GSX 1400-tråden

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Har just reggat mig där men det tar ju ett tag innan man blir "insläppt" Justeringen är ju jäkligt smidig när den funkar så man kan ju göra ett försök att fixa den, men är det allt för my jobb eller om det blir tjorv så åker en bit alu i svarven. Man lär nog ändå inte skruva i ratten så my. Om jag inte har helt fel så justerar bara förspänningen höjden på hojen. Iaf enligt allt om mc's stötdämpar guid för några år sen.

Får man vara nyfiken o fråga vad du valde för alias är?
Själv har jag samma:tummenupp.

Angående justeringen så ställde jag in den på max veckan efter jag handlat hojen o jag har inte rört den sedan:).
Jag kör en hel del med tanten bak så det känns som att det får vara så.
Det finns en lathund om inställningarna på det andra forumet gjord av mcn vet ej om det är samma som den du läst?


/Maveric
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Det blev Bullrider. Har varit medlem i mc klubben Bullriders där av namnet, det har följt med lite här och där. Måste gå med i klubben igen nu när man blivit med hoj igen :yoparty Jag läste om olika stötdömpar ins i den här tråden och guiden om vad f.spänning, komp och returen gör har jag i en tidning någon stans. Hmm så du kör enbart i läge 5. Det lutar mer och mer åt en bricka. Om man slitsar upp den så att den går förbi kolvstången så behöver man int ens ta isär dämparen för att montera :)
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Kolla på gsx1400.org http://www.gsx1400.org/gsx1400_board/index.php?showtopic=7755kan gå annars finns det någon lösning till hittade den inte nu men regga dig där finns en outsinlig källa av info:tummenupp.
Troligtvis är det någon gummitätning som åldrats o gett upp:huvet.
ev. kanske man kan göra som du sa typ sista utvägen.
Det finns andra dämpare men även dom kostar flis:gnissla.
O ja det är inte samma olja till själva dämparen.



/Maveric

Kom in på gsx1400.org Man kan prova byta olja å se om det blir bättre :) Tack för länken :Bugar :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Italy here we come

Nu bär det av startar i morgon 5.30 :trött undrar om jag kan sova i natt:rolleyes:.
Har byggt om hojen till touringsläde:D.

Ha det skoj nu så hör jag av mig när jag kan :).

:hej Maveric
 

Bifogat

  • P1010014resa.jpg
    P1010014resa.jpg
    224.9 KB · Visningar: 143

Bobbyboy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Sunne
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Hej! Jag snubblade över en länk för några dar sen där det visade olika stötdämparinställningar baserat på förarens vikt. Nu kan jag omöjligt hitta den länken igen!, så jag hoppas nån kan hjälpa mig =)
Jag tror inställningarna kom från nån mc-tidning..
mvh
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Här har du en som kommer från den här tråden + en till :) Ska se om jag hittar den som förklarar vad alla justeringar gör osv.
 

Bifogat

  • gsxsettings.jpg
    gsxsettings.jpg
    64.2 KB · Visningar: 118
  • GSX suspension settings.jpg
    GSX suspension settings.jpg
    151.2 KB · Visningar: 158

Bobbyboy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Sunne
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Här har du en som kommer från den här tråden + en till :) Ska se om jag hittar den som förklarar vad alla justeringar gör osv.

Kanon!:banana Det var just den som visade setup efter förarens vikt jag letade efter :tummenupp

Nu ska jag fira detta med lite :fyllisar
Mvh
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Undra om min startar..... har nog inte varit igång på 1 månad nu igen.
Hemskt jue :D
Men men lite semester nu så då kanske det blir lite åka av.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Reseberättelse italy

Körde hemifrån den 20/7 kl 5.30 för transport till Trelleborg för att ta färjan till Travemunde sen vidare till Hamburg lasta på hojen o oss på Autozug tåget till Munchen över natten.
Vilken resa hamnade i en kupe med tre tyskar varav den ena snarkade så man kunde väcka döda:mad: o tåget kändes ibland som dom körde offroad man hoppade fram o tillbaka, trots allt lyckades vi sova några timmar innan det rullade in i Munchen kl 8 på morgonen den 21/7.
Drog iväg därifrån så fort allt var avlastat, och när vi började närma oss Österrikiska gränsen började alp topparna synas mer o mer:yoparty.
Tog oss ner till Zell am See till vårat boende på Haus Elisabeth, rekommenderas trevliga o har ett humant pris:tummenupp.
Startade den 22/7 från Zell am See nytankad för att köra över Grossglockner, vilken runda körde först upp till bikers point Edelweiss spitze 2571möh.
Vilken utsikt o vilka vägar det är så en vuxen karl både skrattar o gråter samtidigt:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar.
Tog oss därifrån till Franz Josefs höhe 2369möh.
Kollade på murmeldjur o fikade klart gött o ha hoj inga parkerings problem bara att köra hela vägen fram:D.
Körde sen ner till Heiligenblut o kollade läget för att sen lämna Grossglockner för vidare körning till Lienz.
Bestämde väl där att vi inte skulle köra någon motorväg så gps’n fick bestämma vägen till Tolmezzo upp över Plöckenpass o in i Italien kanonhäftiga bergsvägar:banana.
Pausade i Tolmezzo med en glass körde där ifrån till Pielungo fler bergsvägar o ingen trafik kunde marscha på rejält vilket frugan inte alltid gillade :rolleyes:.
Från Pielungo till Spilimibergo nu började man märka att landet planade ut så smått, vidare till Pordenone där vi tankade då hade vi kört 26 mil på 16liter o de flesta var alp pass.
Konstigt borde tagit mer såååå snällt körde jag inte o med full packad hoj dessutom :D.
Drog sen vidare till Treviso vilket var målet för dags etappen landade där trött o svettig vid 8 tiden på kvällen, vi hade tur med vädret hela vägen, 90% sol o inget regn.
Avslutade kvällen med att gå på pizzeria o beställa vår livs första italienska pizza, dom kunde inte ett ord engelska men vi lyckades ändå få både mat o birra (öl).
Om ni har möjligheten att köra över Grossglockner tveka inte garanterat ett minne för livet o risk för återbesök:Bugar:Bugar:banana:yoparty:yoparty
Det kommer bilder oxå lite senare sitter på en duktigt slö internet lina:mad:
Ps. lyckades få med en bild från idag tror ej att jag behöver tala om var:D ds.

