maveric
hojfreak
- Gick med
- 19 Jul 2007
- Hoj
- suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hmm PAIR system ? Vad är detta ? Och var sitter det ?
Sökte lite på GSX.org men hittade inget där.
Ett lamt försök att lura någon att avgaserna är renare än dom är
På ventil kåpan bägge sidorna sitter det 2 små lock med en reed ventil under från locken går det en slang i sin tur till en vacumventil under tanken som får vacum från insugs spjällen ventilen hämtar i sin tur luft ifrån luftburken.
Vad som händer är att i vissa lägen tillför pair systemet luft till avgas sidan för att förbränna ev bensin vilket brukar märkas om man bytt till ett öppet avgas system (Rejäla knallar från ljuddämparen).
Men det är relativt enkelt att demontera det påverkar ej effekten men man minskar knallarna (har provat i dag o det enda jag märkte var just det)
Efter som jag hatar att ha div slangar som ej behövs så plockade jag bort det och eftersom den går minst lika bra utan o man slipper knallarna så var det ett enkelt beslut.
Det enda man behöver göra är att plocka bort det som jag visar på ena bilden ,Tillverka två plåtar helst i aluminium 2mm tjockt o 45x47mm stora, Runda hörnen efter reed ventilerna o flytta över packningen till plåtarna ,Plugga slanganslutningarna på locken ,luftburken o på insugsspjället använde själv gummiavslut som jag fixat på bilskroten .
Ena bilden visat det som blivit över alltid några gram lättare
/Maveric