GSX 1400-tråden

lingen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Stugun
Hoj
GSX 1400
Surt. Det är ju ungefär vad ett nytt batteri ska kosta till bilen jag kör nu.

Fast ett tag körde jag en hoj som hade ett batteri som kostade nästan två tusen. Och det fanns inga piratbatterier att få tag på som passade. Då jag sålde den hojen så fick köparen utan att jag tänkte efter en enda sekund pruta de pengarna. För inte nog med att det var dyrt, det var även en leveranstid på ett par veckor eftersom att det skulle skickas från någonstans i syd-europa. :huvet

Hur går det med bilderna du skulle lägga upp?

Hoj. Jag har lagt upp bilder i garaget på min sida. :yoparty
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Provkörning efter "service"

Har just provkört hojen efter att den har varit på "service" hos MP Racing, bestående av justerat lobcenter på kammarna + moddat luftfilter + mappning i dynobänk.

Resultaten från bänkkörningen visar på 155 bhp och 160 Nm.:tummenupp

På vägen känns hojen rappare och starkare och går allmänt bättre.

Ska bli kul att åka mer till helgen
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR

Resultaten från bänkkörningen visar på 155 bhp och 160 Nm.:tummenupp

Det är ju sjukt på riktigt!
För egen del blir det fusktrim när det blir varmare och mer körvana infunnit sig... 17 kuggars framdrev!:tungan

Skulle inte tro att det är något du skulle behöva dock... 160Nm... mums...

Får vi se kurvan?
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Det är ju sjukt på riktigt!
För egen del blir det fusktrim när det blir varmare och mer körvana infunnit sig... 17 kuggars framdrev!:tungan

Skulle inte tro att det är något du skulle behöva dock... 160Nm... mums...

Får vi se kurvan?

Självklart!

Så här ser kurvan ut:D
 

Bifogat

  • MPR bromsning kompr.JPG
    MPR bromsning kompr.JPG
    128.2 KB · Visningar: 246

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Självklart!

Så här ser kurvan ut:D

:tuttar :tuttar :tuttar
Vilken porr!

Ser att du också har en vridmomentdipp i början.
Jag har samma på min även om mina bägge kurvor ligger lite nedanför dina om man så säger (min kurva finns på sida 14 i denna tråd).
Sen så kan man undra varför kurvan bara går från 2400rpm?
Med 1550cc (även 1402cc) kommer ju körbar effekt och vrid redan vid 1000-1100rpm. Är den bara mappad från 2400rpm i och med att kurvan visas först då?:va :confused:
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
:tuttar :tuttar :tuttar
Vilken porr!

Ser att du också har en vridmomentdipp i början.
Jag har samma på min även om mina bägge kurvor ligger lite nedanför dina om man så säger (min kurva finns på sida 14 i denna tråd).
Sen så kan man undra varför kurvan bara går från 2400rpm?
Med 1550cc (även 1402cc) kommer ju körbar effekt och vrid redan vid 1000-1100rpm. Är den bara mappad från 2400rpm i och med att kurvan visas först då?:va :confused:


Detta är ett väldigt normalt utseende. Det är ju en så kallad roll-on körning. Rätt hög växel (vanligtvis 4:an tror jag) och full gas från lågt varv. Med fullt öppna spjäll händer det inte så mycket i början, men sedan tar det sig...

Det ligger mycket ytterligare optimering på olika varvtal och olika belastning bakom. Hojen går klockrent och drar som en oxe redan från 1000 varv.:tummenupp
 
Last edited:

lingen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Stugun
Hoj
GSX 1400
Hoj... jag såg förut här att det va någon som blåst upp i ca 240 knyck, jag tyckte det lät för mycke men ack så jag bedrog mig, drog upp i 220 blås idag en sväng. Och där släppte jag av men det axade fortfarande så 240-260 är nog inga problem, det blev mycke vindbrus vid 220, har inte så mycke o gömma sig bakom på denna hoj. :yoparty
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag gjorde en översättning av fjädringsinställingarna som MCN testade fram 2002.
Jag skall leka lite med dessa på bana tänkte jag.
 

Bifogat

  • gsxsettings.jpg
    gsxsettings.jpg
    64.2 KB · Visningar: 192

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Lämnade in hjulen i morse för omläggning av däck.
Av med Michelin Pilot Road med 140mils slitage och på med nya fina Michelin Pilot Power 2ct.
Nästa helg skall det köras bana!:tungan

Sen får man väl lägga på Road däcken då kletdäcken gjort sitt.
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Lämnade in hjulen i morse för omläggning av däck.
Av med Michelin Pilot Road med 140mils slitage och på med nya fina Michelin Pilot Power 2ct.
Nästa helg skall det köras bana!:tungan

Sen får man väl lägga på Road däcken då kletdäcken gjort sitt.

Fan va kul!!!

