GSX 1400-tråden

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Jodix du har pm om du inte sett det än ;).


/Maveric
 

lilleroger

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Ort
skurup skåne
Hoj
gsx 1400 k6 honda cbx 600e 83
Inte lika snygg som din Mas95jed:).....men är intresserad av att köpa den här till min Lady. Vet ni någon som har en likadan? Lättmonterad (plug&play) vad jag förstår:va? Maveric....helt grymt arbete du har lagt på din hoj. Skulle nästan ge min högra arm bara för att provköra din 1400:a :Bugar. Min får vara kvar ett år till. Kan inte skilja mig från den ännu.

http://www.ebay.com/itm/Suzuki-GSX1...Parts_Accessories&hash=item41615353cb&vxp=mtr

Går oxå och funderar på en sådan :)

//Roger
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej!
Har nyligen fyllt på garaget med en 1400:a och undrar nu hos er som finns här i tråden om uppdateringar kring motorn förutom det vanliga att hänga på en PC3 och annat helsystem.

Toppjobb, kammar, kolvar, insprut=brygga från hoj med större diameter som Hayabusa,Tusen,B-King, någon som bytt och hur har det fungerat i så fall?

Hörde lätt med MotoSpeed och dom har byggt allt mellan 140-185 bhp, någon här som äger en sådan hoj(1400)? Dom har ju byggt motorn till min gammelhoj så firman är jag väl bekant med.

mvh / Uffe
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!
Har nyligen fyllt på garaget med en 1400:a och undrar nu hos er som finns här i tråden om uppdateringar kring motorn förutom det vanliga att hänga på en PC3 och annat helsystem.

Toppjobb, kammar, kolvar, insprut=brygga från hoj med större diameter som Hayabusa,Tusen,B-King, någon som bytt och hur har det fungerat i så fall?

Hörde lätt med MotoSpeed och dom har byggt allt mellan 140-185 bhp, någon här som äger en sådan hoj(1400)? Dom har ju byggt motorn till min gammelhoj så firman är jag väl bekant med.

mvh / Uffe

Hej Uffe o välkommen hit :).
Kul hoj du hade redan innan 1400:an :yoparty.
Ang dina frågor så rekommenderar jag dig att ta tiden o läsa igenom tråden (tar en stund Men finns mycket matnyttigt o läsa).

O lite av vad du nämner ang. trimm finns redan på denna sidan lite längre upp ;).
Ang spjällhus så upstår ett litet problem om du går på busa alt gsxr då avstånden mellan husen är annorlunda mot 1400:ans.


/Maveric
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej Uffe o välkommen hit :).
Kul hoj du hade redan innan 1400:an :yoparty.
Ang dina frågor så rekommenderar jag dig att ta tiden o läsa igenom tråden (tar en stund Men finns mycket matnyttigt o läsa).

O lite av vad du nämner ang. trimm finns redan på denna sidan lite längre upp ;).
Ang spjällhus så upstår ett litet problem om du går på busa alt gsxr då avstånden mellan husen är annorlunda mot 1400:ans.


/Maveric

Ok tack, har även fått information från Maggy vilket är den setup du nämner längre upp i tråden och som du själv äger nu. Jag ögnade lite slarvigt första gången jag läste igenom det. Vad det gäller spjällhusen så var det väl som jag misstänkte men tänkte att det kanske var någon som gjort konverteringen och hade goda råd eller avråd...
Jag har ju köpt hojen först och främst för att ha något "modernt" till vardagshoj men vill bara sondera lite utifall andan faller in att snida till motorn ytterligare. Vi får väl se hur jag upplever den efter första provturen. Och kubik kanske inte är det viktigaste i det fallet utan snarare att putsa toppen och byta/slipa om kammarna. Det finns säkert många experter med goda råd om vad som ger mest "pang för pengarna" även om just sugmotortrim är dyyyrt/häst hur man än gör.

mvh / Uffe
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ok tack, har även fått information från Maggy vilket är den setup du nämner längre upp i tråden och som du själv äger nu. Jag ögnade lite slarvigt första gången jag läste igenom det. Vad det gäller spjällhusen så var det väl som jag misstänkte men tänkte att det kanske var någon som gjort konverteringen och hade goda råd eller avråd...
Jag har ju köpt hojen först och främst för att ha något "modernt" till vardagshoj men vill bara sondera lite utifall andan faller in att snida till motorn ytterligare. Vi får väl se hur jag upplever den efter första provturen. Och kubik kanske inte är det viktigaste i det fallet utan snarare att putsa toppen och byta/slipa om kammarna. Det finns säkert många experter med goda råd om vad som ger mest "pang för pengarna" även om just sugmotortrim är dyyyrt/häst hur man än gör.

