GSX-R 1000 K7-tråden

Nicotin

Guest
Det är 17/43 - 530 som är standard på vår moppe va?

Tänkte jag skulle byta kedja och drev och sitter lite och lurar på om man ska passa på och dreva om och vilken uppsättning man i så fall ska ta.

I stort så är jag nöjd med hur hojen uppför sig, men då man så sällan toppar så kändes det smartare att kitta om för lite mer acceleration. Vill inte göra en -1/+2 konvertering för det känns lite väl våldsamt, vill ju inte ha framhjulet i luften i tid och otid.

Min tanke var att göra väldigt odramatiskt och gå till 44 bak och behålla 17 fram eller eventuellt gå upp till 45 bak och behålla 17 fram.

Sedan är ju nästa fråga om man ska konvertera till 520 uppsättning eller inte.


Lite input och råd på det här skulle vara mycket uppskattat


en kugg bak motsvarar ungefär 2 fram..
jag testade att dreva om min med 1 kugg bak och den blev lite för hoppig..
så jag kör org just nu men tanken e god at drev om..

Skulle vilja testa bara 1 kugg fram och se vad som händer..
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
en kugg bak motsvarar ungefär 2 fram..
jag testade att dreva om min med 1 kugg bak och den blev lite för hoppig..
så jag kör org just nu men tanken e god at drev om..

Skulle vilja testa bara 1 kugg fram och se vad som händer..

För hoppig med bara 1 upp bak?

1 upp fram motsvarar väl 3 upp bak?
För det skulle ju göra att en upp bak är som 1/3 upp fram

520 konvertering då?
Personligen känns det lite dumt att konvertera till 520 och lär ju få byta drivpaket lite oftare, men har kanske också missuppfattat meningen med att gå från 530 till 520
 

Robz

Guest
Strul med hastighetsmätaren och ännu högre varv i 6:an på transportsträckor... faan, där är väl knuff så det räcker redan?:va

EDIT:
1 kugg MINDRE fram motsvarar 44/17 = 2,6 kugg FLER bak. Alltså ger ett kugg bak mindre "effekt" än 1 kugg fram
Det motsvarar vidare 17/16 = 6,3% (egentligen 1-(16/17)=5,9%) lägre utväxling = 6% högre varvtal vid samma hastighet = 6% felvisning på hastighetsmätaren = 6% oftare byte av drev.
Bak ger det istället 45/44 = 2,3%

/ :mattias
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Strul med hastighetsmätaren och ännu högre varv i 6:an på transportsträckor... faan, där är väl knuff så det räcker redan?:va

EDIT:
1 kugg MINDRE fram motsvarar 44/17 = 2,6 kugg FLER bak. Alltså ger ett kugg bak mindre "effekt" än 1 kugg fram
Det motsvarar vidare 17/16 = 6,3% lägre utväxling = 6% högre varvtal vid samma hastighet = 6% felvisning på hastighetsmätaren = 6% oftare byte av drev.
Bak ger det istället 44/43 = 2,3%

/ :mattias

ah tur att ngn har koll..hade lyckats vända på steken...:tummenupp
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Nån som vet hur dessa delar passar mellan 600, 750 och 1000?
Den plastdelen där blinkers sitter letar jag efter och undrar om t.ex från 600, 750 passar?

445a_1.JPG
 

Output

Bonus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1000 K7
Då så, nu har man köpt en sprillans 07'a :) Har lyckats rulla iaf 7 mil enligt odo mätarn.
Har lite svårt för "pack" väskorna, vilken slipon ( kat ersättare) rekommenderas? såg någon som var helt integrerad under, men läste att kvaliten inte var någon höjdare, vad tycks?
 

Robz

Guest
Då så, nu har man köpt en sprillans 07'a :) Har lyckats rulla iaf 7 mil enligt odo mätarn.
Har lite svårt för "pack" väskorna, vilken slipon ( kat ersättare) rekommenderas? såg någon som var helt integrerad under, men läste att kvaliten inte var någon höjdare, vad tycks?

