GSX-R 1000 K7-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag hämtade min lördags och det fanns där från första början, nu har den gått 13mil och det är ingen skillnad :(

Min har gått lika långt nu och Jag kännde något liknande tidigare i dag när Jag klämde på. Känndes som någon varvspärr.

Vaskadevabraför?:mad:
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tack för info.

Hämtade ju min svarta skönhet i fredags och fick på slipon och katt ersättare i lördags och fick tid över till en tur i lördags och har inte exakt samma problem som din med eld, men skiten knallar vid motorbroms på 2an från 6-7k rpm.

Kommer en enda knall och sedan inget mer. Lyckades inte återskappa knappar på andra växlar utom en enda på 1an vid ungefär samma varv.

Blandningen som är fel eller har jag missat att få tätt även jag. Vad är er gissning?

Motty är svaret

Skit samma - byter man blås i större omfattning än endast slip-on bör man bänka och justera sprut o tändning. Tunn blandning = ej bra.

Varför bänka när det finns bättre produkter, med bättre resultat utan att bänka? www.afrtuner.com
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Tjena ^^
Ja vi får väl se vad det blir, egentligen vill jag åt en svart best, men då får jag gå upp till K7, så vi får se...Sneglar lite på R1 -06 Raven också *host* (sry för hädelsen:D) Förstår mig inte på K6ans blåa färgsättning heller, två olika nyanser, en mörk (tank och bak?) och en ljusare på kåporna.

Jo saken är, precis som Teo säger...K5-K6s bak ser knas ut, som en böld. Tycker K7ans har mycket skönare linjer och former. Det är "modda-om-nerverna" som alltid kommer fram när det nalkas nya projekt vet du väl:gnissla

Finns svarta R1000K6:eek:r åxå siddu. R1:näsblod ´nuf said...

Håller med om R1000K5/6:eek:rnas rumpor. Speciellt cutsen.

Japp, standard kan man ju inte köra. Orginal är för gubbjävlar!
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
För tunn blandning (som man kan få när "motståndet" i avgassystemet försvinner och dessutom kanske kombineras med ett KN-filter) ger högre temperatur... ökar ofta självantändningstendenser i blåset vid gasavslag (då mer oförbrända gaser kommer ut i blåset). För hög temperatur i förbränningsrummet ökar risken för knackningar som skadar kolvar och lager...

Skit samma - byter man blås i större omfattning än endast slip-on bör man bänka och justera sprut o tändning. Tunn blandning = ej bra.

Hur länge vågar man köra innan man "måste" bänka?

Enligt min post ovan så knallar ju min hoj lite grand, inte varje gång, utan det kommer någon gång i mellan åt vid gasavslag och bara på 2ans växel.

Anledningen till att jag frågar är att den har bara rullat 20mil och jag vill inte bänka innan den är inkörd vilket är ju ytterligare 50-80mil. Hinna första servicen vid 100mil kan ju vara bra att ha gjort också.

Så frågan är ju, vågar man rulla på i ytterligare 50-80 inkörningsmil även att man får enstaka avgasknallar?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hur länge vågar man köra innan man "måste" bänka?

Enligt min post ovan så knallar ju min hoj lite grand, inte varje gång, utan det kommer någon gång i mellan åt vid gasavslag och bara på 2ans växel.

Anledningen till att jag frågar är att den har bara rullat 20mil och jag vill inte bänka innan den är inkörd vilket är ju ytterligare 50-80mil. Hinna första servicen vid 100mil kan ju vara bra att ha gjort också.

Så frågan är ju, vågar man rulla på i ytterligare 50-80 inkörningsmil även att man får enstaka avgasknallar?

Då är det bättre att du sätter på orginalprylarna tills du anser att hojen är inkörd. Nu går den inte optimalt, hur mår psyket när du vet att du kör in hojen när denj inte går optimalt?
Ok, orginal är inte helt optimalt det heller, men betydligt bättre än det du har nu.

motty motty motty...
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Då är det bättre att du sätter på orginalprylarna tills du anser att hojen är inkörd. Nu går den inte optimalt, hur mår psyket när du vet att du kör in hojen när denj inte går optimalt?
Ok, orginal är inte helt optimalt det heller, men betydligt bättre än det du har nu.

motty motty motty...

