GSX 1400-tråden

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hmm PAIR system ? Vad är detta ? Och var sitter det ?
Sökte lite på GSX.org men hittade inget där.

Ett lamt försök att lura någon att avgaserna är renare än dom är:D

På ventil kåpan bägge sidorna sitter det 2 små lock med en reed ventil under från locken går det en slang i sin tur till en vacumventil under tanken som får vacum från insugs spjällen ventilen hämtar i sin tur luft ifrån luftburken.

Vad som händer är att i vissa lägen tillför pair systemet luft till avgas sidan för att förbränna ev bensin vilket brukar märkas om man bytt till ett öppet avgas system (Rejäla knallar från ljuddämparen).

Men det är relativt enkelt att demontera det påverkar ej effekten men man minskar knallarna (har provat i dag o det enda jag märkte var just det)
Efter som jag hatar att ha div slangar som ej behövs så plockade jag bort det och eftersom den går minst lika bra utan o man slipper knallarna så var det ett enkelt beslut.

Det enda man behöver göra är att plocka bort det som jag visar på ena bilden ,Tillverka två plåtar helst i aluminium 2mm tjockt o 45x47mm stora, Runda hörnen efter reed ventilerna o flytta över packningen till plåtarna ,Plugga slanganslutningarna på locken ,luftburken o på insugsspjället använde själv gummiavslut som jag fixat på bilskroten :tummenupp .

Ena bilden visat det som blivit över alltid några gram lättare:yoparty

/Maveric

Bifogat

• P1010021.JPG
    P1010021.JPG
    36 KB · Visningar: 138
  • P1010026.JPG
    P1010026.JPG
    35.9 KB · Visningar: 157
  • P1010028.JPG
    P1010028.JPG
    32.7 KB · Visningar: 138

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Snyggt Maveric, bra bilder och bra förklarat :)

En fråga ang plattorna, [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]45x47mm stora skrev du, ingår infästningshålen då ? Eller hamnar du utanför fyrkanten så man måste räkna in dom ?

Hmm jag kanske ser fel på bilderna.. På dom övre ser det ju ut som att det är hål utanför liksom, men på bilden med allt du har tagit väck så är det ju bara fyrkantiga plattor.. :)
[/FONT]

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Snyggt Maveric, bra bilder och bra förklarat :)

En fråga ang plattorna, [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]45x47mm stora skrev du, ingår infästningshålen då ? Eller hamnar du utanför fyrkanten så man måste räkna in dom ?

Hmm jag kanske ser fel på bilderna.. På dom övre ser det ju ut som att det är hål utanför liksom, men på bilden med allt du har tagit väck så är det ju bara fyrkantiga plattor.. :)
[/FONT]

Hej!

Det är packningen som är påträdd på aluplåten :).

Enda som är gjort med plåten är att hörnen är rundade, Jag bifogar en bild så ser du vad jag menar:tummenupp.

Vill man vara nogrann så lägger man reed ventilen på plåten o filar till plåten efter den formen som reed ventilen har.

Tror att jag fixade till plåtarna på 20 min så det är inget svårt (om man har materialet hemma o ett bra skruvstäd plus en fil):D.

/Maveric

Bifogat

• P1010024.JPG
    P1010024.JPG
    29 KB · Visningar: 113
Last edited:

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Såg ditt inlägg först nu, och nu förstår jag vad du menar för har precis plockat bort mitt PAIR system :)
Men nu vet ju alla andra hur det funkar, gick smidigt, passade på att dra kablaget till Gipron lite mer rejält under tanken.

Fick väl samma känsla som er andra, att det poffar lite mindre vid gasavslag.
Annars samma sköna båge :)

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Ok Mipet

Då har vi startat en ny rörelse "vägra PAIR":lol :lol :tummenupp

/Maveric

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Hehe.
Absolut!
Vilka vill vara med ? :)
Min lösning blev nog inte lika snygg som maverics dock, pluggade mina slangar med bult istället för att skaffa gummistopp.
Men funktionen blir ju den samma, tog också bort "ventilen" så vikten jämnades nog ut i mitt fall :)

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
GSX 1400 K2
Bloody Hell!!!

