GSX-R 1000 gick av på mitten!

sandstream

Guest
Hans1 skrev:
2481667 Ett pågående försäkringsärende ska väl inte diskuteras här ?? Där icke inblandade har åsikter om vad som orsakade olyckan! Diskutera gärna ramproblem .
Lägger man upp bilder på sin kraschade hoj får man nog räkna med att folk vill veta mer.
BrInK skrev:
2481709 jag har en mc verkstad i malmö... ....den första hojen har varit kraschad 4ggr på 800 mil.så jag tror dessa hojarna klarar minst lika mycket stryk som alla andra sporthojar där ute och det finns helt säkert andra hojar/märken på marknaden med defekter på ramen som skulle ge liknande fel men dom har bara inte tagits upp eller blivit upptäckta än.../brink
Skönt med lite vettig input :tummenupp

Personligen tror jag inte att personen i det senaste fallet kommer att få någon ersättning eftersom KGK garanterat kommer att hävda att rambrottet uppstod vid själva kraschen och inte orsakade den.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Borde inte suzuki kunna ta in slumpvis valda hojar och kolla upp dom??? Jag har då varken läst eller hört att det pajat nån ram på en blade,r1 eller kawa så det lär ju inte vara en slump att det råkar skrivas om just suzuki... Det är väl inte säkert att det gäller alla hojar utan kanske vissa serier mellan vissa ramnr eller? Dom kanske inte blir tvungna att byta alla utan bara måndags ex...

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Fürstenhoff skrev:
2481134......
Så tre ramar som gått av EFTER en vurpa kan inte vara sjukt -dock är en ram som gått sönder UTAN en vurpa garanterat 1 ram för mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

/Fürstenhoff.
Problemet är att det faktiskt finns de som gått av FÖRE kraschen precis som du skriver.
Det gör att varje ram som spricker på just det viset vid just det stället även om det händer EFTER kraschen visar på en tydlig designsvaghet.

Detta är inget unikt för Suzuki, det finns flera exempel på för svaga konstruktioner i jakten på viktminskning.

Även om dina moppar har klarat sig så kanske toleransen vid tillverkning är för snål, vilket leder till att en viss promille blir för svaga.

I min värld är det sjukt eftersom jag anser att ekvationen:
Risk=Sannolikhet*Konsekvens
Ger en alldeles för hög riskfaktor för min smak.

Jag respekterar din åsikt, men jag delar den inte.

Jocke

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Kan jag be Suzuki röntga min hoj så att jag slipper va nervös eller? :va :va

sandstream

Guest
R1 wannabe skrev:
2488163 Problemet är att det faktiskt finns de som gått av FÖRE kraschen precis som du skriver.
Jag känner till 3 st fall worldwide och inte vid något av dessa tillfällen har det funnits några bevis för att ramen skulle ha gått av före kraschen.
Det föraren säger och sanningen är inte alltid samma sak och media hjälper som bekant gärna till med att få det lite mer spektakulärt än vad det egentligen är.

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Sugkuki... Det säger ju allt, o inte kan dom bygga cross hojjar heller, dom har oxå problem med ramar som går av:crash

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Så som hojen ser ut på det inskickade nyhetsklippet så bör det finnas något allvarligt ramfel, tillverkningsfel på denna GSX-R 1000 , ev några,någon speciella tillverkningsserier.

Alla har ju sett totalskrotade sporthojar där endast motorn och ramen är skapligt intakt efter att hojen kraschat våldsamt då gaffel och sving slagits av.

Troligt fel:
1 Materialbristning , materialutmattning.
För dåligt material , poröst material , miss vid gjutning , miss vid maskinsvets.

2 Vibrationer.
Tillräckliga vibrationer tar kål på allt metallmaterial.
Hur är motorns topp monterad i ramen ?
Andra avlastande punkter för motorn ?
Är motorns alla fästen vibrationsdämpande ?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
sandstream skrev:
2211111 Och jag skulle inte ens våga köra en gammal Yamaha :hihi

Vadå gammal :rolleyes: Fiiiiiiiiiiiiiiiiin, allt som kom från 2000 + är nytt :tungan :tungan :tungan

Lite väl scary detta tycker jag. Undrar bara hur de ska kunna lösa problemet`? :va

Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
sandstream skrev:
2488380 Jag känner till 3 st fall worldwide och inte vid något av dessa tillfällen har det funnits några bevis för att ramen skulle ha gått av före kraschen.
Det föraren säger och sanningen är inte alltid samma sak och media hjälper som bekant gärna till med att få det lite mer spektakulärt än vad det egentligen är.
Självklart kan det vara så.
Men jag måste säga att det känns mer olustigt att vissa oroar sig för andrahandsvärdet på K5/K6.

Oavsett om det är fel eller inte är jag mer orolig för att någon ska råka illa ut.

snedskev

comfortably numb
Gick med
28 Feb 2006
Hoj
crf 250
märkligt inträffande
håller på o skruvar med båtar i jobbet och har stött på 2 st suzuki 250 hk utombordare som har spruckit i riggen med följd att en motor lossnade!
den andra motorn hängde med nöd o näppe kvar i ena rigghalvan

suzuki bytte motorerna illa kvickt och fick höra att dom hade haft problem med en stor del av en serie -05
problemet sades vara i materialblandningen/legeringen

nu e d ju skillnad på utombordare o mc men nåt problem med deras alu material kan dom ju tänkas haft under året 05

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
>Hehe.... Här klagar alla på att Suzuki skulle vara livsfarlig pga att ramen är dålig. Tänk istället hur många som kör på djur, punktering, rullgrus osv och räkna sen in hur stor risken är för ett ram ras!!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
kraschandburn skrev:
2493233 >Hehe.... Här klagar alla på att Suzuki skulle vara livsfarlig pga att ramen är dålig. Tänk istället hur många som kör på djur, punktering, rullgrus osv och räkna sen in hur stor risken är för ett ram ras!!

Ja, visst är dom fåniga! Va fan spelar väl ingen roll om man kör berusad heller!? Risken är ju ändå så stor att man blir påkörd av en bil.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Two stroke man skrev:
2495369 Ja, visst är dom fåniga! Va fan spelar väl ingen roll om man kör berusad heller!? Risken är ju ändå så stor att man blir påkörd av en bil.
Touché :tummenupp

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Suzuki borde plocka in nämnda ramar och låta göra en analys av brotten, det är ingen omöjlig uppgift om man anlitar rätt folk. Kockums gjorde en analys av en Honda framgaffel, på 80-talet, som påstods ha vikt sig vid färd rakt fram. När allt kom omkring så visade det sig till slut att föraren hade krashat sin halvförsäkrade hoj och inte ville stå för kostnaden.

Jag kan inte förstå hur en stor tillverkare som Suzuki kan vara så dumma så att de stoppar huvudet i sanden, det leder bara till spekulationer och skitsnack. Hade man konstaterat vad som hänt med ramarna så hade diskussionen försvunnit och Suzuki hade visat att man tar allvarligt på det inträffade. Korkat!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...