en laptimer + kabel + frakt runt 1700kr :va

för att AIM i ütlandet inte skickar till Sverige längre eftersom de redan har återförsäljare här... läs längre bak i tråden
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
håkan skrev:
för att AIM i ütlandet inte skickar till Sverige längre eftersom de redan har återförsäljare här... läs längre bak i tråden

Det hade ju gått att lösa med en "mellanhand" i det utvalda landet. Fanns ju de som hade vänner och kontor som kunde lösa det.
 

MC Doktorn

Guest
håkan skrev:
för att AIM i ütlandet inte skickar till Sverige längre eftersom de redan har återförsäljare här... läs längre bak i tråden

Lagligt att hindra handel över gränserna mellan 2 EU länder Sverige/Italien ?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
2ono skrev:
Lagligt att hindra handel över gränserna mellan 2 EU länder Sverige/Italien ?

Klart att AIM cetralt får bestämma att deras återförsäljare bara får sälja till det egna landet och liknande.. Dom skulle dom ju konkurera mot sig själva..

Tex. annars skulle ju ingen i sverige vilja ta på sig ansvaret som svensk representant och huvudomportör om sen man inte fick sälja något utan bara fick ta hand om garanti osv..
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top