GSX-R 1000 gick av på mitten!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt sjukt med 3 st ( i tråden ) som gått av sådär, jag har sett R1ór med framhjulet halvägs in i motorn, framhjulet i tanken och gafflarna tre varv runt kylaren men ramen böjs bara ist för att gå av. Scary:näsblod
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Fürstenhoff skrev:
2480501 ...Till sist - 3 rambrott i denna tråd rörande en av världens mest sålda 1000 moppe & med dagens internet info kan väl knappast beskrivas som helt sjukt!!

/Fürstenhoff.

Jag tycker det kan beskrivas som sjukt.

Jag har inte sett tusentals kvaddade hojjar men av alla jag sett har ALDRIG ramen gått av sådär, vare sig före eller efter klotningen.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Även om inte ramen går av på gixxern vid klotning skulle jag vara mycket nervös för att köra en klotad dylik pga de designsvagheter som uppenbarligen befinner sig i dess konstruktion. Sporthojar kraschas och finner nya ägare (jag använder enbart sådana begagnatfordon), det är ett faktum - och därför bör sporthojar ha komponenter som inte lätt drar på sig dolda svagheter.

Bara en åsikt.
 

Fist Woman

Guest
sandstream skrev:
2211037 Samma sak med den, vem vet vad den varit med om innan.

Jag försöker inte försvara Suzuki, tycker att de ska utreda sånt här grundligt och återkalla hojar med problem, som Kawasaki gjorde med 10:ans framfälgar som hade ett fabrikationsfel.

Sluta larva dig nu.
Vadå inte försvara Suzuki?

Alla som varit med ett tag vet ju att suzukiramar går av ibland. Detta har förekommit frekvent ända sedan GSXR:en lanserades 1985.
Och alltid har det funnits någon tokstolle, avlönad av suzuki, som dyrt och heligt påstår att det inte föreligger några som helst konstruktionmässiga problem bakom rambrotten.

Initierad som jag är, kan jag avslöja att det finns en hemlig organisation med rötter långt ner i konstruktions- och verifikations-avdelningar inom sugkuki (jag tror faktiskt att en är medlem här under pseudonymen dr bike) som medvetet har konstruerat in försvagningar i ramarna. Dels för att de skall vara riktigt otäcka runt toppfart och dels för att orsaka ett och annat svårförklarligt rambrott. Vafd jag förstår så har man i ytbehandlingsprocessen lyckats att etsa en försvagning runt styrhuvudet.

Köp aldrig en suzuki med aluminiumram!!
 

sandstream

Guest
Fist Woman skrev:
2480736 Sluta larva dig nu.
Kasta inte spjut i tält, fjunis :rolleyes:

Så länge ramarna spricker efter kraschen känner jag ingen oro.
Det skulle vara värre om de bara gick av under färd.

Som Fürsten skriver förstår jag inte heller hur folk kan bli så upprörda över skador som uppstår efter en krasch och att 3 st av åtskilliga tusen skulle vara någon katastrof.

Jag har varit i kontakt med KGK idag igen men något svar från Japan verkar inte ha kommit och lär väl aldrig komma heller.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
sandstream skrev:
2481087 Kasta inte spjut i tält, fjunis :rolleyes:

Så länge ramarna spricker efter kraschen känner jag ingen oro.
Det skulle vara värre om de bara gick av under färd.

Som Fürsten skriver förstår jag inte heller hur folk kan bli så upprörda över skador som uppstår efter en krasch och att 3 st av åtskilliga tusen skulle vara någon katastrof.

Jag har varit i kontakt med KGK idag igen men något svar från Japan verkar inte ha kommit och lär väl aldrig komma heller.


Hade du väntat dig en blixtinkallad kommité redo att besvara dina undringar eller?

-Fan mailade Bill Gates idag med synpunkter på Windows men fick inget svar, jädrans, var jag inte allsmäktig gud ändå:va

Fürstenhoff skrev:
2480501 Blabla bla jag är sponsrad med den aktuella modellen bla bla bla/Fürstenhoff.


Säg det till nästa kille med styret i magen ist...
 
Last edited:

sandstream

Guest
Chronic skrev:
2481102 Hade du väntat dig en blixtinkallad kommité redo att besvara dina undringar eller?
-Fan mailade Bill Gates idag med synpunkter på Windows men fick inget svar, jädrans, var jag inte allsmäktig gud ändå:va
Om du hade hängt med från början hade du vetat att jag mailade KGK för åtskilliga månader sedan och att de skulle kolla vad japanerna hade att säga.
Så spar på dina patetiska sarkasmer till en annan gång, du är ju rätt duktig på sånt :såjaponken
 

sandstream

Guest
Fürstenhoff skrev:
Jag har personligen sett mer än 5!!!!!!!!! ZX10 ramar som spruckit sönder under tanken utan att gått helt av, senast en -05'a där sprickan var drygt 12cm!!
Har du bilder så lägg upp.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fürstenhoff skrev:
Så tre ramar som gått av EFTER en vurpa kan inte vara sjukt...
Vad du babblar om TRE ramar. Tror du att de tre i tåden är de enda i hela världen? Tråden handlar fö inte om TRE ramar som gått sönder EFTER en krasch. En av de TRE cyklarna i tråden kraschade på grund av rambrottet. Hajar du, PÅ GRUND AV...

