GSX 1400-tråden

Fillingen

Knäskrap
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Hemma
Hoj
B King GSX 1400
Bifogar en bild från Resia (bild 27) o en från Munstair (bild 28) dom fick inte plats i förra posten.

1/8 började vi resan hem, drog från Prad vid 10 tiden för vidare transport till Bolzano o tåget till Berlin.
Kändes lite vemodigt o vädret var bättre också..:gråta
Kom väldigt tidigt till Bolzano men då blev det tid till pizza den sista i Italien suck .
Vid 18 tiden blev det dags för på lastning av hojen, vilket kaos i förhållande till Hamburg:confused:men kom på ialla fall (bild 29).
Vi landar i Berlin i morgon vid 10tiden så får vi se Vad som händer då god natt.

2/8
Landade i Berlin vid 9.51 på morgonen körde av hojen från tåget o sen packa o dra.
Kände lite stress efter som vi hade en färja o passa i Rostock o vi skulle vara där senast kl 2.
Ut från järnvägs stationen o givetvis vägarbete direkt pust :gnissla fick göra en omväg o sen ut på autobahn.
Hade väl kört ett par mil vägarbete igen o köer på 4km i snigel fart kände stressen öka :huvet.
Sen släppet det i ett par mil till sen gissa vad vägarbete grrrrr:mad:.
Tror vi kom till cirka 5-6 st innan vi var framme i Rostock ,gick lite fort på slutet låg väl o marchade i 180:näsblod sista biten o vi checkade in 14.03 pust sen rakt upp på färjan stenaline ms/Skåne.
Fick en liten överaskning när vi skulle spänna fast hojen dom hade inga spännband utan bara rep hmmm:va.
Fick göra så gott vi kunde hoppas den står där när vi kommer ner.
Jepp den stod där inga problem nu ska vi bara hem sista biten.
Kändes kallt nu när man vant sig vid varmare väder, men vi startade o tog 108 till lund därefter E22 hem.
Kom hem kvart i 12 trötta men nöjda ändå in me hojen o sen gå o lägga sig.

Go natt.

Tips:tummenupp.
Vi hade en gps med oss o det rekommenderas:tummenupp dels om man vill undvika motorvägar o även om Italienarna har mycket skyltar är dom inte alltid logiska:va.


/Maveric

Härlig resa du gjort o en kul läsning :yoparty Man blir lite avig.
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Maveric.
Låter otroligt nice!!!!
Tack för lite bilder å berättelse, man blir ju lätt sugen :)

Vad hade ni för längd på dagsetapperna ? Vad är lagom om man ska ut å åka, 30 mil ?
Några mer bra tips ? :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Maveric.
Låter otroligt nice!!!!
Tack för lite bilder å berättelse, man blir ju lätt sugen :)

Vad hade ni för längd på dagsetapperna ? Vad är lagom om man ska ut å åka, 30 mil ?
Några mer bra tips ? :)

Hej du!

Vi satsade på att som längst ha 30mil men ett snitt på 20-25 är nog mer realistiskt med tanke på att vi var två på hojen o det var duktigt varmt:brinnerup.
Kortaste dagsetappen var på 8.5 mil men tog nästan hela dagen ändå:).
Ta bensträckare med jämna mellanrum man kan bli lite trött efter några alppass:Bugar.
Sen kan man som vi lägga in några mc fria dagar o bara koppla av o vila kroppen:tummenupp.
Vi lyckades köra totalt 230mil hoj tror det var lika långt Maggy körde i Norge vilket sammanträffande:), men det var inte värre än att vi tog en runda i helgen på 30 mil:yoparty.
Ha tillgång på vatten man blir lätt svettig o då kan man bli rätt trött så det är viktigt att ersätta vätska ,vi hade upp till 40 grader nere i Marranello så det gick några liter:).
Har lite smått börjat planera för Scottland nästa år :), tänkte åka till mcr8 träffen där o träffa likasinnade gsx1400 ägare i storbrittanien någon som vill hänga på ?:banana.


/Maveric
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hej du!

Vi satsade på att som längst ha 30mil men ett snitt på 20-25 .....................

/Maveric

Trevlig läsning Magnus !:tummenupp
Är fortfarande jäkligt avundssjuk på trippen....:tungan

Trevligt att träffas i helgen även om det inte blev så mkt snackat. Har ditt nummer , så blir den där "blekingerundan" av , så dyker vi in på lite kaffe o resehistorier:)
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Maveric, skottland låter jävligt lockande, planera gärna och lägg ut info här sen så kan man ju ta sig en allvarlig funderare, jag hoppar gärna planeringen dock :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Trevlig läsning Magnus !:tummenupp
Är fortfarande jäkligt avundssjuk på trippen....:tungan

Trevligt att träffas i helgen även om det inte blev så mkt snackat. Har ditt nummer , så blir den där "blekingerundan" av , så dyker vi in på lite kaffe o resehistorier:)

Bara skrik till så startar jag kaffe bryggaren:D.
Ang trippen jag kan köra i morrn igen :)om det inte hängde på jobbet o stålarna:huvet.
Man kanske skulle fytta ner:tungan så man kan köra ofta:banana.

Ha det gött så länge så hörs vi.

/Maveric

Maveric, skottland låter jävligt lockande, planera gärna och lägg ut info här sen så kan man ju ta sig en allvarlig funderare, jag hoppar gärna planeringen dock :)

Vi får se bara dom bestämer sig mer exakt var i Skottland så börjar jag klura på en ev. resa:tummenupp, tror att det handlar om något runt midsommar efter vad Sheff sa till mig för några månader sen:).


