GSX-R 1100-tråden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag har allvarliga funderingar att bli med 1100R, men jag är sugen på en vattenkylld "buffel". Jag har plöjt igenom hela tråden, men folk verkar mest vara intresserade av den oljekylda maskinen, är det pga rena retrokänslor eller håller dom bättre?
Vad är dom svaga punkterna man ska kika lite närmare på innan man slår till?

R1100 menar du....:mattias:D

Det är ju de luft/oljekylda motorerna (speciellt 1127an) med sin kombination av köttig råstyrka, trimpotential och driftsäkerhet som byggt mkt av oldskoolgixxernas kultstämpel. Och det börjar visa sig prismässigt i begledet. Modellen har alltid haft något oborstat över sig (kanske kombinationen för mkt motor och för lite vägegenskaper....:rolleyes:) och det tror jag många tycker försvann med vattenkylningen och övervikten. Från att ha varit en av Suzukis storsäljare alla kategorier tappade man successivt mark i mitten av 90-talet.

De vattenkylda motorerna i sig är det inget fel på (de skjuter på bra, även med moderna mått mätt) och att hitta en oskruvad originalspis är inga problem. Några typfel finns inte men kamkedjesträckaren är bra att kolla lite extra. I övrigt är det den vanligt begkollen modell NOGA när du handlar en muskelhoj med 15 år på nacken.:tummenupp

Men ska du ha en "riktig" gixxer ska den var oljekyld. Och blåvit:yoparty
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Skall prova det nästa helg när jag kommer hem, har även fixat ett stort batteri så man kan hålla på och testa lite.

Jag visste att det skulle bli problem när man köper låg kvaletets grejer från Usa.

Nä skulle köpt orginal istället, mycket högre kvaletet. Enda kruxet är priset som är högt men det hade lönat sig att köpa dom istället för Dyna.

Jag har kört Dyna 2000 och 2,2 ohm´s spolarna på dom senaste hojarna och dom har aldrig krånglat...(peppar peppar)
Håller inte med dig riktig angående kvaliten.
Du det vart trångt med cath tanken för dig :)
 
Last edited:

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Har ju bränslefilte och slangar i vägen, sen blev inte kröken på röret helt perfekt men det duger.
Mycket bättre en en gammal olje dunk i allafall.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dyna's tändspolar har funkat mycket dåligt för mig, 2 sommrar sedan blev det kortis i en spole vilket medförde att boxen brann oxo...sommaren före det avverkade jag 2 eller 3 Dyna spolar...suck! Nu åker jag med Dyna 2000 boxen och nyare 750 spolar.

Att det kan vara sådan skillnad på samma grejor. Mina gröna Dynaspolar monterade jag på hojen för 10 år sedan, dvs. år 2000, och jag har aldrig haft några bekymmer. Hoppas det håller i sig :)
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Att det kan vara sådan skillnad på samma grejor. Mina gröna Dynaspolar monterade jag på hojen för 10 år sedan, dvs. år 2000, och jag har aldrig haft några bekymmer. Hoppas det håller i sig :)

Ärligt talat tror jag dem gröna håller bättre. Det var 2,2 ohms gråa som havererat för mig!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ärligt talat tror jag dem gröna håller bättre. Det var 2,2 ohms gråa som havererat för mig!

Hmmm, jag kom på just nu att jag av någon konstig anledning skrev gröna spolar i mitt förra inlägg när det är gråa 2,2 ohms jag menade :rolleyes: Hopps. Det är alltså gråa som fungerat så länge. Jag är något vilse idag.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Har varit hemma idag så nu har jag varit i garaget och fixat lite.

Troligen så är det kortis i min ena Nya Dyna spolen för den gick inte att få gång :gnissla (varm blev den också).

Så vad gör man, det var bara att montera dom gamla orginal spolarna samt göra ording den defekta tänkabel och vipps så startaden med ett jäkla liv " megafon system :hojraket".

Det är tyvärr inte samma gnista som Dyna spolen som funkade men vad gör man.

Någon som behöver en felfri spole och nya kablar ?
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hej igen!

Denna gång har jag panik! En ventil brann för mig senast jag var och körde... Har plockat ner toppen men vet inte hur jag ska göra, såg att ventiler är svindyra att köpa, funderade på att byta ut alla... Vad är ert tips, någon som har extra ventiler att sälja? Toppen i fråga är en gsxr 750 -85.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Luftade hojen för första gången i år, nu fattas bara ett olje byte sen är det race.

En bänkning står också högt på listan.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    250.1 KB · Visningar: 138
  • 3.jpg
    3.jpg
    254.1 KB · Visningar: 127
  • 6.jpg
    6.jpg
    245.8 KB · Visningar: 139

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Luftade hojen för första gången i år, nu fattas bara ett olje byte sen är det race.

En bänkning står också högt på listan.


