GSX-R 1000 gick av på mitten!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
slangarn skrev:
2211072 Du har ingen aning om det var 06??
Eh, va :va

Det var en svart GSXR1000 av senaste snitt. Den var splitter ny. Om det var en -05 uttagen -06 eller en -06 har jag ingen aning om. Jag gissar inte bättre än du. Varför vill du veta?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
2211051 När jag var i Brno i april var det en ram som gick av på samma sätt. På ungefär samma ställe som hojen i filmen, kanske lite längre bak. Det var en ren, snygg brottyta. Det skedde på start/målrakan. Den var splitter ny, kördes in på banan. Farten var dock ca 250 km/h.

Verkar faktiskt som att kvalitetskontrollen på Suzuki släpper igenom ramar som inte är fullvärdiga.
Det var en K5:a från Tallin, ramen gick av på mitten sedan klotade han duktigt.

Bifogat

• DSCF0014.JPG
    DSCF0014.JPG
    70.6 KB · Visningar: 413
  • DSCF0015.JPG
    DSCF0015.JPG
    67.6 KB · Visningar: 426

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2211083 Puh, då kan jag andas ut :D
Haha, ja! Nä, men lite mer allvar så kan du nog det. Jag skulle tippa på att om det är något tillverkningsfel (vilket jag tror) på ramen så borde det gett sig tillkänna redan. Särskilt när man fulslangar och håller på som du mest hela tiden :fatta! :lol

MC Doktorn

Guest
Bingo skrev:
2211051 När jag var i Brno i april var det en ram som gick av på samma sätt. På ungefär samma ställe som hojen i filmen, kanske lite längre bak. Det var en ren, snygg brottyta. Det skedde på start/målrakan. Den var splitter ny, kördes in på banan. Farten var dock ca 250 km/h.

Verkar faktiskt som att kvalitetskontrollen på Suzuki släpper igenom ramar som inte är fullvärdiga.

Låter allvarligt, ett fel i en fabriksmonterad modell innebär att flera har dolda fel som aldrig upptäcks.
Både Aprilia RSV (svingen) Kawasaki ZX10R (framfälgen) byttes utan kostnader även triumph 955 hade kända rambrott som åtgärdades via förlängd garanti.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det känns ju inte så bra att något sådant kan ske. Jag hade i alla fall inte vågat köpa en GSX-R 1000 innan det problemet är fixat.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Fred00 skrev:
2211099 Det känns ju inte så bra att något sådant kan ske. Jag hade i alla fall inte vågat köpa en GSX-R 1000 innan det problemet är fixat.

Man kan kanske få spons på snabblim ifrån suzuki :va

sandstream

Guest
Fred00 skrev:
2211099 Det känns ju inte så bra att något sådant kan ske. Jag hade i alla fall inte vågat köpa en GSX-R 1000 innan det problemet är fixat.
Och jag skulle inte ens våga köra en gammal Yamaha :hihi
slangarn skrev:
2211094 Japp exakt lika
Såg det ut så här i filmen?

Bifogat

• r1000_tuta_sh.jpg
    r1000_tuta_sh.jpg
    97.1 KB · Visningar: 287

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2ono skrev:
2211097 Låter allvarligt, ett fel i en fabriksmonterad modell innebär att flera har dolda fel som aldrig upptäcks.
Både Aprilia RSV (svingen) Kawasaki ZX10R (framfälgen) byttes utan kostnader även triumph 955 hade kända rambrott som åtgärdades via förlängd garanti.
Jag *tror* att Suzuki ersätter ramen för de drabbade (eller å är det något jag drömt, osäker på vilket). Däremot erkänner de inte tillverknings- eller konstruktionsfel eftersom det skulle öppna dörren för stämningar mot dem i USA - och det vill de inte.

Personligen skulle jag inte tveka en sekund på en K5 av den här anledningen. Grymma hojar!

