GSX 1400-tråden

Hoj. Har varit ner till dalarna en sväng i helgen, där nere köpte jag ett crossstyre av aluminium. När jag sen skulle fara hem så va det mycke vibrationer i styret, någon som har nått tips hur man får bort dom. Sen blev det lite trångt i ändarna så handtagen sticker ut ca: 1 cm utanför styret, funderar på att gänga i styret o sätta en distans som når ut till handtagsändarna och sen borra hål i distanserna och dit med ändpluggarna. Har nån något bra tips på detta så dela gärna med er. Och sen vänster handtag..... hur ska man få fast det riktigt?? Tack på förhand.

Lingen

Styrändspluggarna är viktiga.
På mina alustyren har jag satt dit original! En försänkt skruv, en mutter och en bit 6mm bränsleslang (den är 13mm utvändigt).
Sen så brukar jag använda hårspray för att fästa handtagsgummin. Funkar kanonbra och finns alltid hemma. Sist så kom frugan på mig och frågade om jag fjollat till mig ute i garaget eller vad var det frågan om.
Har dock monterat värmehandtag, Oxford HotGrips, som liksom är "hylsor" och då fick jag banka dit det vänstra och det högra fick limmas fast på gasrullen (efter att anti slip ribborna Dremlats bort) med medföljande superlim.
 
Hur är den här hojen som uppkörningshoj?
Jag har faktiskt testkört den på både högfarts- och lågfartsbanorna.

På lågfartsbanorna känns den lite otymplig men det finns helt klart sämre hojar. Den är bättre där än t.ex. sporthojar och glidare.

Högfartsbanorna, tja, det går ju. Men det blir lite brottningsmatch.

Slutsats: det finns helt klart sämre hojar att köra upp på, och bättre. Är man t.ex. van en Z1000 så riskerar man att den känns stor och otymplig.
 
Jo, en bit bränsleslang o en mutter.... får inte riktigt ihop det. Kan du specifisera lite tack :rolleyes:



Styrändspluggarna är viktiga.
På mina alustyren har jag satt dit original! En försänkt skruv, en mutter och en bit 6mm bränsleslang (den är 13mm utvändigt).
Sen så brukar jag använda hårspray för att fästa handtagsgummin. Funkar kanonbra och finns alltid hemma. Sist så kom frugan på mig och frågade om jag fjollat till mig ute i garaget eller vad var det frågan om.
Har dock monterat värmehandtag, Oxford HotGrips, som liksom är "hylsor" och då fick jag banka dit det vänstra och det högra fick limmas fast på gasrullen (efter att anti slip ribborna Dremlats bort) med medföljande superlim.
 
Jo, en bit bränsleslang o en mutter.... får inte riktigt ihop det. Kan du specifisera lite tack :rolleyes:

Är dålig på att förklara så jag tog lös den och tog lite bilder istället.
Notera att muttern bara går på några få gängor. På så vis hamnar det i "spänn" och muttern snurrar inte då man skruvar på skruven.
 

Bifogat

  • barend1.jpg
    barend1.jpg
    31.9 KB · Visningar: 62
  • barend2.jpg
    barend2.jpg
    29.1 KB · Visningar: 55
  • barend3.jpg
    barend3.jpg
    26.9 KB · Visningar: 60
  • barend4.jpg
    barend4.jpg
    27 KB · Visningar: 57
  • barend5.jpg
    barend5.jpg
    17.5 KB · Visningar: 62
Ok. Då är jag med på noterna, ska fixa med det imorrn o kolla om jag får till det. Tack för tipset. MVH Lingen :yoparty


Är dålig på att förklara så jag tog lös den och tog lite bilder istället.
Notera att muttern bara går på några få gängor. På så vis hamnar det i "spänn" och muttern snurrar inte då man skruvar på skruven.
 
Det var ett tag sedan någon skrev i denna tråd.
Jag har lagt tillbalka mina Michelin Pilot Road då Michelin bestämt sig för att återkalla mitt Michelin Pilot Power 2ct framdäck. Inget fanns att byta till så det var ju tur att man hade en sjysst begad omgång.
Och jösses vilken skillnad på hojen!
Med Michelin Pilot Road känns den smidig som en ångvält jämfört med Power 2CT.
Slitstyrka har sitt pris.:näsblod

Blir inget annat än "racedäck" på den hojen mer. Det kostar mer men det är det banne mig värt!
 
Jag har Avon Azaro bak på min och det är nog det sista Avon jag någonsin kommer att köpa. Det är slitstarkt till tusen, men våtgreppet är nästintill obefintligt. :huvet
 
Har hört att det går att få till känslan på bromsfronten en del med spunna slangar.

Så jag har beställt röda slangar med svarta banjosar av fabrikatat HEL ifrån Storbritannien.
Tre framslangar, en kopplingsslang och en bakbromsslang för £100 (ca 1410kr) inklusive frakt.
Dröjer ett tag innan jag får dem då jag valt lite "konstiga" färger.
 
Last edited:
Tankskydd och väska.

Hejsan. Var ett tag sen man besökte denna tråden.
Tänkte höra om någon har ett heltäckande tankskydd och en tillhörande väska till salu. Blå hade varit fint =)
 
Hejsan. Var ett tag sen man besökte denna tråden.
Tänkte höra om någon har ett heltäckande tankskydd och en tillhörande väska till salu. Blå hade varit fint =)

Det är en Bagster du är ute efter då... tyvärr sprudlar det inte av begagnade tillbehör till GSX i sverige.
Mitt tips är ebay.co.uk och ebay.de
 
Har hört att det går att få till känslan på bromsfronten en del med spunna slangar.

Så jag har beställt röda slangar med svarta banjosar av fabrikatat HEL ifrån Storbritannien.
Tre framslangar, en kopplingsslang och en bakbromsslang för £100 (ca 1410kr) inklusive frakt.
Dröjer ett tag innan jag får dem då jag valt lite "konstiga" färger.
Stålomspunna slangar är stabilare så att man inte riskerar att slangen flexar när man bromsar. Det stålomspunna håller ihop den. Det känns alltså en aning mindre svampigt.

Ska man inte ha udda färger så brukar det billigaste alternativet vara att kolla med någon hydraulikfirma. En del av dem pressar stålomspunna bromsslangar till humana priser. :tummenupp
 
Stålomspunna slangar är stabilare så att man inte riskerar att slangen flexar när man bromsar. Det stålomspunna håller ihop den. Det känns alltså en aning mindre svampigt.

Ska man inte ha udda färger så brukar det billigaste alternativet vara att kolla med någon hydraulikfirma. En del av dem pressar stålomspunna bromsslangar till humana priser. :tummenupp

Visst är det så... men för 1400kr får man ändå bara framslangar här i Svea rike!
Och skall man ha med rostfria banjos blir det ÄNNU dyrare.
Dröjer några veckor att få dem men mina nuvarande slangar funkar säkert så länge. :)
 
Visst är det så... men för 1400kr får man ändå bara framslangar här i Svea rike!
Och skall man ha med rostfria banjos blir det ÄNNU dyrare.
Dröjer några veckor att få dem men mina nuvarande slangar funkar säkert så länge. :)
Det som gör det dyrt på en GSX1400 är nog mest att det är tre slangar fram och att man gärna även vill ha en stålomspunnen kopplingsslang när man ändå är i farten. Skulle man ha en hoj som har bara en skiva fram och vanlig kopplingswire så blir det ju en aning billigare.

Du får se det lite positivt: det behövs iaf inga små slangbitar för att knyta ihop frambromsen med anti-dive eller något annat liknande otyg. :tummenupp
 
Vad har hänt med alla mina inlägg i denna tråd?

Jag ser inte mina egna inlägg!? Har fler råkat ut för detta i trådar de startat?
 
Last edited:
Vad har hänt med alla mina inlägg i denna tråd?

Jag ser inte mina egna inlägg!? Har fler råkat ut för detta i trådar de startat?
Hela Sporthoj.com är mer eller mindre uppochner just nu. Inlägg sorteras en fel ordning och så vidare.
 
nybliven gsx 1400 ägare

Hej alla

Har precis köpt en så gott som ny k7:a hade endast gått 121 mil innan jag körde hem den (lägg till 44mil):tummenupp .
Har varit sugen på denna modellen sen jag såg den -02 och nu blev suget för stort:D .
Efter att jag har haft den en vecka så har mina funderingar på att det enda jag vill ändra på (utöver att jag jag kortade bakskärmen) är den enorma ljuddämparen och då undrar jag vilken dämpare passar bäst o behöver man mappa om den ?

Mvh maveric
 
Hej alla
Det är dags för mig att köpa nytt bakdäck. Vad har ni för erfarenheter? Vad är bästa däcket för "vår" hoj?
 

Efter att jag har haft den en vecka så har mina funderingar på att det enda jag vill ändra på (utöver att jag jag kortade bakskärmen) är den enorma ljuddämparen och då undrar jag vilken dämpare passar bäst o behöver man mappa om den ?

Grattis till hojköpet!
För bara ett slipon måste man inte mappa om den.
Men den går bättre om du gör det... vilket svar då... både ja och nej.:tungan

Hej alla
Det är dags för mig att köpa nytt bakdäck. Vad har ni för erfarenheter? Vad är bästa däcket för "vår" hoj?

Jag skulle köpa Michelin Pilot Road 2 pga slitstyrkan, våtegenskaper samt att själva profilen gör att det blir mer lättsvängt.
Har kört med Michelin Pilot Power 2ct på min och den blev helt underbar!
Dessvärre återkallade Michelin framdäcket så jag lade tillbaka min gamla Pilot Road (inte road 2) och jisses vad trögstyrt det blev.
Pilot Road 2 skall ha liknande profil som på Pilot Power 2ct vilket låter bra med tanke på slitstyrkan och hanterbarheten.
Säljer mitt 2ct och köper nya road 2 då mitt road är slut.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top