Inte för att vara snorkig, men läs tråden från början - massor av goda tips och svar på dina frågor. :tummenupp
Börja med rätt inkörningsprocedur (också beskriven) innan den gått för långt...
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Strul med hastighetsmätaren och ännu högre varv i 6:an på transportsträckor... faan, där är väl knuff så det räcker redan?:va

EDIT:
1 kugg MINDRE fram motsvarar 44/17 = 2,6 kugg FLER bak. Alltså ger ett kugg bak mindre "effekt" än 1 kugg fram
Det motsvarar vidare 17/16 = 6,3% (egentligen 1-(16/17)=5,9%) lägre utväxling = 6% högre varvtal vid samma hastighet = 6% felvisning på hastighetsmätaren = 6% oftare byte av drev.
Bak ger det istället 45/44 = 2,3%

/ :mattias

Tack för det detaljerade svaret :tummenupp
Men då borde ju en kugg upp bak vara ganska lagom för en snäll omdrevning.
Vad det gäller knuffen så ja, har så det räcker, men håller ju på och pimpar min hoj och då kan jag inte lämna ett fult stålfärgat drev och ska jag ändå byta bakdrev så åker jag på ny kedja vilket innebär nytt drev fram och ska jag ändå byta, så kanske man skulle dreva upp bak 1 kugg för ytterligare lite mer busighet i den redan busiga gixxen.
Det var helt enkelt så jag tänkte

Vidare vad det gäller hastighetsmätaren så är det ju bara att plugga i en speed-o-healer och så är det kirrat, tar 5min så ser inte det som ett större problem. Byta nya drav 6% oftare är ju inte direkt någon större grej heller. Fram+bakdrev+kedja = 1500 kr och ska ju inte direkt bytas var 500mil :)

Blir att beställa 17/45 och ett 44 i reserv om jag inte gillar 45 drevningen.

Vad sa tycker du Robz, som verkar ha kolla på det här, med 520 konvertering. Ska man fortsätta på 530 som original eller bonka ner till 520 också?
 

Output

Bonus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1000 K7
Inte för att vara snorkig, men läs tråden från början - massor av goda tips och svar på dina frågor. :tummenupp
Börja med rätt inkörningsprocedur (också beskriven) innan den gått för långt...

Helt ok kritik, dock så har jag läst alla 38 sidor redan och för mig blev det inte riktigt klart vad som borde ta hand om avgaserna... :) Så för jag vill fortfarande veta ifall någon tycker extra mycket om sitt system :tummenupp

Dock så fick jag inkörnings frågan löst av denna tråden.
 

Robz

Guest
Helt ok kritik, dock så har jag läst alla 38 sidor redan och för mig blev det inte riktigt klart vad som borde ta hand om avgaserna... :) Så för jag vill fortfarande veta ifall någon tycker extra mycket om sitt system :tummenupp
Dock så fick jag inkörnings frågan löst av denna tråden.

Oki - sorry i så fall.
Min slutasts är:
Katersättare ger det viktigaste 8 - 12hk i mellanregistret - även om du behåller originalpipor, ommappning krävs (originalboxen är OK att mappa om).
Motorsport i Landskrona har fortfarande några stycken för 1500:-

Vill ma ha mer toppeffekt så räcker inte kat + slip-on + luftfilter + ommappning - då krävs ett helsystem + det andra.
Tar du ett helsystem så klarar du ej de 95dB som oftast krävs på bankörning.

Glöm ej att byta oljan tidigt efter att du plågat hojen :tummenupp

...Vad sa tycker du Robz, som verkar ha kolla på det här, med 520 konvertering. Ska man fortsätta på 530 som original eller bonka ner till 520 också?

:huvet
Jag kommenterade inte det just för att jag inte vet vad det är!
...eller vänta nu - är det grovlek? Racekedjor lär vara lite klenare med mindre friktion som positivt resultat. Vet i tusan om det är värt någon hästkraft extra i utbyte mot klenare kedja - trist om den går sönder i 200+ eller körandes på slangen precis när man behöver motorbromsen :D

Hur mycket skulle det ge?
 
Last edited:

Output

Bonus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1000 K7
Njemas :) Skall dumpa katen så snart som möjligt, dvs efter inkörningen. Jag tycker att taylormade är så snygga, men läst lite neg om dem. Är det någon här som har ett sånt system och kört några mil?
 

