GSX-R 1000 K7-tråden

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
ni som har bänkat era k7or, hur mycket ger dom? ska snart bänka min vore kul att ha lite att jämföra med

Bänkningen i sig gör väl inte några extra häst, men gör gången mycket mjukare och jämnare. Beror ju självklart också vad man bänkar för, alltså vad man är ute efter för slutresultat.

Däremot så bänkar man ju för just gången, att den inte ska gå snålt etc, efter byte av delar som ger mer häst (helsystem, slipon/kat ersättning, race filter, topp moddning etc).

Med mina Yoshi pipor och K&N filter och Arrow röret (istället för kat) så fick jag 5 häst till, men fick en mycket bättre kurva då jag hade två stora dippar och så drar hojen mindre bensin vilket är kul. Sist vi körde så fick jag i 4,5l bensin efter 84km körning på 10.000rpm+ stora delar av tiden och det är inte så dumt med dagens bensinpriser :)
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Jo tack, jag fick svartflagg med många andra p.g.a ljudet på Kinnekulle trots db-killer. Fick köra på lite högre växlar sen så gick det, men inte så kul. Var inga problem på Knutstorp,men skall till Anderstorp snart och då blir det att böka med originalsystemet:huvet för dom lär vara stenhårda där.:(

Tråkigt att det ska skilja så mellan banor. Samma lika på alla vore lättast. Jag kan stå ut med orginalpipor om dom inte var så otroligt fula :huvet
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Intressant. Jag har bara en nyckel till min hoj så jag kommer skaffa en extra. Vad brukar det kosta och hur programerar man?

Hur mycket en nyckel kostar har jag ingen aning om..Programmera gör man själv med hjälp av nycklarna.vet dock inte hur det funkar när man köper en ny nyckel..
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ungefär vad kan man räkna med för ökning i effekt på en K7'a med nytt filter, helsystem & PC3'a? Läste precis om nån som fått 17hk extra? Medans Macaper pratar om 5hk?
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Ungefär vad kan man räkna med för ökning i effekt på en K7'a med nytt filter, helsystem & PC3'a? Läste precis om nån som fått 17hk extra? Medans Macaper pratar om 5hk?

17hk extra? :va nja. Efter riktig trimning steg 1 så ja, kanske 17-20, men då pratar vi en en hel del saker till än bara system.
Helsystem, filter så kan du nog komma upp till 10hk
Slipon och bort med kat etc så 5-7hk något sådant.

Det är i alla fall vad jag har hört/läst snackat mig till


Fast, mina 5hk+ fick jag reda på efter bänkning, men då satt redan de nya grejerna på (så klart) så vet inte om de har gjort en referensmätning med prylarna, sedan att det blev 5hk+ efter bänkningen eller om de har mätt mot original värdena (vilket jag tror).
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
17hk extra med helsyst, filter och PCIII är inte omöjligt. Själv fick jag ut 20 hk mer med ovanstående monterat. Bild på dyno pappret finns i tråden nånstans. Bara att leta upp.
 

Nicotin

Guest
17hk extra med helsyst, filter och PCIII är inte omöjligt. Själv fick jag ut 20 hk mer med ovanstående monterat. Bild på dyno pappret finns i tråden nånstans. Bara att leta upp.

precis...en kompis till mig bänkade sin med yoshi helsystem,luftfilter och pc..

fick ut 23hk extra och en djäkligt fin kurva...vid detta tillfället gjordes även en ref bänkning med org grejerna på...men som sagt
det beror ju på när på dagen du bänkar..den relativa luftfuktigheten spelar in rätt mycket..

jag fick tex på min sketna gamla -05 ut 13hk med halvsystem och 10 med min m4gp pipa..
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
precis...en kompis till mig bänkade sin med yoshi helsystem,luftfilter och pc..

fick ut 23hk extra och en djäkligt fin kurva...vid detta tillfället gjordes även en ref bänkning med org grejerna på...men som sagt
det beror ju på när på dagen du bänkar..den relativa luftfuktigheten spelar in rätt mycket..

jag fick tex på min sketna gamla -05 ut 13hk med halvsystem och 10 med min m4gp pipa..

Jupps. På min bänkning vill jag minnas att det gjordes en ref. bänkning helt orginal först.

Edit; Letade upp bänkningstjofräset. Sida 25 i denna tråden.

Äh va fan! Här har ni inlägget. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3493201&postcount=500
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Hmmm, antingen suger min hoj kodynga eller så vet i fan om jag ska gråta.
Fick ut 169 kusar på slangen, så är väl rätt nära original antar jag?