mvh / Uffe

Som du säger "mest pang för pengarna" upplevde jag att byte av kammar var vilket ligger steget efter man troligtvis bytt till ett öppnare avgassystem eller slip on .
Om man kombinerar dom ändringarna med en powercommander o bänkning, får du en helt annan hoj så som den skulle varit från början :rock.
Med orginal kammarna har man ett bra bottenvrid men efter cirka 6500rpm dör den ut, efter ett kambyte får man reda på att det finns ett varvstopp :rofl + du har ändå ett klart godkänt bottenvrid :yoparty.
För egen del började jag med en slipon sen ps3 därefter slipade tts kammar o sen spårade det ut iom. köpet av Maggys hoj :kär.
Enda skillnaden mot hans setup är öppna filter (borttagen luftbox) ,får se vad det gjort med hk mängden :).
Spjällhusen har varit en stor fråga även på det engelska 1400 forumet ,tror nog att det går o modda om från andra suzuki modeller dock bör du utgå från ett med dubbla spjäll likt orginalet.
En sak till som inte är gjord på min hoj är större ventiler vilket är en viss svaghet prestanda mässigt ,dock verkar det inte finnas några färdiga ventiler som passar utan man är hänvisad till o tillverka nya =dyrt :(.

Föresten hur är din hoj helt orginal eller delvis moddad ?
Har du nån bild så dela gärna med dig (även på Katanan :kär).
Edit: såg bilderna i ditt garage :) .
/Maveric
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Som du säger "mest pang för pengarna" upplevde jag att byte av kammar var vilket ligger steget efter man troligtvis bytt till ett öppnare avgassystem eller slip on .
Om man kombinerar dom ändringarna med en powercommander o bänkning, får du en helt annan hoj så som den skulle varit från början :rock.
Med orginal kammarna har man ett bra bottenvrid men efter cirka 6500rpm dör den ut, efter ett kambyte får man reda på att det finns ett varvstopp :rofl + du har ändå ett klart godkänt bottenvrid :yoparty.
För egen del började jag med en slipon sen ps3 därefter slipade tts kammar o sen spårade det ut iom. köpet av Maggys hoj :kär.
Enda skillnaden mot hans setup är öppna filter (borttagen luftbox) ,får se vad det gjort med hk mängden :).
Spjällhusen har varit en stor fråga även på det engelska 1400 forumet ,tror nog att det går o modda om från andra suzuki modeller dock bör du utgå från ett med dubbla spjäll likt orginalet.
En sak till som inte är gjord på min hoj är större ventiler vilket är en viss svaghet prestanda mässigt ,dock verkar det inte finnas några färdiga ventiler som passar utan man är hänvisad till o tillverka nya =dyrt :(.

Föresten hur är din hoj helt orginal eller delvis moddad ?
Har du nån bild så dela gärna med dig (även på Katanan :kär).
Edit: såg bilderna i ditt garage :) .
/Maveric

Precis bilder finns i garaget, vad det gäller motorn så ska den vara orörd. Den är utrustad med sådant där måste, PC3 och lätt(vikt) helsystem det sitter även ett extra luftfilter utanpå luftboxen, som ändå kostar ett par spänn vilket gör att nästa steg ligger närmare viket torde vara att snygga till toppen. Men som sagt jag har ju inte kört den än, så vem vet jag kanske är nöjd som den är:D.....
Den har i alla fall i min smak rätt "karosseridetaljer" redan.

/Uffe
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Japp....Nu var första svängen avklarad:) Ungefär 5 lugna mil i solen:tummenupp

Nu skall det bytas lite mer prylar...sen är det bare å åk :)
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Japp....Nu var första svängen avklarad:) Ungefär 5 lugna mil i solen:tummenupp

Nu skall det bytas lite mer prylar...sen är det bare å åk :)