Ser mycket bra ut :tummenupp
Nu förstår jag även varför du polerade motorkåporna.
När du visade bilderna på dina polerade motorkåpor så var min tanke att dom inte skulle synas men det där blev kanonbra.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Ser mycket bra ut :tummenupp
Nu förstår jag även varför du polerade motorkåporna.
När du visade bilderna på dina polerade motorkåpor så var min tanke att dom inte skulle synas men det där blev kanonbra.

Tycker också det blev bra med motorkåperna, några timmars jobb och kanske 30-40kr i matrialkostnad är helt okej.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Skulle sitta fint med några lätta och fina fälgar med lite bling i.

Letar fortfarade efter RC comps dragracing fälgar eller magnesium.

Får hoppas att man kan få in lite pengar till det också, har ju annars en ISR framgaffel (mycket lätt) och ett 6 kolvs ok liggande som kan kanske av varas om inte pengar kommer in.
 

poke53280

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Xt660x, klx450r, GSX1100r, ZX-12R 2002
R1100 menar du....:mattias:D

Det är ju de luft/oljekylda motorerna (speciellt 1127an) med sin kombination av köttig råstyrka, trimpotential och driftsäkerhet som byggt mkt av oldskoolgixxernas kultstämpel. Och det börjar visa sig prismässigt i begledet. Modellen har alltid haft något oborstat över sig (kanske kombinationen för mkt motor och för lite vägegenskaper....:rolleyes:) och det tror jag många tycker försvann med vattenkylningen och övervikten. Från att ha varit en av Suzukis storsäljare alla kategorier tappade man successivt mark i mitten av 90-talet.

De vattenkylda motorerna i sig är det inget fel på (de skjuter på bra, även med moderna mått mätt) och att hitta en oskruvad originalspis är inga problem. Några typfel finns inte men kamkedjesträckaren är bra att kolla lite extra. I övrigt är det den vanligt begkollen modell NOGA när du handlar en muskelhoj med 15 år på nacken.:tummenupp

Men ska du ha en "riktig" gixxer ska den var oljekyld. Och blåvit:yoparty

Hehe, tack för bassningen och för svaret.
Jag håller utkik efter ett fint exemplar.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Hur gick det med bytet av 18" till 17" hjul? Jag jagar lite smådelar för ett byte. Har "tomma hjul".
Hela vintern startade jag upp regelbundet. Men till premiärturen var det stopp. Surade nog ner stiften med för dåligt batteri. Sedan hjälpte inte ens kabling från bilbatteri. Blev till att lossa 1ans och 4ans stift(de som går att komma åt) och värma med gasol. Sen hostade den igång. Puttrade och small tills den blev ljummen, sen funkade den. Hade ingen stiftnyckel som passade. Åkte ner till feltema och tyckte att en 18 långhylsa har man kanske nytta av till mer. Tji fick jag den var för stor utvändigt. Åkte till samma firma och fick byta till en som är avsedd för tändstift. Den funkar, om än lite trångt.
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Tjena,jag va ute och körde ett tio tal mil efter ett filter och oljebyte.Kommer hem,ställer in hojen men glömmer stänga av bensin kranen. Ska ta ut hojen på en ride dagen efter och upptäcker att den har läckt olja.. Men oljan är lite ljusare och stinker bensin.. Hur kan det komma sig? Jag har Rs 36 på,kan det vara flottörerna som hängt sig?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Tjena,jag va ute och körde ett tio tal mil efter ett filter och oljebyte.Kommer hem,ställer in hojen men glömmer stänga av bensin kranen. Ska ta ut hojen på en ride dagen efter och upptäcker att den har läckt olja.. Men oljan är lite ljusare och stinker bensin.. Hur kan det komma sig? Jag har Rs 36 på,kan det vara flottörerna som hängt sig?

Byt omedelbart olja/filter och glöm aldrig soppakranen igen, motorn är troligen full av bensin nu och blir förmodligen skadad om du startar den.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag har också bytt olja och filte på hojen i veckan och kört hela 100m var av 50m blev nått konstigt svart spår av, samt gummi lukt !!! konstigt
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Tjena,jag va ute och körde ett tio tal mil efter ett filter och oljebyte.Kommer hem,ställer in hojen men glömmer stänga av bensin kranen. Ska ta ut hojen på en ride dagen efter och upptäcker att den har läckt olja.. Men oljan är lite ljusare och stinker bensin.. Hur kan det komma sig? Jag har Rs 36 på,kan det vara flottörerna som hängt sig?

ja det låter ju som om dina flottörer inte riktigt tätar till ordentligt.
kan inträffa också om du har ett brutalt lut på den när den är parkad tex pga underlaget lr att stödet är slitet, men troligast är väl flottörerna. och , som dom andra redan sagt, byt oljan igen, den är förstörd i och med bensinen.

Jag har också bytt olja och filte på hojen i veckan och kört hela 100m var av 50m blev nått konstigt svart spår av, samt gummi lukt !!! konstigt

:D:D:D är det sommar så är det.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top