Lycka till:yoparty
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Får hoppas att jag kan låna ut kameran åt någon så det blir lite bilder också.
Åker imorrn! Körning lördag och söndag. :tummenupp
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Får hoppas att jag kan låna ut kameran åt någon så det blir lite bilder också.
Åker imorrn! Körning lördag och söndag. :tummenupp
Kul.
Själv ska jag köra bana på Torsdag på knutstorp :)

Hoj... jag såg förut här att det va någon som blåst upp i ca 240 knyck, jag tyckte det lät för mycke men ack så jag bedrog mig, drog upp i 220 blås idag en sväng. Och där släppte jag av men det axade fortfarande så 240-260 är nog inga problem, det blev mycke vindbrus vid 220, har inte så mycke o gömma sig bakom på denna hoj. :yoparty
Fick upp min i 240 med passagerare o packväskor hehe
men lite medvind var det nog:)
 
Last edited:

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Powerholic, har du fått lagd eget map til din 1550?
Kan du dele med en broder? :pannkyss
Kan du sende det til mailadresse: snkris@online.no...

Mitt dynoutskrift:

http://mortling.mine.nu/sporthoj/gsx1550_dynochart.jpg

Min gav best effekt Uten PC3 og luftfilter. Originalboxen er på tok for lite gjennomstrømming i...
Vurderer separate filtre på hvert trottelhus...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Seså... då var banoskulden tagen.
Herrejösses va kul det var!
En GSX är inte optimal på bana men det gör väl ifrån sig.
Mina Givi motorbågar visade sig vara väl undanlagda då det enda som tog i var fotpinnarna.
Och Michelin Pilot Power 2ct funkar som en dröm för en nybörjare.
Bifogar en bild från den kalla men torra lördagen.
 

Bifogat

  • kemora_banskiss.gif
    kemora_banskiss.gif
    15.6 KB · Visningar: 75
  • kemoragsx1.jpg
    kemoragsx1.jpg
    48.4 KB · Visningar: 131

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Seså... då var banoskulden tagen.
Herrejösses va kul det var!
En GSX är inte optimal på bana men det gör väl ifrån sig.
Mina Givi motorbågar visade sig vara väl undanlagda då det enda som tog i var fotpinnarna.
Och Michelin Pilot Power 2ct funkar som en dröm för en nybörjare.
Bifogar en bild från den kalla men torra lördagen.
Körde på knutstorp igår o märkte att det gick skrapa i fotpinnarna med pilot road med :)
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Mapning

Powerholic, har du fått lagd eget map til din 1550?
Kan du dele med en broder? :pannkyss
Kan du sende det til mailadresse: snkris@online.no...

Mitt dynoutskrift:

http://mortling.mine.nu/sporthoj/gsx1550_dynochart.jpg

Min gav best effekt Uten PC3 og luftfilter. Originalboxen er på tok for lite gjennomstrømming i...
Vurderer separate filtre på hvert trottelhus...

Hej,

MP-Racing har bänkat och optimerat hojen. Jag har tyvärr inte värdena just nu på mapningen. Jag kan försöka skaffa fram dem.

Mats på MP-Racing gjorde en mycket intressant sak med luftfiltret. Jag trodde att han skulle öppna upp fler hål i luftburken för att få bättre flöde, men det gjorde han inte. I stället gjorde han om mitt K&N-filter. Han "portade" filtret så att insugningshålets diameter ökade till 65 mm. Kanterna är dessutom rundade och fina. Jag tror att hålet var 50 mm innan (ett BSM-filter är det i alla fall), dvs en ökning av insugsarean med nästan 70%.

Han kallar det för "MPR Highflow mod.":yoparty

Det kanske går beställa ett filter av honom.

Mats sa att hojen gav lika mycket med som utan filter efter denna åtgärd.

Han rekommenderade inte separata filter. Det fungerar, men hojen går inte lika bra.
 
Last edited:

lingen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Stugun
Hoj
GSX 1400
Hoj. Har varit ner till dalarna en sväng i helgen, där nere köpte jag ett crossstyre av aluminium. När jag sen skulle fara hem så va det mycke vibrationer i styret, någon som har nått tips hur man får bort dom. Sen blev det lite trångt i ändarna så handtagen sticker ut ca: 1 cm utanför styret, funderar på att gänga i styret o sätta en distans som når ut till handtagsändarna och sen borra hål i distanserna och dit med ändpluggarna. Har nån något bra tips på detta så dela gärna med er. Och sen vänster handtag..... hur ska man få fast det riktigt?? Tack på förhand.

Lingen
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag sen skulle fara hem så va det mycke vibrationer i styret, någon som har nått tips hur man får bort dom. Sen blev det lite trångt i ändarna så handtagen sticker ut ca: 1 cm utanför styret, funderar på att gänga i styret o sätta en distans som når ut till handtagsändarna och sen borra hål i distanserna och dit med ändpluggarna. Har nån något bra tips på detta så dela gärna med er. Och sen vänster handtag..... hur ska man få fast det riktigt??
Det mest grundläggande sättet att få bort vibrationerna är att sätta dit styrändspluggarna. Ju tyngre styre desto mindre vibrationer.

Jag hade inga problem med att få plats med allt utan att något stack ut. Problemet jag fick var att hade köpt styrändspluggar för vanligt stålstyre så expandrarna passade inte (ett aluminiumstyre är ju en aning mera tjockväggigt). Detta avhjälptes med en mutter och en soppaslang av rätt dimension.

Vänstra handtagsgummit fäster du lättast med lim.



Fasen också, det börjar klia lite i fingrarna. Man kanske skulle skippa tankarna på att sälja och ställa på hojen snart... :)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top