Du menar skruva på hela skiten igen? Absolut inte att jag orkar det.
Hade det knallat varje gång, visst, då hade jag inte tvekat, men på mina 16mil med nya rör så har det knallat 3 gånger. Kan inte vara så farligt

Eller?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Du menar skruva på hela skiten igen? Absolut inte att jag orkar det.
Hade det knallat varje gång, visst, då hade jag inte tvekat, men på mina 16mil med nya rör så har det knallat 3 gånger. Kan inte vara så farligt

Eller?

Knallen är inte det farliga, det "farliga" om man nu ska säga så att är hojen går snålt i jämförelse mot orginal. Du har alltså mixtrat med blandningen Luft/Bränsle.
Visst, knallen kan bli kraftig, men chansen att du skulle få en sån jävla smäll som sabbar motorn är liten. Vi har väl likadana system? Min har gått 600 mil på mina grejer och det puffar bäst det vill, ingen skada skedd.
Men en motty skall på för att fixa A/F blandningen.

...jag hade inte kört in min hoj utan att fixa så att A/F står rätt till om jag bytat prylar
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Håller med Fabbe vad gäller inkörning. Motorn mår nog bra av att få som den vill dom första milen.

Pratade dessutom med en kille igår som skaffat sig en ny K7:a nu, han har ett system som ligger och väntar men han ska köra 100 mil innan han slänger på det. Ta mina ord som gissningar, jag är varken mekaniker eller fysik,-kemiexpert.

//Tummenmittihanden
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Rätt eller fel. Jag körde in min R1000K7 med orginalpryttlarna. 100 mil plågade jag mig igenom med "packväskorna" till avgasrör. Sen i samband med 100 mila servicen slängde jag på helsystem, KN, PCIII och bänkade.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Rätt eller fel. Jag körde in min R1000K7 med orginalpryttlarna. 100 mil plågade jag mig igenom med "packväskorna" till avgasrör. Sen i samband med 100 mila servicen slängde jag på helsystem, KN, PCIII och bänkade.

Börjar känna att det är ju självklart rätt sätt att göra det. Var bara så kåt på att få på mina Yoshi pipor att jag inte tänkte mig för.

Blir att lägga mig på rygg och skifta tillbaka till original innan jag ska ut och köra nästa gång. Jaja, nu vet jag i alla fall hur det sitter fast :D

Tack för svaren allihopa
 

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Bör man ha...
min gsx-r 1000 k8 dör vid ca 7000 varv när jag ger fullt gaspådrag, nån som har haft liknande problem eller som vet vad det kan vara:confused:


Har det löst sig för dig? Jag har inte hittat mågot och dom verkstäder jag pratat med ser ut som fiollådor när man nämner vad som är fel...

Är det någon annan som har hört talas om liknande fel?
 

Robz

Guest
Inkörning skall ske med NY motor och fullt järn!!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Småvarvande och "försiktig" inkörning är bara till för att bespara fabrikanterna ifrån några reklamationer om någon del istället kan "slitas in" försiktigt.
Nä, bana eller bromsbänk och man slipper vänta på att få "lov" att dra fullt....:tummenupp
 

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Bör man ha...
Inkörning skall ske med NY motor och fullt järn!!

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Småvarvande och "försiktig" inkörning är bara till för att bespara fabrikanterna ifrån några reklamationer om någon del istället kan "slitas in" försiktigt.
Nä, bana eller bromsbänk och man slipper vänta på att få "lov" att dra fullt....:tummenupp


Jo jag vet.. men när skiten inte varvar mer än 7000, utan börjar hosta och gå illa... vad gör man då???

Jag skrev ju att jag kör in mina saker aktivt!! :yoparty
 

kackerlackan

Med lem
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
Mt-01, Honda Shadow, Ktm-250
Har det löst sig för dig? Jag har inte hittat mågot och dom verkstäder jag pratat med ser ut som fiollådor när man nämner vad som är fel...