Joniz

Allmänt tråkig
Gick med
21 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Hoj e farligt..gör som ja sälj
Njemas :) Skall dumpa katen så snart som möjligt, dvs efter inkörningen. Jag tycker att taylormade är så snygga, men läst lite neg om dem. Är det någon här som har ett sånt system och kört några mil?

Sitter ett taylormade på min, läste också att det var lite strul med dom, då att kåporna kunde smälta.
Detta har jag dock inte haft några problem med, har kört snart 300 mil och än har det inte smält.
Sedan så var väl inte finishen på kolfibern riktigt i topp, inte jämnförbart med tex Magical Racings kåpdelar men ganska hyffsat ändå.
Passformen var inte heller helt perfekt men det gick ändå att få till det bra.
Riktigt gott ljud däremot tillsammans med ett riktigt rent utseende får man dock, så tycker du att det är snyggt så bara beställ ett, du kommer inte att bli missnöjd:tummenupp
Enda nackdelen är väl att det låter alldeles för mycket för bankörning, detta är dock snart löst med en något modifierad 1000 K6 dämpare som monteras in i utblåset, alldeles för mycket jobb enl mig att slänga dit orginal innan bankörning.
 

Output

Bonus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1000 K7
Sitter ett taylormade på min, läste också att det var lite strul med dom, då att kåporna kunde smälta.
Detta har jag dock inte haft några problem med, har kört snart 300 mil och än har det inte smält.
Sedan så var väl inte finishen på kolfibern riktigt i topp, inte jämnförbart med tex Magical Racings kåpdelar men ganska hyffsat ändå.
Passformen var inte heller helt perfekt men det gick ändå att få till det bra.
Riktigt gott ljud däremot tillsammans med ett riktigt rent utseende får man dock, så tycker du att det är snyggt så bara beställ ett, du kommer inte att bli missnöjd:tummenupp
Enda nackdelen är väl att det låter alldeles för mycket för bankörning, detta är dock snart löst med en något modifierad 1000 K6 dämpare som monteras in i utblåset, alldeles för mycket jobb enl mig att slänga dit orginal innan bankörning.

Perfekt, skall beställa ett snart så man kan mappa in den vid servicen :)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Oki - sorry i så fall.
Min slutasts är:
Katersättare ger det viktigaste 8 - 12hk i mellanregistret - även om du behåller originalpipor, ommappning krävs (originalboxen är OK att mappa om).
Motorsport i Landskrona har fortfarande några stycken för 1500:-

Är det hemmabyggda rör? Någon bild på detta?
Bra passform och snyggt byggt?

Jag kommer åka med originalpipor - kat ersättare och luftfilter + ev PC3a bara för att se till att den inte går snålt.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Då så, nu har man köpt en sprillans 07'a :) Har lyckats rulla iaf 7 mil enligt odo mätarn.
Har lite svårt för "pack" väskorna, vilken slipon ( kat ersättare) rekommenderas? såg någon som var helt integrerad under, men läste att kvaliten inte var någon höjdare, vad tycks?

det är taylormade. de går att beställa via mig. skicka pm
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Hejsan,,, Håller på att leta efter en ny hoj..
Hade bestämt mig för en rsv factory,,, trodde jag,,:)
Men sedan jag börjat läsa lite om gixxern så nu är jag lite kluven!
Verkar vara en riktigt grymm hoj,,, det enda jag inte gillar är avgassystemet,, men det är ju lätt fixat!:yoparty

Skulle behöva lite skjuts på vägen i mitt val,, så fyll på med era synpunkter.
både negativa och positiva! blir en k7 el k8!
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Hejsan,,, Håller på att leta efter en ny hoj..
Hade bestämt mig för en rsv factory,,, trodde jag,,:)
Men sedan jag börjat läsa lite om gixxern så nu är jag lite kluven!
Verkar vara en riktigt grymm hoj,,, det enda jag inte gillar är avgassystemet,, men det är ju lätt fixat!:yoparty

Skulle behöva lite skjuts på vägen i mitt val,, så fyll på med era synpunkter.
både negativa och positiva! blir en k7 el k8!
ett av de snyggare rören
 

Bifogat

  • S7_detail3.jpg
    S7_detail3.jpg
    34 KB · Visningar: 120
  • S7_detail.jpg
    S7_detail.jpg
    38 KB · Visningar: 157
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top