Får min nya imorgon men det lär inte bli något att köra på ett tag ännu... för kallt och för mycket snö!
Så liiite avis blir jag allt.
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Ja då har man fått möjligheten att starta säsongen i helgen :banana.
Blev cirka 32mil under helgen :tummenupp.
Dock behövdes kallingarna nästan tvättas igår:rofl, började lördagen med o logga afrvärdet på hojen (bränsleblandingen) körde ett antal körningar på 2% 5% 10% 20% trottel öppning osv. på 4:ans växel .
Men när jag gjorde en fullgas körning (100%) så vid cirka 8000rpm började hojen wheela :brynad,var uppe cirka 30cm innan jag hann slå av lite (säger inte vilken hastighet :rofl men jag tror ni kan räkna ut det):tungan. Sh*t vilken skillnad från förra säsongen o till råga på allt så gick den inte optimalt (Fett) när det hände så frågan är hur gör jag för att logga den igen när jag optimerat den utan o slå runt :dummer
Mappen jag har i nu är Maggys gamla o han var inte nöjd med den ,det jag kan säga är att den går lite snålt på låga varv o lite väl fett på höga men ska vänta lite tills det är varmare ute o ändra mappen.

annars en helt ok helg kanske lite kallt men vägarna var torra o hyffsat rena från grus så på med värmen nu :D


/Maveric
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Va fan! Haru satt sönder den? Den wheelade ju från ca 2000 rpm då jag testade den. I alla på ettan :)

:hihi:hihi hade den wheelat vid 2000varv på fyran så hade jag garanterat sk*tigt ner mig :D.
klar skillnad i drag mot orginal :yoparty:yoparty.

/Maveric
 

laber

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Ort
stockholm
Hoj
02, suzuki gsx1400
Hej alla,
jag tror inte att jag har postat något inlägg har tidigare. Hur som helst så är jag en glad ägare till en blå 02:a med ett Akra helsystem och PC3. Jag är norrlänning men bor i Stockholm (Västerort).

Är det någon som förstår sig på detta med Mc-försäkringar. Fram till för ett år sedan så hade jag en Suzuki märkesförsäkring vilken jag betalade 4900:- för (Hel/Hel). Då bestämde dom sig för att höja premien till det dubbla, 9700:-. Jag sa tack och adjö och flyttade til Bilsport&Mc. En aning dyrare men ändå helt ok. Igår fick jag en ingivelse och surfade in till Suzuki försäkringar. Döm om min förvåning när det visade sig att premien nu var sänkt till 3700:-!!!!!!
Premien hos Suzuki märkesförsäkringar har alltså på 12 månader gått från ca 5000 till 10000 och sedan ner till 3700 för en person boende i Stockholm. Helt obegripligt. Ja, jag bytte givetvis tillbaka till Suzuki försäkringar.
När det gäller prestanda per försäkringskrona torde en GSX1400 för 3700 (hel/hel) i stockholm vara gaska svårslaget.

Just nu har jag för övrigt min varv/hastighetmätare i England hos Paul Thompson för att få hans GPI-mod installerad. Jag hoppas få tillbaka den lagom till att våren anländer nästa vecka.

/L
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Just nu har jag för övrigt min varv/hastighetmätare i England hos Paul Thompson för att få hans GPI-mod installerad. Jag hoppas få tillbaka den lagom till att våren anländer nästa vecka.

/L

Den skulle jag vilja se vid tillfälle, berätta gärna här då du återmonterat hur det fungerade med allt.

Med vänlig hälsning / Uffe
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Powercommander V

Har idag fått hem en povercommander 5 som suttit på en bandit 1250 passar dock direkt på en GSX 1400 vilket det enligt Dynojet inte ska passa någon sådan :rofl :D.
Skillnaden är att du monterar den direkt på spridarna o sladden till trottel givaren.
Provade o starta hojen o den sprang igång utan någon tvekan :banana.
Dock tyckte jag den gick lite ojämt vad det gäller varv o trottelvinkel enl. värdena på laptop skärmen :gnissla.
Men det kan vara så att jag är lite mer lyhörd nu än normalt för visst har den gått lite ojämt innan oxå.
Ska dock montera kablarna till pc5:an lite nogrannare o längre ifrån tändnings sladdarna under tanken o se om det hjälper.
Om detta går väl ut så blir nästa investering ett Autotune kit passande till pc5:an så kan hojen mappa sig själv :tummenupp.
Finns lite mer o välja på vad det gäller justeringar i denna pc5:an.

/Maveric
pcv.JPGpcv1.JPG
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Fint ska det va:) . Har du inte sålt hojjen ännu? Såg den lå ute on the webb, eller var det den andra bågen:)

Tack :)
Nä inte än vi får väl se vad som händer (är den andra hojen K5:an som är till salu).

/Maveric
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top