Är det någon annan som har hört talas om liknande fel?

Nej har inte fått reda på vad det är än. Min ska in på 100 milars under nästa vecka så de skulle försöka lösa det då, men de hade inte hört talas om några sådana problem tidigare.
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Tänkte jag skulle tjata litegrann om hur det kändes att byta från gamla goa R1-an (02'a) till almighty gsxr1000 k7. Det har ni tid med eller? OK, har ni inte tid så är det bara att sluta läsa nu.

I alla fall så var det så att jag hade tänkt uppgradera Yamman till en 04-06 för att få lite mer hp och en kanske en bättre körställning. Är ju 193cm så det är ganska lurigt att få till det så att man inte får kramp i ljumskarna efter c:a fyra km körning. Letade på blocket en stund men insåg att utbudet inte var speciellt stort och att det skulle kunna bli en ganska utdragen affär att få till det. Måste ju först sälja och sedan hitta ett lämpligt objekt att köpa in.

Då var det så att en kompis på jobbet plötsligt släppte bomben att han hade bytt in sin fireblade 00 mot en ny k7a med ett rimligt pris emellan på Bike. Hmm.. en gixxer alltså, kan man ha en sån, började ju min funktionsnedsatta hjärna fundera över. Hade ju läst alla tänkbara engelska mc-tidningar de sista åren och kunde ju inte undgå att notera att Suzuki nästan alltid vann.
Men hjärtat klappade ju fortfarande för R1, för oss emellan så är det ju fortfarande det vackraste på två hjul. Eller är det? K7'an syns ju oftast i klassisk blåvit men av någon anledning så tålde jag inte den. Men i svart så är ju S faktiskt ganska läcker. I alla fall för att göra en lång och tråkig historia rimligt kort så slog jag till och beställde den Svarta Besten.

Den stora dagen infann sig och jag startade upp R1 efter vinterförvaringen och påbörjade turen till Trollhättan. Tvivel fyllde upp mitt sinne när jag kände den grymma gasresponsen från min Akra-försedda älskling. Kan det verkligen bli bättre än så här, vad har jag gett mig in på?
Ja nu var ju tärningen kastad och bara att hoppas på att det blev rätt.

Lyssnade som genom en tjock dimma på försäljarens föreläsning om de olika knapparnas funktion, mode A/B/C, vad är det för snack? Sen var det äntligen dags att bli frisläppt på the Gixxer. Hade givetvis läst på om inkörning och var helt införstådd med att det var superviktigt att gasa på ordentligt så att kolvringarna skulle slipa in sig mot fodret. Det är ju faktiskt så vi gör med provmotorerna på den stora bilfirman på hisingen.

Ok, för er som tröttnat nu så får jag väl komma till punkt och ge de er väl genomtänkta recensionerna och jämförelserna med R1 02 i sammanfattning:
1. Grym hoj.
2. Snygg! Ska bara lägga på en Yoshi single side slip-on i kolfiber. (Tar ju väck 6-7000rpm dippen i momentkurvan oxå..)
3. Otroligt mycket bättre körställning tack vare de justerbara fotpinnarna i nedersta läget och lite högre styre. Känns nästan som en gud förbjude sport-tourer a'la K1200S
4. Växellådan är smooooth.
5. Men R1'an var faktiskt lite kvickare att flippa över i snabba kurvkombinationer.
6. Och hade bättre gasrespons. (Ja, jag vet vad TRE är för något.)
6. Och slutligen går ju gsxr som en jävla rymdraket. Med original dämparna så här man ju bara insugsljudet och det är ju helt fantastisk upplevelse när trattarna börjar sjunga i harmoni vid 8000 för att sedan nå nirvana vid 10000 och maxmoment. YeAH!

Ok, tack till er som nådde ända hit. Var himla skönt att få tala ut.

/Olle
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu börjar surgixxern så sakterligen ta form.
 

Bifogat

  • 20080411157mini.jpg
    20080411157mini.jpg
    89.1 KB · Visningar: 217
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top