/maveric over an out
 

Bifogat

  • lambo.JPG
    lambo.JPG
    120.9 KB · Visningar: 91
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Körde hemifrån den 20/7 kl 5.30 för transport till ..............


Nej då....Jag är INTE avundssjuk !!!:mad:...:krama
Deppiga hälsningar från första jobbdagen efter semestern o hoppas ni får en fortsatt trevlig resa ! Ser fram emot uppdateringar.....:tummenupp
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Oljeförebrukning!

Någon som har erfarenhet av oljeförbrukning på en GSX. Min tar ca 2 dl på 100 mil. Enligt Claessons i Bromölla är detta helt normalt? :va
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Någon som har erfarenhet av oljeförbrukning på en GSX. Min tar ca 2 dl på 100 mil. Enligt Claessons i Bromölla är detta helt normalt? :va

Låter jävligt fel det där. Jag har inte märkt av någon oljeförbrukning alls på min, min olja har legat på samma nivå efter alla oljebyten, för närvarande vid den övre kanten på glaset? Du kanske kör för hårt? Eller så har den gått många mil på delsyntet med hög viskositet, och sedan bytt till fin-olja? Märkt av något läckage på garagegolvet?
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Min tog "ingen" olja alls innan bigbore kittet... men nu tar den ca ½ liter på 200mil vilket är okej om man bara tänker på det. Kräver dock att man har med oljeflaskan på långstyrningar.
 

Boven

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Ronneby
Hoj
GSX 1400
Låter jävligt fel det där. Jag har inte märkt av någon oljeförbrukning alls på min, min olja har legat på samma nivå efter alla oljebyten, för närvarande vid den övre kanten på glaset? Du kanske kör för hårt? Eller så har den gått många mil på delsyntet med hög viskositet, och sedan bytt till fin-olja? Märkt av något läckage på garagegolvet?

Nepp inga lekgage, den har gått 5500 mil på olja Claessons slagit i vid sercvisarna, jag slog i Mobil 1 helsynt 15 50 vid 4900 mil. Och noterade att den förbrukade olja. På inrådan av Claessons byttes till Castrol GPS 10 40 del synt, utan resultat.
Tycker jag fått ett tickande ljud på v sida som kommer och går, ökar och minskar kontinuerligt, typ som jag hade på min gamle GSX 1100 ES, 85 eller 87 års model 18000 mil, där va 5 kg komp i ena cylindern.

Jag vill hävda att det är fel, min gamle Bandit drog inte en droppe.
 
Last edited:

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Har du kollat i boken om det står vad som är "normal" oljeförbrukning. På R1'orna som jag har haft har jag för mig att det stod att 5dl på 100mil är helt normalt. På dom så var det en jäkla skillnad mellan vilken olja man hade och hur man körde. Tror det var med castrols helsyntetolja + hårdkörning så fick man den att ta en hel del :brinnerup Prova att byta märke på oljan och se om det blir bättre. Har själv nyss bytt olja till Q8 helsynt. i min och jag tyckte att det blev mer ventilslammer i den än tidigare med mobil olja :tummenner Vid nästa byte blir det nog mobil helsynt.

Hmm såg att du provat med byte.
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Jo det ska slammra, R1'orna för ett jäkla oväsen :) Men jag tyckte att ljudet ökade med Q8 oljan. Nå det fixar man ju med ett helsystem :yoparty man hör det mindre iaf. :) Har just beställt en ny PCIII Usb för 3195:- Helsys. blir det till vintern. BTW så har jag fixat oljeläkaget i fjäderförspänningen enligt länken till gsx1400.org och det funkar kanon fint :banana
 
Last edited:

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Ni som kör med andra styren vad har ni för mått på tillbakadragningen på dom? Har hunnit köra lite nu och märker att org.styret är :zpy Har tittat lite på Pro Taper fatbar Suzuki/KTM org. bockning: 800-92-47
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ni som kör med andra styren vad har ni för mått på tillbakadragningen på dom? Har hunnit köra lite nu och märker att org.styret är :zpy Har tittat lite på Pro Taper fatbar Suzuki/KTM org. bockning: 800-92-47

Protaper modell Carmichael... Signaturmodell för någon mx-åkare skulle man kunna tro. Kanske lite för brett och lågt för många, det är ju i mångt och mycket en smaksak beroende hur du gillar att sitta, hur lång du är, hur långa armar du har...

Biltema är inte fel har jag hört från våran stortrimmare :) Dock ett helvete att hitta bra styrfästen. Mitt var för lågt, fick det höjt med hjälp av Maveric, han fixade svarvade distanser. Kanske köper jag dock nya svart eller rödeloxerade till vintern, det får vi väl se... Då är mina till salu, dom kostade typ 600kr.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top