__julle__

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Honda cbr1000rr 05 blå/svart/silver
CALLAHAN skrev:
2211067 Det är väl inte första gången som Suzuki släpper grejer som inte är färdig utvecklade.
Sen är frågan om denna kapplöpning på hk och kg är nyttig, kanske stor risk att dom stressar för att få fram en produkt före dom andra tillv.

Därför som man har honda=)
Dom stuntar i att dom andra ligger före i hk/kg. Dom satsar på väghållning och kvalitét istället

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det där verkade minst sagt spännande, och inte på nåt bra sätt. :gnissla
Även om det möjligen gick fortare än 20 mph och om grabben så gjorde alla möjliga tänkbara dumheter med hojen, så ska väl inte en ram kunna gå helt av på det sättet om man inte totalskrotar? Hoppas att Suzuki tar sitt ansvar och kollar upp de exemplar som kan tänkas ha detta fel.

Sniper

Guest
sandstream skrev:
2211037 Samma sak med den, vem vet vad den varit med om innan.

Jag försöker inte försvara Suzuki, tycker att de ska utreda sånt här grundligt och återkalla hojar med problem, som Kawasaki gjorde med 10:ans framfälgar som hade ett fabrikationsfel.

Jag syftar på samma hoj som GSXR1100R visar på bild som sagt ny hoj!

och som dom säger på filmen är det fler som råkat ut för det!

Inte för jag vill kasta skit på sukka vilket jag tycker är fina hojar! men hade jag
ägt en sådan skulle jag kolla ramen noga (få den röntkad) Iofs har jag inte
hört något fall sverige, men så går det ca 1 på 100 här jämfört med usa..

sandstream

Guest
Fürstenhoff skrev:
Ps! Kawasaki har precis samma problem med ramarna på deras ZX10'a vilket jag själv sett med egna ögon!! Ds!
Några bilder eller info som du kan delge?
__julle__ skrev:
2211127 Därför som man har honda=)
Dom stuntar i att dom andra ligger före i hk/kg. Dom satsar på väghållning och kvalitét istället
Det finns ju två sidor av det också.
Jag provade 04:ans Blade på Gotland Ring i helgen och min högst subjektiva jämförelse mot min egna hoj vart följande:
+ Bromsarna, tog mycket bra och var enkla att kontrollera
- Tyngre än K5:an vid nerlägg och bredare
- Ryckig insprutning
- Kändes inte lika stark

Sniper skrev:
och som dom säger på filmen är det fler som råkat ut för det!
Nja, vad de säger är att de har "hört/läst" om det på Internet.
Sniper skrev:
Inte för jag vill kasta skit på sukka vilket jag tycker är fina hojar! men hade jag ägt en sådan skulle jag kolla ramen noga (få den röntkad) Iofs har jag inte hört något fall sverige, men så går det ca 1 på 100 här jämfört med usa..
Jag ska kolla med KGK.
Bearing skrev:
2211140 Ser ut så.
Vad jag kan se så ser det ut som att tutan fästs likadant på våra svenska hojar, eller?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fürstenhoff skrev:
varför jag tror att det finns annat bakom dessa rambrott som inte kommit fram...
Något annat än vad då :confused:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fürstenhoff skrev:
2211130 varför jag tror att det finns annat bakom dessa rambrott som inte kommit fram - men det ursäktar INTE dessa rambrott i mina ögon då en ram med dagens teknik inte borde kunna gå av som som dom faktiskt gjort!!

/Fürstenhoff.

Ps! Kawasaki har precis samma problem med ramarna på deras ZX10'a vilket jag själv sett med egna ögon!! Ds!
Jag var på plats och detta hände, ramen small av på mitten sedan dök Tallinisten i bollhavet, många spekulerade och trodde att ramen sprack vid vurpan men så gick det inte till.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fürstenhoff skrev:
Det har vid ett par gånger (1 gång är för mycket i mina ögon) hänt att en Suzuki GSX-R750... ram har gått av precis som nyheterna i från USA visar...
750:in? Var har du fått det ifrån? Jag har aldrig hört något liknande om dem.

sandstream

Guest
Har mailat länken och bilden på hojen från Brno till KGK.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...