Hmpf, ska man behöva byta all skit igen, slänga yoshipiporna och gå på helsystem och hela trimcirkusen, känns inte bra alls det här.
Vem fan vill ha en trött hoj
 

Robz

Guest
Vad jag förstår så kommer en mappning bara att optimera A-läget,
dvs B och C lägena kommer att funka dåligt med ditt nya a-system, K&N och kat-ersättare.
Men jag har kanske fel. Hoppas det.
Mycket intressant vinkling!! Har faktiskt inte funderat på detta... hmmm, men nu mappas min originalbox om och då kanske alla kurvorna följer med (skall kollas).
Blir det ankskit, så skaffar jag PC3 ändå... faan - ännu en sömnlös natt!!
Tack Oboy! :gnissla

Jo tack, jag fick svartflagg med många andra p.g.a ljudet på Kinnekulle trots db-killer. Fick köra på lite högre växlar sen så gick det, men inte så kul. Var inga problem på Knutstorp,men skall till Anderstorp snart och då blir det att böka med originalsystemet:huvet för dom lär vara stenhårda där.:(
Tråkigt att det ska skilja så mellan banor. Samma lika på alla vore lättast. Jag kan stå ut med orginalpipor om dom inte var så otroligt fula :huvet
Apapapp! Ulf har ENKEL-pipa... det väsnas. Kör man dubbelpipor blir glädjen dubbel och ljudet lägre :D :yoparty

ni som har bänkat era k7or, hur mycket ger dom? ska snart bänka min vore kul att ha lite att jämföra med
Finns lite tidigare i denna tråd... det är dock helt meningslöst att jämföra siffror mellan olika bänkar! Man bromsar i en bänk, moddar och sedan jämför DEN skillnaden. I den bänken jag testade fick jag 161hk och en Busa -08 169hk på slangen. Lobos 180+ på slangen lär jag inte få ens med lustgas i "min" bänk, så hans bänkning (som allas) bör jämföras med vad man hade innan mod, i SAMMA bänk - men det var faaan en bra ökning :tummenupp
Hämtar min i morgon... återkommer i mitt specifika ärende :D

EDIT:
Hmmm, antingen suger min hoj kodynga eller så vet i fan om jag ska gråta.
Fick ut 169 kusar på slangen, så är väl rätt nära original antar jag?...
I "miiin" bänk, har 3st original K7:eek:r bänkats och alla låg mellan 157-159hk (mina 161 var med Dubbel Yoshi Tri Ov Carb, men med Kat... denna Katt som nu är överkörd:D )
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Hmmm, antingen suger min hoj kodynga eller så vet i fan om jag ska gråta.
Fick ut 169 kusar på slangen, så är väl rätt nära original antar jag?

Hmpf, ska man behöva byta all skit igen, slänga yoshipiporna och gå på helsystem och hela trimcirkusen, känns inte bra alls det här.
Vem fan vill ha en trött hoj

Äh, det suger väl inte? Helsystem gör verkligen sitt till.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Mycket intressant vinkling!! Har faktiskt inte funderat på detta... hmmm, men nu mappas min originalbox om och då kanske alla kurvorna följer med (skall kollas).
Blir det ankskit, så skaffar jag PC3 ändå... faan - ännu en sömnlös natt!!
Tack Oboy! :gnissla



Apapapp! Ulf har ENKEL-pipa... det väsnas. Kör man dubbelpipor blir glädjen dubbel och ljudet lägre :D :yoparty


Finns lite tidigare i denna tråd... det är dock helt meningslöst att jämföra siffror mellan olika bänkar! Man bromsar i en bänk, moddar och sedan jämför DEN skillnaden. I den bänken jag testade fick jag 161hk och en Busa -08 169hk på slangen. Lobos 180+ på slangen lär jag inte få ens med lustgas i "min" bänk, så hans bänkning (som allas) bör jämföras med vad man hade innan mod, i SAMMA bänk - men det var faaan en bra ökning :tummenupp
Hämtar min i morgon... återkommer i mitt specifika ärende :D

Enbart fulleffektsläget påverkas vad jag vet. Oavsett PC eller orginalbox. men jag vet som sagt inte hundra. men på min, med PCIII vart det så iaf.

Mina bänkningar är gjorda vid samma tillfälle i samma bänk. Så den jämförelsen är korrekt iaf. Dom körde som sagt orginal först sen med helsystemet bara och sen med hela fadderullan, pipa KN och PC.
Vet inte om dom alltid kör orginal först men anledningen till att man gjorde det på min var för att jag var den förste som bänkade min R1000K7 på Claessons i Bromölla. Killen som bänkade den blev helt paff när han såg vilken effektökning det blev. men, jag har ändå inte den "värsta" R1000K7:an dom bänkat. Ett tag efter min så bänkade man en likadan fast med dubbla Arrow (helsystem)BMC och PCIII till 184hk. Men skillanden var att den kurvan blev flackigare än min, jag har sett det bänkningspappret åxå.