Klart som fan att det är illa om fabriken släpper igenom icke fullvärdiga ramar och sedan låtsas som ingenting.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fürstenhoff skrev:
2481202 Lugn nu "Bingo",det är faktiskt fredags kväll!!:pannkyss

Jag skrev i tidigare inlägg: dock är en ram som gått sönder UTAN en vurpa garanterat 1 ram för mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eftersom att jag far fram på världens farligaste bana Nürburg ring med just en K5'a så är jag minst lika intresserad somdu & andra att få framsanningen rörande dessa rambrott!!:pannkyss

/Fürstenhoff.
Jag är Mr Filbunke :)

Men argumentera då vettigt. Problemet är känt och det kan inte sopas under mattan med att de flesta ramarna är ok. Det begriper väl alla ändå. Det skulle vara verkligt roligt att få en kommentar från Suzuki, men det får vi förmodligen aldrig - annat än en dementi. Tänk kostnaden för att återkalla ramarna. En fälg plockar man av och byter som ingenting. Men byta en ram, det kostar...

Sen tycker jag faktiskt inte att det är ok att ramarna går av på det där sättet efter en vurpa i relativt låg fart. Krockade ramar har man ju sett en del men då har de alltid varit rejält bucklade och tillknycklade också, inte bara rutna rakt av utan andra tecken på våld.
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Skulle dra mej för att handla en beggad K5-K6 sukka, och om den varit klotad så kan "sprickan" vara på gång.

Jag bryr mej helt enkelt om faktumet att ramar HAR gått av på modellen.
Att andra modeller från andra märken har spruckit i ramarna har inte skapat samma diskussion i media, kan vara så att dessa märken har tagit sitt ansvar
Så enkelt ser jag på det!
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Jag tycker att Suzuki borde gå ut med någon form av officiell information kring varför just dessa ramar spricker när andra inte gör det. Annan legering? Klen konstruktion? Har det inträffat fall där en liten osynlig spricka uppstått som senare givit ett haveri på grund av att sprickan växt? Alla som har läst lite materiallära och mekanikkonstruktion vet att en påbörjad liten spricka ger risk för spriding och utmattning (jmf spricka i vindrutan på en bil). Betyder det här att det finns hojar ute på vägarna med påbörjad sprickbildning som ägaren inte vet om? Hur och var kontrollerar man en ram om man är orolig? Måste den röntgas? Nästan alla potentiella köpare till dessa hojar ser denna diskussion. Har till och med svårt att tro att man inte läser detta hos den svenska importören och de flesta distributörerna. Därför vore det på sin plats att Suzuki delger oss sin syn på saken.
 
Last edited:

Öland

Potatoesmc
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 1000
Fürstenhoff skrev:
2480365 I stället för att skapa panik i byggden så kanske du borde berätta att ramen INTE gick av förrän motorcykeln slog i marken efter din vurpa, INTE innan!!

/Fürstenhoff.

När den gick av kan kanske vi som var med ha åsikter om och inte diskuteras
i detta forum!
 

Öland

Potatoesmc
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 1000
sandstream skrev:
2481659 Varför inte?

Ett pågående försäkringsärende ska väl inte diskuteras här ??
Där icke inblandade har åsikter om vad som orsakade olyckan!
Diskutera gärna ramproblem .
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Gemensamt för bilderna på de olika hojarna i den här tråden är att gaffelbenen ser raka ut. Om kraften räcker till att knäcka en i tillverkarens ögonfelfri ram utan att gaffelbenen ger med sig så måste man ju ge Suzuki cred för starka gafflar:tummenupp
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
jag har en mc verkstad i malmö, och har fått in 2st gsxr 1000k5 under sommaren som vatt så illa skadade att dom blivit inlösta av försäkringbolaget.
fall nr1; svart k5 som kört rakt in i baken på en R1 mosat fälg/sving/bakram på R1;an så pass att fälgen gått mitt av och svingen hade böjt/skruvat sej.

framfälgen, styrkronan,gaffeln gick sönder. ramen=inga problem

fall nr2: svart k5 highsidade på bana sen fortsatt utan förare in i betong mur där det tog stop... framfälg, gaffel, styrkrona demolerat men ramen klara sej även på denna hojen...


den första hojen har varit kraschad 4ggr på 800 mil.så jag tror dessa hojarna klarar minst lika mycket stryk som alla andra sporthojar där ute och det finns helt säkert andra hojar/märken på marknaden med defekter på ramen som skulle ge liknande fel men dom har bara inte tagits upp eller blivit upptäckta än.../brink
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
BrInK skrev:
2481709den första hojen har varit kraschad 4ggr på 800 mil.så jag tror dessa hojarna klarar minst lika mycket stryk som alla andra sporthojar där ute och det finns helt säkert andra hojar/märken på marknaden med defekter på ramen som skulle ge liknande fel men dom har bara inte tagits upp eller blivit upptäckta än.../brink

Exemplen du ger tyder nog mest på att om ramen är felfri så går den inte av. Speciellt om krafterna inte varit stora nog att skada gaffel, framhjul osv.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Fürsten: Hur vet du att ramen inte gick av och därigenom skapade krashen, och inte tvärt om? Om nu ramarna är skottsäkra, borde inte gaffelbenen se ut som skit?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top