fazerfun
Gudomlig sporthojare
Jag har allvarliga funderingar att bli med 1100R, men jag är sugen på en vattenkylld "buffel". Jag har plöjt igenom hela tråden, men folk verkar mest vara intresserade av den oljekylda maskinen, är det pga rena retrokänslor eller håller dom bättre?
Vad är dom svaga punkterna man ska kika lite närmare på innan man slår till?
R1100 menar du....
Det är ju de luft/oljekylda motorerna (speciellt 1127an) med sin kombination av köttig råstyrka, trimpotential och driftsäkerhet som byggt mkt av oldskoolgixxernas kultstämpel. Och det börjar visa sig prismässigt i begledet. Modellen har alltid haft något oborstat över sig (kanske kombinationen för mkt motor och för lite vägegenskaper....) och det tror jag många tycker försvann med vattenkylningen och övervikten. Från att ha varit en av Suzukis storsäljare alla kategorier tappade man successivt mark i mitten av 90-talet.
De vattenkylda motorerna i sig är det inget fel på (de skjuter på bra, även med moderna mått mätt) och att hitta en oskruvad originalspis är inga problem. Några typfel finns inte men kamkedjesträckaren är bra att kolla lite extra. I övrigt är det den vanligt begkollen modell NOGA när du handlar en muskelhoj med 15 år på nacken.
Men ska du ha en "riktig" gixxer ska den var oljekyld. Och blåvit