/Maveric
 
Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Vi får se bara dom bestämer sig mer exakt var i Skottland så börjar jag klura på en ev. resa:tummenupp, tror att det handlar om något runt midsommar efter vad Sheff sa till mig för några månader sen:).
/Maveric

Om allt stämmer så hakar jag på... har ju bara 135 mil till Göteborg.:D
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Om allt stämmer så hakar jag på... har ju bara 135 mil till Göteborg.:D

Lagom uppvärming med andra ord:D.:krama
Hade varit kul om vi kom några stycken här i från vikingaland:yoparty.
F*n känns som man redan längtar efter nästa semester:), börjar ju jobba i morgon:gråta:gråta:död.


/Maveric
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Lagom uppvärming med andra ord:D.:krama
Hade varit kul om vi kom några stycken här i från vikingaland:yoparty.
F*n känns som man redan längtar efter nästa semester:), börjar ju jobba i morgon:gråta:gråta:död.
/Maveric

Har jobbat i tre veckor nu...
Och grejjorna till hojen har kommit. Tyvärr hittade jag ingen påse med motivation för att börja meka,:brinnerup

Men visst tusan måste vi till Skottland ifall bara datumen stämmer. Men hur f_n hittar man en färja? Och vad kostar det?
Borde vara kortast ifall det gick någon från Norge kanske.

Blir så mycket lättare med motivationen ifall man har ett mål.:D
 

mipet

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Falköping
Hoj
GSX 1400 -02
Frågan är bara hur lång tid båten ifrån Norge tar, när jag körde lite till england med lastbilen kollade jag färja ifrån göteborg till england, tog väl 24 timmar eller så, inte så där jätteroligt att sitta så länge på en färja precis.

Jag åkte Gbg Kiel, så får man sova gott på båten äta osv.
Sen vidare till Hoek Van Holland, är nog ca 50 60 mil autobahn mil då, färja ifrån Hoek till Harwitch också nattfärja så man får en bädd att sova i.
Fast då är man ju i helt fel ände av England sen..... :)
Men å andra sidan, ska vi åka dit på hoj , så sa vi väl köra en del :D
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Stötdämpare bak. K4

Är det ngn som råkat ut för samma problem? Bakdämparna läcker olja i ovankant vid den delen man ställer hårdheten i fjädern. Märkte detta efter en 100mila tur med packning.
Vad är det för fabrikat på dämparna?
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Nä det är inte motorolja. Är väl hydraulolja tror jag. Oljan ska bara pressas in mellan 2 hylsor som justerar höjden på dämparen. För mig funkade då bytet å var snabbt fixat :) Pressade in oljan med en oljekanna.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tjena grabbar :) Roligt att se att du har haft en skön semester, Maveric :) Hoppas kunna göra samma resa en gång i framtiden jag också. Fina vägar som fan...

Har en liten fråga, men jag orkar inte leta, den här tråden börjar bli aldeles för stor... Vissa av er kör med biltemas olja va? Tänkte ge mig på ett litet oljebyte, mest för att vara snäll mot hojen... Vilken biltemaolja kör ni med, är det 36-437 ? Har för mig att det inte är 10w-40 som ska i GSXen, fast det bör ju spela mindre roll... :)
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Tjena grabbar :) Roligt att se att du har haft en skön semester, Maveric :) Hoppas kunna göra samma resa en gång i framtiden jag också. Fina vägar som fan...

Har en liten fråga, men jag orkar inte leta, den här tråden börjar bli aldeles för stor... Vissa av er kör med biltemas olja va? Tänkte ge mig på ett litet oljebyte, mest för att vara snäll mot hojen... Vilken biltemaolja kör ni med, är det 36-437 ? Har för mig att det inte är 10w-40 som ska i GSXen, fast det bör ju spela mindre roll... :)


Tack :krama.
Jo försök att planera en runda där nere, är ett minne för livet:yoparty.

Ang. olja så är det den jag själv använder:tummenupp tycker att den blir lite mer lättväxlad o lite mindre rasslig:).

F*n man har ju undrat var du varit :confused:kul att du är tillbaka:krama;).


/Maveric
 

Cantona

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
GSX 1400 K2
Styrstift

Tja!
Fråga 1: Det sitter ett styrstift precis framför framdrevet. Vad har det för funktion? Ska man kunna dra ut det och när man drar ut det ska det rinna ut olja då?

Fråga 2: Nån som har testat lacka de kromade delarna på lampan och mätarhusen? Skulle se fett ut i svart..!

Fråga 3: Varför laddar inte generatorn?
/Erik
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Tja!
Fråga 1: Det sitter ett styrstift precis framför framdrevet. Vad har det för funktion? Ska man kunna dra ut det och när man drar ut det ska det rinna ut olja då?
Kopplingsaxeln?:va
Den går genom motorn och in i kopplingkorgen. Då den trycks in frikopplar lamellerna. Slavcylindern till kopplingen sitter utan på den. Om den dras ut så kan det komma ut lite olja men inte så mycket.



Fråga 2: Nån som har testat lacka de kromade delarna på lampan och mätarhusen? Skulle se fett ut i svart..!
Kanske... men då skall man nog sanera hela hojen från krom... själv tycker jag att det ser bra ut original.



Fråga 3: Varför laddar inte generatorn?
/Erik
Glömt att starta motorn?:rolleyes:
Har inte den blekaste faktiskt...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top