Har fått springa igång bågen hela dan idag... Smygdrar en PC3:a ström eller vad kan det vara?
Nåja! Jag har köpt en C-tek laddare idag så vi får väl se om det är ett dåligt batteri eller om den laddar dåligt. På den ljusa sidan är väl att man förlorar
1hg/10meter man springer i skinnställ.... :gnissla

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har fått springa igång bågen hela dan idag... Smygdrar en PC3:a ström eller vad kan det vara?
Nåja! Jag har köpt en C-tek laddare idag så vi får väl se om det är ett dåligt batteri eller om den laddar dåligt. På den ljusa sidan är väl att man förlorar
Borde vara batteriet .Själv råkade jag slå till parkeringsljuset på jobbet så jag fick springa igång den.Men batteriet blev tillräckligt uppladdat på vägen hem ca 2.5 km så att den gick starta igen

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Min PCIII tjuvdrar inget, och skulle inte tro det är den. Mer troligt batteri eller generator.
Prova ladda upp det får du se om det kommer tillbaka.
Borde ju inte vara generatorn.. om du kan springa igång den, insprutningen måste ju ha ström för att funka och är batteriet tomt så måste den ju ladda för att sprutet ska funka :)

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
GSX 1400 K2
Ja o hur sjukt är det inte med parkeringsljuset där. Fort gjort att man råkar ha det påslaget. Värdelöst tamejfan! :huvet :gnissla :tuttar

Borde vara batteriet .Själv råkade jag slå till parkeringsljuset på jobbet så jag fick springa igång den.Men batteriet blev tillräckligt uppladdat på vägen hem ca 2.5 km så att den gick starta igen

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Hej!

Om du är osäker på om den laddar ordentligt kolla när du har den igång vid cirka 5000rpm mäter du med en multimeter eller spänningsprovare mellan batteri polerna o då ska du ha mellan 14-15.5 volt.:tummenupp
Har du lägre så laddar den inte riktigt.

Tror oxå att det är lätt att glömma parkeringsljuset på har gjort det själv :huvet

Batteriet kan ju vara dax att byta, allternativt har du något som drar ström när den är avstängd o då får man mäta om det finns någon läckström med en amperemätare kopplad i serie med ex minuspolen kolla bara att instrumentet klarar av strömmen eller slå inte på tändningen du bör se det ändå, skall inte vara många miliampere om det är ok.

Ps. om du har verkstadshandboken som pdf kolla på sida 282 o framåt Ds.:tummenupp

/Maveric

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)

Hej,

Om du fortfarande har originalbatteriet, så kan det vara hög tid att byta till ett nytt. Jag fick byta mitt batteri i våras. Min hoj är en -02:a. Jag märkte att batteriet snabbt började bli dåligt. Hojen startade men det var inte just så mycket mer. Spänningen blev så låg i startögonblicket att klockan nollställdes!! Nu sitter det ett nytt originalbatteri på plats och allt funkar kanon!

Åker upp till Skellefteå i helgen (med bil...) för några veckors semester.

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Fick mitt nya framdäck idag, Michelin Power 2ct. Beställde det i tisdagskväll ifrån dackonline.se, lagom snabb leverans :)
Ska försöka få det monterat i veckan.
Kommer nog bli bra skillnad, sitter ett väldigt slitet Pirelli där idag.

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
GSX 1400 K2
Nytt batteri = NO problem.
Laddade batteriet heeela dagen bara för att få kuta igång den efter kneget. Men det löste sig med ett nytt batteri.

Kul att du kommer upp!! Hoppas att det fina vädret håller i sig!

Hej,

Om du fortfarande har originalbatteriet, så kan det vara hög tid att byta till ett nytt. Jag fick byta mitt batteri i våras. Min hoj är en -02:a. Jag märkte att batteriet snabbt började bli dåligt. Hojen startade men det var inte just så mycket mer. Spänningen blev så låg i startögonblicket att klockan nollställdes!! Nu sitter det ett nytt originalbatteri på plats och allt funkar kanon!

Åker upp till Skellefteå i helgen (med bil...) för några veckors semester.

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Fick mitt nya framdäck idag, Michelin Power 2ct. Beställde det i tisdagskväll ifrån dackonline.se, lagom snabb leverans :)
Ska försöka få det monterat i veckan.
Kommer nog bli bra skillnad, sitter ett väldigt slitet Pirelli där idag.

Det kommer att bli skillnad med Michelin Pilot Power 2CT kan jag lova.
Jag bytte mina två slitna Michelin Pilot Road mot nya Michelin Pilot Power 2CT både fram och bak samtidigt. Bak tog jag ett 190x55x17. 55-profilen känns helt rätt och dessutom blir hojen ännu fetare baktill:D

Det blev en helt annan hoj att köra, jag är sååå jäkla nöjd:tummenupp

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
GSX 1400 -02
Låter ju kanon Powerholic, tanken är ju att även byta baktill, men har ett halvslitet Metzeler där... tänkte rita lite linjer med det :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring