Varför sÄ tunga hojar? "Grusbus" Àr vÀl tÀnkt att vara lÀttsamt och enkelt, nÄgot man företar sig en eftermiddag som skoj pÄ lantliga grusvÀgar med inslag av skog och terrÀng?
En tunghoj gör hela grejen till ett lÄngsamt och klumpigt Äk, Àven om pÄ grusvÀgar. För inte vill du in i skog eller sandtag eller annan mjukare terrÀng med din tunghoj? Du kommer inte nÀra naturen samma sÀtt som du gör med en lÀttare hoj utan du blir mer benÀgen att köra lugnare, och lÀngre. Och dÄ blir det landsvÀg / motorvÀg, dÀr tunghojen gör sig bÀst.
Sen kanske vi har olika definition av vad grusbus betyder. För mig Àr grusbus inget annat Àn Steve hÀr pÄ sin Honda 250 (tror jag det var).
Se hur han busar, notera militÀrkÀngorna med snörena kortknutna för att inte fastna i kedjan, dom enkla byxorna utan knÀskydd, för att inte tala om hans solstekta överkropp som intuitivt fÄngar vinden, liksom hans öppna hjÀlm med lösa brillor han egentligen inte vill ha men mÄste dÄ insekter och stenskott tar tid att lÀka.
Jag undrar vad han har framför sig, vad han ser genom dom dĂ€r brillorna. Ăr det en uttorkad flodbĂ€dd han kör igenom, eller dyningar nĂ„nstans lĂ€ngs Kaliforniens kust? Spelar kanske inte sĂ„ stor roll, bilden talar tillrĂ€ckligt om kĂ€nslan att fara fram över okultiverad terrĂ€ng i solsken och vind. Ni som provat vet, och ni som fortfarande drömmer om det ..
Jag tror att grusbus lÀmpar sig för hojar max 450cc och under 150 kg. Egentligen vad som helst mellan 125 - 450 cc, och med nÄn slags anpassad fjÀdring. En tunghoj Àr inte "bus", det blir bara en "lantlig utflykt pÄ grusvÀgarna".
View attachment 499531