Men visst håller jag med. Det skiljer mellan bänkar, luftförhållanden osv. SAE eller DIN osv osv.

Parantes: Polaren har en Kawasaki 1400. Bänkad med Acra helsystem, KN eller om det var BMC och PC på en annan välkänd firma i Skaune som kan simulera trycksatt burk... 194 bakhjulshästar.


Robz. Var det orginal du bänkade din eller hade du nåt påmonterat på hojen?
För om du bänkade orginal eller med slippisar så är du ju inte off om man jämför med min i orginalutförande.

Fan. Jag underlättar det hela lite för det känns som om vi blandar ihop koddar å morötter lite.

Alltså. Min hoj bänkade helt orginal 161,33Hk och 101,55Nm.
Med Yoshimura 4-2-1 helsystem, KN och PCIII blev det 181,43Hk och 112,79Nm.

Detta gjordes i samband med 100 mila servicen.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Hmmm, antingen suger min hoj kodynga eller så vet i fan om jag ska gråta.
Fick ut 169 kusar på slangen, så är väl rätt nära original antar jag?

Hmpf, ska man behöva byta all skit igen, slänga yoshipiporna och gå på helsystem och hela trimcirkusen, känns inte bra alls det här.
Vem fan vill ha en trött hoj

sen är det så att alla hojar e olika..kan skilja mycket på hur lagerna är monterade osv...allt detta ihopslaget gör skillnad..

men va fan va lycklig att hojen går som ett skott...fakta e att åker man gata så är det sällan man utnytjar allt i alla fall..
 

Robz

Guest
Jahapp, då har man hämtat hojen!
K&N, Katersättare (med tidigare Yoshi Trioval Carb), Mappning med originalbox - bränsleluft blev hur bra som helst, jämn och fin samt stålomspunnet.
Bara slangarna gav säkert 2hk :tummenupp
Bromsarna blev bra nu, mycket bra känsla och tar bättre, men racebelägg kommer fixa det sista. Rekommenderas varmt!

Och vad fick jag då?? INTE ETT PISS på topp :gnissla Från 10000 följer den nya kurvan den gamla på pricken :va
Men mellanregistret fick sina 10-12 hk...

Så det är inte lönt att göra mer än katbyte om man inte skall byta hela systemet :huvet Byter man hela systemet kan det bli svårt att klara bullerkraven på de flesta bankörningar...
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jahapp, då har man hämtat hojen!
K&N, Katersättare (med tidigare Yoshi Trioval Carb), Mappning med originalbox - bränsleluft blev hur bra som helst, jämn och fin samt stålomspunnet.
Bara slangarna gav säkert 2hk :tummenupp
Bromsarna blev bra nu, mycket bra känsla och tar bättre, men racebelägg kommer fixa det sista. Rekommenderas varmt!

Och vad fick jag då?? INTE ETT PISS på topp :gnissla Från 10000 följer den nya kurvan den gamla på pricken :va
Men mellanregistret fick sina 10-12 hk...

Så det är inte lönt att göra mer än katbyte om man inte skall byta hela systemet :huvet Byter man hela systemet kan det bli svårt att klara bullerkraven på de flesta bankörningar...

Det är väldigt behagligt att ha mycket mos på lägre varv. Då behöver man inte växla så mycket. 1000cc är ju som att köra automatlåda.
 

Robz

Guest
Vad krävs för att mappa originalbox? Hur går det till?

Tydligen har Yoshi utvecklat en "låda" för detta... Motorsport i Landskrona har en sådan - man kan ställa bränsle/luft +/- 10% dock endast i 3 varvtalsområden (low, mid & high rpm). Det ger ju inte lika exakt resultat som en PC3, men bättre än ingen justering.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Det är 17/43 - 530 som är standard på vår moppe va?

Tänkte jag skulle byta kedja och drev och sitter lite och lurar på om man ska passa på och dreva om och vilken uppsättning man i så fall ska ta.

I stort så är jag nöjd med hur hojen uppför sig, men då man så sällan toppar så kändes det smartare att kitta om för lite mer acceleration. Vill inte göra en -1/+2 konvertering för det känns lite väl våldsamt, vill ju inte ha framhjulet i luften i tid och otid.

Min tanke var att göra väldigt odramatiskt och gå till 44 bak och behålla 17 fram eller eventuellt gå upp till 45 bak och behålla 17 fram.

Sedan är ju nästa fråga om man ska konvertera till 520 uppsättning eller inte.


Lite input och råd på det här skulle vara mycket uppskattat
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top